Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Joel
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 24.09.2021 12:30

Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od Joel » 24.09.2021 13:59

Dobrý den, jsem zde zcela nový, tak prosím o shovívavost, bude-li můj dotaz nějak mimo :-)
Jde o toto: mám FF kombi, motor Zetec 16V-1,6-74kW-kód FYDC, r.v: 2000, nájezd 318tis. Auto je průběžně udržované, olej měněný včas (FordFormula F 5W-30) a hodně již posloužilo; myslel jsem, že by mohlo vydržet ještě do příští STK (září 2022), alespoň. Žel, motor má nějakou poruchu (popíšu níže) a lze s ním teď jezdit tak raději jen "kousek a zpět". Všichni známí mluví o generálce motoru, což je nerentabilní, tak pak už asi to vrakoviště. Jenže v posledních letech bylo uděláno toto: zcela nová nápravnice, ramena, čepy + silentbloky motoru - srpen 2020 / 304tis.km.; 1.díl výfuku (parohy) + vlnovec - září 2020 / 306tis.km; nová stahovačka okna dveří řidiče + nové mlhovky - leden 2021 / 311tis.km; komplet nová spojka (vč. ložiska) - září 2019 / 293tis.km; zcela nové prahy - červen 2020 / 300tis. km. Takže se mi moc to té likvidace nechce.
Ohledně té závady motoru:
Začal během krátké doby extrémně žrát olej (cca 0,5litru / 100 km...bral o něco víc již delší dobu, ale ne tak extrémně), smrdí víc než dřív, nepravidelně čudí (většinou až tak po ujetí cca 20 km), někdy po takovém malé "škytnutí" vypustí docela velký mračno... a snese tak 2000 otáček max, jinak začne mít trhavé výpadky v tahu. Chladící kapalina se neztrácí, jen ten olej; startuje stále vzorně na první škrtnutí; spotřeba paliva stejná jako dříve.
Zdůrazňuji, že "toto" se začalo projevovat poměrně naráz, snad během jedné jízdy a z toho mi vyplývá, že se tam něco "provalilo", prasklo, apod., že to asi není "jen" celkovým opotřebením motoru.
Nejvíc to "začudí", když jedu s podřazenou rychlostí z kopce (myslím třeba na 4 bez plynu) a pak dole pod kopcem již na rovince přidám plyn... tak nějak to škytne a vyvalí se mračno.
Měl by někdo podle toho popisu tip, co by to snad mohlo být konkrétně s orientační cenou opravy?
Za Vaše postřehy a zkušenosti budu rád. Děkuji moc.

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od vladka1 » 24.09.2021 14:15

Pokud to začudí po brzdění motorem a přidání plynu, tak možná jen gufera ventilů (ale i např. ruplej nebo zapečenej stírací kroužek) - brzdění = vstřiky zavřený olej ve válci se nespálí, po sešlápnutí plynu to zahoří a začudí.... Smysl opravovat to má jen když si to uděláš sám (mám pocit že vačka musí dolu = pak nastavit rozvody, stačí přípravky na aretaci, řemenice kliky se nepovoluje takže relativně jednoduchý..)
Pokud i jindy, tak přes kruhy, to opravovat je ekonomicky nesmysl. Pak je nejvýhodnější za odvoz sehnat shnilý auto s dobrým motorem (shodný typ motoru), přehodit motory a to shnilý poslat do hutí, příp. očesaný o často potřebný drobnosti (spínače čidla apod.)
Oprava v servisu bude klidně několik desítek tisíc - ti zgenerálkujou motor za plnou palbu a jen materiál bude za desítku, a obvykle to olej žere furt :Dancer:
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Joel
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 24.09.2021 12:30

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od Joel » 24.09.2021 21:45

Díky moc za radu.

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13052
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od miki21 » 24.09.2021 22:25

Jako pokus bych tam dal hustší olej. Klidně 10w40, tomu motoru už to neublíží.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od petulak » 25.09.2021 07:33

""Pokud to začudí po brzdění motorem a přidání plynu, tak možná jen gufera ventilů (ale i např. ruplej nebo zapečenej stírací kroužek) - brzdění = vstřiky zavřený ""

Kdy zavíraj vstřiky,víš? :mrgreen: :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od pbjun » 25.09.2021 07:40

U MK1 to snad bylo až při 3tis ot a znovu se otvíraj někde kolem 2tis ne? Tam bude zapečený pístní kruh, tyhle motory když se o ně člověk stará jak má dají max 400k a to se musí olej měnit fakt často a pravidelně. Jinak mi tehdy kolem 300tis taky začal žrát trošku oleje kolem 350 už to bylo okolo půl litru na 1000km a pak kolem 370 sem nalil 10W40 tak se to zlepšilo, ale po druhé výměně motor zaklepal na klice :D Pokud to auto není zhité tak se oprava vyplatí, tuším, že Romik ještě má na skladě můj motor z červeného...

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od petulak » 25.09.2021 07:42

2600 ot. :D
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
pbjun
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5869
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od pbjun » 25.09.2021 11:39

No zhruba no :D Prostě při hooooodně velkém brždění motorem no :D

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od vladka1 » 26.09.2021 11:03

Zavíraj/ otvíraj kolem 2500, přesně nevim až tak to nesleduju... Prostě nejde benzín tak ani olej neshoří a nashromáždí se ho víc, pak zahoří naráz proto to začoudí.
Oprava se obecně nevyplatí, výměna za levný motor ještě ano. Ještě to neshnilo - to by byl malý zázrak :mrgreen:
půl litru an 100 km je hrozně moc, tam výměna za 10W40 pomůže hodně těžko... U předchozího auta to žralo tak 0,5-1,5 an 1000km (podle stylu jízdy) , chvíli jsem dával 10W40 pak 5W40 a bralo to prakticky stejně.. Kruhy měly velkou axiální vůli a myslim si, že při změně směru při pohybu v drážce "pumpovaly" olej nad kruh (když jede dolu nabírá si olej do drážky pod kruhem, v dolní úvrati se kruh přesune na druhou stranu drážky a pumpne olej za kroužkem na druhou stranu = nad píst... Jsme dali dekarbonizaci a z 0,3 tp zalo brát 3x tolik - zapečený to nebylo a odstraněním karbonu vzniklo to místo na pumpování :Dancer:
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od pkadecka » 27.09.2021 15:53

Joel píše: 24.09.2021 13:59 Dobrý den, jsem zde zcela nový, tak prosím o shovívavost, bude-li můj dotaz nějak mimo :-)
Jde o toto: mám FF kombi, motor Zetec 16V-1,6-74kW-kód FYDC, r.v: 2000, nájezd 318tis. Auto je průběžně udržované, olej měněný včas (FordFormula F 5W-30) a hodně již posloužilo; myslel jsem, že by mohlo vydržet ještě do příští STK (září 2022), alespoň. Žel, motor má nějakou poruchu (popíšu níže) a lze s ním teď jezdit tak raději jen "kousek a zpět". Všichni známí mluví o generálce motoru, což je nerentabilní, tak pak už asi to vrakoviště. Jenže v posledních letech bylo uděláno toto: zcela nová nápravnice, ramena, čepy + silentbloky motoru - srpen 2020 / 304tis.km.; 1.díl výfuku (parohy) + vlnovec - září 2020 / 306tis.km; nová stahovačka okna dveří řidiče + nové mlhovky - leden 2021 / 311tis.km; komplet nová spojka (vč. ložiska) - září 2019 / 293tis.km; zcela nové prahy - červen 2020 / 300tis. km. Takže se mi moc to té likvidace nechce.
Ohledně té závady motoru:
Začal během krátké doby extrémně žrát olej (cca 0,5litru / 100 km...bral o něco víc již delší dobu, ale ne tak extrémně), smrdí víc než dřív, nepravidelně čudí (většinou až tak po ujetí cca 20 km), někdy po takovém malé "škytnutí" vypustí docela velký mračno... a snese tak 2000 otáček max, jinak začne mít trhavé výpadky v tahu. Chladící kapalina se neztrácí, jen ten olej; startuje stále vzorně na první škrtnutí; spotřeba paliva stejná jako dříve.
Zdůrazňuji, že "toto" se začalo projevovat poměrně naráz, snad během jedné jízdy a z toho mi vyplývá, že se tam něco "provalilo", prasklo, apod., že to asi není "jen" celkovým opotřebením motoru.
Nejvíc to "začudí", když jedu s podřazenou rychlostí z kopce (myslím třeba na 4 bez plynu) a pak dole pod kopcem již na rovince přidám plyn... tak nějak to škytne a vyvalí se mračno.
Měl by někdo podle toho popisu tip, co by to snad mohlo být konkrétně s orientační cenou opravy?
Za Vaše postřehy a zkušenosti budu rád. Děkuji moc.
Vrážet moc peněz do 20-letého auta s 250 tisíci km na tachometru je holt riziko. Řešení: vyměnit motor za nějaký z vrakáče, ale jen pokud máš garáž a baví tě to. Když to dáš do servisu, bude to stát se vším všudy víc než je zbytková cena auta... Rychlejší řešení: koupit jiné auto. Za 20 seženeš i novějšího focuse a nemusí být ani moc rezavý. Nemusíš ani shánět zrovna forda... na nějaké výměny motorů bych se vykašlal. U tak starého auta nemáš záruku na nic, ani na nájezd, uděláš to a za rok zjistíš, že vyměněný motor žere taky olej a klidně může udělat škyt a budeš tam, kde jsi teď.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Joel
Nováček
Nováček
Příspěvky: 3
Registrován: 24.09.2021 12:30

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od Joel » 27.09.2021 16:50

Tak díky moc lidi za všemožné povídání k věci. Ale protože nemám zkušenosti ani vybavení na to, vrtat se v motoru, půjde auto asi na hřbitov...víte někdo o vrakovišti, kteří jsou ochotni dát nějakou slušnější cenu, než tisícovku apod. ? ... a nebo o někom, kdo by to chtěl na součástky?
Ještě k závadě - kdyby to měly být "jen" špatný gufera ventilů...díval jsem se, že sada 16ks stojí třeba pětikilo; ale hádám,
že práce na výměně (i za předpokladu, že to udělá poctivý mechanik kamarád :-) ) by byla dost drahá. Odhadujete kolik?
A to by ještě nebyla jistota, že je to fakt jen toto, že.
Máte představu, co se děje "funkčně" s tím motorem, když snese jen tak těch 2000 ot. max, jinak se začnou objevovat
mikro-výpadky v tahu (pocukávání) ? Popř. podobně tak, když se mu (např. při rozjíždění) zvýší otáčky moc zhurta. Snese to jen "pozvolna", ale pak většinou i krátkodobě nad těch 2000ot.

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od vladka1 » 27.09.2021 17:19

Může blbě pálit svíce , pokud je zablemcaná olejem tak se ani neni čemu divit. Válec může mít nízkou kompresi kvůli zapečeným kruhům...
Práce servisu tisíce až desítky tisíc, vyměnit jen gufera ventilů = vačka dolu pak znova nastavovat rozvody, to počítej tak desítku = ekonomicky nesmysl a loterie protože to můžou být i kruhy, po nich šišatej válec atd. Tyhle věci fakt leda udělat to sám, samotný materiál extra drahej neni..
Fakt nejlíp sehnat za odvoz shnilý auto s dobrým motorem a přehodit si motory - to zas tak složitý neni, motor dva chlapi zvednou na trubce, nebo to pověsíš hupcukem na strom apod.
Nebo poslat do hutí, víc než 21k těžko seženeš.. Nový díly můžeš prodat - nápravnici apod., ale je s tim hafo práce a za moc to neprodáš, navíc dostaneš ve výkupu prd. za nekompletní vrak...
Když o tom přemýšlim, tak gufero by najednou asi nepouštělo tolik, to by žralo míň a zhoršovalo se postupně... Takže spíš zlomený nebo zapečený kruhy.. Fakt jinej motor za levno nebo poslat do hutí.. Jinej motor může žrát olej taky.. V tom shnilým za odvoz by to mohlo jít vyzkoušet - změřit přesně olej, ujet co nejvíc km a pak na přesně stejným místě a stejným způsobem změřit znova... + příznaky = čoud z vejfuku, vzhled svící apod. Ale ten můj žral litr na 1000km a poznat to nešlo nijak - svíce světle cihlový, čoud žádný, spotřeba výkon i projev normální... Na dálnic si bral tak 1,5 při couračkách tak tři decky na 1000 km, pokud bala hladina pod polovinu mezi ryskama tak žral o dost víc než s hladinou u horní rysky..
Vybavení neni drahý, prakticky velká gola sada tak za 3k aby měla torxy hvězdičky apod. a pak spec. přípravky ty se zaplatí i jednou akcí..
Něco takovýho: https://www.autodily-pema.cz/sada-narad ... u-yt-38841
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4754
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od pkadecka » 27.09.2021 18:18

Joel píše: 27.09.2021 16:50 Máte představu, co se děje "funkčně" s tím motorem, když snese jen tak těch 2000 ot. max, jinak se začnou objevovat
mikro-výpadky v tahu (pocukávání) ? Popř. podobně tak, když se mu (např. při rozjíždění) zvýší otáčky moc zhurta. Snese to jen "pozvolna", ale pak většinou i krátkodobě nad těch 2000ot.
Měnil jsem motor na focusu v roce 2012, to bylo autu 10 let a mělo najeto 160 tisíc. Už tehdy jsem si říkal, jestli to mělo cenu dělat (dělal to servis), u 20 letého auta bych to nedělal. Jedině pokud auto nepotřebuješ, máš garáž / dílnu a baví tě to...

Koukal jsi na svíčky? Kolik mají naběháno? Zkus dát nové, případně zmenšit odtrh (mají 1,3mm, já jsem je sklepal na 1,1), motor mi dělal něco podobného, když jsem prudce přidal plyn z volnoběhu, kuckal a nešel do otáček, pozvolna přidávat = no problem. Když už byl v otáčkách, tak žádné cukání nebylo. Po úpravě odtrhu problémy zmizely. Spotřebu oleje měl taky (cca litr na 4000 km).

Taky to může být cívka.

Takhle stará auta, někdo to má na ježdění do práce pár km, když se vysype něco většího, pošle ho pryč a koupí jiné za pár korun.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

vladka1
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 599
Registrován: 09.01.2013 21:02

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od vladka1 » 27.09.2021 18:41

Tak udělat prahy, nápravnici a pak to poslat do hutí docela nas.. to chápu..
To "když se vysype něco většího" dát pryč bych se snažil využít a našel za odvoz cokoli s dobrým motorem. Určitě bude pár auto co má najeto málo a jen to shnilo, oprava nesmysl tak to nechá za odvoz... Sám jsem posílal do hutí motor v dobrým stavu kterej olej ještě nežral a jel hezky - nikdo to nechtěl ani zadarmo...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5653
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Závada motoru - FF, Zetec - 1,6-74kW-16V

Příspěvek od petulak » 28.09.2021 08:03

Vybavení neni drahý, prakticky velká gola sada tak za 3k aby měla torxy hvězdičky apod. a pak spec. přípravky ty se zaplatí i jednou akcí..
Něco takovýho: https://www.autodily-pema.cz/sada-narad ... u-yt-38841
[/quote]

momenťák.+https://oleje-pema.cz/zbozi/quatros-are ... 658_211516
:mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 1998 - 2004“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti