Henry Ford

Moderátor:phofy
Uživatelský avatar
Stehnak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2226
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Modřice@JM@CZ

Henry Ford

Příspěvek od Stehnak » 10.04.2008 11:31

LINK: Henry Ford: Muž, který postavil Ameriku na kola

Muž, který postavil Ameriku na kola a zasloužil se o vznik střední třídy. Zároveň autokrat, antisemita a Hitlerův oblíbenec.

Velké osobnosti bývají málokdy černobílé a Henry Ford nebyl výjimkou... Život strůjce amerického automobilového zázraku dvacátého století se začal odvíjet v roce 1863 ve farmářské rodině, žijící poblíž Detroitu. Jeho otec pocházel z Irska, matka měla belgické kořeny. Otec naivně počítal s tím, že mladý Henry farmu jednou převezme. Když ale bylo Henrymu třináct, zemřela mu matka, a jeho na farmě už nic nedrželo. Zamiloval si totiž techniku a už v patnácti letech si vysloužil pověst zručného hodináře.


V šestnácti odešel do Detroitu, kde se vyučil strojníkem a později nastoupil ve firmě Westinghouse jako opravář parních motorů. V čtyřiadvaceti se oženil s Clarou Bryantovou, s níž měl jediné dítě - syna Edsela. Od roku 1891 Ford působil ve společnosti slavného vynálezce Edison, kde se během pouhých dvou let dokázal vypracovat na šéfkonstruktéra. To mu zajistilo dostatek peněz i možností na experimentování se spalovacími benzínovými motory - v roce 1896 dokončil vývoj vozidla Quadricycle, poháněného benzínovým motorem.


To byl zlom, který Forda přiměl k odchodu od Edisona a založení automobilky Detroit Automobile Company, z níž však po neúspěších odešel. Další etapou bylo založení automobilky Henry Ford Company v roce 1901, jež se po Fordově odchodu kvůli osobním neshodám transformovala v Cadillac. Henry nezahálel a zkonstruoval závodní Ford 999, který přitáhl pozornost americké veřejnosti rychlostním rekordem 147 km/h.


To Fordovi zajistilo věhlas a dostatek prostředků od mecenášů pro založení Ford Motor Company v roce 1903 a následné uskutečnění revoluční vize. V počátcích automobilového průmyslu totiž panovala představa, že jediná možnost dosažení zisku je vyrábět drahá auta pro hrstku nejbohatších. Henry Ford ale všechno převrátil naruby. Přišel totiž s geniální myšlenkou, že pokud dokáže auta vyrábět levněji, bude si je moci pořídit podstatně širší okruh lidí a že vydělá na kvantitě.


V roce 1908 byl představen elegantní Ford Model T, který se snadno řídil i udržoval. Stal se obrovským hitem a znamenal nesmírný zvrat v osobní dopravě. Prodej a servis zajišťovala moderní dealerská síť několika tisíc obchodníků na bázi franšízy po celých Spojených státech, propagující jak značku Ford, tak automobilismus obecně. Ford zároveň věděl, že nestačí auta pouze vyrobit a prodat, ale zasadil se o rozšíření sítě čerpacích stanic, vylepšování chatrných silnic a nakonec i o vznik husté americké dálniční sítě.

Revoluční zavedení pásové výroby v roce 1913 bylo zásadním mezníkem v automobilovém průmyslu. Dělníci už nesestavovali celé auto, ale organizované týmy postupně přimontovávaly komponenty k Modelu T, pohybujícímu se po výrobní lince. To umožnilo zásadní snížení výrobních nákladů a zvýšení produktivity - z automatické výrobní linky sjíždělo nové auto každých 93 minut, což bylo na tehdejší poměry zcela bezkonkurenční.

Automobilka se ale potýkala s vysokou fluktuací zaměstnanců, takže v roce 1914 následoval další revoluční krok, který mnozí pokládali za výraz šílenství a začátek konce. Henry Ford zavedl minimální denní mzdu pro dělníky ve výši 5 dolarů a zkrátil pracovní dobu z devíti na osm hodin - průměrná mzda v oboru tehdy přitom nedosahovala ani 2,50 dolaru! Takové peníze za práci, nevyžadující zvláštní vzdělání ani zkušenosti, zaručily přísun nových pracovníků a spokojenost těch stávajících, protože měli k dispozici také zdravotní péči a možnosti sportovního vyžití.


S tím úzce souvisel Fordův otcovský přístup k vlastním zaměstnancům. Z obavy, že dělníci kvůli vysoké mzdě ztratí rozum, bylo zřízeno sociologické oddělení, které mělo dohlížet na to, aby lidé peníze nerozházeli za alkohol, hazard a lehké ženy. Henry mimochodem zakázal kouření, protože byl přesvědčen, že škodí zdraví (což se o mnoho dekád později potvrdilo). Koncem dvacátých let dosáhlo Fordovo impérium tak impozantních rozměrů, že bylo ve výrobním procesu zcela soběstačné - Ford vlastnil kaučukové plantáže v Brazílii, šestnáct uhelných dolů, doly se železnou rudou a spousty lesů.


Všechny suroviny se shromažďovaly v obrovské továrně Rouge, kde pracovalo téměř sto tisíc lidí. Na druhém konci vyjížděla nová auta. Problém byl, že existoval pouze jediný model. Zde byl na vině Fordův „antizákaznický“ přístup, charakterizovaný legendárním výrokem: „Můžete mít jakoukoli barvu, pokud je to černá.“ Ford T se vyráběl beze změn mnoho let, takže v polovině dvacátých let začaly prodeje Modelu T upadat a sílu získávala konkurence v čele s Alfredem Sloanem, který vytvořil z mnoha samostatných výrobců silný koncern General Motors.


Do nástupu nového Modelu A v roce 1927 ovšem svět stačilo zaplavit neuvěřitelných patnáct milionů Fordů T, což byla více než polovina světové produkce. Model A navázal na úspěchy předchůdce a pro firmu byl živou vodou, když si ho v letech 1927-31 koupily čtyři miliony zákazníků. Henry Ford nebyl jen geniální průmyslník, ale také složitá osobnost. Za první světové války byl přesvědčený pacifista, pokládající válku za ztrátu času, a v roce 1915 vyslal mírovou loď Oscar na expedici do Evropy k ukončení bojů.


V letech 1920 až 1927 financoval radikální protižidovské noviny The Dearborn Independent a napsal dílo Mezinárodní židovství - celosvětový problém, která mu vynesla značnou oblibu u nacistických veličin. Henryho Forda obdivoval dokonce sám Adolf Hitler, který jej v roce 1937 poctil Velkým křížem Řádu německé orlice - nejvyšším vyznamenáním, které mohl dostat cizinec. Henry Ford také ve třicátých letech vedl lítý boj s odbory, jež upřímně nenáviděl, a prohlašoval: „Kdo jiný má vědět, jak se postarat o lidi, než já?“


Nakonec se Ford po fyzických konfliktech svých ostrých hochů s odboráři musel podřídit až rozhodnutí soudu ve prospěch odborů. Před druhou světovou válkou to ve Fordu šlo od desíti k pěti, management pracoval po staru, na nové manažery s vysokoškolským vzděláním se díval podezřívavě a image firmy byla silně pošramocena. Henry Ford navíc nesnášel Rooseveltovu vládu, neschvaloval účast USA ve válce a paranoidně se domníval, že ho lidé z Washingtonu chtějí vyšachovat z kontroly nad firmou.


Koncern nakonec před zřejmě neradostným koncem zachránil přechod na zbrojní výrobu, s níž Henry nesouhlasil. Po smrti syna Edsela v roce 1943 se Henry Ford znovu postavil do čela firmy (v 79 letech), ale koncem války ji před krachem zachránila paradoxně právě Rooseveltova vláda, jež továrnu potřebovala. Po válce se ujal vlády vnuk Henry Ford II. Napravil staré chyby, usmířil veřejnost a nasměroval koncern na správnou cestu. Jedna z největších legend automobilové historie zemřela jako podle klišé podřadného scénáristy - ve své posteli v třiaosmdesáti letech na mozkovou příhodu během výpadku elektřiny při bouřce…

dalsi:
Wikipedia: Česky
Aglicky vice
Ford Mondeo ST 220 2006 / Nissan Leaf 24 kWh 2012 / byl Ford Focus 1.6 16V 1999

Uživatelský avatar
Mata
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 932
Registrován: 12.02.2008 22:11
Bydliště: Východní Čechy

Re: Henry Ford

Příspěvek od Mata » 10.04.2008 13:00

včera jsem na tenhle článek někde narazila a četla ho.
Ford Focus combi Viva, 1,6 r.v. 2004
Obrázek

Uživatelský avatar
Skubi
Test driver
Test driver
Příspěvky: 11856
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Přerov
Kontaktovat uživatele:

Re: Henry Ford

Příspěvek od Skubi » 10.04.2008 16:39

dcera ho asi před měsícem použila v referátu :wink: :lol:
FF kombi 1,6 74 kW sériová GHIASOC, 00/01, modrá metlaSkubi´s family car
Obrázek
Obrázek
Smyk nelze dostat jako chřipku, ten si prostě zaviníme sami !!!

smegy
Nováček
Nováček
Příspěvky: 19
Registrován: 21.03.2008 21:30
Bydliště: přerov

Re: Henry Ford

Příspěvek od smegy » 29.08.2008 05:05

Nenašel jste někdo někde podpis Henryho Forda?

Uživatelský avatar
silverwolf
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5701
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Henry Ford

Příspěvek od silverwolf » 29.08.2008 07:18

Vývoj znaku Ford
Přílohy
car-logo-ford.gif
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek

Uživatelský avatar
silverwolf
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5701
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Henry Ford

Příspěvek od silverwolf » 29.08.2008 07:36

Podpis 8) :wink:
Přílohy
529702%20Henry%20Ford%20sig.jpg
529702%20Henry%20Ford%20sig.jpg (6.7 KiB) Zobrazeno 15561 x
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek

Uživatelský avatar
panther7
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2265
Registrován: 15.04.2008 20:50
Bydliště: PRAHA

Re: Henry Ford

Příspěvek od panther7 » 29.08.2008 07:41

Jsi mě předběhl, já se snažím a když už to mám tak tohle :evil: - tak příště
Ford Focus 1,8TDCi 85kW, Trend Celebration 6/2008 Combi
Obrázek fotogalerie
Obrázek

Uživatelský avatar
silverwolf
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5701
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Šumava
Kontaktovat uživatele:

Re: Henry Ford

Příspěvek od silverwolf » 29.08.2008 07:44

:mrgreen: :mrgreen:
Ford Focus II, 1,6 Trend, Red Tango, r.v.2006.
Suzuki Samurai 1,3 MPi r.v.neznámý - černobílý lesní dělník
Obrázek

smegy
Nováček
Nováček
Příspěvky: 19
Registrován: 21.03.2008 21:30
Bydliště: přerov

Re: Henry Ford

Příspěvek od smegy » 29.08.2008 20:20

Díky super :D

Uživatelský avatar
LUKAŠ
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2869
Registrován: 09.06.2012 12:10
Bydliště: Prostějovsko

Re: Henry Ford - Právě dnes uplynulo 149 let od jeho narození

Příspěvek od LUKAŠ » 30.07.2012 17:01

Právě dnes uplynulo 149 let od narození Henryho Forda

http://www.fordmagazin.cz/4155-prave-dn ... ryho-forda
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS


Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)

Obrázek Obrázek
Obrázek
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/

Uživatelský avatar
LUKAŠ
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2869
Registrován: 09.06.2012 12:10
Bydliště: Prostějovsko

Re: Henry Ford

Příspěvek od LUKAŠ » 18.04.2013 13:45

Nevím kam to dát ale asi nejspíš sem.

Neznámá legenda: Ford 999 jezdil 150km/h již před 110 lety :gott: :gott:
Ford Focus combi 1.8 TDDi Endura, r.v. 2000, GHIA 90PS


Galerka: Lukáškuv Focus (DRÁČEK)

Obrázek Obrázek
Obrázek
https://www.facebook.com/groups/fordgroups/

Uživatelský avatar
gappak
Junior
Junior
Příspěvky: 215
Registrován: 01.12.2009 07:57
Bydliště: Olomouc

Re: Henry Ford

Příspěvek od gappak » 30.07.2013 07:01

Pravě dnes.....

Obrázek
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3

Uživatelský avatar
tym
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3746
Registrován: 20.05.2011 21:49
Bydliště: Pilsner Urquell

Re: Henry Ford

Příspěvek od tym » 30.07.2013 09:54


Uživatelský avatar
gappak
Junior
Junior
Příspěvky: 215
Registrován: 01.12.2009 07:57
Bydliště: Olomouc

Re: Henry Ford

Příspěvek od gappak » 06.10.2013 04:01

Budu dělat trika..... Henry FORD 150

Značka textilu: Adler
Technologie: Potiskový materiál je zažehlovací (gumová) folie flex
cena: +/- 250,-Kč

Triko:
Obrázek

Objednávky do 18.10.2013 do SZ

Konec vysílání.

FORD HENRY FORD
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3

Uživatelský avatar
gappak
Junior
Junior
Příspěvky: 215
Registrován: 01.12.2009 07:57
Bydliště: Olomouc

Re: Henry Ford

Příspěvek od gappak » 11.12.2013 12:59

Výsledek

Obrázek
Ford Mondeo Estate 2.2TDCI Titanium S, galerka
ex:Ford Mondeo Estate 2.0TDCI;96KW;@12/2002
ex:Ford Fiesta MK3

Odpovědět

Zpět na „Ford“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů