Ventilové vůle - mýty a fakta
- Jurawood
- Junior
- Příspěvky: 302
- Registrován: 27.07.2016 10:25
- Bydliště: Brno
Ventilové vůle - mýty a fakta
Dnes jsem seřídil vůle u motoru duratec 2.0 (motor mazda mzr 2.0)
Rád bych vyvrátil některé nesmyslné mýty, co jsem tady už dříve našel a čet, ať to někoho nemate.
Kompese se měří při provozní teplotě. Vůle ventilů při 20 st.C
Zahřátím se vůle nezmenšuje, jak se tady i jinde tvrdí !!!
Měřil jsem v jak v nule, tak a v + 50 st. C i v lab.teplotě.
Cca o 0.05 az 0.10 mm se zvětší při zahřátí.
I přesto, že vůle byla na výfuku 0.15mm, kompresní tlaky jsem změřil 16-16-16-16.
Po seřízení na 0.3 až 0.35 mm zůstala komprese beze změny.
Pocitově motor dole zvýšil točivý moment, tahá více na 1500 ot. +-
Vysvětluji si to změnou časování střihu ventilů.
Okamžitá spotřeba na volnoběhu šla z 0.9l/h na 0.8l/h.
Rozhodily se adaptace paliva při nízkém zatížení.
Rád bych vyvrátil některé nesmyslné mýty, co jsem tady už dříve našel a čet, ať to někoho nemate.
Kompese se měří při provozní teplotě. Vůle ventilů při 20 st.C
Zahřátím se vůle nezmenšuje, jak se tady i jinde tvrdí !!!
Měřil jsem v jak v nule, tak a v + 50 st. C i v lab.teplotě.
Cca o 0.05 az 0.10 mm se zvětší při zahřátí.
I přesto, že vůle byla na výfuku 0.15mm, kompresní tlaky jsem změřil 16-16-16-16.
Po seřízení na 0.3 až 0.35 mm zůstala komprese beze změny.
Pocitově motor dole zvýšil točivý moment, tahá více na 1500 ot. +-
Vysvětluji si to změnou časování střihu ventilů.
Okamžitá spotřeba na volnoběhu šla z 0.9l/h na 0.8l/h.
Rozhodily se adaptace paliva při nízkém zatížení.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC
-
- Nováček
- Příspěvky: 102
- Registrován: 02.01.2009 18:42
- Bydliště: Přerov
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Ohřátím ještě není práce motoru na plný výkon po dobu třeba půl hodiny, potom budou hodnoty vůlí ventilů jiné .
FOCUS 1.6 16V kombi modrá metalíza 2001
- Jurawood
- Junior
- Příspěvky: 302
- Registrován: 27.07.2016 10:25
- Bydliště: Brno
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
přesně tak, budou ještě větší, ale není to nějak závratný rozdíl.
Koeficient teplotní roztažnosti oceli je myslím 10-11, hliník má 24.
Ale to jsou spekulace a byla by potřeba přesná teplota jednotlivých i částí komponentů, např ventilu samotného.
Proto jsem auto pořádnou ostrou jízdou na LPG rozpálil, zastavil a vůle změřil.
Závěr opakovat nebudu, každý si to může zkusit sám.
(dělám to často i na motorkách s hrníčkovými zdvihátky, dělám mechoše na roadracingu, závodník dojede z tréningu a není čas, hned se rozebírá, u horkého motoru jsou ventilové vůle vždy volnější, studené se vůle spíše zmenší, ale nikdy to není nějak dramatické, to bylo naposledy u OHV, kde se používaly hliníkové tyčky - felda)
Koeficient teplotní roztažnosti oceli je myslím 10-11, hliník má 24.
Ale to jsou spekulace a byla by potřeba přesná teplota jednotlivých i částí komponentů, např ventilu samotného.
Proto jsem auto pořádnou ostrou jízdou na LPG rozpálil, zastavil a vůle změřil.
Závěr opakovat nebudu, každý si to může zkusit sám.
(dělám to často i na motorkách s hrníčkovými zdvihátky, dělám mechoše na roadracingu, závodník dojede z tréningu a není čas, hned se rozebírá, u horkého motoru jsou ventilové vůle vždy volnější, studené se vůle spíše zmenší, ale nikdy to není nějak dramatické, to bylo naposledy u OHV, kde se používaly hliníkové tyčky - felda)
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC
- shamycz
- Nováček
- Příspěvky: 62
- Registrován: 05.11.2012 16:18
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Jak se ty vůle seřizují? Počítám, že Duratec motory to budou mít stejné. Mění se tam ty hrníčky, že? Musí dolů rozvody?
- jojto
- Nováček
- Příspěvky: 103
- Registrován: 23.03.2017 18:59
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Rozvody i vačky.
Moj navod: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 81&t=46828
Jurawood: Meral som ventil. vole po kratkej jazde a mozem potvrdit, ze vole boli vacsie. Divne, bol som vychovavany v opacnom zmysle. Pravdepodobne sa zmenili pouzite materialy (od r. 90) .
Moj navod: http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 81&t=46828
Jurawood: Meral som ventil. vole po kratkej jazde a mozem potvrdit, ze vole boli vacsie. Divne, bol som vychovavany v opacnom zmysle. Pravdepodobne sa zmenili pouzite materialy (od r. 90) .
Focus 1.6i Turnier 74kW 2010 SHDA - Moondust
-
- Test driver
- Příspěvky: 2851
- Registrován: 25.04.2008 19:25
- Bydliště: Praha
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Po kolika km se maji ventily serizovat? Blizim se ke 100tkm
Ford Mondeo Turnier, 2.0 107kW, 2010 FL
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection, no intelligent charging = no features getting you down
Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection, no intelligent charging = no features getting you down
Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001
- jojto
- Nováček
- Příspěvky: 103
- Registrován: 23.03.2017 18:59
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Interval nie je. Pri vymene rozvodov (u mna 160.000/8rokov) sa to ma skontrolovat a v drtive väčšine pripadov netreba hrnceky menit (vole v tolerancii -> ziadne priznaky zvacsenej alebo zmensenej vole). Ty mas retaz, takze osobne by som to iba zmeral pri tych 160k.
Focus 1.6i Turnier 74kW 2010 SHDA - Moondust
- jarod72pm
- Test driver
- Příspěvky: 2220
- Registrován: 18.05.2012 21:51
- Bydliště: Otrokovice
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
https://www.vutbr.cz/www_base/zav_prace ... e_id=52038
Strana 15 - to vysvětluje vše, ty mýty a fakta
Strana 15 - to vysvětluje vše, ty mýty a fakta
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 599
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Na 1,6 74 kW FYDD jsem vůle měřil při ca 190 kkm a byly OK, sání i výfuk se vešly do +- 0,02. (Měnil jsem těsnění víka ventilů tak jsem rovnou vzal i vůle)
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
- Jurawood
- Junior
- Příspěvky: 302
- Registrován: 27.07.2016 10:25
- Bydliště: Brno
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
To neni materialem, delam motorky 10 let i na zavodech otvirame rychle motor...
A vzdycky je horky motor na podlozkach nebo vahadlech uvolneny a po vychladnuti se to zmensi.
Vzdycky to tak bylo a vzdycky se tvrdil opak, proto jsem to vlakno zalozil...
A vzdycky je horky motor na podlozkach nebo vahadlech uvolneny a po vychladnuti se to zmensi.
Vzdycky to tak bylo a vzdycky se tvrdil opak, proto jsem to vlakno zalozil...
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC
- Jurawood
- Junior
- Příspěvky: 302
- Registrován: 27.07.2016 10:25
- Bydliště: Brno
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
shamycz píše:Jak se ty vůle seřizují? Počítám, že Duratec motory to budou mít stejné. Mění se tam ty hrníčky, že? Musí dolů rozvody?
ne na duratecu-he nemusi se sundaavat rozvody.
Japonec neni pitomec.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC
- Jardak
- Test driver
- Příspěvky: 2714
- Registrován: 10.01.2010 10:52
- Bydliště: Kaznějov
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Naprosto s tebou souhlasím... Má stejnou zkušenost a před časem jsem na tomto foru o tom taky vedl diskuzi a byl jsem asi jedinej s tímto názorem. Čím jsem ale starší, tím míň se mi chce něčí špatnou úvahu oponovat. Prostě si to jen přečtu, pokývu hlavou a myslím si svý....Jurawood píše:To neni materialem, delam motorky 10 let i na zavodech otvirame rychle motor...
A vzdycky je horky motor na podlozkach nebo vahadlech uvolneny a po vychladnuti se to zmensi.
Vzdycky to tak bylo a vzdycky se tvrdil opak, proto jsem to vlakno zalozil...
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 12894
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Moj nazor:
Ked vypnes motor, vyfukovy ventil relativne rychlo vychladne a dosiahne teplotu hlavy motora. S tym koeficientom tepelnej roztaznosti mas pravdu. A dlzka ventilu pri 20°C vs. 70°C nebude velka. Vyfukovy ventil je ale pri behu motora ovela teplejsi. Aj preto je vyrobeny z ineho materialu, vnutri je casto duty a vyplneny sodikom na lepsie chladenie. Teplotu ma teda omnoho vyssiu. Najma ked tocis motor vo vysokych otackach a vyfukove plyny su velmi horuce a maju vysoky prietok. Vtedy sa podla mna natiahne ovela viac a vola sa zmensi - ved prave preto je tam vola, aby aj v takomto pripade ventil vobec zavrelo.
Tu je asi problem v neporozumeni, co kto mysli pod zahriaty motor. Ci zahriaty beziaci motor. Alebo zahriaty vypnuty motor.
Ku kompresii - tiez si meral pri vypnutom motore. Nevidim dovod (pokym su sedla a kruzky ok) preco by sa mala kompresia zmenit. Ci maju ventily aktualnu volu 0,01mm alebo 0.3mm, stale su zavrene.
Po uprave vole mas teda vyfukove ventily otvorene viac (a trosicku dlhsie). Zmena suvisi asi s lepsim vyplachom spalovacieho priestoru.
Pocitove zmeny mozu byt sposobene aj neaktualnymi adaptaciami.
Ked vypnes motor, vyfukovy ventil relativne rychlo vychladne a dosiahne teplotu hlavy motora. S tym koeficientom tepelnej roztaznosti mas pravdu. A dlzka ventilu pri 20°C vs. 70°C nebude velka. Vyfukovy ventil je ale pri behu motora ovela teplejsi. Aj preto je vyrobeny z ineho materialu, vnutri je casto duty a vyplneny sodikom na lepsie chladenie. Teplotu ma teda omnoho vyssiu. Najma ked tocis motor vo vysokych otackach a vyfukove plyny su velmi horuce a maju vysoky prietok. Vtedy sa podla mna natiahne ovela viac a vola sa zmensi - ved prave preto je tam vola, aby aj v takomto pripade ventil vobec zavrelo.
Tu je asi problem v neporozumeni, co kto mysli pod zahriaty motor. Ci zahriaty beziaci motor. Alebo zahriaty vypnuty motor.
Ku kompresii - tiez si meral pri vypnutom motore. Nevidim dovod (pokym su sedla a kruzky ok) preco by sa mala kompresia zmenit. Ci maju ventily aktualnu volu 0,01mm alebo 0.3mm, stale su zavrene.
Po uprave vole mas teda vyfukove ventily otvorene viac (a trosicku dlhsie). Zmena suvisi asi s lepsim vyplachom spalovacieho priestoru.
Pocitove zmeny mozu byt sposobene aj neaktualnymi adaptaciami.
- Jurawood
- Junior
- Příspěvky: 302
- Registrován: 27.07.2016 10:25
- Bydliště: Brno
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
90% ? přebytečného tepla ventil odevzdává přes ventilové sedlo.
Je naprosto nutné zvýšit dobu dotyku zvýšením doby zavření.
Teď mě napadlo něco z praxe, měřil jsem motorku typu chopper
měla kompresi 6 a 9 barů. Rovnou jsem usoudil že je motor KO. Cvrkl jsem panáka oleje kvůli zjištění, jestli jsou podpálený sedla, nebo KO válce/písty ... nic se nezměnilo...aha?
Takže hned jsem se mrkl na vůle ventilů a změřil jsem 0,05 a 0,01 mm.
Zvětšil jsem tedy vůle na 0,02 a jen tak ze srandy jsem změřil komprese, s tím že se nic nestane.
10 a 10. Zatím pro to nemám teoretické vysvětlení a už je to pár let.
Je naprosto nutné zvýšit dobu dotyku zvýšením doby zavření.
Teď mě napadlo něco z praxe, měřil jsem motorku typu chopper
měla kompresi 6 a 9 barů. Rovnou jsem usoudil že je motor KO. Cvrkl jsem panáka oleje kvůli zjištění, jestli jsou podpálený sedla, nebo KO válce/písty ... nic se nezměnilo...aha?
Takže hned jsem se mrkl na vůle ventilů a změřil jsem 0,05 a 0,01 mm.
Zvětšil jsem tedy vůle na 0,02 a jen tak ze srandy jsem změřil komprese, s tím že se nic nestane.
10 a 10. Zatím pro to nemám teoretické vysvětlení a už je to pár let.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: 31.10.2019 11:59
Re: Ventilové vůle - mýty a fakta
Zde mohu nabídnout jeden perfektní návod na motory Q7DA a podobné.
https://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Maz ... manual.pdf
https://www.mazdabg.com/ftp-uploads/Maz ... manual.pdf
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 hostů