Makedonie

Rady, tipy , ubytování ...
Uživatelský avatar
Road
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 769
Registrován: 04.11.2010 18:32
Bydliště: Přerov

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Road » 04.09.2013 17:37

Není za co, jen jsem se v práci poptal krajana, tak snad to pomůže nebo pomohlo, tak potom napište jak bylo atd. :palec_nahoru:
Subaru XV 2.0i AWD 110Kw
Ford Grand C-Max 1.6 Ti-Vct 77kW Gallery - prodáno
bylo Ford Focus II 1.6 Ti-Vct 85kw Gallery - prodáno
Obrázek

Uživatelský avatar
Stanley_vy
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 5328
Registrován: 06.03.2011 23:29
Bydliště: Vyškov

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Stanley_vy » 05.09.2013 21:38

[Já už jsem od včerejšího dne doma a musím říct, že to stálo za to. Nakonec jsme absolvovali i výlet do Albánie a z toho mám teda nejsilnější zážitky. To se musí opravdu zažít, protože jakýkoliv popis prostě realitu nepředá. Jak to teda probíhalo?

V pátek 23. 8. kolem 19. hodiny odjezd z Brna směr Bratislava, Rajka, Györ, Budapest, Szeged, Novi sad, Beograd (tam mě navigace potahala v noci po městě), Niš, Skopje (objeli jsme po obchvatu), Tetovo a Debar, kam jsme dorazili v sobotu před předpolednem.

V Debaru jsme Focusa odstavili na hlavní třídě u pytle shnilých paprik a vyrazili na obhlídku města, kde zrovna probíhal bazar (trh). S místním policistou jsme zkonzultovali možnosti přepravy do Albánie a dostali tip na kemp (z čehož se nakonec vyklubala na místní poměry luxusní restaurace s názvem CAMI, kde se stanovat rozhodně nedalo :mrgreen: ). Po obědě jsem z Debaru vyrazili směrek k hranicím hledat místo na přespání a nakonec jsme skončili v místních lázních (nehorázný bordel, odpadky a procházející se krávy úplně všude). Nakonec jsem se ubytovali v místním "motelu Islam" za 5 Euro osoba/noc (i když pak ještě zkusili deset, ale zjistili, že bude buď pět nebo nic, tak jsme skončili zpět na původní částce).

Ráno jsme se pak sbalili, auto zanechali i s rakví na střeše svému osudu na lázeňském parkovišti a vyrazili pěšky směrem k makedonsko/álbánské hranici. U hranice se nás "ujali" místní taxikáři a žačali nás přesvědčovat k využití jejich služeb k cestě do albánského Peshkopi. První nabídka byla 20 Euro za podle nich 50 km cestu (bylo to max 25). Poté, co si spočítali, že je nás pět a bagáž, tak nastal problém s tím, že pět lidí v Albánii vézt nemohou (ve skutečně nemohou v Albábii taxikařit vůbec, takže nemají ani označení, ale za malý úplateček, který jsme mezi doklady zřetelně zahlédli, se to jaksi toleruje) a nabídli dvě auta za čtyřicet euro. To jsme odmítli a chystali se k odchodu. To vyvolalo další diskuzi o ceně a nakonec jsme jeli za 15 Euro/ auto. Běheme cesty jsme se od taxikáře, který uměl anglicky, protože jezdí pracovat do Itálie dozvěděli, že auto má ze Švýcarska, ale doklady k němu nemá, pokud ho staví policie, tak problém není protože uplatí. Na a taky, že nás pěkně natáhl, protože místní vozí na polovinu až třetinu toho, co veze nás. :dih: Po příjezdu do Peshkopi odjel mladší z taxikářů zpět a najednou už nebylo problém pět osob v autě a a bylo nám nabízeno svezení dále za 5 Euro. Potom se ovšem začal drožkař vyptávat místních na cestu a zjistil, že by jeho naleštěná Vectra musela z asfaltu a to dost km, takže se ceny po chvilce vyšplhala na 50 Eur, což jsme kvitovali odchodem směrem k místnímu "nádraží", což byla ulice plná mikrobusů. Tam jsme způsobili malé pozdvižení a nakonec byl kolem nás hrozen asi 50 zvědavců. Zjistili jsme, že žádný bus už naším směrem nejede a bylo nám nabízeno ubytování a i jízda mikrobusem za 70 - 100 Euro. Nakonc jsme museli z nádraží doslova utéct, dva mladíci s minibusem nás vyvezli na kra města ukázali správný směr a nakonec jsme po dvojím stopováním dorazili cestou necestou a za 20 Euro až do podhůří Korabu, kam jsme měli namířeno:
bus_1.jpg
bus_2.jpg
bus_4.jpg
Třetí den byl pak ve znamení výstupu do pohoří Korabu přes nejzapadlejší vesnice, povídáním si rukama nahoma s místníma, čtvrtý den jsme v horách nehorázně promokli, noc nějak přečkali v bouřce ve stanu a mokrých věcech ve 2500 m.n.m a další den ráno po zhodnocení situace zbaběle zdrhli zpět do Albánie.

Pátý den jsme se dopravovali zpět do Makedonie autu, které zůstalo celých pět dní netknuto na parkovišti.
bus_3.jpg
bus_5.jpg
bus_6.jpg
Dva dny jsme potom strávili u jezera Ohrid, další dva v Bitole a v národním parku Pelister a nakonec navštívili Skopje.

A aby to bylo taky trochu o Fordu, tak jsme to celé objeli FFII kombi 2.0i v pěti lidech s bagáží a rakví a konečná spotřeba byla 8.1l/100 km dle PP (cestou tam 7,6, zpátky jsme to trochu prohnali a přijeli o nějakou hodinku dříve). :wink:

Uživatelský avatar
Raada
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2604
Registrován: 07.09.2008 00:35
Bydliště: Exit 10 na D10

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Raada » 05.09.2013 21:45

Super! To me pripomina nasi cestu do Albanie z CErne Hory. Zazitky mam dost podobne. Jsem zvedavej jaky budeme mit my z Makedonie. Jedeme tam bikovat v horach, ale bydleni mame zabookovany v Ohridu a pak v Bitole. Taky se pochlubim se zazitkama az se vratime.

Uživatelský avatar
Adow
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 6699
Registrován: 20.05.2011 09:52
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Adow » 05.09.2013 22:10

Z Albánie mi v paměti utkvěly tyto věci: "Lavazhe" na každým kroku. Neuvěřitelnej bordel všude, ale myčku aut měl každej, kdo měl hadici. Hromady bordelu hned za značkou konce města. Doma možná čisťoučko, ale vyklopit to za nejbližším rohem.. V Tiraně sice funkční popeláři, ale hned za městem to šlo z kopce do řeky.. Zajímavá mentalita. Krásná příroda, hory.. Válečné kryty - někdy až úsměvně zbytečně umístěný.
Tragický stav elektrické sítě VN - byl jsem tam pracovně a měli jsme pro tamější ČEZ dodávat.. Ale dopadlo to s ním jak dopadlo. Linka 110 kV bulvárem až do centra.. Byl to ale moc hezkej výlet. Teda s tím, že my jsme to měli letecky a tak nějak all inclusive - včetně auta s řidičem (Škoda Yeti - služebák ČEZu). Byli jsem tam 5 dní a projeli jsme kus Albánie. Ubytování v diplomatické čtvrti v Tiraně a na recepci česky mluvící Albánka. Takže to nebylo až takový dobrodrůžo.
A abych nezapomenul výborné jídlo. A naprosto šílená situace v dopravě ve městě. Až do nějakýho roku 93 tam prakticky neměli auta - jezdili jen političtí pohlaváři. Pak se to otevřelo, nahrnulo se tam spousta ojetin (hlavně z Itálie) a teprve když byla situace nezvladatelná, tak začli vymýšlet dopravní předpisy. No, místní je pod kůží teda nemají ani náhodou. Naprostá většina vozovýho parku v Albánii jsou Mercedesy - všech modelů a stáří - hlavně teda starý mrchy, ale Mercedes..

Uživatelský avatar
Stanley_vy
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 5328
Registrován: 06.03.2011 23:29
Bydliště: Vyškov

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Stanley_vy » 05.09.2013 22:20

Co se týče bordelu, mohu jen potvrdit. Zajímavý rozdíl byl mezi Debarem s věčně hořící skládkou, který byl naprosto Albánský a třeba Ohridem, Bitolou nebo Skopje, které zase byly už "evropské". A co se týče dopravy, tak na první pohled v AL šílenost, předjíždění v zatáčkách, kromě jedné asfaltky jen prašné děravé cestičky, hromada ojetin z GB na původních značkách, ale za celou dobu jsme viděli první nehodu až v MK ve Skopje.

Uživatelský avatar
Adow
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 6699
Registrován: 20.05.2011 09:52
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Adow » 06.09.2013 08:57

Pár mých momentek z Albánie....
Já jsem úplně zapomenul na oslíky :D.. Oslík je v Albánii základní zvíře, povozů je tam hodně a není problém potkat povoz taženej oslíkem ani na "dálnici"..
oslik1.JPG
oslik2.JPG
Prefabrikované bunkry na západním pobřeží. Někde to vypadá, jak kdyby je tam naházeli naprosto náhodně, některé míří jen proti sobě (asi proti vnitřnímu nepříteli) :D
bunkry.JPG
Myčka na auta - detailing v praxi.. V malé vesničce není problém najít i deset takových. Třeba po 100m.
mycka.JPG
Auta jsou prirorita. Když není kde zaparkovat, tak proč nezbourat schody, udělat z nich nájezdy a zaparkovat na památníku - pyramida v Tiraně..
pamatnik-pyramida.JPG
Jinak i pěkné věci. Nádherná příroda - hory, moře i památky... Jen jsou to jižani se vším všudy + jsou chudí.
DSCN0270.JPG
DSCN0351.JPG
DSCN0392.JPG
DSCN0464.JPG
A kdybych volil, měl bych jasno :D
koho-volit.JPG
Doprava v Tiraně. Platí jedno základní pravidlo - budu citovat Čtvrtníčka: Silnější pes mrdá :lol:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5PKcg-yh ... e=youtu.be[/youtube]

Uživatelský avatar
Adow
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 6699
Registrován: 20.05.2011 09:52
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Adow » 06.09.2013 08:58

A pak trošku profesnější záležitosti. Na všech trafačkách nádherná nová cedule ČEZ.. Jinak dobrej marast. Zeď nezeď - jak se to hodí.. Osvětlení trafa - stará plechovka + alobal taky poslouží :D. Některé trafačky jsou na opravdu pěkných místech a až neuvěřitelně daleko od civilizace.. Proč zakopávat kabely VN do země? Běžně se po nich šlape a zakopává - ve skříních vedle je 6/12kV... Jako vypínač na světlo poslouží i jistič :D.. A tak podobně. O archaických spínačích nemá cenu ani mluvit.. Co mě ale pobavilo - na schůzce se probírala možnost vypnutí VN - kvůli montáži nových spínačů.. Bylo nám řečeno, že není potřeba odběratelům hlásit dopředu. Pár dnů není problém. Kdyby byla výluka delší než týden, tak už se to odběratelům hlásí (asi aby si nakoupili dostatečné množství svíček) :lol:. To jsme tady u nás zhýčkaní, co? V Albánii je největší problém s černými odběry a na to doplatil i ČEZ. Když někdo neplatil, tak ho odpojil. A to není v Albánii zvykem. Správnej Albánec vám řekne - proč mám platit za elektřinu? Neplatím - jsem přece volič! A vládnoucí strana takhle dělala po každých volbách amnestii na dluhy státu i za energie. V okamžiku vstupu soukromého suběktu už to ale takhle nešlo....
cez1.JPG
cez2.JPG
cez3.JPG
cez4.JPG
cez5.JPG
cez6.JPG
cez7.JPG
Podobnej bordel je i v telekomunikacích - toto je telefonní rozvod v centru Tirany..
halo-halo1.JPG
halo-halo2.JPG
A jedna perlička na závěr - když jsme na jednom místě čekali na poruchovku, aby nám odemkli trafostanici, doprostřed docela rušné ulice vběhl borec v civilu a začal makat na kanálu. Já bych se docela bál :lol:. Musím ale férově říct, že auta ho respektovala..
bacha-makam.JPG

Uživatelský avatar
Mufin01
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3961
Registrován: 04.10.2010 15:32
Bydliště: štatl jak sviňa

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Mufin01 » 06.09.2013 09:12

Borci, super fotky a povídání. Mám na Albánii podobné vzpomínky. Je to úplně jinej svět

Uživatelský avatar
lucky.jack
Test driver
Test driver
Příspěvky: 8442
Registrován: 12.03.2011 21:18
Bydliště: v Hradci Královým

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od lucky.jack » 06.09.2013 13:54

Teda ta elektroinstalace nahání hrůzu 8O . A to se v tom nevyznám :?
>Galerie< - Focus II combi 10/2007 Collection(mezifacelift), 1.6 TDCi 66 kW/214Nm - chip 81kW/245Nm
Obrázek

Uživatelský avatar
Dr.Romca
.
.
Příspěvky: 7111
Registrován: 27.06.2011 15:06
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Dr.Romca » 06.09.2013 14:07

Hele a ta čtvrtá fotka je photoshop? :mrgreen:

Vypadáš tam jak obr proti tomu chlápovi vlevo, což si pamatuju že tak úplně nejsi...

Uživatelský avatar
Adow
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 6699
Registrován: 20.05.2011 09:52
Bydliště: Kousek od Brna

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Adow » 06.09.2013 15:03

Čoveče není.. Nějak to tak kompozičně vyšlo.. Oni nebyli zrovna nějak velcí :D
Přílohy
DSCN0473.JPG

Uživatelský avatar
Road
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 769
Registrován: 04.11.2010 18:32
Bydliště: Přerov

Re: Autem do Makedonie (2013)

Příspěvek od Road » 06.09.2013 17:47

Super počtení i fotky :perfect: hlavně, že se líbilo a ty zážitky určitě k nezaplacení.
Subaru XV 2.0i AWD 110Kw
Ford Grand C-Max 1.6 Ti-Vct 77kW Gallery - prodáno
bylo Ford Focus II 1.6 Ti-Vct 85kw Gallery - prodáno
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Dovolená“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti