Výměna oleje v převodovce
- jojto
- Nováček
- Příspěvky: 103
- Registrován: 23.03.2017 18:59
Re: Výměna oleje v převodovce
Olej som menil minuly rok 2x. Nedobrovolne. Druhykrat pretoze sa doslova rozpadol snimac spiatocky a vytieklo cca 1 liter oleja. Najazdil som so zvyskom v prevodovke 50km, dolial PP90 a dalsich 50km. Je pravda, ze pri povolovani tej "vypustacej" skrutky som dal pod motor karton a najblizsi kanal hermeticky upchal . Kazdopadne prevodovka IB5 znesie fakt dost
Focus 1.6i Turnier 74kW 2010 SHDA - Moondust
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 2989
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje v převodovce
Doplním pár postřehů z výměny oleje v převodovce ib5 i sem.
Ač má převodovka celoživotní náplň (neboli v řeči výrobce, na celou dobu plánované životnosti vozidla, tj. 8 let), výměnu mohu vřele doporučit.
Tak jako každá provozní náplň stárne, po mnoha teplotních cyklech bude mít horší vlastnosti. I starý olej bezpochyby převodovku namaže (ložiska, ozubení), navíc ib5 je poměrně necitlivá na (ne)kvalitu oleje co se týče funkčnosti synchronizace. To ovšem neznamená, že výměnu je zbytečná.
Převodovka ib5 bohužel nemá vypouštěcí zátku, což výměnu drobně komplikuje. V zásadě se tak nabízí následující možnosti:
- vypuštění oleje demontáží/vysunutím poloosy
- odsátí oleje plnícím/kontrolním otvorem
- vypuštění oleje demontáží aretačního čepu řadící tyče.
Samozřejmě nejméně náročná je varianta odsátí, s otazníkem, kolik oleje se povede odsát.
Variantu vysunutí poloosy hodnotím jako nejméně efektivní - vzhledem k poloze poloosy ve skříni převodovky zůstane v převodovce dost oleje i po vytažení poloosy.
Zvolil jsem proto variantu vypuštění oleje v jednom z nejnižších míst, které je přístupné. A tím je aretační čep řadící tyče.
Pro snazší přístup je lepší demontovat plastový kryt kolem pák řazení - 4x šroub, ořech vel. 8
Pro povolení plnící zátky - imbus 8 a konečně čep aretace - ořech 19.
Vypustit se podařilo 1.9l oleje (náplň celkem 2.3). Pro výměnu tedy stačí 2 litrová balení - olej např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 či jiný, splňující patřičnou Ford specifikaci.
Láhve od Castrolu mají tu příjemnou vlastnosti, že jejich úzké hrdlo lze zastrčit do plnícího otvoru a olej přelít rovnou bez hadic a trychtýřů.
Čep aretace vypadá takto - jedná se o poměrně standardní díl (vyrábí např. INA), v případě, že by se snad rozpadl, lze objednat nový (Ford, AutoKelly atd).
Zásadní je, že nový čep má na závitu nanesen tmel - těsnění. Pro zachování těsnosti převodovky je třeba jej na demontované lm čepu nahradit (pod hlavou žádné těsnění není). Stačí na to obvyklé lepidlo na závity střední pevnosti (např. Loctite 243).
Výměna oleje proběhla po 10 létech a 100.000km. Nic pěkného nevyteklo, ale jen podle toho nelze soudit. Klidně bych ale výměnu provedl i dříve.
Po výměně převodovka řadí velmi dobře (to řadila i před výměnou) - kupodivu se ale zlepšilo řazení zpátečky.
Aretační čep:
Ač má převodovka celoživotní náplň (neboli v řeči výrobce, na celou dobu plánované životnosti vozidla, tj. 8 let), výměnu mohu vřele doporučit.
Tak jako každá provozní náplň stárne, po mnoha teplotních cyklech bude mít horší vlastnosti. I starý olej bezpochyby převodovku namaže (ložiska, ozubení), navíc ib5 je poměrně necitlivá na (ne)kvalitu oleje co se týče funkčnosti synchronizace. To ovšem neznamená, že výměnu je zbytečná.
Převodovka ib5 bohužel nemá vypouštěcí zátku, což výměnu drobně komplikuje. V zásadě se tak nabízí následující možnosti:
- vypuštění oleje demontáží/vysunutím poloosy
- odsátí oleje plnícím/kontrolním otvorem
- vypuštění oleje demontáží aretačního čepu řadící tyče.
Samozřejmě nejméně náročná je varianta odsátí, s otazníkem, kolik oleje se povede odsát.
Variantu vysunutí poloosy hodnotím jako nejméně efektivní - vzhledem k poloze poloosy ve skříni převodovky zůstane v převodovce dost oleje i po vytažení poloosy.
Zvolil jsem proto variantu vypuštění oleje v jednom z nejnižších míst, které je přístupné. A tím je aretační čep řadící tyče.
Pro snazší přístup je lepší demontovat plastový kryt kolem pák řazení - 4x šroub, ořech vel. 8
Pro povolení plnící zátky - imbus 8 a konečně čep aretace - ořech 19.
Vypustit se podařilo 1.9l oleje (náplň celkem 2.3). Pro výměnu tedy stačí 2 litrová balení - olej např. Castrol Syntrans Multivehicle 75W-90 či jiný, splňující patřičnou Ford specifikaci.
Láhve od Castrolu mají tu příjemnou vlastnosti, že jejich úzké hrdlo lze zastrčit do plnícího otvoru a olej přelít rovnou bez hadic a trychtýřů.
Čep aretace vypadá takto - jedná se o poměrně standardní díl (vyrábí např. INA), v případě, že by se snad rozpadl, lze objednat nový (Ford, AutoKelly atd).
Zásadní je, že nový čep má na závitu nanesen tmel - těsnění. Pro zachování těsnosti převodovky je třeba jej na demontované lm čepu nahradit (pod hlavou žádné těsnění není). Stačí na to obvyklé lepidlo na závity střední pevnosti (např. Loctite 243).
Výměna oleje proběhla po 10 létech a 100.000km. Nic pěkného nevyteklo, ale jen podle toho nelze soudit. Klidně bych ale výměnu provedl i dříve.
Po výměně převodovka řadí velmi dobře (to řadila i před výměnou) - kupodivu se ale zlepšilo řazení zpátečky.
Aretační čep:
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- Karel2
- Test driver
- Příspěvky: 6594
- Registrován: 10.09.2011 09:51
- Bydliště: Přerov
Re: Výměna oleje v převodovce
Ja ji take menil(nechal) ale driv a vzpominam si, ze ten aretacni sroub delal problem pri vymene oleje borcum na escortu, nevim jestli necim pohli (razenim?), ale delalo to problem. U FFII se mne zdalo horsi razeni v zime a proto jsem ho menil. Ted mam 113k a radi jak za mlada.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie
-
- Nováček
- Příspěvky: 64
- Registrován: 23.04.2018 23:55
Re: Výměna oleje v převodovce
Já odsával přes kontrolní šroub, odsát se povedlo cca litr, takže jsem to po půl roce zopákl První výměna bylo hnědé smradlavé bláto, podruhé už to vypadalo na olej. Řazení mi přijde stejné,co se zlepšilo je zpátečka a já mám lepší pocit.
Jirka, České Budějovice, Focus 2 2008,1.6, 74 kw
- Matas
- Nováček
- Příspěvky: 32
- Registrován: 04.09.2016 20:27
- Bydliště: Chrudim
Re: Výměna oleje v převodovce
Ahojte, tak hlavně nikdo nevěřte že je olej doživotní. Takhle vypadají ložiska a olej po 270000. A to není vidět obalený magnet pilinama. Kňucela v tahu a brzdění motorem, vyměnil jsem všechny ložiska ( sada cca 3500 i s těsněním). Zlepšení asi o 80% ale jak je vidět tak jsou chycený zuby na kolech tak trochu slyšet je. Nedal jsem origo olej ale dopor od castrolu tak nevím jestli by to na orig bylo lepší. Nevím co s tím původní majitel vyváděl ale v těch km to nejspíš nebude výjimka. Pokud bych měl měnit oil bez demontáže tak určitě nejdřív sundat víko 5. kv. a nejspíš bych navrtal otvor pod diferakem na vypuštění toho humusu dole, nějaký prostor tam je. Potom vymyslet nějakou zátku. Odsávání moc nepomůže
FoFo II FL 1,6 74 kW
-
- Test driver
- Příspěvky: 2851
- Registrován: 25.04.2008 19:25
- Bydliště: Praha
Re: Výměna oleje v převodovce
Mam dojem, ze Castrol je i origo Motorcraft.
Ford Mondeo Turnier, 2.0 107kW, 2010 FL
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection, no intelligent charging = no features getting you down
Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001
no start&stop, no TPMS, no shift advisor, no FAP, no turbo, no direct injection, no intelligent charging = no features getting you down
Dříve: Ford Mondeo Turnier, 1.8 92kW, 2001
- Jemar
- Zkušený
- Příspěvky: 1660
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: čáslavsko
Re: Výměna oleje v převodovce
Nechci nijak hájit výrobce a jestli měnit olej nebo neměnit. Můj bývalý focus MKI měl při prodeji více jak 260t km bez výměny oleje (byl z Německa a mohl mít klidně i víc najeto), ale převodovka ib5 řadila stále stejně, včetně zpátečky.
Spíš než obecně ujeté km, je rozhodující zacházení s převodovkou a poměr km ujetých ve městě, kde se řadí výrazně více. Moje auto nebylo typicky městské a tak třeba proto s převodovkou nebyl nikdy žádný problém.
Originální spojka prý začala prokluzovat zhruba 10t km po prodeji, takže vydržela kolem 270t km. Focus byl 1.6 benzín.
Spíš než obecně ujeté km, je rozhodující zacházení s převodovkou a poměr km ujetých ve městě, kde se řadí výrazně více. Moje auto nebylo typicky městské a tak třeba proto s převodovkou nebyl nikdy žádný problém.
Originální spojka prý začala prokluzovat zhruba 10t km po prodeji, takže vydržela kolem 270t km. Focus byl 1.6 benzín.
- Matas
- Nováček
- Příspěvky: 32
- Registrován: 04.09.2016 20:27
- Bydliště: Chrudim
Re: Výměna oleje v převodovce
No právě že Castrol vyjde na polovinu ceny orig. a není jistý jestli by to bylo lepší. I když třeba u koncernu se vyplatí dát origo protože potom bývají problémy.
Určitě jsou převodovky co vydrží hodně ale stejně časem olej degraduje tak se výměnou nic nezkazí. Samozřejmě jde o to kdo se k tomu autu jak choval ale taky jak se sejdou výrobní tolerance. Tohle bylo firemní i když jezdil s tím jen jeden člověk. Ono pokud je výpustak tak stačí jen trochu odpustit a vidíš v jakým je stavu. Ale potom bych dolejval určitě orig olej.
Řadila dobře jen byla hlučná.
Spojku jsem přitom měnil taky a možná byla původní-byla orig.
Určitě jsou převodovky co vydrží hodně ale stejně časem olej degraduje tak se výměnou nic nezkazí. Samozřejmě jde o to kdo se k tomu autu jak choval ale taky jak se sejdou výrobní tolerance. Tohle bylo firemní i když jezdil s tím jen jeden člověk. Ono pokud je výpustak tak stačí jen trochu odpustit a vidíš v jakým je stavu. Ale potom bych dolejval určitě orig olej.
Řadila dobře jen byla hlučná.
Spojku jsem přitom měnil taky a možná byla původní-byla orig.
FoFo II FL 1,6 74 kW
- djdekl
- Test driver
- Příspěvky: 3915
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Praha 9
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v převodovce
U koncernu VW je dodavatel taky Castrol
- Matas
- Nováček
- Příspěvky: 32
- Registrován: 04.09.2016 20:27
- Bydliště: Chrudim
Re: Výměna oleje v převodovce
Nějak jsem to nezkoumal ale myslím že se to na balení ani nedozvíš kdo je výrobce, třeba motorovej měli od Shellu potom Castrol a teď snad zase Shell.(Škoda)
U převod byl dost zmatek
http://www.prevodovky-sixta.cz/index.ph ... dace-oleje
U převod byl dost zmatek
http://www.prevodovky-sixta.cz/index.ph ... dace-oleje
FoFo II FL 1,6 74 kW
- servisman
- Nováček
- Příspěvky: 71
- Registrován: 06.08.2017 12:14
- Bydliště: Č.Budějovice
Re: Výměna oleje v převodovce
Vyndávat čep aretace slyším prvně
FORD FOCUS MKII TURNIER 5/2006 , 1.8 16V 92Kw ,
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 599
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: Výměna oleje v převodovce
Taky jsem to dělal přes čep aretace.. Akorát prý ta kulička občas vyskočí.. Mi nevyskočila takže v poho.. Měnil jsem asi po 180kkm a bylo tam spíš bláto než olej, holt tim doživotním výrobce myslí tak 8 let/ 200kkm
Navrtání a udělat zátku myšlenka hezká, ale - bych určitě zalomil vrták o vozubený kolo a ještě dovnitř nasypal špony (hliníkový takže magnet je nechytne)
Navrtání a udělat zátku myšlenka hezká, ale - bych určitě zalomil vrták o vozubený kolo a ještě dovnitř nasypal špony (hliníkový takže magnet je nechytne)
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
- Matas
- Nováček
- Příspěvky: 32
- Registrován: 04.09.2016 20:27
- Bydliště: Chrudim
Re: Výměna oleje v převodovce
No já to nezkoušel ale jestli se dá dostat odsávačkou až dolů pod diferak tak ok ale určitě bych ještě sundal víko na 5ce- bývá tam dost humusu který nevytece. Na svým bych tu zátku udělal, vrták jde upravit aby nezajel daleko a špony vytečou s olejem nebo se dají vypláchnout. A i kdyby tam něco zůstalo tak se nic neděje je to jen hliník.
FoFo II FL 1,6 74 kW
- kPetr
- Junior
- Příspěvky: 446
- Registrován: 29.05.2013 23:00
- Bydliště: CZ - Karlovarský kraj
- Kontaktovat uživatele:
Re: Výměna oleje v převodovce
Měl bych prosím dotaz.
V Carent Shopu jsem objednal olej do převodovky mého Focuse, který jsem samozřejmě vybral v katalogu k mému vozu, ID 1790199 specifikace WSD-M2C200-C . Je to olej 75W-90 BO .
No bohužel, napsal jsem do objednávky také WIN mého auta (prý lépe uvést pro kontrolu) a pán to asi zadal do toho jejich systému blbě, protože když jsem mu nyní volal, tak mě tvrdil že mám 6ti stupňovou převodovku . Poslali mě olej ID 1547953 specifikace WSS-M2C200-D2. Je to olej 75W-FE .
Tak teď by mě prosím zajímal názor zkušenějších. Ten olej, co mě poslali, je také na 5ti rychlostní manuál B5/IB5 , můžu ho bez obav použít? Fakt mě to štve, chtěl jsem pochopitelně to cvo tam původně je a zase se někdo snažil být chytřejší a přitom si ten win blbě zadal do systému. Že jsem tam to WIN vůbec psal
V Carent Shopu jsem objednal olej do převodovky mého Focuse, který jsem samozřejmě vybral v katalogu k mému vozu, ID 1790199 specifikace WSD-M2C200-C . Je to olej 75W-90 BO .
No bohužel, napsal jsem do objednávky také WIN mého auta (prý lépe uvést pro kontrolu) a pán to asi zadal do toho jejich systému blbě, protože když jsem mu nyní volal, tak mě tvrdil že mám 6ti stupňovou převodovku . Poslali mě olej ID 1547953 specifikace WSS-M2C200-D2. Je to olej 75W-FE .
Tak teď by mě prosím zajímal názor zkušenějších. Ten olej, co mě poslali, je také na 5ti rychlostní manuál B5/IB5 , můžu ho bez obav použít? Fakt mě to štve, chtěl jsem pochopitelně to cvo tam původně je a zase se někdo snažil být chytřejší a přitom si ten win blbě zadal do systému. Že jsem tam to WIN vůbec psal
FF II 1.8 16V/92kW Kombi r.v.2009
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB
------------
Bylo:
Ford Focus 1.6 16V Kombi r.v.2000
2008-2013 Ford Fusion 1.4, najeto 0-98000km bez jediné závady
1998-2009 Škoda Felicia 1.9D Kombi, najeto 0-190000km
1986-98 Wartburg353
1980-86 Škoda 1100MB
- petulak
- Test driver
- Příspěvky: 5653
- Registrován: 06.02.2010 15:45
- Bydliště: Liberec
Re: Výměna oleje v převodovce
píšou ti to tam.
Převodový olej 75W FE - 1l
ID produktu: 1547953
Specifikace: WSS-M2C200-D2
vhodné pro převodovku :
6st. manuální převodovka - MMT6
6stupňová manuální převodovka (B6)
5rychl. manuální - MTX75
5rychl. manuální - B5/IB5
Převodový olej 75W FE - 1l
ID produktu: 1547953
Specifikace: WSS-M2C200-D2
vhodné pro převodovku :
6st. manuální převodovka - MMT6
6stupňová manuální převodovka (B6)
5rychl. manuální - MTX75
5rychl. manuální - B5/IB5
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů