Elektronické systémy ESP a ASR

Nápravy, řízení ...
Moderátor:ZaQik
Odpovědět
Uživatelský avatar
martasak
Junior
Junior
Příspěvky: 384
Registrován: 27.04.2008 00:28
Bydliště: Praha

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od martasak » 30.12.2008 14:31

Tak jsem to teď párkrát na horách vyzkoušel, je to paráda. A nesouhlasím s některými, že je to jen proti vlastní blbosti. Trochu jsem spěchal, táhlý kopec nahoru, přede mnou sňůra aut, proti nikdo , přehlednost dobrá. Díky ESP jsem je snadno předjel, a když v levém pruhu byl částečně navátý sníh. V té situaci by se mi u Feldy začalo protáčet levé kolo, na tom místě už jsem to předtím x krát zažil. S Focusem s ESP jsem tu kolonu jedoucí 40kou naprosto v pohodě předjel (80kou).
Taky jsem to vzal smykem otočkou v "ypsilon" křižovatce, a on mi přibrzdil zadek, a vyrovnal to, takže hodiny se nekonaly.
Ford Focus II Style, do provozu 11/2007, 1.6 TDCi 80kW, dark grey, dovoz D. Galerie .
Spotřeba dlouhodobě 5.1 l/100 km (jsem už líný ty účtenky zadávat).

matus18
Nováček
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 18.08.2008 22:49

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od matus18 » 13.01.2009 00:18

Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??

Uživatelský avatar
Fokal
.
.
Příspěvky: 3876
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Fokal » 13.01.2009 00:31

Martasak, naprostej souhlas :wink: Hodně jsem to teď zkoušel na sněhu jak se chová a ač by se to nemělo, tak se dá na ESP spolehnout :oops: Pokud samozřejmě neni ledovka, tam pak nepomůže ani svěcená voda.
Proti vlastní blbosti bylo z mojí strany myšleno za ideálních podmínek, to znamená sucho a teplo :wink:
ST150

Uživatelský avatar
Forny
Nováček
Nováček
Příspěvky: 131
Registrován: 15.10.2008 15:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Forny » 13.01.2009 08:33

matus18 píše:Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??
a pri otoceni klicku do I polohy se ti rozsviti kontrolka ESP a pak zhasne ???
Ford Focus combi Ghia 2.0 TDCi 100kW 2005 Obrázek
Obrázek

Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Anndy » 13.01.2009 14:45

No mne ESP bud pomohlo alebo nie. Ked sme v Cunove na suchu mali slalom, tak som neodhadol najazd do zatacky a zadok mi vynieslo.

Otazka je vsak stale, ci mi esp pomohlo a len zadok mi vynieslo a obuchal som si ho alebo bez ESP by som tam rovno predkom napikoval.

Inak v beznej premavke mam pocit, ze mi ESP neblikalo ani raz. Resp. Vzdy ked blika mam pocit, ze sa jedna len o TCS (ASR), t.j. ze zastavi presmykovanie kolies/kolesa. Nikdy to nebolo v zakrute, max. tak uz vo vyjazde a vzdy len po pridani plynu.
Na druhej strane v zatacke mam aj tak vzdy natoceny volant a vtedy nevidim na kontrolku ESP.

Co sa vsak tyka presmykovania (ASR) - je to velmi citlive :). nie je problem brutus rozjazd urobit. A to zasahovanie nie je take, ze zacne auto poskakovat (ako napr. volvo S60). Casto krat len pocitim, ze kolieska smykaju, potom prestanu a len decentne ASR poblikuje.
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

matus18
Nováček
Nováček
Příspěvky: 10
Registrován: 18.08.2008 22:49

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od matus18 » 13.01.2009 15:27

Forny píše:
matus18 píše:Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??
a pri otoceni klicku do I polohy se ti rozsviti kontrolka ESP a pak zhasne ???
Presne tak, ale spravi to raz za cca. 20 startovani.

Uživatelský avatar
Ahmed
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3751
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Ostrava

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Ahmed » 13.01.2009 21:28

Anndy píše:No mne ESP bud pomohlo alebo nie. Ked sme v Cunove na suchu mali slalom, tak som neodhadol najazd do zatacky a zadok mi vynieslo.

Otazka je vsak stale, ci mi esp pomohlo a len zadok mi vynieslo a obuchal som si ho alebo bez ESP by som tam rovno predkom napikoval.

Inak v beznej premavke mam pocit, ze mi ESP neblikalo ani raz. Resp. Vzdy ked blika mam pocit, ze sa jedna len o TCS (ASR), t.j. ze zastavi presmykovanie kolies/kolesa. Nikdy to nebolo v zakrute, max. tak uz vo vyjazde a vzdy len po pridani plynu.
Na druhej strane v zatacke mam aj tak vzdy natoceny volant a vtedy nevidim na kontrolku ESP.

Co sa vsak tyka presmykovania (ASR) - je to velmi citlive :). nie je problem brutus rozjazd urobit. A to zasahovanie nie je take, ze zacne auto poskakovat (ako napr. volvo S60). Casto krat len pocitim, ze kolieska smykaju, potom prestanu a len decentne ASR poblikuje.
Na suché cestě při běžné jízdě je problém vyhodit zadek ze zatáčky, je pravda, že většinou je to protiprokluz, hlavně při průjezdu zatáček nebo na mokru a většinou stačí, když kolo jenom trochu sklouzne a už to ubere.
Obrázek
Ford Focus II Combi, Gold Collection 1,6 TDCi, 66kW, 22/08/2007, panther black
Obrázek
Byl: Ford Focus Combi 1,8 TDDi, 2001, panther black

Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Anndy » 13.01.2009 22:40

Ale kombik nemá problém aby aj na suchu mu vybočil zadok.
O tom som sa presvedčil. Zadok ide ľahko von.
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od georgi » 13.01.2009 23:51

Anndy píše:Ale kombik nemá problém aby aj na suchu mu vybočil zadok.
O tom som sa presvedčil. Zadok ide ľahko von.
Aj pri zapnutom ESP vylietava vyrazne? Bo na sportovom dni v Cunove som mal pocit, ze vybocil len kusok. Mozno je ESP skutocne nastavene kusok benevolentnejsie a zasahuje az neskor - z klasickych situacii totizto ESP teoreticky zvladne pretacavy smyk vpodstate najlepsie (pribrzduje sa hlavne zatazene predne koleso na vonkajsom obluku zakruty t.j. ked odbocujes dolava a uteka zadok, ESP pribrzduje prave predne koleso, ktore ma vdaka pritlaku najlepsi grip).

Napriklad ja som pri poslednom snehovom testovani na mojom HB s tazsim motorom, ktory ma skor sklony k nedotacavosti, odpozoroval to, ze ked zacne odlietavat predok pri pridavani, uz chytim stopu az ked sam pustim plyn. Moze to byt tym, ze ESP potrebuje pre udrzanie pribrzdovat odlahcenym vnutornym zadnym kolesom, v ramci skusania kazdopadne ale len zasvietila kontrolka ESP a v pohode som sa 3 sekundy (viac som neskusal, male ihrisko) klzal vpred bez ohladu na vytocene kolesa. V reali sa mi takato situacia zrejme nestane, lebo nebudem drzat plyn ako hluchy dvere, ale podvedome by som ockaval, ze ESP bude mat citlivejsie cidlo odstrediveho zrychlenia nez ja a aspon o chlp ma svojou reakciou predbehne a plyn mi uberie samo :).

Kazdopadne ESP urcite nie je nahradou za rozumneho sofera a maximalny efekt je mozne dosiahnut len suhrou a zladenymi spolocnymi reakciami. Osobne ho pokladam za uzitocneho pomocnika, ktory navyse dokaze nieco, k comu ja ani len nemam k dispozicii ovladacie prvky = brzdit podla potreby jednotlive kolesa selektivne, takze sa radsej naucim jazdit s nim.
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od georgi » 13.01.2009 23:52

Add ASR - povedal by som, ze vypinanie pomoze hlavne v uplne extremnych situaciach. Skusal som sa totizto nedavno prudsie rozbiehat na klzkom povrchu na mojom starom aute (citroen xsara 1.4i 55kw) za absencie akychkolvek elektronickych pomocnikov. Podla zvyku z Fokusika som primerane stlacil plyn, pustil spojku a ozvalo sa len vvrrŕŕRRŔŔ a pocul som smykanie kolesa (jav, od ktoreho som uz uplne odvykol). Pokial sa teda budem vyhrabavat zo zaveja alebo sa pokusim o zimny prejazd neupravovanej cesty do kopca, asi ho aj s ESP pri naznaku vypnem, ale pri beznom rozbiehani na krizovatke ho beriem skor ako uzitocnu pomoc.
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Anndy » 14.01.2009 08:54

No vyrazne; V tom čunove to bolo tak o šírku pneu (20 cm?). Neviem, či je to vyrazne, ale na problém to stačilo.

Na druhej strane, esp má zabrániť šmyku a následným hodinam, čiže napr. Malé vybočenie sa dá považovať za zabránenie šmyku.
V malých rýchlostiach je aj kombi nedotacave, pri vyšších proste zadok ustreli, najmä prázdny.
To isté som mal na minulom sedane cordobe. Napr s fabiou sa to nestávalo a to sú rovnaké auta, defacto
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od georgi » 14.01.2009 10:41

Anndy píše:No vyrazne; V tom čunove to bolo tak o šírku pneu (20 cm?). Neviem, či je to vyrazne, ale na problém to stačilo.
Hmmmmm... v Cunove ale bolo este o problem viac a sice ze vo vrchole zakruty Ti prave predne koleso, ktore defakto malo brzdit a zachranovat ta vyslo na strk/piesok na okraji + zoskocilo z asfaltoveho schodika, co urcite vyrazne oslabilo jeho moznosti. Preskusal si to aj na homogennom povrchu? :)
Anndy píše: Na druhej strane, esp má zabrániť šmyku a následným hodinam, čiže napr. Malé vybočenie sa dá považovať za zabránenie šmyku.
V malých rýchlostiach je aj kombi nedotacave, pri vyšších proste zadok ustreli, najmä prázdny.
To isté som mal na minulom sedane cordobe. Napr s fabiou sa to nestávalo a to sú rovnaké auta, defacto
Btw - prave plny zadok by mal teoreticky ulietavat viac, pretoze sa tazisko posunie este viac smerom dozadu.
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

chmelko
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9136
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od chmelko » 14.01.2009 10:47

zaleži či sa o "ustrelovani" bavíme pri brzdení, alebo akceleracii :wink:

Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Anndy » 14.01.2009 12:02

georgi: Nene. Pravze prave predne koleso sa este drzalo asfaltu a prave zadne slo o sirku predneho kolesa mimo asfaltu.

Podla mna zase zatazenie zvysuje tlak na pneu, t.j. vacsia adhezia - aspon pri ciastocnom zatazeni. Ale neviem nakolko (do akeho pomeru) je to spravna uvaha. No pri brzdeni, sa zadok odlahcuje, vdaka vahe motoru a podla mna pri zatazi v zadu sa skor tazisko presuva dozadu oproti stavu ked je vzadu pradzne a najvacia vaha je na motore (vsetko pri brzdeni).

vcedula: bavime sa o prejazde zatackou bez brzdenia, ci pridavania plynu. Ja si pamatam, ze brzdit som nebrzdil, ani nepridaval - stal som na spojke. Som este zvyknuty z auta bez abs v zatackach nebrzdit uz.

Citil som, ze predok sa chytil a drzal stopu, ale zadok proste nie uplne. Tak isto pri vyhybani v tych prvych kuzeloch mal zadok tendenciu tlacit sa von.

Ono ked to zrhniem, najma na seate som mal vzdy pocit, ze auto je nedotacave (klasika), avsak v urcitom momente sa proste zadok utrhol. Tuto s fordom nemam este take skusenosti, avsak ten pocit s tomu podobal. akurat to bolo menej nahle alebo take uhladenejsie. Pocity vsak mozu klamat.
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

Uživatelský avatar
Forny
Nováček
Nováček
Příspěvky: 131
Registrován: 15.10.2008 15:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Elektronické systémy ESP a ASR

Příspěvek od Forny » 14.01.2009 14:36

Anndy píše: Podla mna zase zatazenie zvysuje tlak na pneu, t.j. vacsia adhezia - aspon pri ciastocnom zatazeni. Ale neviem nakolko (do akeho pomeru) je to spravna uvaha. No pri brzdeni, sa zadok odlahcuje, vdaka vahe motoru a podla mna pri zatazi v zadu sa skor tazisko presuva dozadu oproti stavu ked je vzadu pradzne a najvacia vaha je na motore (vsetko pri brzdeni).
Adheze neboli koeficient treni nezavisi na pritlacne sile, ale na vlastnostech materialu, ktere se dotykaji.

T = f * N

T ... treci sila, ktera drzi vase vozidlo na vozovce
f ... koeficient treni
N ... normalova sila, v nasem pripade vaha vozu na danem kole

Jen takovy postreh, dokonce koeficient treni nezavisi na velikosti stycne plochy. Pokud se pocita jaka sila drzi auto na vozovce - pro primocary pohyb, tak se to pocita na jedno kolo (pocita se s celou hmotnosti vozidla).
Pokud by jste to chteli pocitat - zjistovat i v zatacce, tak jiz musite brat v uvahu teziste a setrvacne sily a rozlozeni na vsechna 4 kola a to je mechanika vysoke skoly - vcetne derivaci a integralu.

Co se tyce rozjezdu a brzdeni tak jak pises setrvacne sily pri brzdeni ti pomahaji zatizit predni napravu a tim padem je vetsi treci sila mezi pneumatikou a vozovkou a tim padem muzes brzdit vetsi silou nezli ti kola proklouznou - pak by mel sepnout ABS. ALE pozor, nejidealnejsi brzdeni je kdyz jsou kola ve smyku priblizen 30% - zde je maximalni hodnota koeficientu treni a podle me je ABS nastaveno aby po prekroceni teto hodnoty kola uvolnili.
Ford Focus combi Ghia 2.0 TDCi 100kW 2005 Obrázek
Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Podvozek“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host