o kolik si myslis, ze ten rozdil bude? 5cm na 2m obvod kola ... to je pri najezdu 20kkm celych 500m ... to mi neprijde jako naskakovani najezdu
Kalibrace tachometru po prezuti
- ZaQik
- Admin
- Příspěvky: 23499
- Registrován: 30.05.2010 17:33
- Bydliště: exit 82 na D0
Re: Kalibrace tachometru po prezuti
Ford Focus mk3 combi 1.6 Ti-VCT, r.v.2018 + Ford Fiesta mk7 3D 1.25, r.v.2014
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.
- Adow
- Člen klubu
- Příspěvky: 6711
- Registrován: 20.05.2011 09:52
- Bydliště: Kousek od Brna
Re: Kalibrace tachometru po prezuti
Nastavím si menší obvod a budou mi kilometry naskakovat pomaleji . Jen spotřeba holt půjde nahoru, to mě štve
- hihi
- Pokročilý
- Příspěvky: 999
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Kalibrace tachometru po prezuti
Jen matematická úvaha a mírně OT při dlouhém večeru/ránu... Tak mne omluvte :
Řeší se tu tři různé věci. Změna údaje rychlosti tachometru při změně průměru kola. Údaj o rychlosti ve vztahu k reálné rychlosti. Přeprogramování průměru kola v ŘJ a dopad na ukazatele.
Takže pro ilustraci, když při obvodu 200 cm ujedeme tacho 20kkm, tak při obvodu 205 cm ujedeme tacho 19512,2 km. Kdo myslí, že to má být o 2,5% méně (tedy o 500), tak se zamyslí, co se stane, když bude kolo větší o 100%. Asi neřekne, že urazí o 100% méně, tedy nic.
Při zmenšení kola se na stejnou vzdálenost musí vícekrát otočit (má vyšší frekvenci táčení). A já myslím, že rychlost se bere na výstupu z převodovky a tam se snímá frekvence otáček. Takže při menších kolech bude tachometr ukazovat vyšší rychlost, než při větších kolech. Jenže povolené gumy pro konkrétní auto to rozhodí v řádu malých jednotek procent a to bohatě pokryje nařízené přeměřování tachometru.
Kdo téhle úvaze nevěří, tak si představte opak. Obrovské megakolo, třeba 100km průměr. Na 314 km se otočí jednou. Co vidím zvenčí já? Jedoucí auto, které profrčelo kolem a ujede 314 km. Co "vidí" čidla? Jednou otočené kolo za nějak dlouhou dobu => malá rychlost, malá vzdálenost.
Je jisté, že rychlost ukazovaná tachometrem je odlišná od rychlosti pro ŘJ, protože ujeté kilometry jsou správně (porovnejte gps udaj a tachometrový údaj ujeté vzdálenosti - jsou v mezích přesnosti stejné). Jinými slovy, kdybyste udrželi minutu na tachometru přesně 60km/h, tak podle tachometru ujedete méně, než kilometr (byť to má být přesně kilometr). Takže auto "ví", že jede pomaleji. Jak je dělaná korekce správné rychlosti (frekvence otáčení) a ukazované rychlosti, to už nevím, já ty ŘJ neprogramuji. To, co tvrdím výše, lze dokázat poměrně jednoduše experimentem. Bude-li obvod kol poloviční, bude rychlost ukazovaná tachometrem dvojnásobná. A pokud mám pravdu s tou převodovkou, tak na tuhle nepřímou úměrnost stačí obyčejné jízdní kolo s tachometrem (bez gps). Mnohem líp se vymění extrémně rozdílná kola a při kotoučových brzdách to bude i brzdit (20" x 29"). Hm, to bych mohl zadat jako seminární práci... Aneb, kolikrát je kolo větší, tolikrát pomaleji podle stejně nastaveného tachometru jede.
A třetí bod si každý může zkusit na svém kole s tachometrem bez gps. Dopadne to tak, jak psal Adow.
Ze všeho plyne, že kalibrovat tachometr po přezutí na povolené gumy nemá smysl.
Řeší se tu tři různé věci. Změna údaje rychlosti tachometru při změně průměru kola. Údaj o rychlosti ve vztahu k reálné rychlosti. Přeprogramování průměru kola v ŘJ a dopad na ukazatele.
Takže pro ilustraci, když při obvodu 200 cm ujedeme tacho 20kkm, tak při obvodu 205 cm ujedeme tacho 19512,2 km. Kdo myslí, že to má být o 2,5% méně (tedy o 500), tak se zamyslí, co se stane, když bude kolo větší o 100%. Asi neřekne, že urazí o 100% méně, tedy nic.
Při zmenšení kola se na stejnou vzdálenost musí vícekrát otočit (má vyšší frekvenci táčení). A já myslím, že rychlost se bere na výstupu z převodovky a tam se snímá frekvence otáček. Takže při menších kolech bude tachometr ukazovat vyšší rychlost, než při větších kolech. Jenže povolené gumy pro konkrétní auto to rozhodí v řádu malých jednotek procent a to bohatě pokryje nařízené přeměřování tachometru.
Kdo téhle úvaze nevěří, tak si představte opak. Obrovské megakolo, třeba 100km průměr. Na 314 km se otočí jednou. Co vidím zvenčí já? Jedoucí auto, které profrčelo kolem a ujede 314 km. Co "vidí" čidla? Jednou otočené kolo za nějak dlouhou dobu => malá rychlost, malá vzdálenost.
Je jisté, že rychlost ukazovaná tachometrem je odlišná od rychlosti pro ŘJ, protože ujeté kilometry jsou správně (porovnejte gps udaj a tachometrový údaj ujeté vzdálenosti - jsou v mezích přesnosti stejné). Jinými slovy, kdybyste udrželi minutu na tachometru přesně 60km/h, tak podle tachometru ujedete méně, než kilometr (byť to má být přesně kilometr). Takže auto "ví", že jede pomaleji. Jak je dělaná korekce správné rychlosti (frekvence otáčení) a ukazované rychlosti, to už nevím, já ty ŘJ neprogramuji. To, co tvrdím výše, lze dokázat poměrně jednoduše experimentem. Bude-li obvod kol poloviční, bude rychlost ukazovaná tachometrem dvojnásobná. A pokud mám pravdu s tou převodovkou, tak na tuhle nepřímou úměrnost stačí obyčejné jízdní kolo s tachometrem (bez gps). Mnohem líp se vymění extrémně rozdílná kola a při kotoučových brzdách to bude i brzdit (20" x 29"). Hm, to bych mohl zadat jako seminární práci... Aneb, kolikrát je kolo větší, tolikrát pomaleji podle stejně nastaveného tachometru jede.
A třetí bod si každý může zkusit na svém kole s tachometrem bez gps. Dopadne to tak, jak psal Adow.
Ze všeho plyne, že kalibrovat tachometr po přezutí na povolené gumy nemá smysl.
FF MK3, 2015, 1.5 TDCi 88 kW
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
byl FF kombi 09,TDCi,66kW+DPF
byl FoFo kombi 99, TDDI,66kW,Ghia, Diamond White
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti