Nejprve pro zasazení do rámce: moje zkušenosti s 1.8TDci = půl roku a 11000 km, což pravda není mnoho, ale ve firmě má na tento motor vícero kolegů podobný názor, mají focusy zhruba do dvou let a 120000 km. Tedy moje stručné hodnocení:
Mínusy:
- nevyrovnaná charakteristika, někdy pomalé reakce, silný turboefekt
- pro udržování konstatní rychlosti nebo něžného zrychlování je někdy problém najít kombinaci plyn x stupeň, i při jeho nalezení dochází v některých režimech k určitému rozkmitání systému
- občas na plyn nereaguje vůbec, vcelku nebezpečná věc
- určitá nesladěnost převodovky s motorem, což je ale spíše důsledek prvního bodu, ono je to asi těžké sladit, i když by 6 stupňů bylo možná lepších
- vyšší spotřeba
- vyšší hlučnost a to i po zahřátí (projev studeného motoru bych poté označil za vulgárně hrubý)
- aktuální zimní zkušenost - velmi pomalu topí
Abych pouze nehanil, plusy:
- v určitém režimu brutální zátah
- slušně tichý provoz v určitém režimu, řekněme např. 100 km/h na pětku. V tomto režimu rovněž klesne spotřeba na očekávanou mez.
Na zdejší fórum jsem vstoupil i proto, abych se podíval, zda někdo nemá na tyto bolesti lék, případně zda mají obdobné zkušenosti i jiní. V podstatě se dá říci, že většina výše uvedeného se mi tady pouze potvrdila. Navíc jsem se dozvěděl např. to, že jde v podstatě o velmi starý osmiventilový litinový motor Ford Endura (mám správné informace?), na který byl naroubován common rail a příslušná elektronika. U vědomí toho si tedy romanticky tak nějak představuji, že se to staré železo s těmi rouby tak trochu pere... Snahou Fordu bylo zcela jistě dodat požadované marketingové parametry - na papíře vypadá tento motor dobře. Zřejmě mají na něho nižší výrobní náklady, než na sdílené PSA motory, jinak moc nechápu, proč se tady například loni vůbec nenabízely 1.6tdci, ale tenhle zastaralý motor 1.8tdci se tlačil v akcích.
Další zkušenosti typu náhlé selhání a podivné chování (řada je popsána na zdejších nebo jiných fórech) neberu jako specialitu tohoto motoru nebo značky. Jinak zbytku mého FFII bych vytknul asi už jen katastrofální rádio (přesněji hlavně tuner) ve standardu, byť s ovládáním pod volantem a dále tu debilní a nebezpečnou úpravu N1, za kterou ovšem nemůže Ford, ale nějaký pan důležitý na nějakém ministerstvu
Čekám smršť otrávených šípů od zarytých Fordistů, tak sem s nimi
Třeba k něčemu dojdem
Na závěr bych chtěl pouze dodat, že citlivá duše si s tím motorem určitě dá rady a když mu navíc občasné zaváhání odpustí, tak může být majitel i docela spokojen. Mně však ten motor nesedí, i když jsem si už zvyknul a umím ho jakš takš zkrotit. Ve městě se však i po půl roce občas peru a někteří kolegové i po dvou letech. Když za volant pustím ženu, tak je jízda najdenou plná přískoků a nadšená z něho také není. Rozdíl oproti jejímu domácímu benzínu je prostě brutální.