Klimatizace - použití a údržba
Napsal: 25.02.2009 19:40
a) Jak poznáte, že už klimatizace není to, co bývala?
b) Nevoní vám vaše klimatizace?
c) Připadá vám, že účinnost klimatizace je každým rokem nižší?
d) Údržba a servis klimatizace
e) Jak zvýší klimatizace spotřebu?
f) Tipy jak a kde použit klimatizaci
a) Jak poznat, že klimatizace ve Vašem automobilu potřebuje pozornost? Stačí sledovat chování při jejím provozu. Při zapnuté klimatizaci, kdy se okolní teplota pohybuje okolo 25°C, by se teplota vzduchu z výdechů ventilace auta měla pohybovat okolo 5-10°C a kompresor by se při volnoběžných otáčkách u většiny vozů neměl vypínat. Stejně tak jakýkoliv hluk vycházející z kompresoru může naznačovat problém. Také by z Vaší klimatizace neměl být cítit žádný nepříjemný pach. Včasná návštěva u odborníka je v těchto případech namístě. Jak poznáme, že klimatizace potřebuje dezinfekci? Záleží na tom, jak často klimatizaci používáte. Pokud při zapnutí vnitřní cirkulace ucítíte po 5–10 minutách jakousi zatuchlinu je něco v nepořádku.
b) Častým problémem, který je spojen s provozem klimatizace, bývá zápach, který lze čas od času cítit. Nejintenzivnější bývá v okamžiku, kdy se po krátké době vracíte do auta, kterým jste přijeli se zapnutou klimatizací. Zápach způsobují bakterie a plísně, které se množí na vnitřním výměníku klimatizace (tzv. výparníku), protože jde o nejchladnější a nejvlhčí místo v interiéru vozidla. Proto je velmi vhodné provádět tzv. dezinfekci klimatizace, která zničí bakterie a plísně a odstraní zápach. Bohužel vzniku bakterií se nedá nijak nastálo zabránit, proto se doporučuje dezinfekci klimatizace provádět dvakrát ročně, vždy před a po sezóně používání klimatizace a to i v případě, že zápach necítíte. Problém růstu bakterií na výparnících je všeobecný a postihuje všechny používané klimatizační okruhy, nejen ty v automobilech. Zanedbáním této údržby se zbytečně vystavujete velmi nepříznivým vlivům, které vyplývají z pobytu v podobných prostředích. Kašel, podráždění, pálení v krku, pálení očí, to všechno mohou být důsledky zanedbání dezinfekce autoklimatizace. Toto pociťují obzvlášť osoby se zvýšenou citlivostí, případně lidé s alergiemi. Nepodceňujte proto pravidelnou údržbu. Z těchto důvodů se provádí dezinfekce. Klimatizace je ideálním prostředím pro šíření chorobných zárodků, mikroorganismů a plísní, které vnikají do vozu a posádka je vdechuje. Nutí ji to ke kašlání a dalším dýchacím obtížím. Kvůli tomu je potřeba klimatizaci 1–2 do roka dezinfikovat. Pomocí dezinfekčního roztoku vháněného pod tlakem do klimatizačního systému jsou mikroorganismy odstraněny, celý zákrok není nijak složitý, trvá zhruba ½ hodiny.
c) Mezi nejčastější závady klimatizací v automobilech patří úniky chladícího média z okruhu klimatizace. Snaha výrobců automobilů o maximální snížení výrobních nákladů k tomu jen přispívá. Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný a k drobným únikům chladiva dochází u každé klimatizace. Někteří výrobci uvádí jako přijatelný únik asi 30% hmotnosti chladiva za rok. Z toho vyplývá také četnost preventivních prohlídek, které Vám zaručí, že klimatizace bude opravdu funkční. Ty mohou také zabránit případné větší poruše, která by si vyžádala výraznější investice. Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru. Vzhledem k jejich značně složité vnitřní konstrukci, kde je velké množství mechanických součástí, dochází k opotřebení vlivem tření. Nesprávné množství nebo viskozita
speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje. Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu je nezbytné doplnit výrobcem předepsané množství oleje. I zde se setkáváme velmi často s tím, že například po výměně poškozeného chladiče nebylo provedeno doplnění oleje a následně došlo k vážnému poškození kompresoru.
Jestliže Vaše klimatizace v autě nefunguje (nechladí) nebo se její činnost snižuje během několika dnů i týdnů po naplnění, s nejvyšší pravděpodobností je to způsobeno únikem chladícího média z okruhu. V tomto případě nemá smysl přemýšlet o novém naplnění, jak je Vám doporučováno od naprosté většiny "odborníků z pneuservisů apod.", jejich a jedinou znalostí v tomto oboru je právě naplnění okruhu klimatizace chladivem. Jestli-že klimatizaci necháte pouze znovu naplnit chladícím médiem, neodstraní to její závadu, ale pouze důsledek. A proto můžete velmi brzy očekávat snížený účinek klimatizace nebo její úplné selhání, opět z důvodu úniku chladícího média. V takovýchto případech je nezbytné nejdříve zjistit přesné místo úniku média z klimatizace, tento únik zastavit a až poté, co bude okruh klimatizace utěsněn, může být naplněn chladícím médiem.
Jak dlouho vydrží náplň?
Pokud není klimatizace delší dobu využívána (např. během zimního období), dochází v jejím systému k usazování mikroorganismu a bakterií, které pak se zvýšením teploty začnou bujet. To může být doprovázeno nepříjemným zápachem a vznikem plísní. Odborným zásahem servisu každé dva roky to mu lze předejít! Dezinfekci je dobré provádět častěji.
d) V dnešních automobilech je klimatizace téměř samozřejmá věc a jen málokdo ji
věnuje pozornost. Když klimatizace funguje a chladí, většina lidí ji nevěnuje pozornost.
Běžný motorista ani nepozná, že klimatizace začíná ztrácet na účinnosti. Náplň klimatizace, chladivo R-134a, totiž ze systému ubývá pomalu a i účinnost klesá pozvolna. Činnost klimatizace většinou zastaví až bezpečnostní systém, který vyhodnotí příliš velkou tlakovou ztrátu v systému. Samotné ubývání chladiva nemusí být známkou špatné klimatizace. U nových automobilů s plně funkční klimatizací také dochází k úbytkům chladiva. Je to dáno velkými pracovními tlaky (cca. 2MPa), také těsnění a hadice mohou být porézní. Kontrolní interval klimatizace je u nových vozů po 4 letech a dále pak každé 2 roky. Kontrolu a údržbu klimatizace provádějí servisy pomocí speciálních zařízení. Automatický plnící přístroj nejdříve chladivo odsaje a zároveň vyčistí, pak klimatizaci vyvakuuje (tím se odstraní vlhkost) nakonec doplní zpět vyčištěné chladivo. Mechanik také zkontroluje těsnost systému a doplní kompresorový olej. Tento servis trvá zhruba 3 hodiny.
e) Klimatizace zvyšuje spotřebu paliva, při ochlazování kabiny z venkovní teploty 31°C na 22 °C může spotřeba krátkodobě stoupnout přibližně o 2,5 až 4 litry na 100 km. Tato vyšší spotřeba však trvá podle ADACu asi jen 3 minuty. Udržení stanovené teploty si pak podle stylu jízdy vyžádá 0,76 až 2,11 litru na 100 kilometrů. Německý autoklub ADAC také naměřil zvýšení spotřeby u malého Fordu Fiesta 1.4 při zapnuté klimatizaci a jízdě po městě více než o dva litry. Kdežto u výkonnějšího Audi A4 2.0 TDI s automatickou klimatizací climatronic byl nárůst spotřeby jen o 0,7 litru.
f)
- pro snížení spotřeby je dobré snížit teplotu v interiéru důkladným větráním.
- před koncem cesty je dobré, dříve než auto zastaví, klimatizaci vypnout.
- tím se ze systému dostane vlhkost, která by jinak mohla způsobovat nepříjemný zápach ve voze.
- klimatizace by měla každé dva roky projít kontrolou. Pokud klimatizace nefunguje jak by měla a přestává chladit, dochází náplň. Tu doplní servis.
- člověk nejlépe snáší teploty mezi 21°C a 23°C. Postupným vyrovnáváním teplot mezi kabinou a okolním prostředím před cílem cesty, předejdete teplotnímu šoku na organismus. Obecně se doporučuje snižovat teplotu ve vozidle o 4 až 5°C.
Seznam použité literatury:
Autodata-Klimatizace vozidel-vydal-Autoservic akademie s.r.o.
HOREJŠ, K. MOTEJL, V Učebnice pro opraváře automobilů. Brno: Littera, 2004,
http://www.wikipedia.org
b) Nevoní vám vaše klimatizace?
c) Připadá vám, že účinnost klimatizace je každým rokem nižší?
d) Údržba a servis klimatizace
e) Jak zvýší klimatizace spotřebu?
f) Tipy jak a kde použit klimatizaci
a) Jak poznat, že klimatizace ve Vašem automobilu potřebuje pozornost? Stačí sledovat chování při jejím provozu. Při zapnuté klimatizaci, kdy se okolní teplota pohybuje okolo 25°C, by se teplota vzduchu z výdechů ventilace auta měla pohybovat okolo 5-10°C a kompresor by se při volnoběžných otáčkách u většiny vozů neměl vypínat. Stejně tak jakýkoliv hluk vycházející z kompresoru může naznačovat problém. Také by z Vaší klimatizace neměl být cítit žádný nepříjemný pach. Včasná návštěva u odborníka je v těchto případech namístě. Jak poznáme, že klimatizace potřebuje dezinfekci? Záleží na tom, jak často klimatizaci používáte. Pokud při zapnutí vnitřní cirkulace ucítíte po 5–10 minutách jakousi zatuchlinu je něco v nepořádku.
b) Častým problémem, který je spojen s provozem klimatizace, bývá zápach, který lze čas od času cítit. Nejintenzivnější bývá v okamžiku, kdy se po krátké době vracíte do auta, kterým jste přijeli se zapnutou klimatizací. Zápach způsobují bakterie a plísně, které se množí na vnitřním výměníku klimatizace (tzv. výparníku), protože jde o nejchladnější a nejvlhčí místo v interiéru vozidla. Proto je velmi vhodné provádět tzv. dezinfekci klimatizace, která zničí bakterie a plísně a odstraní zápach. Bohužel vzniku bakterií se nedá nijak nastálo zabránit, proto se doporučuje dezinfekci klimatizace provádět dvakrát ročně, vždy před a po sezóně používání klimatizace a to i v případě, že zápach necítíte. Problém růstu bakterií na výparnících je všeobecný a postihuje všechny používané klimatizační okruhy, nejen ty v automobilech. Zanedbáním této údržby se zbytečně vystavujete velmi nepříznivým vlivům, které vyplývají z pobytu v podobných prostředích. Kašel, podráždění, pálení v krku, pálení očí, to všechno mohou být důsledky zanedbání dezinfekce autoklimatizace. Toto pociťují obzvlášť osoby se zvýšenou citlivostí, případně lidé s alergiemi. Nepodceňujte proto pravidelnou údržbu. Z těchto důvodů se provádí dezinfekce. Klimatizace je ideálním prostředím pro šíření chorobných zárodků, mikroorganismů a plísní, které vnikají do vozu a posádka je vdechuje. Nutí ji to ke kašlání a dalším dýchacím obtížím. Kvůli tomu je potřeba klimatizaci 1–2 do roka dezinfikovat. Pomocí dezinfekčního roztoku vháněného pod tlakem do klimatizačního systému jsou mikroorganismy odstraněny, celý zákrok není nijak složitý, trvá zhruba ½ hodiny.
c) Mezi nejčastější závady klimatizací v automobilech patří úniky chladícího média z okruhu klimatizace. Snaha výrobců automobilů o maximální snížení výrobních nákladů k tomu jen přispívá. Vzhledem k zátěži, kterou běžný provoz pro klimatizaci znamená (vibrace, rázy, vysoké teploty v motorovém prostoru, agresivní prostředí přesolených zimních komunikací) je nemožné vyrobit okruh zcela těsný a k drobným únikům chladiva dochází u každé klimatizace. Někteří výrobci uvádí jako přijatelný únik asi 30% hmotnosti chladiva za rok. Z toho vyplývá také četnost preventivních prohlídek, které Vám zaručí, že klimatizace bude opravdu funkční. Ty mohou také zabránit případné větší poruše, která by si vyžádala výraznější investice. Další významnou kategorií poruch jsou závady kompresoru. Vzhledem k jejich značně složité vnitřní konstrukci, kde je velké množství mechanických součástí, dochází k opotřebení vlivem tření. Nesprávné množství nebo viskozita
speciálního oleje toto opotřebení jen urychluje. Při výměně jakékoliv součásti chladícího okruhu je nezbytné doplnit výrobcem předepsané množství oleje. I zde se setkáváme velmi často s tím, že například po výměně poškozeného chladiče nebylo provedeno doplnění oleje a následně došlo k vážnému poškození kompresoru.
Jestliže Vaše klimatizace v autě nefunguje (nechladí) nebo se její činnost snižuje během několika dnů i týdnů po naplnění, s nejvyšší pravděpodobností je to způsobeno únikem chladícího média z okruhu. V tomto případě nemá smysl přemýšlet o novém naplnění, jak je Vám doporučováno od naprosté většiny "odborníků z pneuservisů apod.", jejich a jedinou znalostí v tomto oboru je právě naplnění okruhu klimatizace chladivem. Jestli-že klimatizaci necháte pouze znovu naplnit chladícím médiem, neodstraní to její závadu, ale pouze důsledek. A proto můžete velmi brzy očekávat snížený účinek klimatizace nebo její úplné selhání, opět z důvodu úniku chladícího média. V takovýchto případech je nezbytné nejdříve zjistit přesné místo úniku média z klimatizace, tento únik zastavit a až poté, co bude okruh klimatizace utěsněn, může být naplněn chladícím médiem.
Jak dlouho vydrží náplň?
Pokud není klimatizace delší dobu využívána (např. během zimního období), dochází v jejím systému k usazování mikroorganismu a bakterií, které pak se zvýšením teploty začnou bujet. To může být doprovázeno nepříjemným zápachem a vznikem plísní. Odborným zásahem servisu každé dva roky to mu lze předejít! Dezinfekci je dobré provádět častěji.
d) V dnešních automobilech je klimatizace téměř samozřejmá věc a jen málokdo ji
věnuje pozornost. Když klimatizace funguje a chladí, většina lidí ji nevěnuje pozornost.
Běžný motorista ani nepozná, že klimatizace začíná ztrácet na účinnosti. Náplň klimatizace, chladivo R-134a, totiž ze systému ubývá pomalu a i účinnost klesá pozvolna. Činnost klimatizace většinou zastaví až bezpečnostní systém, který vyhodnotí příliš velkou tlakovou ztrátu v systému. Samotné ubývání chladiva nemusí být známkou špatné klimatizace. U nových automobilů s plně funkční klimatizací také dochází k úbytkům chladiva. Je to dáno velkými pracovními tlaky (cca. 2MPa), také těsnění a hadice mohou být porézní. Kontrolní interval klimatizace je u nových vozů po 4 letech a dále pak každé 2 roky. Kontrolu a údržbu klimatizace provádějí servisy pomocí speciálních zařízení. Automatický plnící přístroj nejdříve chladivo odsaje a zároveň vyčistí, pak klimatizaci vyvakuuje (tím se odstraní vlhkost) nakonec doplní zpět vyčištěné chladivo. Mechanik také zkontroluje těsnost systému a doplní kompresorový olej. Tento servis trvá zhruba 3 hodiny.
e) Klimatizace zvyšuje spotřebu paliva, při ochlazování kabiny z venkovní teploty 31°C na 22 °C může spotřeba krátkodobě stoupnout přibližně o 2,5 až 4 litry na 100 km. Tato vyšší spotřeba však trvá podle ADACu asi jen 3 minuty. Udržení stanovené teploty si pak podle stylu jízdy vyžádá 0,76 až 2,11 litru na 100 kilometrů. Německý autoklub ADAC také naměřil zvýšení spotřeby u malého Fordu Fiesta 1.4 při zapnuté klimatizaci a jízdě po městě více než o dva litry. Kdežto u výkonnějšího Audi A4 2.0 TDI s automatickou klimatizací climatronic byl nárůst spotřeby jen o 0,7 litru.
f)
- pro snížení spotřeby je dobré snížit teplotu v interiéru důkladným větráním.
- před koncem cesty je dobré, dříve než auto zastaví, klimatizaci vypnout.
- tím se ze systému dostane vlhkost, která by jinak mohla způsobovat nepříjemný zápach ve voze.
- klimatizace by měla každé dva roky projít kontrolou. Pokud klimatizace nefunguje jak by měla a přestává chladit, dochází náplň. Tu doplní servis.
- člověk nejlépe snáší teploty mezi 21°C a 23°C. Postupným vyrovnáváním teplot mezi kabinou a okolním prostředím před cílem cesty, předejdete teplotnímu šoku na organismus. Obecně se doporučuje snižovat teplotu ve vozidle o 4 až 5°C.
Seznam použité literatury:
Autodata-Klimatizace vozidel-vydal-Autoservic akademie s.r.o.
HOREJŠ, K. MOTEJL, V Učebnice pro opraváře automobilů. Brno: Littera, 2004,
http://www.wikipedia.org