Zkušenosti s přestavbou FORD FOCUS na E85
Napsal: 18.06.2011 19:46
Rád bych předal všem mé zkušenosti s použitím paliva E85 v upraveném automobilu FORD FOCUS, motor 1,6 benzín 74 KW, rok výroby 2007, najeto zhruba necelých 90 000 km.
V úvodu bych chtěl podotknout, že mě vždycky alternativní paliva lákala. Zatím jsem měl možnost vyzkoušet pouze LPG a to ve voze ŠKODA FAVORIT. Druhé alternativní palivo, které mě přišlo s ohledem na cenu úpravy vhodné, bylo palivo E85. Než jsem úpravu motoru ve FORDU provedl, snažil jsem se zjistit o tomto palivo více informací, ale jen málo lidí s tímto palivem má zkušenosti. Většinou jsou to lidé, kteří ho tankují do neupravených aut.
Úpravu motoru jsem si nechal provést ve firmě FEDOR AUTO v Prostějově. Úprava mě stála necelých 12 000 Kč. Při prvním nastartování auta jsem měl pocit, že start není tak jistý, jako na klasický benzín. První cesta upraveným autem byla dlouhá cca 150 km a rozdíl oproti klasickému benzínu byl takovýto: auto jelo pocitově lépe; při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu bylo cítit, že auto jemně v určitých chvílích ztrácí výkon (a to při zrychlení z 80 na 140 km/hod); jinak jízda byla stejná jako na benzín. Při příjezdu domů, jsem auto nechal v noci venku, abych ráno při 0°C zkusil nastartovat.
Ranní start byl hrozný. Auto na poprvé nenastartovalo bez plynu, pak ani na podruhé a ani na potřetí. Na počtvrté jsem musel přidat plyn a motor držet chvíli v otáčkách. Druhý den ráno jsem to zkusil znova a bez plynu chytlo na poprvé, ale start byl nejistý (auto se chovalo při staru takto: při nastartování poklesly otáčky na úroveň chcípnutí motoru a po pár sekundách se teprve motor dostal do normálu; pokud jsem se chtěl rozjet ihned po startu, auto jelo špatně nebo nejelo vůbec.
Proto jsem znova zajel do výše jmenované firmy a auto si nechal seřídit. Starty za tepla se zlepšily, ubylo výše popsaného ztrácení výkonu. Ráno mě ale zase čekalo nemilé překvapení ohledně studeného staru. Auto nešlo vůbec nastartovat (ani s plynem). Podařilo se mě ho nastartovat až na popáté. No hrůza. Hledal jsem teda jiné firmy, kde by s tímto mým systém měly větší zkušenosti. Bohužel firem s mým systém je v ČR velmi málo.
Podařilo se mě najít v Praze jednu firmu, která mně auto znova seřídila. Seřizování trvalo skoro dva týdny a přišlo mě, že se provádí metodou pokus – omyl. Oproti předešlé firmě se ale podařilo starty za studena upravit tak, že nebyl problém po ránu bez plynu nastartovat a auto jelo mnohem líp než před tím (sice byl start oproti benzínu pořád méně jistý, ale rozdíl už byl malý). Dále jsem mohl s autem za studena při nastartování ihned vyjet a auto necukalo a jelo srovnatelně jako na benzín. Auto je na provoz E85 tišší než na klasický natural, ale pokud jsem natankoval OMV Carera 100, tak jízda na tento benzín je z hlediska tichosti srovnatelná s E85 a auto mnohem lépe jede a spotřeba je stejná jako u klasického naturalu.
Pak jsem začal měřit spotřebu. Ne spotřebu, kterou ukazuje palubní počítač, ale spotřebu, kdy jsem vyjel buď část nádrže, nebo nádrž celou a dotankoval. Při jízdě po dálnici z Prahy na jižní Moravu jsem měl na benzín spotřebu 7 až 7,3 l/100 km a to v závislosti na stylu jízdy a počasí. Při jízdě na čistý E85 jsem měl spotřebu 9,8 až 10,5 l/100 km. Snažil jsem se styl jízdy měnit tak, aby šla spotřeba dolů, ale bohužel se nedařilo. Takže jsem znova nechal auto seřídit. Po seřízení studené starty stejné, ale pokud motor stál cca 4 až 5 hodin tak auto nastartovalo a chcíplo. Při dalším startu už bylo vše v pořádku (což před tím nedělalo). Další nevýhoda byla, že motor při určité poloze sešlápnutého plynového pedálu na trojku či na čtyřku škubal, což mě dělalo vždy, ale po každém seřízení se to projevovalo více či méně. Při měření spotřeby po seřízení se ukázalo, že spotřeba motoru je zase kolem 10 l/100 km, takže žádná změna (na plnou nádrž o objemu cca 50 l jsem ujel vždy kolem 500 km). Na benzín jsem ujel nějakých 650 km.
Takže závěrem můžu říct, že palivo E85 v mém autě postrádá smysl, jelikož spotřeba je mnohem vyšší a když si to přepočítám na ušetřené peníze, tak to vychází skoro stejně. Navíc palivo je agresivnější a tudíž i cenové náklady na případný servis budou vyšší.
Rád bych poprosil vše, co mají auto přestavěné na E85, ať svými zkušenostmi přispějí.
V úvodu bych chtěl podotknout, že mě vždycky alternativní paliva lákala. Zatím jsem měl možnost vyzkoušet pouze LPG a to ve voze ŠKODA FAVORIT. Druhé alternativní palivo, které mě přišlo s ohledem na cenu úpravy vhodné, bylo palivo E85. Než jsem úpravu motoru ve FORDU provedl, snažil jsem se zjistit o tomto palivo více informací, ale jen málo lidí s tímto palivem má zkušenosti. Většinou jsou to lidé, kteří ho tankují do neupravených aut.
Úpravu motoru jsem si nechal provést ve firmě FEDOR AUTO v Prostějově. Úprava mě stála necelých 12 000 Kč. Při prvním nastartování auta jsem měl pocit, že start není tak jistý, jako na klasický benzín. První cesta upraveným autem byla dlouhá cca 150 km a rozdíl oproti klasickému benzínu byl takovýto: auto jelo pocitově lépe; při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu bylo cítit, že auto jemně v určitých chvílích ztrácí výkon (a to při zrychlení z 80 na 140 km/hod); jinak jízda byla stejná jako na benzín. Při příjezdu domů, jsem auto nechal v noci venku, abych ráno při 0°C zkusil nastartovat.
Ranní start byl hrozný. Auto na poprvé nenastartovalo bez plynu, pak ani na podruhé a ani na potřetí. Na počtvrté jsem musel přidat plyn a motor držet chvíli v otáčkách. Druhý den ráno jsem to zkusil znova a bez plynu chytlo na poprvé, ale start byl nejistý (auto se chovalo při staru takto: při nastartování poklesly otáčky na úroveň chcípnutí motoru a po pár sekundách se teprve motor dostal do normálu; pokud jsem se chtěl rozjet ihned po startu, auto jelo špatně nebo nejelo vůbec.
Proto jsem znova zajel do výše jmenované firmy a auto si nechal seřídit. Starty za tepla se zlepšily, ubylo výše popsaného ztrácení výkonu. Ráno mě ale zase čekalo nemilé překvapení ohledně studeného staru. Auto nešlo vůbec nastartovat (ani s plynem). Podařilo se mě ho nastartovat až na popáté. No hrůza. Hledal jsem teda jiné firmy, kde by s tímto mým systém měly větší zkušenosti. Bohužel firem s mým systém je v ČR velmi málo.
Podařilo se mě najít v Praze jednu firmu, která mně auto znova seřídila. Seřizování trvalo skoro dva týdny a přišlo mě, že se provádí metodou pokus – omyl. Oproti předešlé firmě se ale podařilo starty za studena upravit tak, že nebyl problém po ránu bez plynu nastartovat a auto jelo mnohem líp než před tím (sice byl start oproti benzínu pořád méně jistý, ale rozdíl už byl malý). Dále jsem mohl s autem za studena při nastartování ihned vyjet a auto necukalo a jelo srovnatelně jako na benzín. Auto je na provoz E85 tišší než na klasický natural, ale pokud jsem natankoval OMV Carera 100, tak jízda na tento benzín je z hlediska tichosti srovnatelná s E85 a auto mnohem lépe jede a spotřeba je stejná jako u klasického naturalu.
Pak jsem začal měřit spotřebu. Ne spotřebu, kterou ukazuje palubní počítač, ale spotřebu, kdy jsem vyjel buď část nádrže, nebo nádrž celou a dotankoval. Při jízdě po dálnici z Prahy na jižní Moravu jsem měl na benzín spotřebu 7 až 7,3 l/100 km a to v závislosti na stylu jízdy a počasí. Při jízdě na čistý E85 jsem měl spotřebu 9,8 až 10,5 l/100 km. Snažil jsem se styl jízdy měnit tak, aby šla spotřeba dolů, ale bohužel se nedařilo. Takže jsem znova nechal auto seřídit. Po seřízení studené starty stejné, ale pokud motor stál cca 4 až 5 hodin tak auto nastartovalo a chcíplo. Při dalším startu už bylo vše v pořádku (což před tím nedělalo). Další nevýhoda byla, že motor při určité poloze sešlápnutého plynového pedálu na trojku či na čtyřku škubal, což mě dělalo vždy, ale po každém seřízení se to projevovalo více či méně. Při měření spotřeby po seřízení se ukázalo, že spotřeba motoru je zase kolem 10 l/100 km, takže žádná změna (na plnou nádrž o objemu cca 50 l jsem ujel vždy kolem 500 km). Na benzín jsem ujel nějakých 650 km.
Takže závěrem můžu říct, že palivo E85 v mém autě postrádá smysl, jelikož spotřeba je mnohem vyšší a když si to přepočítám na ušetřené peníze, tak to vychází skoro stejně. Navíc palivo je agresivnější a tudíž i cenové náklady na případný servis budou vyšší.
Rád bych poprosil vše, co mají auto přestavěné na E85, ať svými zkušenostmi přispějí.