Technika jízdy - brzdění levou nohou

Moderátor:phofy
Uživatelský avatar
Bob Wolf
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 609
Registrován: 20.07.2009 00:05
Bydliště: Praha

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Bob Wolf » 24.09.2010 17:34

pkadecka píše:Levou nohou jsem zkusil brzdit jen jednou, to jsem měl ještě favorita, byl krátce po technický a po opravě zadních brzd. Zadní kola šly hned do smyku, v tý levý noze neni cit. Bylo to na rovině na prázdný silnici, takže se nemohlo nic stát, ale v zatáčce by ale auto mohlo jít do hodin. IMHO je lepší nezkoušet blbosti ;)

Brzdění levou nohou při souběžné akceleraci plynem má při rychlé jízdě 100% význam u předokolek a cca 70ti % význam a smysl u pohonu 4x4. U zadokolky je to vysloveně nebezpečná technika, která může mít fatální důsledky !!!

Další nezbytně nutnou podmínkou pro efektivní využití této tolik diskutované jezdecké techniky je výkonový poměr minimálně 150 PS na 1 tunu hmotnosti vozidla. U slabších motorů (např. Favorit, Fabia, drtivá většina Oktavií) toto nefunguje, nebo velmi, velmi omezeně - a podle mého skromného názoru to nemá u těchto vozidel cenu ani zkoušet. :cry:

Brzdění levou nohou, při současné akceleraci plynem se používá především u předokolek při sportovní jízdě za účelem okamžitého zvýšení adheze hnací nápravy. Obecně jestliže brzdíme, cca 85 až 90 % brzdného účinku je soustředěno na přední nápravu. V tento okamžik se vozidlo "potopí za předkem" (důsledek setrvačnosti, resp. změny hybnosti), tzn. dojde k odlehčení zádi vozidla a "přesunutí těžiště" na přední nápravu. Tento jev vede následně ke zvýšení adhezních vlastností předních pneumatik. Tato technika se v podstatě používá při 2 situacích:

1. Při sportovní jízdě ke zrychlení průjezdu zatáčkou - pokud bude mít např. vozidlo "svou" hranici adheze na konkrétní zatáčce např. při 80 km/h, tak touto technikou tuto hranici posuneme např. o 10 až 15 km/h výše. Plynem držíme otáčky a rychlost na maximu adheze (tzn. na hraně smyku) při míjení apexu zatáčky, následuje současné citlivé přibrzďění levou nohou a současné zvýšení otáček již nad rychlost, kterou jinak zatáčku "bezpečně" projedeme. Přibrzděním se auto "přitlačí" přední hnanou nápravou na silnici a dojde k okamžitému zvýšení adheze pneumatik - tzn. že při této již "nadkritické rychlosti" neztrácíme kontakt s vozovkou a nejdeme do smyku, ale dokončíme výjezd ze zatáčky - vyšší rychlostí, než při "standardním" průjezdu, bez přibrzďování. Když se tato technika u předokolky vybrousí, lze takto zatáčky projíždět velmi razantně a rychle, přičemž zadek auta je přitom trvale v mírném přetáčivém smyku ("driftu"). Drift zadku auta je běžný u zadokolek, u předokolek je tento způsob techniky v podstatě jediný, jak driftu dosáhnout.

2. Při běžném, "civilním" ježdění lze tuto techniku použít u začínajícího nedotáčivého smyku přední nápravy - jinak řečeno jedeme např. v zimě, klouže to a my špatně odhadneme radius zatáčky a vjedeme do ní moc rychle. Kolem apexu nám přední náprava "přestane zatáčet" a i když máme kola natočená dobře, fyzika nám začne tlačit přední nápravu po tečně směrem ven ze zatáčky, do příkopu. Zde jsou v zásadě 2 možnosti, jak z této šlamastyky ven -

a) u běžného řidiče použít "standardní" techniku na zvládnutí nedotáčivého smyku (tzn. okamžitě nohu z plynu dolů za souběžného vymáčknutí spojky, srovnat přední kola, tvrdě přibrzdit, po snížení rychlosti volant natočit do směru zatáčky a zatáčku projet - okamžitým sundáním nohy z plynu dojde rovněž k mírnému náklonu vozidla dopředu jako při brzdění, což odlehčí zadek auta a zlepší adhezi přední nápravy - toto nám potom při současném úbytku rychlosti podpořeným krátkým tvrdým přibrzděním dává šanci, že se přední kola po snížení rychlosti "chytnou" a zatáčku nakonec dokončíme po silnici - ne v příkopě vedle ní :wallbash: ) pozn.: tento způsob zvládání smyku samozřejmě platí u aut bez ABS - s ABS lze brzdit v zatáčce a zatáčet současně....

b) nebo v případě hodně dobrého řidiče nedotáčivý smyk přední nápravy vyřešit bleskovým brzděním levou nohou za současné akcelerace plynem a souběžného většího natočení předních kol ve směru zatáčení - přední kola se tím "přitlačí" na vozovku, auto se "chytne" a zatáčku zvládneme. Ale tento způsob je jen pro hodně vyježděné řidiče - a navíc jen málo z nás má "koule" na to, když dostane smyk a auto se mu předkem tlačí do příkopu, tak začít brzdit a současně přidávat plyn :bebng:



P.S. já mám na svém autě výkonový poměr cca 231 koní / tunu, ale brzdění levou nohou používám opravdu jen na okruhu pro zrychlení průjezdů zatáčkami - a to musí být sucho.... při denním ježdění jen občas - když je nějaká "krizovka" a já potřebuji delší zatáčku projet co nejrychleji. U smyku v zimě bych si tuto techniku netroufnul použít - nemám natrénováno :oops:
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od pbjun » 24.09.2010 19:52

To ja sem to u focusu pouzival bezne, ale s fabkou to bohuzel nejde... Ani u skodovky si s tim nevi rady - precvaknuti dratu znamena odstaveni brzdovych svetel a tempomatu :D

Uživatelský avatar
Bob Wolf
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 609
Registrován: 20.07.2009 00:05
Bydliště: Praha

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Bob Wolf » 25.09.2010 08:51

pbjun píše:Brzdit levou nohou ano, ve focusu pouzivam casto, ale pozor, treba ve fabce jsem se na tom dobre vydrbal protoze fabka pri seslapnuti brzdoveho pedalu RJ vypne prisun paliva takze auto defakto zastavi i kdyz je plyn na podlaze...

Konstrukční řešení vypnutí přívodu paliva při sešlápnutí brzdového pedálu je jedním z "pokrokových, řidičsky užitečných a hlavně bezpečnost posilujících" vymožeností posledních let :puke_r:

Fajn - smysl tohoto technického řešení chápu v případě řízení auta pitomou blondýnou nebo začátečníkem, ale jinak mi jeho účel uniká :irre:

"Standardní" řidič buď brzdí, nebo přidává plyn - takže toto opatření je při běžném ježdění nesmyslné. A zkušený nebo soutěžní řidič - pokud bude chtít použít brzdění levou při současné akceleraci - má prostě smůlu, nebo - a to je horší - v zatáčce naprosto nečekaně zastaví, což přímo ohrozí nejen jeho, ale i všechny ty, kteří jedou za ním :wallbash:

Obecně jsem zastáncem toho, že jak tento popisovaný technický systém, tak např. ESP a řada dalších (snad jedinou kladnou výjimkou je ABS) trvale ubírají sportovně založeným řidičům, které baví ježdění, pocity a vjemy z řízení a postupně povedou do pekla :palec_dolu:
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5657
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od petulak » 25.09.2010 21:14

Já jsem na závodáku vyházel ze špajzky všechny synchrony: / zdržujou při řazení/, takže meziplyn byla nutnost. Řazení nahoru/bez ubrání plynu/--řazení dolů/meziplyn/. Na soutěžích jsem brzdil levou nohou, na kopcích a okruzích, špička nohy na brzdě a bokem nártu plyn. / byli upravené pedály/.... Snad to ještě umím, ale s FOFEM to zkoušet nebudu. Asi v roce 1977 jsme to rychlé řazení měřili na kopci ZÁSKALÍ s Jonem Hauglandem, byl jsem o něco rychlejší, to jsem se bil do prsou,porazit tenkrát světovou jedničku. Ale to už je moc dávno. :mrgreen: :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
Zdwora
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3001
Registrován: 26.07.2009 15:07
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Zdwora » 26.09.2010 00:00

Zas budu za potizistu, ale leva noha se mi nevejde mezi pedal brzdy a volant ... sakra prace :wallbash:

Btw nemate nekdo pozitivni reference na nastavce pedalu, krome Bobovejch wolfu (a podle toho co Bob psal stejne nezachranujou "zastrcenej" plynovej pedal), ktery se asi nebudou nejlip schanet. Mozna by byly nejlepsi nejaky "home made" a vymyslet jak znacne podlozit plynovej pedal pripadne i rozsirit brzdu. :irre:

Petulak: Klobouk dolu, pane Řidic :) :palec_nahoru:
Bob Wolf píše: Konstrukční řešení vypnutí přívodu paliva při sešlápnutí brzdového pedálu je jedním z "pokrokových, řidičsky užitečných a hlavně bezpečnost posilujících" vymožeností posledních let :puke_r:
Sdilim tvuj nazor, v poslednich letech se misto aut vyrabi jen user friendly skatule :palec_dolu: Z rizeni se vytratila radost :nixw:
"Vysmivam se do ksichtu vsem nechapavejm k0k0tum!" by Řezník

Obrázek

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od pbjun » 26.09.2010 09:17

No je fakt ze muj fofo nema ani ESP ani vypinani paliva pri brzdeni :D Fabka ma vsecko mozne a stejnak to na ceste nesedi... Jedine s cim fakt souhlasim je ABS, ale docela bych i uvital jeho vypinatelnost - na suchu auto brzdi hur s abs nez bez nej, ale v zime je to neocenitelna vec, ale zase jak kdy.

Uživatelský avatar
Bob Wolf
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 609
Registrován: 20.07.2009 00:05
Bydliště: Praha

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Bob Wolf » 26.09.2010 09:41

[quote="Zdwora"]Zas budu za potizistu, ale leva noha se mi nevejde mezi pedal brzdy a volant ... sakra prace :wallbash:

Btw nemate nekdo pozitivni reference na nastavce pedalu, krome Bobovejch wolfu (a podle toho co Bob psal stejne nezachranujou "zastrcenej" plynovej pedal), ktery se asi nebudou nejlip schanet.....


S tím sháněním pedálů od Wolfa to není tak zlé - lze je přímo objednat přes internet - viz:

http://www.wolf-racing.de/produkte/590_ ... e=focus_st


Sada pedálů má homologaci TUV a obsahuje i podrobný montážní list. Cena 95,- EUR je přiměřená a máš bytelný, funkční a podle mně celkem stylový doplněk auta. Níž položený plynový pedál ale neřeší.....

Já osobně bych ale se bál dát si do auta nějaký "home-made", neodzkoušený pedály :bebng: - přeci jen je to dost podstatný díl auta :nnou:

Ale samozřejmě je to jen můj názor, který nevnucuji - nevylučuji, že pokud to někdo udělá kvalitně, (a české ručičky dovedou být stále "zlaté"), tak to bude fungovat a bude to hlavně bezpečné. Podle mně by takové "home-made" optimální pedály na FF II (při zachování ostatních částí auta) měly být všechny výrazně vyhnuté směrem doleva tak, aby se zachovala jejich vzájemná vzdálenost a současně aby pravá hrana pedálu plynu byla alespoň 15 cm od středového tunelu + by tento pedál měl mít jinak tvarovaný držák, tak, aby plocha padálu v klidové poloze byla ve stejné rovině s pedály ostatními - a samozřejmě by měly být širší než u továrního provedení :idea:
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888

Uživatelský avatar
Zdwora
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3001
Registrován: 26.07.2009 15:07
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Zdwora » 29.09.2010 19:16

No pedaly za sto euro sou treba pro me jako pro studenta docela raketa :lol: Ale tak bude se videt, rovnou bych chtel i nejakou kulatou hlavici radicky, ta co je v mk1 me nak nevoni ... :nixw:

Bobe bobe, nechtel bys vydat nakou knizku vo rizeni, kdybyste se spojily este treba s Petulakem byla by to bomba :perfect: :) A alespon by mel "Horky volant" od Dalibora Janka nejakou konkurenci.
"Vysmivam se do ksichtu vsem nechapavejm k0k0tum!" by Řezník

Obrázek

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od pbjun » 29.09.2010 19:27

Nez nejakou radoby tunerskou sadu pedalu tak radej kup nove gumky na origo pedaly a nech to byt, udelas lip. Dalsi vec, kulata radicka je krasna, a kovova vypada este lip, ale ja sem nakonec po vsech vymyslech zustal u celokozene tvarovane radicky, takze doporucuju poradne osahat nez koupis, nekupuj ocima! Na vzhled ta radicka nejezdi :D

Uživatelský avatar
Bob Wolf
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 609
Registrován: 20.07.2009 00:05
Bydliště: Praha

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Bob Wolf » 29.09.2010 19:58

Zdwora píše:No pedaly za sto euro sou treba pro me jako pro studenta docela raketa :lol: Ale tak bude se videt, rovnou bych chtel i nejakou kulatou hlavici radicky, ta co je v mk1 me nak nevoni ... :nixw:

Bobe bobe, nechtel bys vydat nakou knizku vo rizeni, kdybyste se spojily este treba s Petulakem byla by to bomba :perfect: :) A alespon by mel "Horky volant" od Dalibora Janka nejakou konkurenci.

Na knihu se necítím, především proto, že aktivně jsem např. rally nikdy nejezdil a teorie bez praxe je podle mne k ničemu...


Ty poznatky, co jsem psal, mám sice odzkoušené v praxi (a sám je občas i používám), ale dost věcí jsem si načetl, případně se nechal poučit právě od různých instruktorů a profi závodníků...


Použitelnost těchto "vyšších levelů řízení" je obecně omezená, na 100% je to super při jízdě na okruhu, občas se to hodí v případě nutnosti projet co nejrychleji zatáčku např. na okresce (případně na dálničním přivaděči), ale obecně v Praze je málo míst, kde se dá při běžném provozu táhlá zatáčka projíždět pod plynem (a současném přibrzďování) razantně tak, aby tím člověk získal (oproti ostatním řidičům) nějaký výraznější "benefit"....


Mám sice ještě stále platnou licenci na okruhy, ale jednoznačně největší škola řízení je pro mně každodenní užívání auta už více než 20 let, především v Praze....a potom hodně zkušeností ze zahraničních služebních cest, kdy jsem musel např. za 8 hodin dojet bezpečně se Superbem plným lidí dojet z Prahy do Haagu (cca 1.000 km).


Hodně mi dala někdejší praxe u ozbrojených složek, kdy jsem vlastnil profesní řidičák a oprávnění používat "maják" - musel jsem znát nazpaměť podrobně všechny složitější křižovatky v Praze a Středočeském kraji, protože když byl "ostrý výjezd", nebylo moc času si křižovatku prohlížet a špekulovat, kudy a jak nejrychleji jí projet (na červenou...). A k tomu povinně absolvovat minimálně 2x ročně kvalitní "školu smyku" (Most nebo Vysoké Mýto) - a občasné společné "taktické" jízdy s členy Ochranné služby ústavních činitelů na letišti v Ruzyni (otočky ve 120 přes ručku a podobné "speciality").


Teď už jsem ale "vyřáděný" a snažím se jezdit v zásadě maximálně bezpečně - i když občas mi "bouchnou saze" a potom to přišlápnu... :twisted:
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888

Uživatelský avatar
Zdwora
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3001
Registrován: 26.07.2009 15:07
Bydliště: Kladno
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Zdwora » 29.09.2010 20:53

pbjun píše:Nez nejakou radoby tunerskou sadu pedalu tak radej kup nove gumky na origo pedaly a nech to byt, udelas lip. Dalsi vec, kulata radicka je krasna, a kovova vypada este lip, ale ja sem nakonec po vsech vymyslech zustal u celokozene tvarovane radicky, takze doporucuju poradne osahat nez koupis, nekupuj ocima! Na vzhled ta radicka nejezdi :D
No to je jasnyyy, pedaly hlavne podle tvaru "vo tom to je", samozrejme nesmej bejt z tvrzenyho papiru ala made in china :) ... Mno a ta saltrpaka, prave ze uz sem si osahal ze kulata (pripadne sisata/kulata jako v mk2) se mi tak nak drzi lip nez ten patvar co je defaultne v mk1. Ten mi neprijde ani nijak anatomicky (nebo ergonomicky :bebng: :mrgreen: ) tvarovany podle lidsky ruky, teda az na kvedlacku z RS samozrejme. Uz sem ridil dost aut (bohuzel nekery i velice pochybne upraveny) a takovy tvary co clovek potka, to zasne :nixw: Ze hlinikova v zime studi uz sem taky vobevil :wink: Nadruhou stranu letos v zime (pri minus dvaceti) sem prvni ctvrthodinu jezdil v rukavicich, to zabla i kuze na volantu :lol:

Bob Wolf píše: Hodně mi dala někdejší praxe u ozbrojených složek, kdy jsem vlastnil profesní řidičák a oprávnění používat "maják" - musel jsem znát nazpaměť podrobně všechny složitější křižovatky v Praze a Středočeském kraji, protože když byl "ostrý výjezd", nebylo moc času si křižovatku prohlížet a špekulovat, kudy a jak nejrychleji jí projet (na červenou...). A k tomu povinně absolvovat minimálně 2x ročně kvalitní "školu smyku" (Most nebo Vysoké Mýto) - a občasné společné "taktické" jízdy s členy Ochranné služby ústavních činitelů na letišti v Ruzyni (otočky ve 120 přes ručku a podobné "speciality").
Tak to jsi mel praci snu kazdyho petrolheada :palec_nahoru:
"Vysmivam se do ksichtu vsem nechapavejm k0k0tum!" by Řezník

Obrázek

Uživatelský avatar
Kilek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 33
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Kilek » 20.10.2010 10:32

šlo by to naopak? snížit pedál brzdy a spojky na úroveň plynu

nebo je to technicky hodně obtížné...cenou úpravy bych se rád vešel do 5000,-
Ford Focus Combi Ghia, 1999, 1.6 Zetec 16V 74kW, černá metalíza

Uživatelský avatar
jonza
Nováček
Nováček
Příspěvky: 141
Registrován: 29.08.2009 22:56
Bydliště: brno

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od jonza » 20.10.2010 12:12

ale pak snizis rozsah, ne? pokud se ti podari znovu naladit pedaly na puvodni rozsah, tak budou neuveritelne citlive. Uprava je to temer nerealna.
FF II kombi, 2006, Trend plus, 33tis. km, 1.6 74kW, svatecni ridic a novy majitel sveho 1.auta (ojeteho)

galerie

Uživatelský avatar
Kilek
Nováček
Nováček
Příspěvky: 33
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od Kilek » 20.10.2010 12:34

ano, za cenu toho, že budu muset citlivěji pracovat s pedálama a nohama....rozsah pedálu spojky mi přijde 2x delší, než bych se stejnou přesností dokázal obsluhovat...moje představa je obsluhovat brzdu a spojku z paty, která se nezvedne z podlahy, tedy ne pohybem celé nohy, ale jen rotací kotníku
Ford Focus Combi Ghia, 1999, 1.6 Zetec 16V 74kW, černá metalíza

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5657
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou

Příspěvek od petulak » 20.10.2010 16:17

Kilek píše:šlo by to naopak? snížit pedál brzdy a spojky na úroveň plynu

nebo je to technicky hodně obtížné...cenou úpravy bych se rád vešel do 5000,-
Technicky dost náročné/ u seriového auta/. Proto se vždy upravuje pedál plynu. :mrgreen: :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Odpovědět

Zpět na „Pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host