pkadecka píše:Levou nohou jsem zkusil brzdit jen jednou, to jsem měl ještě favorita, byl krátce po technický a po opravě zadních brzd. Zadní kola šly hned do smyku, v tý levý noze neni cit. Bylo to na rovině na prázdný silnici, takže se nemohlo nic stát, ale v zatáčce by ale auto mohlo jít do hodin. IMHO je lepší nezkoušet blbosti
Brzdění levou nohou při souběžné akceleraci plynem má při rychlé jízdě 100% význam u předokolek a cca 70ti % význam a smysl u pohonu 4x4. U zadokolky je to vysloveně nebezpečná technika, která může mít fatální důsledky !!!
Další nezbytně nutnou podmínkou pro efektivní využití této tolik diskutované jezdecké techniky je výkonový poměr minimálně 150 PS na 1 tunu hmotnosti vozidla. U slabších motorů (např. Favorit, Fabia, drtivá většina Oktavií) toto nefunguje, nebo velmi, velmi omezeně - a podle mého skromného názoru to nemá u těchto vozidel cenu ani zkoušet.

Brzdění levou nohou, při současné akceleraci plynem se používá především u předokolek při sportovní jízdě za účelem okamžitého zvýšení adheze hnací nápravy. Obecně jestliže brzdíme, cca 85 až 90 % brzdného účinku je soustředěno na přední nápravu. V tento okamžik se vozidlo "potopí za předkem" (důsledek setrvačnosti, resp. změny hybnosti), tzn. dojde k odlehčení zádi vozidla a "přesunutí těžiště" na přední nápravu. Tento jev vede následně ke zvýšení adhezních vlastností předních pneumatik. Tato technika se v podstatě používá při 2 situacích:
1. Při sportovní jízdě ke zrychlení průjezdu zatáčkou - pokud bude mít např. vozidlo "svou" hranici adheze na konkrétní zatáčce např. při 80 km/h, tak touto technikou tuto hranici posuneme např. o 10 až 15 km/h výše. Plynem držíme otáčky a rychlost na maximu adheze (tzn. na hraně smyku) při míjení apexu zatáčky, následuje současné citlivé přibrzďění levou nohou a současné zvýšení otáček již nad rychlost, kterou jinak zatáčku "bezpečně" projedeme. Přibrzděním se auto "přitlačí" přední hnanou nápravou na silnici a dojde k okamžitému zvýšení adheze pneumatik - tzn. že při této již "nadkritické rychlosti" neztrácíme kontakt s vozovkou a nejdeme do smyku, ale dokončíme výjezd ze zatáčky - vyšší rychlostí, než při "standardním" průjezdu, bez přibrzďování. Když se tato technika u předokolky vybrousí, lze takto zatáčky projíždět velmi razantně a rychle, přičemž zadek auta je přitom trvale v mírném přetáčivém smyku ("driftu"). Drift zadku auta je běžný u zadokolek, u předokolek je tento způsob techniky v podstatě jediný, jak driftu dosáhnout.
2. Při běžném, "civilním" ježdění lze tuto techniku použít u začínajícího nedotáčivého smyku přední nápravy - jinak řečeno jedeme např. v zimě, klouže to a my špatně odhadneme radius zatáčky a vjedeme do ní moc rychle. Kolem apexu nám přední náprava "přestane zatáčet" a i když máme kola natočená dobře, fyzika nám začne tlačit přední nápravu po tečně směrem ven ze zatáčky, do příkopu. Zde jsou v zásadě 2 možnosti, jak z této šlamastyky ven -
a) u běžného řidiče použít "standardní" techniku na zvládnutí nedotáčivého smyku (tzn. okamžitě nohu z plynu dolů za souběžného vymáčknutí spojky, srovnat přední kola, tvrdě přibrzdit, po snížení rychlosti volant natočit do směru zatáčky a zatáčku projet - okamžitým sundáním nohy z plynu dojde rovněž k mírnému náklonu vozidla dopředu jako při brzdění, což odlehčí zadek auta a zlepší adhezi přední nápravy - toto nám potom při současném úbytku rychlosti podpořeným krátkým tvrdým přibrzděním dává šanci, že se přední kola po snížení rychlosti "chytnou" a zatáčku nakonec dokončíme po silnici - ne v příkopě vedle ní

b) nebo v případě hodně dobrého řidiče nedotáčivý smyk přední nápravy vyřešit bleskovým brzděním levou nohou za současné akcelerace plynem a souběžného většího natočení předních kol ve směru zatáčení - přední kola se tím "přitlačí" na vozovku, auto se "chytne" a zatáčku zvládneme. Ale tento způsob je jen pro hodně vyježděné řidiče - a navíc jen málo z nás má "koule" na to, když dostane smyk a auto se mu předkem tlačí do příkopu, tak začít brzdit a současně přidávat plyn

P.S. já mám na svém autě výkonový poměr cca 231 koní / tunu, ale brzdění levou nohou používám opravdu jen na okruhu pro zrychlení průjezdů zatáčkami - a to musí být sucho.... při denním ježdění jen občas - když je nějaká "krizovka" a já potřebuji delší zatáčku projet co nejrychleji. U smyku v zimě bych si tuto techniku netroufnul použít - nemám natrénováno
