Henry Ford
- Stehnak
- Test driver
- Příspěvky: 2227
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Modřice@JM@CZ
Henry Ford
LINK: Henry Ford: Muž, který postavil Ameriku na kola
Muž, který postavil Ameriku na kola a zasloužil se o vznik střední třídy. Zároveň autokrat, antisemita a Hitlerův oblíbenec.
Velké osobnosti bývají málokdy černobílé a Henry Ford nebyl výjimkou... Život strůjce amerického automobilového zázraku dvacátého století se začal odvíjet v roce 1863 ve farmářské rodině, žijící poblíž Detroitu. Jeho otec pocházel z Irska, matka měla belgické kořeny. Otec naivně počítal s tím, že mladý Henry farmu jednou převezme. Když ale bylo Henrymu třináct, zemřela mu matka, a jeho na farmě už nic nedrželo. Zamiloval si totiž techniku a už v patnácti letech si vysloužil pověst zručného hodináře.
V šestnácti odešel do Detroitu, kde se vyučil strojníkem a později nastoupil ve firmě Westinghouse jako opravář parních motorů. V čtyřiadvaceti se oženil s Clarou Bryantovou, s níž měl jediné dítě - syna Edsela. Od roku 1891 Ford působil ve společnosti slavného vynálezce Edison, kde se během pouhých dvou let dokázal vypracovat na šéfkonstruktéra. To mu zajistilo dostatek peněz i možností na experimentování se spalovacími benzínovými motory - v roce 1896 dokončil vývoj vozidla Quadricycle, poháněného benzínovým motorem.
To byl zlom, který Forda přiměl k odchodu od Edisona a založení automobilky Detroit Automobile Company, z níž však po neúspěších odešel. Další etapou bylo založení automobilky Henry Ford Company v roce 1901, jež se po Fordově odchodu kvůli osobním neshodám transformovala v Cadillac. Henry nezahálel a zkonstruoval závodní Ford 999, který přitáhl pozornost americké veřejnosti rychlostním rekordem 147 km/h.
To Fordovi zajistilo věhlas a dostatek prostředků od mecenášů pro založení Ford Motor Company v roce 1903 a následné uskutečnění revoluční vize. V počátcích automobilového průmyslu totiž panovala představa, že jediná možnost dosažení zisku je vyrábět drahá auta pro hrstku nejbohatších. Henry Ford ale všechno převrátil naruby. Přišel totiž s geniální myšlenkou, že pokud dokáže auta vyrábět levněji, bude si je moci pořídit podstatně širší okruh lidí a že vydělá na kvantitě.
V roce 1908 byl představen elegantní Ford Model T, který se snadno řídil i udržoval. Stal se obrovským hitem a znamenal nesmírný zvrat v osobní dopravě. Prodej a servis zajišťovala moderní dealerská síť několika tisíc obchodníků na bázi franšízy po celých Spojených státech, propagující jak značku Ford, tak automobilismus obecně. Ford zároveň věděl, že nestačí auta pouze vyrobit a prodat, ale zasadil se o rozšíření sítě čerpacích stanic, vylepšování chatrných silnic a nakonec i o vznik husté americké dálniční sítě.
Revoluční zavedení pásové výroby v roce 1913 bylo zásadním mezníkem v automobilovém průmyslu. Dělníci už nesestavovali celé auto, ale organizované týmy postupně přimontovávaly komponenty k Modelu T, pohybujícímu se po výrobní lince. To umožnilo zásadní snížení výrobních nákladů a zvýšení produktivity - z automatické výrobní linky sjíždělo nové auto každých 93 minut, což bylo na tehdejší poměry zcela bezkonkurenční.
Automobilka se ale potýkala s vysokou fluktuací zaměstnanců, takže v roce 1914 následoval další revoluční krok, který mnozí pokládali za výraz šílenství a začátek konce. Henry Ford zavedl minimální denní mzdu pro dělníky ve výši 5 dolarů a zkrátil pracovní dobu z devíti na osm hodin - průměrná mzda v oboru tehdy přitom nedosahovala ani 2,50 dolaru! Takové peníze za práci, nevyžadující zvláštní vzdělání ani zkušenosti, zaručily přísun nových pracovníků a spokojenost těch stávajících, protože měli k dispozici také zdravotní péči a možnosti sportovního vyžití.
S tím úzce souvisel Fordův otcovský přístup k vlastním zaměstnancům. Z obavy, že dělníci kvůli vysoké mzdě ztratí rozum, bylo zřízeno sociologické oddělení, které mělo dohlížet na to, aby lidé peníze nerozházeli za alkohol, hazard a lehké ženy. Henry mimochodem zakázal kouření, protože byl přesvědčen, že škodí zdraví (což se o mnoho dekád později potvrdilo). Koncem dvacátých let dosáhlo Fordovo impérium tak impozantních rozměrů, že bylo ve výrobním procesu zcela soběstačné - Ford vlastnil kaučukové plantáže v Brazílii, šestnáct uhelných dolů, doly se železnou rudou a spousty lesů.
Všechny suroviny se shromažďovaly v obrovské továrně Rouge, kde pracovalo téměř sto tisíc lidí. Na druhém konci vyjížděla nová auta. Problém byl, že existoval pouze jediný model. Zde byl na vině Fordův „antizákaznický“ přístup, charakterizovaný legendárním výrokem: „Můžete mít jakoukoli barvu, pokud je to černá.“ Ford T se vyráběl beze změn mnoho let, takže v polovině dvacátých let začaly prodeje Modelu T upadat a sílu získávala konkurence v čele s Alfredem Sloanem, který vytvořil z mnoha samostatných výrobců silný koncern General Motors.
Do nástupu nového Modelu A v roce 1927 ovšem svět stačilo zaplavit neuvěřitelných patnáct milionů Fordů T, což byla více než polovina světové produkce. Model A navázal na úspěchy předchůdce a pro firmu byl živou vodou, když si ho v letech 1927-31 koupily čtyři miliony zákazníků. Henry Ford nebyl jen geniální průmyslník, ale také složitá osobnost. Za první světové války byl přesvědčený pacifista, pokládající válku za ztrátu času, a v roce 1915 vyslal mírovou loď Oscar na expedici do Evropy k ukončení bojů.
V letech 1920 až 1927 financoval radikální protižidovské noviny The Dearborn Independent a napsal dílo Mezinárodní židovství - celosvětový problém, která mu vynesla značnou oblibu u nacistických veličin. Henryho Forda obdivoval dokonce sám Adolf Hitler, který jej v roce 1937 poctil Velkým křížem Řádu německé orlice - nejvyšším vyznamenáním, které mohl dostat cizinec. Henry Ford také ve třicátých letech vedl lítý boj s odbory, jež upřímně nenáviděl, a prohlašoval: „Kdo jiný má vědět, jak se postarat o lidi, než já?“
Nakonec se Ford po fyzických konfliktech svých ostrých hochů s odboráři musel podřídit až rozhodnutí soudu ve prospěch odborů. Před druhou světovou válkou to ve Fordu šlo od desíti k pěti, management pracoval po staru, na nové manažery s vysokoškolským vzděláním se díval podezřívavě a image firmy byla silně pošramocena. Henry Ford navíc nesnášel Rooseveltovu vládu, neschvaloval účast USA ve válce a paranoidně se domníval, že ho lidé z Washingtonu chtějí vyšachovat z kontroly nad firmou.
Koncern nakonec před zřejmě neradostným koncem zachránil přechod na zbrojní výrobu, s níž Henry nesouhlasil. Po smrti syna Edsela v roce 1943 se Henry Ford znovu postavil do čela firmy (v 79 letech), ale koncem války ji před krachem zachránila paradoxně právě Rooseveltova vláda, jež továrnu potřebovala. Po válce se ujal vlády vnuk Henry Ford II. Napravil staré chyby, usmířil veřejnost a nasměroval koncern na správnou cestu. Jedna z největších legend automobilové historie zemřela jako podle klišé podřadného scénáristy - ve své posteli v třiaosmdesáti letech na mozkovou příhodu během výpadku elektřiny při bouřce…
dalsi:
Wikipedia: Česky
Aglicky vice
Muž, který postavil Ameriku na kola a zasloužil se o vznik střední třídy. Zároveň autokrat, antisemita a Hitlerův oblíbenec.
Velké osobnosti bývají málokdy černobílé a Henry Ford nebyl výjimkou... Život strůjce amerického automobilového zázraku dvacátého století se začal odvíjet v roce 1863 ve farmářské rodině, žijící poblíž Detroitu. Jeho otec pocházel z Irska, matka měla belgické kořeny. Otec naivně počítal s tím, že mladý Henry farmu jednou převezme. Když ale bylo Henrymu třináct, zemřela mu matka, a jeho na farmě už nic nedrželo. Zamiloval si totiž techniku a už v patnácti letech si vysloužil pověst zručného hodináře.
V šestnácti odešel do Detroitu, kde se vyučil strojníkem a později nastoupil ve firmě Westinghouse jako opravář parních motorů. V čtyřiadvaceti se oženil s Clarou Bryantovou, s níž měl jediné dítě - syna Edsela. Od roku 1891 Ford působil ve společnosti slavného vynálezce Edison, kde se během pouhých dvou let dokázal vypracovat na šéfkonstruktéra. To mu zajistilo dostatek peněz i možností na experimentování se spalovacími benzínovými motory - v roce 1896 dokončil vývoj vozidla Quadricycle, poháněného benzínovým motorem.
To byl zlom, který Forda přiměl k odchodu od Edisona a založení automobilky Detroit Automobile Company, z níž však po neúspěších odešel. Další etapou bylo založení automobilky Henry Ford Company v roce 1901, jež se po Fordově odchodu kvůli osobním neshodám transformovala v Cadillac. Henry nezahálel a zkonstruoval závodní Ford 999, který přitáhl pozornost americké veřejnosti rychlostním rekordem 147 km/h.
To Fordovi zajistilo věhlas a dostatek prostředků od mecenášů pro založení Ford Motor Company v roce 1903 a následné uskutečnění revoluční vize. V počátcích automobilového průmyslu totiž panovala představa, že jediná možnost dosažení zisku je vyrábět drahá auta pro hrstku nejbohatších. Henry Ford ale všechno převrátil naruby. Přišel totiž s geniální myšlenkou, že pokud dokáže auta vyrábět levněji, bude si je moci pořídit podstatně širší okruh lidí a že vydělá na kvantitě.
V roce 1908 byl představen elegantní Ford Model T, který se snadno řídil i udržoval. Stal se obrovským hitem a znamenal nesmírný zvrat v osobní dopravě. Prodej a servis zajišťovala moderní dealerská síť několika tisíc obchodníků na bázi franšízy po celých Spojených státech, propagující jak značku Ford, tak automobilismus obecně. Ford zároveň věděl, že nestačí auta pouze vyrobit a prodat, ale zasadil se o rozšíření sítě čerpacích stanic, vylepšování chatrných silnic a nakonec i o vznik husté americké dálniční sítě.
Revoluční zavedení pásové výroby v roce 1913 bylo zásadním mezníkem v automobilovém průmyslu. Dělníci už nesestavovali celé auto, ale organizované týmy postupně přimontovávaly komponenty k Modelu T, pohybujícímu se po výrobní lince. To umožnilo zásadní snížení výrobních nákladů a zvýšení produktivity - z automatické výrobní linky sjíždělo nové auto každých 93 minut, což bylo na tehdejší poměry zcela bezkonkurenční.
Automobilka se ale potýkala s vysokou fluktuací zaměstnanců, takže v roce 1914 následoval další revoluční krok, který mnozí pokládali za výraz šílenství a začátek konce. Henry Ford zavedl minimální denní mzdu pro dělníky ve výši 5 dolarů a zkrátil pracovní dobu z devíti na osm hodin - průměrná mzda v oboru tehdy přitom nedosahovala ani 2,50 dolaru! Takové peníze za práci, nevyžadující zvláštní vzdělání ani zkušenosti, zaručily přísun nových pracovníků a spokojenost těch stávajících, protože měli k dispozici také zdravotní péči a možnosti sportovního vyžití.
S tím úzce souvisel Fordův otcovský přístup k vlastním zaměstnancům. Z obavy, že dělníci kvůli vysoké mzdě ztratí rozum, bylo zřízeno sociologické oddělení, které mělo dohlížet na to, aby lidé peníze nerozházeli za alkohol, hazard a lehké ženy. Henry mimochodem zakázal kouření, protože byl přesvědčen, že škodí zdraví (což se o mnoho dekád později potvrdilo). Koncem dvacátých let dosáhlo Fordovo impérium tak impozantních rozměrů, že bylo ve výrobním procesu zcela soběstačné - Ford vlastnil kaučukové plantáže v Brazílii, šestnáct uhelných dolů, doly se železnou rudou a spousty lesů.
Všechny suroviny se shromažďovaly v obrovské továrně Rouge, kde pracovalo téměř sto tisíc lidí. Na druhém konci vyjížděla nová auta. Problém byl, že existoval pouze jediný model. Zde byl na vině Fordův „antizákaznický“ přístup, charakterizovaný legendárním výrokem: „Můžete mít jakoukoli barvu, pokud je to černá.“ Ford T se vyráběl beze změn mnoho let, takže v polovině dvacátých let začaly prodeje Modelu T upadat a sílu získávala konkurence v čele s Alfredem Sloanem, který vytvořil z mnoha samostatných výrobců silný koncern General Motors.
Do nástupu nového Modelu A v roce 1927 ovšem svět stačilo zaplavit neuvěřitelných patnáct milionů Fordů T, což byla více než polovina světové produkce. Model A navázal na úspěchy předchůdce a pro firmu byl živou vodou, když si ho v letech 1927-31 koupily čtyři miliony zákazníků. Henry Ford nebyl jen geniální průmyslník, ale také složitá osobnost. Za první světové války byl přesvědčený pacifista, pokládající válku za ztrátu času, a v roce 1915 vyslal mírovou loď Oscar na expedici do Evropy k ukončení bojů.
V letech 1920 až 1927 financoval radikální protižidovské noviny The Dearborn Independent a napsal dílo Mezinárodní židovství - celosvětový problém, která mu vynesla značnou oblibu u nacistických veličin. Henryho Forda obdivoval dokonce sám Adolf Hitler, který jej v roce 1937 poctil Velkým křížem Řádu německé orlice - nejvyšším vyznamenáním, které mohl dostat cizinec. Henry Ford také ve třicátých letech vedl lítý boj s odbory, jež upřímně nenáviděl, a prohlašoval: „Kdo jiný má vědět, jak se postarat o lidi, než já?“
Nakonec se Ford po fyzických konfliktech svých ostrých hochů s odboráři musel podřídit až rozhodnutí soudu ve prospěch odborů. Před druhou světovou válkou to ve Fordu šlo od desíti k pěti, management pracoval po staru, na nové manažery s vysokoškolským vzděláním se díval podezřívavě a image firmy byla silně pošramocena. Henry Ford navíc nesnášel Rooseveltovu vládu, neschvaloval účast USA ve válce a paranoidně se domníval, že ho lidé z Washingtonu chtějí vyšachovat z kontroly nad firmou.
Koncern nakonec před zřejmě neradostným koncem zachránil přechod na zbrojní výrobu, s níž Henry nesouhlasil. Po smrti syna Edsela v roce 1943 se Henry Ford znovu postavil do čela firmy (v 79 letech), ale koncem války ji před krachem zachránila paradoxně právě Rooseveltova vláda, jež továrnu potřebovala. Po válce se ujal vlády vnuk Henry Ford II. Napravil staré chyby, usmířil veřejnost a nasměroval koncern na správnou cestu. Jedna z největších legend automobilové historie zemřela jako podle klišé podřadného scénáristy - ve své posteli v třiaosmdesáti letech na mozkovou příhodu během výpadku elektřiny při bouřce…
dalsi:
Wikipedia: Česky
Aglicky vice
Ford Mondeo ST 220 2006 / Nissan Leaf 24 kWh 2012 / byl Ford Focus 1.6 16V 1999
- Mata
- Pokročilý
- Příspěvky: 932
- Registrován: 12.02.2008 22:11
- Bydliště: Východní Čechy
Re: Henry Ford
včera jsem na tenhle článek někde narazila a četla ho.
- Skubi
- Test driver
- Příspěvky: 11856
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Přerov
- Kontaktovat uživatele:
Re: Henry Ford
dcera ho asi před měsícem použila v referátu
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car
Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!
-
- Nováček
- Příspěvky: 19
- Registrován: 21.03.2008 21:30
- Bydliště: přerov
Re: Henry Ford
Nenašel jste někdo někde podpis Henryho Forda?
- silverwolf
- Test driver
- Příspěvky: 5701
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Henry Ford
Vývoj znaku Ford
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
- silverwolf
- Test driver
- Příspěvky: 5701
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Henry Ford
Podpis
- Přílohy
-
- 529702%20Henry%20Ford%20sig.jpg (6.7 KiB) Zobrazeno 15627 x
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
- panther7
- Test driver
- Příspěvky: 2265
- Registrován: 15.04.2008 20:50
- Bydliště: PRAHA
Re: Henry Ford
Jsi mě předběhl, já se snažím a když už to mám tak tohle - tak příště
- silverwolf
- Test driver
- Příspěvky: 5701
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Šumava
- Kontaktovat uživatele:
Re: Henry Ford
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
-
- Nováček
- Příspěvky: 19
- Registrován: 21.03.2008 21:30
- Bydliště: přerov
Re: Henry Ford
Díky super
- LUKAŠ
- Test driver
- Příspěvky: 2869
- Registrován: 09.06.2012 12:10
- Bydliště: Prostějovsko
Re: Henry Ford - Právě dnes uplynulo 149 let od jeho narození
Právě dnes uplynulo 149 let od narození Henryho Forda
http://www.fordmagazin.cz/4155-prave-dn ... ryho-forda
http://www.fordmagazin.cz/4155-prave-dn ... ryho-forda
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS
Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/
Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/
- LUKAŠ
- Test driver
- Příspěvky: 2869
- Registrován: 09.06.2012 12:10
- Bydliště: Prostějovsko
Re: Henry Ford
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS
Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/
Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/
- gappak
- Junior
- Příspěvky: 215
- Registrován: 01.12.2009 07:57
- Bydliště: Olomouc
Re: Henry Ford
Pravě dnes.....
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
- tym
- Test driver
- Příspěvky: 3746
- Registrován: 20.05.2011 21:49
- Bydliště: Pilsner Urquell
Re: Henry Ford
Bohužel dnešní realita...
http://zpravy.idnes.cz/obri-dluhy-tizi- ... anicni_pej
http://zpravy.idnes.cz/obri-dluhy-tizi- ... anicni_pej
- gappak
- Junior
- Příspěvky: 215
- Registrován: 01.12.2009 07:57
- Bydliště: Olomouc
Re: Henry Ford
Budu dělat trika..... Henry FORD 150
Značka textilu: Adler
Technologie: Potiskový materiál je zažehlovací (gumová) folie flex
cena: +/- 250,-Kč
Triko:
Objednávky do 18.10.2013 do SZ
Konec vysílání.
FORD HENRY FORD
Značka textilu: Adler
Technologie: Potiskový materiál je zažehlovací (gumová) folie flex
cena: +/- 250,-Kč
Triko:
Objednávky do 18.10.2013 do SZ
Konec vysílání.
FORD HENRY FORD
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
- gappak
- Junior
- Příspěvky: 215
- Registrován: 01.12.2009 07:57
- Bydliště: Olomouc
Re: Henry Ford
Výsledek
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 2 hosti