Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Co se děje na internetu...
Moderátor:petersbond
Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od vcedula » 03.12.2009 12:58

Staré návyky z autoškoly je niekedy lepšie hodiť za hlavu. Jedným z nich je aj štartovanie s vytlačeným spojkovým pedálom.

Kedysi bolo štartovanie motorov so stlačeným spojkovým pedálom nevyhnutnosťou. Chatrné štartéry roztáčané nízkym štartovacím prúdom olovených akumulátorov nedokázali studený motor a prevodovku plnú hustého oleja pretočiť mnohokrát ani v lete, o hlbokých januárových mrazoch ani nehovoriac. Jedinou možnosťou ako štartéru uľaviť bolo spojkou motor od prevodovky odpojiť.

Konštrukcia dnešných motorov však poskočila a hodný kus ďalej. Ich štartéry sú kŕmené prúdom z výkonných elektrických sietí a prevodové aj motorové oleje dávno stratili svoju pôvodnú viskozitu. Procedúra stláčania spojky preto už nie je z technického hľadiska odôvodnená. So stúpajúcimi výkonmi motorov sa dokonca stáva škodlivou.

Vytlačená spojka dáva zabrať axiálnym ložiskám kľukového hriadeľa

Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čí silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať.

Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej, čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská "za sebou"? Motor pri voľnobehu podozrivo "klope" a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.

Bezpečnosť nadovšetko

Napriek doteraz napísanému je stále niekoľko automobiliek, ktorých autá s manuálnymi prevodovkami bez vyšliapnutej spojky nenaštartujete. Nie je to však preto, že by ich konštrukcia lepšie odolávala štartovaniu s vyšliapnutou spojkou, ale z bezpečnostných dôvodov. Pri ich štartovaní otočíte kľúčom v zapaľovaní a namiesto tradičného zvuku točiaceho sa štartéra sa na prístrojovom paneli objaví nápis "Press Clutch". V tomto prípade vám neostane nič iné, ako spojkový pedál pri štartovaní nakoniec stlačiť. V niektorých autách dokonca bez vytlačenej spojky riadiaca jednotka neodpojí imobilizér.

Pri mnohých autách však na naštartovanie postačí stlačenie brzdového pedála, spojky sa nemusíte ani dotknúť (na prístrojovom paneli sa pred štartovaním rozsvieti BRAKE + START). Samozrejme sa predtým vždy uistite, že máte zaradený neutrál.

http://auto.pravda.sk/vykonne-motory-je ... oradna_P39
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

Culex42

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Culex42 » 09.12.2009 13:31

skoda, ze tato tema tu zostala nejaka prehliadnuta a bez diskusie, lebo si myslim, ze je dost zaujimava...

Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od vcedula » 09.12.2009 14:09

prvy krat som sa o tom dopocul pred cca 2 rokmi a tak som zacal svojho Focusa startovat so zopnutou spojkou. Avsak hned na jar mi odisla spojka na aute a nebol som si zrovna isty, ze ci som je nepomohol aj tym startovanim, tak som to radsej uz neskusal. Ale funguje to, uplne bez problemov aj v zime, ziadny problem som nemal. To s tym loziskom je velka pravda, ked sa nad tym clovek zamysli, tak to musi fakt riadne skodit, hlavne take to nie na prvy sup startovanie, to musi to lozisko vyslovene likvidovat.
Chcel by to este nazor niekoho od nas z fora, nejakeho automechanika, ze ci to je blbost, pravda alebo ci je to jedno.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

TripleJay
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4196
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Levice (SR)
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od TripleJay » 09.12.2009 14:11

ja viem ze richisan vsade siri (v dobrom :wink: ), ze zhasinat TDCI so spojkou, startovat bez spojky. Hadam som to nepoplietol :oops: :lol:

Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od vcedula » 09.12.2009 14:23

ale to bude skor kvoli zotrvacniku dvojhmotovemu, teda to zhasinanie.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

Culex42

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Culex42 » 09.12.2009 14:33

ja startujem s vytlacenou spojkou. podla zasady nikdy nikomu never a sebe uz vobec nie :o) len 2 alebo 3 krat v zivote som nestlacil spojku a just vtedy som zabudol vyhodit rychlost... nastastie som nic nezbural pred sebou :o)

ale urcite sa na to spytam svojho svagro-mechanika, ze od kolko koni sa pocita ten vykonny motor pre tento pripad :o))))

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 09.12.2009 14:43

mne na LCD displeji pise press clutch to start a si myslim, ze mam dost silny motor a samo auto odo mna vyzaduje stlacenie spojky pred nastartovanim, tak neviem co si mam o tom clanku mysliet :mrgreen:
je to podla mna blbost 8)
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od vcedula » 09.12.2009 14:45

no, to tvoje upozornenie je blbuvzdorna polozka, aby si nahodou nenastartoval auto so zaradenou rychlostou.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

Uživatelský avatar
tomason
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4248
Registrován: 02.03.2008 13:00
Bydliště: Praha na půl

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od tomason » 09.12.2009 14:54

TAK JAK TO TEDA JE SE SPOJKOU NEBO BEZ :roll:
byl focus 2005 1.8TDCI
je Focus 2008 1.8TDCI

TripleJay
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4196
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Levice (SR)
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od TripleJay » 09.12.2009 14:56

pri TDCi motor zhasinat so spojkou a startovat na neutral bez spojky. Odkedy to tam poctivo robim, aj zvukovo sa mi to viac "paci", ci uz pri zhasinani alebo startovani

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 09.12.2009 15:01

vcedula píše:no, to tvoje upozornenie je blbuvzdorna polozka, aby si nahodou nenastartoval auto so zaradenou rychlostou.
to si nemyslim, ze by to napisali do manualu, naprogramovali v aute len kvoli bezpecnosti a to ze to poskodzuje spojku neriesili 8)
ja presne neviem ako funguje spojka, vzdy som si myslel ze najvacsia namaha spojky je ked prave pripajas napravy, teda ked ju pustas a prave vtedy, neuctivym a rychlym pustanim spojku poskodzujes (napr. sportovou jazdou, trpi synchronizacia atd)
neviem co to je axialne lozisko ale asi si to skusim nastudovat
lebo ten clanok smrdi brutalnym hoaxom :mrgreen:
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 09.12.2009 15:07

ono vela ludi ma vytlacenu spojku aj na semaforoch a tam musi ta spojka teda trpiet ovela viacej.
samo, ze sa toho zlozvyku da odnaucit
ale si myslim, ze spojku musis vytlacat pri jazde X krat, na kratku chvilu a neutral sa nehodi, tak pri startovani predsa nemoze byt horsia zataz ako v beznej premavke :wink:
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od vcedula » 09.12.2009 15:12

axialne lozisko je to, co pocujes piskat na starych spojkach, dokonca to dokaze sekat pri rozbiehani sa a videl som aj prasknute cele telo spojky iba z toho, ze lozisko bolo opotrebovane a vznikali tam vraj take obrovske tlaky, ze to prasklo (na mojom prechadzajucom aute).
Napriklad spojka ma byt vytlacena iba co njakratsi cas, statie na krizovatke so spojou je tiez pekny likvidator loziska.

Pri startovani je problem v tom, ze cely motor poskakuje a to sa prenasa aj na spojku a na v tej chili "stlacene" lozisko. To asi chcel autor povedat.

Pozri, ked automobilka dokaze vramci bezpecnosti do auta natrieskat airbagy za 5 000 EUR tak nemoze byt problem povedat, ze vramci bezpecnosti sa musi vytlacat spojka. Tu ide skor o to, ze ci je to nevyhnutne alebo ci sa tym da aj nieco usetrit, povedzme 1-2 roky zivotnosti spojky.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 09.12.2009 15:17

sak netvrdim, ze startovanie zo spojkou tu spojku neposkodzuje
ale hovorim, ze je to podla mna to iste ako ked ju pouzivas za jazdy
cize startovat bez spojky?
suhlasim, moze byt ale ci tym usetris vyrazne na zivotnosti spojky, o tom by som pochyboval :idea:
skorej si myslim, ze spojka trpi najviac v kolonach a v kolonach do kopca, v meste, krizovatky a pod
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 09.12.2009 15:21

btw, vcedulak, ja si myslim, ze tvoja spojka odisla uplne z ineho dovodu ako startovanim so spojkou :idea: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
peace 8)
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Zajímavé odkazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti