Elektronické systémy ESP a ASR
- martasak
- Junior
- Příspěvky: 384
- Registrován: 27.04.2008 00:28
- Bydliště: Praha
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Tak jsem to teď párkrát na horách vyzkoušel, je to paráda. A nesouhlasím s některými, že je to jen proti vlastní blbosti. Trochu jsem spěchal, táhlý kopec nahoru, přede mnou sňůra aut, proti nikdo , přehlednost dobrá. Díky ESP jsem je snadno předjel, a když v levém pruhu byl částečně navátý sníh. V té situaci by se mi u Feldy začalo protáčet levé kolo, na tom místě už jsem to předtím x krát zažil. S Focusem s ESP jsem tu kolonu jedoucí 40kou naprosto v pohodě předjel (80kou).
Taky jsem to vzal smykem otočkou v "ypsilon" křižovatce, a on mi přibrzdil zadek, a vyrovnal to, takže hodiny se nekonaly.
Taky jsem to vzal smykem otočkou v "ypsilon" křižovatce, a on mi přibrzdil zadek, a vyrovnal to, takže hodiny se nekonaly.
Ford Focus II Style, do provozu 11/2007, 1.6 TDCi 80kW, dark grey, dovoz D. Galerie .
Spotřeba dlouhodobě 5.1 l/100 km (jsem už líný ty účtenky zadávat).
Spotřeba dlouhodobě 5.1 l/100 km (jsem už líný ty účtenky zadávat).
-
- Nováček
- Příspěvky: 10
- Registrován: 18.08.2008 22:49
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??
- Fokal
- .
- Příspěvky: 3876
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Martasak, naprostej souhlas
Hodně jsem to teď zkoušel na sněhu jak se chová a ač by se to nemělo, tak se dá na ESP spolehnout
Pokud samozřejmě neni ledovka, tam pak nepomůže ani svěcená voda.
Proti vlastní blbosti bylo z mojí strany myšleno za ideálních podmínek, to znamená sucho a teplo


Proti vlastní blbosti bylo z mojí strany myšleno za ideálních podmínek, to znamená sucho a teplo

ST150
- Forny
- Nováček
- Příspěvky: 131
- Registrován: 15.10.2008 15:15
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
a pri otoceni klicku do I polohy se ti rozsviti kontrolka ESP a pak zhasne ???matus18 píše:Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??
- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
No mne ESP bud pomohlo alebo nie. Ked sme v Cunove na suchu mali slalom, tak som neodhadol najazd do zatacky a zadok mi vynieslo.
Otazka je vsak stale, ci mi esp pomohlo a len zadok mi vynieslo a obuchal som si ho alebo bez ESP by som tam rovno predkom napikoval.
Inak v beznej premavke mam pocit, ze mi ESP neblikalo ani raz. Resp. Vzdy ked blika mam pocit, ze sa jedna len o TCS (ASR), t.j. ze zastavi presmykovanie kolies/kolesa. Nikdy to nebolo v zakrute, max. tak uz vo vyjazde a vzdy len po pridani plynu.
Na druhej strane v zatacke mam aj tak vzdy natoceny volant a vtedy nevidim na kontrolku ESP.
Co sa vsak tyka presmykovania (ASR) - je to velmi citlive
. nie je problem brutus rozjazd urobit. A to zasahovanie nie je take, ze zacne auto poskakovat (ako napr. volvo S60). Casto krat len pocitim, ze kolieska smykaju, potom prestanu a len decentne ASR poblikuje.
Otazka je vsak stale, ci mi esp pomohlo a len zadok mi vynieslo a obuchal som si ho alebo bez ESP by som tam rovno predkom napikoval.
Inak v beznej premavke mam pocit, ze mi ESP neblikalo ani raz. Resp. Vzdy ked blika mam pocit, ze sa jedna len o TCS (ASR), t.j. ze zastavi presmykovanie kolies/kolesa. Nikdy to nebolo v zakrute, max. tak uz vo vyjazde a vzdy len po pridani plynu.
Na druhej strane v zatacke mam aj tak vzdy natoceny volant a vtedy nevidim na kontrolku ESP.
Co sa vsak tyka presmykovania (ASR) - je to velmi citlive

-
- Nováček
- Příspěvky: 10
- Registrován: 18.08.2008 22:49
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Presne tak, ale spravi to raz za cca. 20 startovani.Forny píše:a pri otoceni klicku do I polohy se ti rozsviti kontrolka ESP a pak zhasne ???matus18 píše:Chcem sa opytat, ci niekto nevie, preco sa mi obcas nie vzdy rozsvieti kontrolka ESP aj ked ESP nemam. 1,6 benzin rok vyroby 2006, nebude niekde chyba, ktoru treba opravit??
- Ahmed
- Test driver
- Příspěvky: 3751
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Ostrava
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Na suché cestě při běžné jízdě je problém vyhodit zadek ze zatáčky, je pravda, že většinou je to protiprokluz, hlavně při průjezdu zatáček nebo na mokru a většinou stačí, když kolo jenom trochu sklouzne a už to ubere.Anndy píše:No mne ESP bud pomohlo alebo nie. Ked sme v Cunove na suchu mali slalom, tak som neodhadol najazd do zatacky a zadok mi vynieslo.
Otazka je vsak stale, ci mi esp pomohlo a len zadok mi vynieslo a obuchal som si ho alebo bez ESP by som tam rovno predkom napikoval.
Inak v beznej premavke mam pocit, ze mi ESP neblikalo ani raz. Resp. Vzdy ked blika mam pocit, ze sa jedna len o TCS (ASR), t.j. ze zastavi presmykovanie kolies/kolesa. Nikdy to nebolo v zakrute, max. tak uz vo vyjazde a vzdy len po pridani plynu.
Na druhej strane v zatacke mam aj tak vzdy natoceny volant a vtedy nevidim na kontrolku ESP.
Co sa vsak tyka presmykovania (ASR) - je to velmi citlive. nie je problem brutus rozjazd urobit. A to zasahovanie nie je take, ze zacne auto poskakovat (ako napr. volvo S60). Casto krat len pocitim, ze kolieska smykaju, potom prestanu a len decentne ASR poblikuje.
- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Ale kombik nemá problém aby aj na suchu mu vybočil zadok.
O tom som sa presvedčil. Zadok ide ľahko von.
O tom som sa presvedčil. Zadok ide ľahko von.
- georgi
- Zkušený
- Příspěvky: 1285
- Registrován: 24.08.2008 11:49
- Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Aj pri zapnutom ESP vylietava vyrazne? Bo na sportovom dni v Cunove som mal pocit, ze vybocil len kusok. Mozno je ESP skutocne nastavene kusok benevolentnejsie a zasahuje az neskor - z klasickych situacii totizto ESP teoreticky zvladne pretacavy smyk vpodstate najlepsie (pribrzduje sa hlavne zatazene predne koleso na vonkajsom obluku zakruty t.j. ked odbocujes dolava a uteka zadok, ESP pribrzduje prave predne koleso, ktore ma vdaka pritlaku najlepsi grip).Anndy píše:Ale kombik nemá problém aby aj na suchu mu vybočil zadok.
O tom som sa presvedčil. Zadok ide ľahko von.
Napriklad ja som pri poslednom snehovom testovani na mojom HB s tazsim motorom, ktory ma skor sklony k nedotacavosti, odpozoroval to, ze ked zacne odlietavat predok pri pridavani, uz chytim stopu az ked sam pustim plyn. Moze to byt tym, ze ESP potrebuje pre udrzanie pribrzdovat odlahcenym vnutornym zadnym kolesom, v ramci skusania kazdopadne ale len zasvietila kontrolka ESP a v pohode som sa 3 sekundy (viac som neskusal, male ihrisko) klzal vpred bez ohladu na vytocene kolesa. V reali sa mi takato situacia zrejme nestane, lebo nebudem drzat plyn ako hluchy dvere, ale podvedome by som ockaval, ze ESP bude mat citlivejsie cidlo odstrediveho zrychlenia nez ja a aspon o chlp ma svojou reakciou predbehne a plyn mi uberie samo

Kazdopadne ESP urcite nie je nahradou za rozumneho sofera a maximalny efekt je mozne dosiahnut len suhrou a zladenymi spolocnymi reakciami. Osobne ho pokladam za uzitocneho pomocnika, ktory navyse dokaze nieco, k comu ja ani len nemam k dispozicii ovladacie prvky = brzdit podla potreby jednotlive kolesa selektivne, takze sa radsej naucim jazdit s nim.
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

- georgi
- Zkušený
- Příspěvky: 1285
- Registrován: 24.08.2008 11:49
- Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Add ASR - povedal by som, ze vypinanie pomoze hlavne v uplne extremnych situaciach. Skusal som sa totizto nedavno prudsie rozbiehat na klzkom povrchu na mojom starom aute (citroen xsara 1.4i 55kw) za absencie akychkolvek elektronickych pomocnikov. Podla zvyku z Fokusika som primerane stlacil plyn, pustil spojku a ozvalo sa len vvrrŕŕRRŔŔ a pocul som smykanie kolesa (jav, od ktoreho som uz uplne odvykol). Pokial sa teda budem vyhrabavat zo zaveja alebo sa pokusim o zimny prejazd neupravovanej cesty do kopca, asi ho aj s ESP pri naznaku vypnem, ale pri beznom rozbiehani na krizovatke ho beriem skor ako uzitocnu pomoc.
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
No vyrazne; V tom čunove to bolo tak o šírku pneu (20 cm?). Neviem, či je to vyrazne, ale na problém to stačilo.
Na druhej strane, esp má zabrániť šmyku a následným hodinam, čiže napr. Malé vybočenie sa dá považovať za zabránenie šmyku.
V malých rýchlostiach je aj kombi nedotacave, pri vyšších proste zadok ustreli, najmä prázdny.
To isté som mal na minulom sedane cordobe. Napr s fabiou sa to nestávalo a to sú rovnaké auta, defacto
Na druhej strane, esp má zabrániť šmyku a následným hodinam, čiže napr. Malé vybočenie sa dá považovať za zabránenie šmyku.
V malých rýchlostiach je aj kombi nedotacave, pri vyšších proste zadok ustreli, najmä prázdny.
To isté som mal na minulom sedane cordobe. Napr s fabiou sa to nestávalo a to sú rovnaké auta, defacto
- georgi
- Zkušený
- Příspěvky: 1285
- Registrován: 24.08.2008 11:49
- Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Hmmmmm... v Cunove ale bolo este o problem viac a sice ze vo vrchole zakruty Ti prave predne koleso, ktore defakto malo brzdit a zachranovat ta vyslo na strk/piesok na okraji + zoskocilo z asfaltoveho schodika, co urcite vyrazne oslabilo jeho moznosti. Preskusal si to aj na homogennom povrchu?Anndy píše:No vyrazne; V tom čunove to bolo tak o šírku pneu (20 cm?). Neviem, či je to vyrazne, ale na problém to stačilo.

Btw - prave plny zadok by mal teoreticky ulietavat viac, pretoze sa tazisko posunie este viac smerom dozadu.Anndy píše: Na druhej strane, esp má zabrániť šmyku a následným hodinam, čiže napr. Malé vybočenie sa dá považovať za zabránenie šmyku.
V malých rýchlostiach je aj kombi nedotacave, pri vyšších proste zadok ustreli, najmä prázdny.
To isté som mal na minulom sedane cordobe. Napr s fabiou sa to nestávalo a to sú rovnaké auta, defacto
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

-
- Test driver
- Příspěvky: 9136
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
zaleži či sa o "ustrelovani" bavíme pri brzdení, alebo akceleracii 

- Anndy
- Test driver
- Příspěvky: 4963
- Registrován: 10.08.2008 22:07
- Bydliště: Bratislava
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
georgi: Nene. Pravze prave predne koleso sa este drzalo asfaltu a prave zadne slo o sirku predneho kolesa mimo asfaltu.
Podla mna zase zatazenie zvysuje tlak na pneu, t.j. vacsia adhezia - aspon pri ciastocnom zatazeni. Ale neviem nakolko (do akeho pomeru) je to spravna uvaha. No pri brzdeni, sa zadok odlahcuje, vdaka vahe motoru a podla mna pri zatazi v zadu sa skor tazisko presuva dozadu oproti stavu ked je vzadu pradzne a najvacia vaha je na motore (vsetko pri brzdeni).
vcedula: bavime sa o prejazde zatackou bez brzdenia, ci pridavania plynu. Ja si pamatam, ze brzdit som nebrzdil, ani nepridaval - stal som na spojke. Som este zvyknuty z auta bez abs v zatackach nebrzdit uz.
Citil som, ze predok sa chytil a drzal stopu, ale zadok proste nie uplne. Tak isto pri vyhybani v tych prvych kuzeloch mal zadok tendenciu tlacit sa von.
Ono ked to zrhniem, najma na seate som mal vzdy pocit, ze auto je nedotacave (klasika), avsak v urcitom momente sa proste zadok utrhol. Tuto s fordom nemam este take skusenosti, avsak ten pocit s tomu podobal. akurat to bolo menej nahle alebo take uhladenejsie. Pocity vsak mozu klamat.
Podla mna zase zatazenie zvysuje tlak na pneu, t.j. vacsia adhezia - aspon pri ciastocnom zatazeni. Ale neviem nakolko (do akeho pomeru) je to spravna uvaha. No pri brzdeni, sa zadok odlahcuje, vdaka vahe motoru a podla mna pri zatazi v zadu sa skor tazisko presuva dozadu oproti stavu ked je vzadu pradzne a najvacia vaha je na motore (vsetko pri brzdeni).
vcedula: bavime sa o prejazde zatackou bez brzdenia, ci pridavania plynu. Ja si pamatam, ze brzdit som nebrzdil, ani nepridaval - stal som na spojke. Som este zvyknuty z auta bez abs v zatackach nebrzdit uz.
Citil som, ze predok sa chytil a drzal stopu, ale zadok proste nie uplne. Tak isto pri vyhybani v tych prvych kuzeloch mal zadok tendenciu tlacit sa von.
Ono ked to zrhniem, najma na seate som mal vzdy pocit, ze auto je nedotacave (klasika), avsak v urcitom momente sa proste zadok utrhol. Tuto s fordom nemam este take skusenosti, avsak ten pocit s tomu podobal. akurat to bolo menej nahle alebo take uhladenejsie. Pocity vsak mozu klamat.
- Forny
- Nováček
- Příspěvky: 131
- Registrován: 15.10.2008 15:15
- Bydliště: Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Elektronické systémy ESP a ASR
Adheze neboli koeficient treni nezavisi na pritlacne sile, ale na vlastnostech materialu, ktere se dotykaji.Anndy píše: Podla mna zase zatazenie zvysuje tlak na pneu, t.j. vacsia adhezia - aspon pri ciastocnom zatazeni. Ale neviem nakolko (do akeho pomeru) je to spravna uvaha. No pri brzdeni, sa zadok odlahcuje, vdaka vahe motoru a podla mna pri zatazi v zadu sa skor tazisko presuva dozadu oproti stavu ked je vzadu pradzne a najvacia vaha je na motore (vsetko pri brzdeni).
T = f * N
T ... treci sila, ktera drzi vase vozidlo na vozovce
f ... koeficient treni
N ... normalova sila, v nasem pripade vaha vozu na danem kole
Jen takovy postreh, dokonce koeficient treni nezavisi na velikosti stycne plochy. Pokud se pocita jaka sila drzi auto na vozovce - pro primocary pohyb, tak se to pocita na jedno kolo (pocita se s celou hmotnosti vozidla).
Pokud by jste to chteli pocitat - zjistovat i v zatacce, tak jiz musite brat v uvahu teziste a setrvacne sily a rozlozeni na vsechna 4 kola a to je mechanika vysoke skoly - vcetne derivaci a integralu.
Co se tyce rozjezdu a brzdeni tak jak pises setrvacne sily pri brzdeni ti pomahaji zatizit predni napravu a tim padem je vetsi treci sila mezi pneumatikou a vozovkou a tim padem muzes brzdit vetsi silou nezli ti kola proklouznou - pak by mel sepnout ABS. ALE pozor, nejidealnejsi brzdeni je kdyz jsou kola ve smyku priblizen 30% - zde je maximalni hodnota koeficientu treni a podle me je ABS nastaveno aby po prekroceni teto hodnoty kola uvolnili.
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host