Budoucí vývoj automobilismu

Moderátor:phofy
Odpovědět
stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 8563
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od stano. » 21.01.2021 11:36

Ano ide to. Ako pises, neoplati sa to. Predavat elektrinu do siete za vyhodnych podmienok islo urcity cas, vtedy si popodpisovali zmluvy mecenasi a postavili si fotovoltaiky kdekolvek na poliach.
Stale je to zmluvna/pravna vec. Technicky sa to da a ide o to, ako sa koncepcne vyriesi distribucna siet a nabijanie aut.

Uživatelský avatar
321910336
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1001
Registrován: 20.01.2012 23:10
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od 321910336 » 21.01.2021 12:25

Blbá vlastnost u elektroaut je, že se neoplatí nějaké sociální edice. Prostě to bude stát pořád 700 000 Kč+, ale v dnešní době za vybavené auto s výkonnějším motorem a automatem dá člověk stejně, nebo víc.
Váha baterek je problém, ale hlavně u prcků. Když vezmu třeba Teslu model 3, tak jaký je rozdíl oproti výkonově odpovídajícímu Mondeu?
Ford Focus 2018 1.0 92 kw Titanium Obrázek
Ford Focus 2007 1.6 74 kW Trend LPG

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4896
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Karel2 » 21.01.2021 12:52

vetsi rychlost v zatackach :)
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Obrázek

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3440
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 21.01.2021 14:26

Mondeo je od 750 cca, tesla od 1,2 mega. Samozřejmě, když chceš mondeo s automatem, bude za 900 až 1 mega, jenže to se nedá přímo srovnat - elektroauto má automat vždycky. Tesla má jako bonus zrychlení 5s na 100, jenže 1) to není tak klíčová vlastnost, abys to ocenil každý den a 2) když to budeš využívat, tak to ty baterky strašně žere.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0 benzín, 2004 (10/2015-dosud)
Ford Focus Turnier, 1.6 16V benzín, kombi, 2002 (05/2009-10/2015)

Uživatelský avatar
pbjun
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 4858
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Dolní Domaslavice
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pbjun » 21.01.2021 14:56

No my máme auta 3. Takže by se jednalo o výměnu nejspíše fiesty - ta nás v následujících 4 letech nejspíše čeká. U nás prostě řešíme věc, že jedno auto jede 20km tam a 20km druhé najede 7km tam a 7km zpět a pak je tu auto pracovní, které buď je doma (dělám z domu) nebo jezdí (jedu pro zboží, se zbožím, na sklad...). Jeden z nás musí ráno s malým do školky nebo ze školky a druhý z nás musí do práce nebo z práce. Takže jedno elektroauto by se určitě vyplatilo, ale pořád se nebavím jen o autě, ale i o těch solárech aby se to alespoň zhruba vyplatilo, ze sítě je to nesmysl. navíc, když se prostě auto nenabije tak se vezme druhé auto a jede se - to jsme ale teď řešili na spalovákách, v 5 ráno v -20 sem stěhoval sedačku z focuse do peugeota kde se musely poskládat zadní sedadla a přeskládat bordel v kufru. Takže toto je věc co se neřeší. Nebo, když se nenabije tak se prostě vezme ráno do školky a zpět a dá se nabíjet a zůstane pořád ještě jedno auto se spalovákem :D Defacto jestli mít dva spalováky a elektro nebo tři spalováky a elektro už je asi jedno, ta pojistka je za pár peněz :D
Silver Ford Focus combi 1,0 92kW r.v. 2013 199 000 km
Ford Fiesta 1,3/51kW r.v. 2005 156 000 km
Peugeot partner 1,4 55kW r.v. 2005 300 000km

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3440
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 21.01.2021 15:48

Zase mít doma auto za 200-250 tisíc, které vlastně nepotřebuješ :mrgreen: A pořizovat kvůli němu soláry, hele na kolik si myslíš, že by taková sranda vyšla, aby to mělo smysl pro nabíjení elektroauta? Zkus si jen tak načrtnout na papír nebo do excelu nějaká čísla, já jako elektrotechnik to hodnotím jako blbý nápad.

Třeba si zkus spočítat, kolik elektřiny bys tím elektroautem ročně projel, kolik by stála a pak si to porovnej s těmi soláry.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0 benzín, 2004 (10/2015-dosud)
Ford Focus Turnier, 1.6 16V benzín, kombi, 2002 (05/2009-10/2015)

Uživatelský avatar
321910336
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1001
Registrován: 20.01.2012 23:10
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od 321910336 » 21.01.2021 17:47

pkadecka píše: 21.01.2021 14:26 Mondeo je od 750 cca, tesla od 1,2 mega. Samozřejmě, když chceš mondeo s automatem, bude za 900 až 1 mega, jenže to se nedá přímo srovnat - elektroauto má automat vždycky. Tesla má jako bonus zrychlení 5s na 100, jenže 1) to není tak klíčová vlastnost, abys to ocenil každý den a 2) když to budeš využívat, tak to ty baterky strašně žere.
A taky je Mondeo už důchodce za výhodnou cenu. Až přijde nástupce tak milion nebude stačit. Spěje to k tomu že jako rodinné auto bude elektormobil a k tomu něco na zábavu. Ve firmách pro obchoďáky hybridy a hotovo.
Já najedu denně 90 km, takže bych nabíjení vymlácené baterky vůbec neřešil. Výkon bych využil, toho se nebojím, a hlavně už bych tomu mohl po vyjetí naložit. S benzínem najedu několik km v režimu důchodce aby se to ohřálo.
Ford Focus 2018 1.0 92 kw Titanium Obrázek
Ford Focus 2007 1.6 74 kW Trend LPG

Uživatelský avatar
pbjun
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 4858
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Dolní Domaslavice
Kontaktovat uživatele:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pbjun » 21.01.2021 19:34

Tak já bych hlavně elektřinu ze solárů použil ještě na 3D tisk a případné přebytky prostě nasadil rig na těžbu krypta takže by se to zužitkovalo komplet. Ono je to všechno o životnosti toho auta. Pokud ty baterky zvládnou třeba 250tis km tak už to zní celkem reálně. Samozřejmě stále se nebavím o tom, že se to vyloženě vyplatí že.
Silver Ford Focus combi 1,0 92kW r.v. 2013 199 000 km
Ford Fiesta 1,3/51kW r.v. 2005 156 000 km
Peugeot partner 1,4 55kW r.v. 2005 300 000km

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3440
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.01.2021 06:43

pbjun: Jo ty myslíš, že by ti energie ze solárů ještě zbyla? Tak jeden rychlý výpočet, elektroauto jede asi za 17kWh / 100km = 0,17kWh/1km. 40km denně, to je 14600km za rok = 2482 kWh. Cena elektřiny vysoký tarif je asi 5 Kč, to je cca 12 000 Kč ročně, v nízkém tarifu cca 3Kč = 7500 Kč ročně. Denní spotřeba na těch 40km je asi 6,8kWh.

Solární elektrárna na klíč s výrobou 3500 kWh ročně a 4,8 kWh akumulátory stojí 230 000 Kč (s tím, že dostaneš 105 - 115 tisíc dotaci):

https://www.s-power.cz/fotovoltaicka-el ... maxi-plus/

Za cenu té solární elektrárny (po odečtení dotace) bys auto mohl nabíjet 10-16 let (spíš víc, nabíjet budeš převážně v nízkém tarifu).

Ale baterie 4,8kWh ti nestačí na pokrytí denní spotřeby auta (i kdyby se během dne ze soláru nabila z 0 na 100%, auto potřebuje 6,8kWh), takže bys potřeboval ještě jednu až dvě 2,4kWh po 28600 Kč. To máš další náklady a každá baterie stojí jako 2,5 až 4 roky elektřiny do auta.

https://www.solarniexperti.cz/solarni-s ... p-na-klic/

Posuď sám, jestli se ti to vyplatí a jaká je návratnost investice.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0 benzín, 2004 (10/2015-dosud)
Ford Focus Turnier, 1.6 16V benzín, kombi, 2002 (05/2009-10/2015)

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 8563
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od stano. » 22.01.2021 08:17

Ak ide rano do skoly, potom domov a poobede pre deti, moze sa nabijat cez den priamo, nepotrebuje tak velke baterie.
Ale suhlasim, ze u nas je navratnost fotovoltaiky (bez stedrych dotacii a reverzneho odkupenia do siete) velmi vela rokov.

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4896
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Karel2 » 22.01.2021 08:46

stano, dovedes si predstavit pokazde strkat drat do auta, za deste, snehu v noci, aby jsi udrzel nabitou baterii, prijedes s nakupem, detma, vse doneses do domu a musis se vratit tam strcit draty? to nemluvim o cisteni konektoru a ktera zena "neni blondina"? tohle vse u auta co ma dojezd 100-150km?
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Obrázek

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 8563
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od stano. » 22.01.2021 08:51

Ja tam nabijacku strcim po vystupeni, este pred tym, ako vylozim auto. Po zamknuti sa aj tak nedostanes ku konektoru. Kabel je pripraveny hned vedla auta. Pokym sa konektor nevala po zemi v blate, neviem o tom, ze by ho niekto niekedy musel cistit. Blondina, neblondina, nemoze ani pomylit benzin/diesel (nie vsetky auta maju fordacky easyfuel). Konektor sa nasunie, pipne/blikne/zasvieti a ide to.

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3440
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.01.2021 09:03

Zrovna tohle si dovedu představit, mobily nás taky naučily připojovat je na nabíječku každý den. Nedovedu si představit tu návratnost nebo prostě TCO elektroauta. I když vezmeš ojeté auto kolem 200-300 tisíc, soláry ti tam dalších 100-200 přidají.

Ta návratnost je navíc v ideálních podmínkách, že budeš auto dobíjet právě a jenom z nich - a to nebudeš, nesvítí na ně pořád, někdy prostě budeš nabíjet ze sítě --> takže z 10-15 let to bude 20 nebo víc.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0 benzín, 2004 (10/2015-dosud)
Ford Focus Turnier, 1.6 16V benzín, kombi, 2002 (05/2009-10/2015)

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 8563
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od stano. » 22.01.2021 09:09

Tak nenabijaj zo slnka, ale z nizkej tarify. Ved sam si pisal, ze prevadzkovat fotovoltaiku, ci uz na nabijanie elektroauta, alebo aj na cokolvek ine, je vzhladom an cenu nizkej tarify hlupost. A vlastnictvo elektroauta nie je podmienene fotovoltaikou. Na druhej strane, mozes mat iba panely a vyuzivat bateriu auta ako zasobnik energie. Ak ti staci povedzme nabitie na 60-70%, tak tam mas tolko kapacity... (neviem ci teda dnesne auta podporuju reverzny tok energie smerom do domu, ale technicky to je mozne)

A teda este Karelovi: Pripajanie je uplne ok. Aj to, ze vtedy si vies nastavit alebo na dialku zapnut vyhriatie/vychladenie auta - ak stoji vonku vedla/pred domov, uz si sadas do "pripraveneho" auta. Neskrabes, nemrznes, alebo sa ti nepari zadok. Takisto, jazdny komfort, reakcie auta, pouzivatelska privetisvost, vsetko hodnotim kladne. Samozrejme s ohladom k tomu, ze to beriem ako auto do mesta, vozenie deti, atd. Nie na vyblaznenie sa v zakrutach (ano, ide aj to, ale je to iny zazitok).
Jedine co je otazne, tak je navratnost. Ak mas kupit druhe auto do rodiny, lacne, na benzin, manual, par km denne, asi sa vtedy elektro to neoplati. Ak chces zene kupit nieco bezpecnejsie, s automatom, blbovzdornym ovladanim, tak cena spalovaku s automatom vs. elektro uz nie je tak rozdielna.
Takze za mna: Len si spocitat naklady. Ked byvas v panelaku, tak samozrejme, ze tam sa bavime o uplne inom sposobe a bohuzial aj cene nabijania (na komercnych nabijackach).

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4896
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Karel2 » 22.01.2021 09:19

asi je to opravdu o zvyku a sledovat hodnoty nabiti a pocitat dojezd, jen by me zajimalo, jak je to nabijeni za deste, prsi, otevres deklik a prsi ti do zastrcky? kazdej asi nema strisku ci garaz
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Google [Bot], Honza544 a 31 hostů