auto se dusí a cuká

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 02.06.2021 17:52

Díky za rady všem, hlavně "spoon" :palec_nahoru: .

Je to s největší pravděpodobností MAF, protože když jsem jej odpojil, tak se závada neprojevovala.

Vysvětluje to tedy i to, že když je to studené (zapnutý aut.sytič), tak to taky nedělá i když je MAF zapnutý? Protože když se to zahřeje se zapnutým MAF, tak to blbne jak jsem psal výše. Studené ovšem ne. Na základě čeho připravuje směs, když je MAF vypnutý? Jen se to snažím pochopit...

Nicméně MAF objednám a vyměním.

Nevím jestli má cenu měřit tlak na rampě když jsem měnil celou jednotku v nádrži a palivový filtr taktéž.
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

Uživatelský avatar
djdekl
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3910
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha 9
Kontaktovat uživatele:

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od djdekl » 03.06.2021 12:51

Spis to nekde saje falesnej vzduch... mrkni na pcv ventil a hadicky kolem.

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 03.06.2021 14:14

Jak má fungovat ten PCV ventil? Hadička je vyměněna za novou (opoměl jsem podotknout)
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od petulak » 03.06.2021 15:15

kelnape1975 píše: 03.06.2021 14:14 Jak má fungovat ten PCV ventil? Hadička je vyměněna za novou (opoměl jsem podotknout)
Při volnoběhu zavřenej, při plynu otevřenej.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od petulak » 03.06.2021 15:19

Váha vzduchu zjišťuje dvě různé věci. Měří hmotnost vzduchu spotřebovaného motorem za vteřinu a na základě tohoto údaje řídící jednotka určí poměr vzduchu a paliva v nasávané směsi. Druhým uplatněním MAF je zjištění hodnoty zatížení motoru, což je číslo, které velmi významně ovlivňuje stupeň obohacení směsi. Váha vzduchu je nejpřesnější přímý způsob měření zatížení motoru, na druhou stranu je „nejpomalejší“ součástí celého systému, tj. reaguje na změny nejpomaleji. Jak to ale funguje? V angličtině se pro toto čidlo někdy užívá název „horký drát“. Důvodem pro tento název je konstrukční řešení senzoru, doopravdy totiž užívá dva ohřívané drátky, jimiž měří průtok vzduchu. Údaje z těchto drátků jsou před odesláním do řídící jednotky mezi sebou porovnány vnitřním procesorem čidla. První z nich je „horký drát“ k měření teploty nasávaného vzduchu, druhý z nich můžeme pro názornost nazvat „studený drát“. Ten slouží k měření teploty okolního vzduchu.

„Studený drát“ je schovaný mimo hlavní proud vzduchu, proto podává souvislé údaje o teplotě okolního vzduchu. Do tohoto drátku proudí určité napětí, jehož úkolem je drátek ohřát na určenou teplotu. Okolní vzduch jej však ochlazuje. Tento pokles teploty se odrazí v signálním napětí vracejícím se do MAF. Jednoduché, účinné.

Na zcela jiném systému však pracuje „horký drát“. Pomocí elektřiny je zahříván na teplotu o 200 °C vyšší než je teplota okolního vzduchu (studený drát) a je ochlazován průtokem vzduchu proudícího do sacího potrubí. Při ochlazení horkého drátu zvýší procesor v MAF napětí dodávané do horkého drátu tak, aby jeho teplota byla stále o 200 °C vyšší než již zmiňovaná teplota okolního vzduchu. Čím více napětí musí do horkého drátu přicházet, tím větší je také signál odesílaný do řídící jednotky. Níže je zobrazen schematický pohled do útrob MAF. Již víme, jak váha vzduchu funguje, přišel tedy čas, abychom si řekli, proč a v čem je MAF složitý.

Neboť váha vzduchu určuje poměr paliva a vzduchu, je vhodné, abyste se před dalším čtením dobře seznámili se vstřikovači.


Na rozdíl od ostatních čidel používaných v systémech elektronického vstřikování paliva, váha vzduchu má na vrchní straně jakousi černou krabičku. V této krabičce je umístěn signální procesor – díky němu je MAF jedním z nejsložitějších senzorů vůbec. MAF a ŘJ zpracovávají dva rozdílné typy dat, které se od sebe velmi podstatně liší. Jako styčný důstojník mezi oběma z nich funguje právě signální procesor, který příkon MAF mění na napětí 0 – 5V, což je formát pro ŘJ dobře čitelný. Váha vzduchu zpracovává množství proudu nutné k udržení vyžadované teploty „horkého drátu“. Díky podkladům získaným z MAF je řídící jednotka schopna určit, kolik gramů vzduchu proudí do motoru každou vteřinu. Signální procesor tedy zjistí, kolik ampér spotřebuje „horký drát“ a tuto hodnotu vyjádří jako signální napětí pro ŘJ, tedy napětí od 0 do 5V. Součástí programového vybavení řídící jednotky je také tabulka s údaji přicházejícími z konkrétní váhy vzduchu použité v daném motoru. Tyto předprogramované hodnoty pochopitelně musí odpovídat programu signálního procesoru. Aby celý systém fungoval ve vzájemném souladu, signální procesor MAF je naprogramován pro všechny možné údaje o rychlosti a teplotách proudění vzduchu, které při běhu motoru mohou nastat. Řídící jednotka rozumí signálnímu napětí 0 – 5V, jenž označuje přesně daný počet gramů vzduchu (tedy hmotnost), které motor spálí. Prohlédněte si následující příklad dvojí konverze dat. Vzájemně působí jako sladěné taneční kroky, co myslíte?

Horký drát spotřebuje 1,04A –> signální procesor odešle 0, 39V –> pro ŘJ tomu odpovídá 1,42 g vzduchu za vteřinu.

Nevypadá to příliš složitě, že ano? Ani to složité není, ovšem za předpokladu, že vše je správně naprogramováno a všechny dílčí systémy fungují správně. Nicméně je třeba uvést, že celkem existuje více než 500 různých kombinací údajů MAF a řídící jednotky. Proto tedy nelze jednoduše instalovat jakoukoliv váhu vzduchu a očekávat, že původní řídící jednotka jí bude bezchybně rozumět. Prozradím ještě jednu věc: základní konstrukce MAF je mnohem citlivější než kterýkoliv jiný snímač průtoku. Můžete se pokusit přestavět programové vybavení váhy, ale smiřte se s tím, že se vám nepodaří plně využít její potenciál přesnosti měření. Důvodem je a) nespolehlivá a nepředvídatelná povaha vzduchu při rozpínání a smršťování, b) prosté fyzické vlastnosti proudění vzduchu.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od petulak » 03.06.2021 15:20

já když odpojím MAF, motor chcípne.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 03.06.2021 18:33

Díky za vysvětlení.. :palec_nahoru:

Já když odpojím MAF za chodu, tak taky motor chcípne. Když ale odpojím MAF před nastartováním, tak normálně nastartuju, jen volnoběh je trochu rozhozený. ALE při sešlápnutí plynového pedálu na podlahu mi to necuká. Se zapojeným MAF mi to cuká, ale jen při plynu na podlaze. 3/4 plynu mi funguje perfektně, jen plný plyn cítím jakoby mi někdo zatáhl lehce ruční brzdu :bebng:

Falešný vzduch nemohu s úplnou jistotou říct, že to někde bere. Ale zkoušel jsem jen tak kolem sání a hadic foukat vzduch a nic, otáčky se nezvyšovaly.

Koukali jste někdo na ten graf? http://imgway.cz/s/23Ci Při plném plynu jde vidět co dělá ta váha. Mám tam i rychlost a otáčky

Vše co jsem vyměnil na autě (něco jsem musel, něco z prevence) a vše je nové: Palivová jednotka v nádrži, palivový filtr, troj-hadice odvětrání klikové skříně, snímač rychlosti, TPS snímač, lambda, vzduchový filtr, cívka, kabely, svíčky motorcraft. Ještě se chystám na tu váhu vzduchu a budu doufat, že to bude tím.
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

spooon
Nováček
Nováček
Příspěvky: 162
Registrován: 26.08.2014 19:31

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od spooon » 05.06.2021 16:14

nebo si někde zkus MAF půjčit a vyzkoušet. Ale téměř identické příznaky sem měl i já a byl to MAF. Celkem sem to měl už na 2 různých autech. Pak dej vědět ;-)
Focus 1999, benzín 1.8

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 07.06.2021 16:05

Takže pokud stačí jen MAF vyměnit, odpojit a znovu zapojit baterku, tak potom se to chová stejně i při novém MAF :(

Po tom všem, co všechno jsem už vyměnil, mě nic dalšího nenapadá. Mám ještě koupené těsnění na sací potrubí (parohy). PCV ventil jsem vůbec nikde nenašel. Všude jen to 3-ramenou hadičku a tu mám vyměněnou.

Nějaké nápady please? Už z toho začínám být krapet zoufalý :cry:
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 08.06.2021 18:40

Takže další poznatek. Když odpojím jen MAF za chodu, tak to nechcípne. Lehce pokulhává volnoběh, ale opravdu lehce. Když odpojím jen volnoběžný ventil, tak to taky nechcípne a tak tak drží otáčky. Odhadem cca pod 500. Když odpojím MAF a pak ventil, chcípne..a teď má dedukce - bere to odněkud opravdu falešný vzduch? Přes ten ventil? To se mi nabízí. Ten by přece měl být buď otevřený nebo zavřený, ne něco mezi. Je tot tak?
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od vladka1 » 08.06.2021 19:10

Odpojením vonoběžnýho ventilu by mělo chcípnout.. Šel bych po falešným vzduchu, buď zasviněný nebo vadný ten ventil (nezavře), nebo kdekoliv mezi klapkou a válcem.. Odvětráním klikovky, podtlakama, děravý téčko v sání (od odvětrání kliky, je tam i ten PCV ventil)...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

spooon
Nováček
Nováček
Příspěvky: 162
Registrován: 26.08.2014 19:31

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od spooon » 12.06.2021 12:27

taky bych se přikláněl k přisávání falešnéhoi vzduchu.

A ještě jen taková poznámka k akci odpojení baterky, mělo by to být asi 20 minut, abys se jednotka resetovala.
Focus 1999, benzín 1.8

kelnape1975
Nováček
Nováček
Příspěvky: 9
Registrován: 29.07.2019 16:48

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od kelnape1975 » 15.06.2021 18:11

Takže pokračování kluci....

Koupil jsem volnoběžný ventil, vyměnil a stále stejné. Při odpojení nechcípne a když k odpojenému ventilu odpojím váhu vzduchu, tak taky nic. Jako poslechově nějaký pokles otáček volnoběhu je při odpojení, ale mírný.

Takže když to sesumíruju, tak mám NOVÝ vzduchový filtr, váhu vzduchu, TP senzor, volnoběžný ventil a hadici odvětrání klikové skříně. Rád bych zkusil vyměnit i ten PCV ventil, ale nevím kde jej sehnat. Poradíte někdo kde jej koupit?

Jinak chystám se na rozebrání sacího potrubí (mám koupené těsnění),tak se pokusím jej vyměnit. Je to náročné na rozebraní? To je jinak poslední věc co mohu ještě udělat. Pokud nepomůže, tak budu hledat nějaký rozumný servis a chystat si zase deseti tisíce :(
Ford Focus 1.6 16V 74kW 100HP

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od petulak » 16.06.2021 07:47

Zkouška volnoběžného ventilu:

Velmi snadná záležitost. Podobně jako u ostatních problémů, i zde je důležité nejdříve získat servisní kódy z ŘJ. Na základě získaných dat poté proveďte testy a opravy. V případě, že získáte signál ukazující na problém s IAB, nastartuje motor a dosáhněte pracovní teploty. Otáčky nechte zcela v režii volnoběžnému ventilu, nedotýkejte se tedy plynového pedálu ani škrticí klapky. Otevřete kryt motoru a odpojte elektrické napájení ventilu. Pokud se otáčky motoru propadnou nebo pokud motor zhasne, ventil je v pořádku a není třeba jej opravovat. Pokud ke změnám otáček nedojde, bude vhodné ventil odmontovat a prohlédnout.

Může nastat i situace, kdy ventil je vadný a přesto testem projde úspěšně, případně test může být negativní a ventil dokonale funkční. Plunžer a pružina se mohou zanést nečistotami a olejem, čímž se sníží průtok vzduchu a podstatně omezí i funkce ventilu. IAB odmontujte a vyčistěte. Těleso ventilu se skládá ze dvou částí, které nelze koupit odděleně. Je však možné je od sebe oddělit a vyčistit je. Jediným opravdovým důvodem pro výměnu volnoběžného ventilu tedy zůstává situace, kdy je porouchaný solenoid ovládající plunžer.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: auto se dusí a cuká

Příspěvek od petulak » 16.06.2021 07:55

Pokud vypojíš V. ventil a klapka těsní, tak to saje někde falešný vzduch.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů