Budoucí vývoj automobilismu

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2991
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od jenikHK » 22.04.2022 08:45

Zase když to extrapoluju na všemožný zařízení na akumulátor, který fungují doma i po 10 letech na původní akupack: z věcí používaných denně mě nic nenapadá, že by nemělo x-tou sadu a nebo nebylo už dávno v elektrosrotu
A vlastně 14 let se dožila jen příležitostně používaná zrcadlovka (akupack je ale na hranici použitelnosti) a NiMH AA články od Eneloop, kupovaný v Japonsku. Těch se dožila dnešních dní tak půlka.

Naopak, spousta akupacku je po 3-4 letech KO.

Proč by to jako mělo zrovna tady diametrálně odlišný, to nevím :nixw:
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3702
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 22.04.2022 08:59

stano. píše: 22.04.2022 08:42 K vydrzi baterii ako takej: Niekto dokaze znici baterku v mobile/notebooku za rok. Niekomu drzi celkom pekne kapacitu aj po vyse 5 rokoch. To iste aj s elektromobilmi. Ludia by sa mali naucit pouzivat a spravat sa k tomu tak, aby ju nezhuntovali skor ako ma planovanu vydrz.
Tady je naprosto zásadní nenechat to na uživateli, páč to přinese akorát průser. :roll:
A ten vývoj jde v týhle oblasti pořád dopředu, jak v kvalitě baterek, tak v kvalitě ovládacího SW. Nevzpomenu si z hlavy kdo to byl, ale na baterku v elektroautu už dává (Mazda, Toyota? fakt ted nevím, četl jsem to v SM) záruku takovou, že po 10 letech provozu nebo 1mil km bude mít 90 procent kapacity.
(podmínkou je pouze jednou ročně servis)
Jestli na to jdou tak, že baterká má samozřejmě značně vyšší kapacitu než je uživateli běžně dostupno, i tak možno.

To už jsou hodnoty se kterýma se dá žít.
Nesrovnával bych to s baterkama v notebooku, kde naopak dneska výrobci v rámci ekologii používaj defaultně tak otřesný nastaveníé power managementu, že baterie je opravdu do 6 měsíců mrtvá. O to výrobcům elektroaut zatím nejde :D Co není ale může být, časem :roll:
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13063
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od miki21 » 22.04.2022 09:15

No tak jsem prolít zběžně nabídku ojetých elektro aut a auta cca 10 let staré za cca 300 tis. :dih: A to jsou to ještě většinou nákupní tašky. Dojezd udává málokdo, ale když už, tak něco málo nad 100 km na nabití a to opravdu chceš a potřebuješ. :totlsmile:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3702
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 22.04.2022 09:18

On taky bude malilinko rozdíl mezi elektroautem vyrobenam 2012 nebo 2022 :roll:
Plus teda 10 letý auta s normálním moterem jsou kolikrát "za odvoz" :mrgreen: (nadsázka)
Naposledy upravil(a) Sentik dne 22.04.2022 09:19, celkem upraveno 1 x.
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.04.2022 09:19

jenikHK píše: 22.04.2022 08:45 Zase když to extrapoluju na všemožný zařízení na akumulátor, který fungují doma i po 10 letech na původní akupack: z věcí používaných denně mě nic nenapadá, že by nemělo x-tou sadu a nebo nebylo už dávno v elektrosrotu
A vlastně 14 let se dožila jen příležitostně používaná zrcadlovka (akupack je ale na hranici použitelnosti) a NiMH AA články od Eneloop, kupovaný v Japonsku. Těch se dožila dnešních dní tak půlka.

Naopak, spousta akupacku je po 3-4 letech KO.

Proč by to jako mělo zrovna tady diametrálně odlišný, to nevím :nixw:
Každej máme v kapse mobil, ve kterém je to samé lithium. Výdrž baterie? Už po dvou letech je znát, že je to horší, jasně, má to za sebou víc cyklů, elektroauta mají nějaký teplotní menežment, plus nějaký buffer (= ve skutečnosti mají větší kapacitu, Tesla je tím známá, že různé verze aut mají stejnou baterii a liší se jen softwarem). Jenže elektroauto taky bude mít po 10 letech 1000 nabíjecích cyklů a buffer bude ten tam.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3702
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 22.04.2022 09:21

pkadecka píše: 22.04.2022 09:19 Jenže elektroauto taky bude mít po 10 letech 1000 nabíjecích cyklů a buffer bude ten tam.
Ok, ač provozovatel jednoho z největších žroutů benzínu na foru tu budu dneska za obhájce elektrovehiklů... takovej je život. :mrgreen:

Nebude. Co mám v okolí pár majitelů Tesel nebo pár let starých VW, tak ta kapacita baterky je víceméně furt stejná (čti: stojí za stejný hovno :oops: ) jako v době nákupu. Fakt bych vůbec nesrovnával baterie v mobilech a v ID3.
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12890
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od stano. » 22.04.2022 09:31

Hej, podme porovnavat motor z kosacky a auta :roll:
V mobile je jeden jediny clanok. V autach su ich desiatky-stovky, v teslach tisice. O ovela schopnejsej elektronike, riadeni nabijania/vybijania ani nehovorim.

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.04.2022 10:22

Jak přesně pomůže, že je tam těch článků 1000? Těmi cykly procházejí všechny, navíc při sériovém řazení ti jeden slabší článek výkon všech v té sérii. Další problém jsou teploty, auto stojí venku, v mrazu i vedru; při nabíjení se články musí zahřívat nebo naopak chladit. Při používání naopak podchlazená baterie nedá plný výkon, přehřátí taky škodí (jeden mobil mi při přehřátí hlásil nějaký error, myslím že v té chvíli nešel ani spusit foťák).

Dlouhodobé zkušenosti je to, co elektroautům chybí, kromě těch hodně starých (nissan leaf), ale to je zas úplně jiná generace a podle nich se to prý nedá posuzovat... Jo, existuje Tesla s milionem km, ale ta má třetí motor a čtvrtou baterii, ale o tom se nemluví a když to napíše autoforum, je ta zpráva prohlášena za bulvár.

Baterie navíc stárnou i když se nepoužívají.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3702
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 22.04.2022 10:34

Jo, dostupnost "plnýho" výkonu jen za určitý konstelace, to je něco, co mi na elektrovehiklech taky hodně vadí... Plnej výkon např. Enyaq podá jen při určitý teplotě, po omezenou dobu, při určitým nabití baterie. Tzn. údaj o výkonu by se měl začít uvádět spíš "až" než daný číslo.

To stárnutí uvidíme, pokud je to auto plánovaný na cca 15 let života, tak to asi nebude taková tragédie a nemusíme si nic nalhávat, na životnost 10-15 let se tak nějak plánujou i auta se spalovákama.

Stejně je to vše nakonec o ceně, pokud se elektroauta dostanou na nějaký trochu zajímavý hodnoty, začne o nich spousta lidí uvažovat úplně jinak. Za pár let z toho třeba bude spotřebák... (myslím cenou)
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.04.2022 10:46

Cena je teď jenom o dotacích, tzn. z prodeje spalovacích aut se dotují elektroauta ať už přímo nebo nepřímo... v podstatě elektroauto je vyrobené z ropy.

Až se přestanou vyrábět spalovací auta, nebude elektroauta z čeho dotovat. A že by cena elektroauta byla v budoucnosti tržní a srovnatelná s dnešními spalovacími auty... jsem pesimista.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6600
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Karel2 » 22.04.2022 11:27

Obavam se, ze e-auta jen tak nezlevni, je a bude malo materialu na baterky a vse ostatni s nima spojene. Ten manik z Nejrychlejsi Tesla ji odrovnal po 100k km, ukazkove jizdy a zrychleni na max te baterce davalo dobre na prdel. Servis taky nebude jen tak, treba kapalina co udrzuje clanky v opt. teplote stoji docela ranec a vymena je po, nevim presne, ale asi 40k km. Kdo nenabiji doma bude v troube, uz dnes jsou nabijecky docela vytizene. Ovsem clovek musi zapomenout na navyky ze spalovaku a pouzivat vic hlavu, jak co to pise(dojezd). Jen me tak napadlo, spal. auto ma kolik, 300 cipu a e-auto 3000(+-), takze vyroba takoveho mnozstvi + konec spalovaku, no nevim. Ted treba problemy na FFII s prepajenim pristrojovky, ono ekolog. cin stoji za h... to se vi uz roky. Proste tech "co kdyz" je tam nesrovnatelne vic jak u spalovaku, myslim u "obyc. auta" pro masy za 1/2 melounu. Kdo meni auto po 2 letech, tomu je jedno jaky ma, zbytek co ho ma dyl, musi uvazovat i nad budoucimi negativy. U spalovaku se zavada +- da opravit skoro vsude, u e-auta je skoro vzdy nutny odtah.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.04.2022 12:25

Majitel elektroauta:

A) Je předávkován kofeinem --> "než se nám to nabije, můžeme si v klidu vypít kafe"
B) Hromadí doma zboží --> "elektroauto se vám dobije během nákupu v obchoďáku"
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3702
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 22.04.2022 12:56

Jak A tak B může být taky pravda, ale ze zkušenosti okolí dodávám
C) přijedu domu, kuchnu auto v garáži/carportu na nabíječku jak mobil a ráno vyjíždím na svou běžnou cestu
(a po cestě se fakt nestavim ani u veřejný nabíječky ani v obchodáku)
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13063
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od miki21 » 22.04.2022 13:38

Nebo prodlužku z okna na sídlišti. :mrgreen:
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od pkadecka » 22.04.2022 13:56

Sentik píše: 22.04.2022 12:56 Jak A tak B může být taky pravda, ale ze zkušenosti okolí dodávám
C) přijedu domu, kuchnu auto v garáži/carportu na nabíječku jak mobil a ráno vyjíždím na svou běžnou cestu
(a po cestě se fakt nestavim ani u veřejný nabíječky ani v obchodáku)
Tohle je jedinej rozumnej režim, jenže to A a B oni fakt říkaj... taky říkaj, jak to elektroauto strašně šetří čas, protože nemusíš na benzínku... a dokonce jak se elektroauto vyplatí oproti benzínu, protože u Lidlu nabíjíš zadarmo...
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Odpovědět

Zpět na „Pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Bing [Bot] a 22 hostů