Vibrace do volantu
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 322
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Ještě mě napadlo, že si zase pohraju s tlakem pneu. Podle praktických zkušeností jiných uživatelů jsou v tom také nějaké možnosti ladění :
viewtopic.php?t=239&start=200
Já jsem v minulosti zkoušel rozsah cca 2,0 - 2,7 na obou naprávách a dospěl jsem k závěru, že na předek raději více (tj. 2,4-2,5 = vyhovuje mi agilnější reakce na řízení), zatímco na zadek spíš méně (2,0-2,1 = aby to tak nedrncalo přes hrboly, když jezdím s polovičním zatížením).
V pneuservisu mi nafoukali cca 2,3 na obě nápravy, tak to zkusím ještě poladit. Třeba by ten snížený tlak mohl trochu vykompenzovat tu malou házivost pravé zadní pneu...
viewtopic.php?t=239&start=200
Já jsem v minulosti zkoušel rozsah cca 2,0 - 2,7 na obou naprávách a dospěl jsem k závěru, že na předek raději více (tj. 2,4-2,5 = vyhovuje mi agilnější reakce na řízení), zatímco na zadek spíš méně (2,0-2,1 = aby to tak nedrncalo přes hrboly, když jezdím s polovičním zatížením).
V pneuservisu mi nafoukali cca 2,3 na obě nápravy, tak to zkusím ještě poladit. Třeba by ten snížený tlak mohl trochu vykompenzovat tu malou házivost pravé zadní pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3001
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Kolik vyšla ta nerovnoměrnost na pravém zadním kole?
Když jsem byl na Hunteru v tomtéž pneuservisu loni na podzim, vyšlo 120N, po pootočení pneumatiky zbylo 90N, pneumatika házela i nezatížená, bylo vidět pouhým okem.
Neřekl bych, jak jedna blbá guma rozklepe celý auto. Z jara už se to nedalo snášet, šly pryč obě zadní, přední kola dozadu a dopředu jsem dal nové - i ty byly vyvážené na Hunteru, do 30N byly všechna kola.
Stejně ale volant na dálnici lehce vibroval, zřejmě by většina lidí ani neřešilo - ale pro jistotu jsem nechal zkontrolovat geometrii. Po jejím seřízení (sbíhavost vpředu byla téměř na nule) vibrace nepostřehnutelné.
Podvozek původní, 125 tis km a 13 let, takže 100% určitě nebude, ale stále funguje k mojí spokojenosti.
Když jsem byl na Hunteru v tomtéž pneuservisu loni na podzim, vyšlo 120N, po pootočení pneumatiky zbylo 90N, pneumatika házela i nezatížená, bylo vidět pouhým okem.
Neřekl bych, jak jedna blbá guma rozklepe celý auto. Z jara už se to nedalo snášet, šly pryč obě zadní, přední kola dozadu a dopředu jsem dal nové - i ty byly vyvážené na Hunteru, do 30N byly všechna kola.
Stejně ale volant na dálnici lehce vibroval, zřejmě by většina lidí ani neřešilo - ale pro jistotu jsem nechal zkontrolovat geometrii. Po jejím seřízení (sbíhavost vpředu byla téměř na nule) vibrace nepostřehnutelné.
Podvozek původní, 125 tis km a 13 let, takže 100% určitě nebude, ale stále funguje k mojí spokojenosti.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 322
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Tak to prosím nevím, jen jsem si všiml, že na této jediné pneu hlásila vyvažovačka nějakou chybovou hlášku (možné špatně vycentrované nebo ohnuté kolo) a toto výstražné okno musel technik potvrdit. Následně dělal to přeměření házivosti disku mechanickou packou, což u ostatních 3 kol nedělal.
To je dobrý tip, při seřizování geometrie se asi sahá na tyče řízení, že? Tam by možná mohla být vůle, to stojí za pokus...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3001
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Postupuju od nejjednodušších věcí ke složitějším (na výměnu), především ale je pokud je špatná pneumatika, tak výměna dílů nápravy nepomůže. Respektive, nový auto / nový čepy, siletblok je méně citlivý na vibrace, opotřebený potom cítí člověk víc.
V podstatě ale bez Hunteru se nedá pneumatika jako taková diagnostikovat. Zase tolik sad pneumatik jsem v životě nesjel, ale spousta z nich šla pryč ještě před ojetím a to jsem o Hunteru ještě ani nevěděl.
Na geometrii by měli poznat vůle v čepech řízení + spojovacích tyčkách - což ale poznáš i sám, při zatáčení volantem na místě.
Škoda dávat peníze za geometrii a pak sahat na nápravu a dělat geometrii znovu.
Každopádně mě se osvědčilo nechat geometrii udělat po každých cca 20 tis km.
V podstatě ale bez Hunteru se nedá pneumatika jako taková diagnostikovat. Zase tolik sad pneumatik jsem v životě nesjel, ale spousta z nich šla pryč ještě před ojetím a to jsem o Hunteru ještě ani nevěděl.
Na geometrii by měli poznat vůle v čepech řízení + spojovacích tyčkách - což ale poznáš i sám, při zatáčení volantem na místě.
Škoda dávat peníze za geometrii a pak sahat na nápravu a dělat geometrii znovu.
Každopádně mě se osvědčilo nechat geometrii udělat po každých cca 20 tis km.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 322
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Tak jsem absolvoval pravidelnou STK a speciálně na tom stanovišti, kde testují podvozek na té vibrační plošině, jsem se dotazoval, jestli zaznamenali nějakou vůli v tyčích řízení nebo v podvozkových dílech (kulové čepy a silentbloky). Odpověď byla, že ne. Pokud bych jim věřil, tak jako zdroj vibrací zbývá tohle:
- vůle v homokinetických kloubech --> udělat preventivní výměnu (nebo lze nějak diagnostikovat ?)
- geometrie (kdyby byla příliš velká sbíhavost, tak by to vibrovalo ?) --> dojít na kontrolu do servisu
- boule na pneu (vím o té malé nedokonalosti na pravé zadní) --> zkusit jiné pneu...
- vůle v homokinetických kloubech --> udělat preventivní výměnu (nebo lze nějak diagnostikovat ?)
- geometrie (kdyby byla příliš velká sbíhavost, tak by to vibrovalo ?) --> dojít na kontrolu do servisu
- boule na pneu (vím o té malé nedokonalosti na pravé zadní) --> zkusit jiné pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3001
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Poloosy - vnější homokineticke klouby bys slyšel spíš cvakat v plném rejdu. Vnitřní "tripody", kde může být problém - spíš se vytlačí a pak vibrují - leda diagnostikovat jízdou. S motorem v tahu vibrují.
Tj za jízdy vyřadit, pokud vibrace zmizí při plachtění, tak teprve řešit poloosy.
Geometrie - pokud je sbíhavost nulová, pak může volant vibrovat - vůle se vymezují střídavě na jednu a druhou stranu.
Doporučuji začít tím nejjednodušším a to nahodit zimní kola a tím vyloučit pneumatiky.
Nicméně - jak jsem psal již výše, sám jsem byl překvapený, jak moc skákající zadní pneumatika vibruje celým autem.
Tj za jízdy vyřadit, pokud vibrace zmizí při plachtění, tak teprve řešit poloosy.
Geometrie - pokud je sbíhavost nulová, pak může volant vibrovat - vůle se vymezují střídavě na jednu a druhou stranu.
Doporučuji začít tím nejjednodušším a to nahodit zimní kola a tím vyloučit pneumatiky.
Nicméně - jak jsem psal již výše, sám jsem byl překvapený, jak moc skákající zadní pneumatika vibruje celým autem.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 12934
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Vibrace do volantu
Pripadne je ohnuty cely naboj. Ten sa da zmerat na hadzavost mikrometrom.
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 322
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Díky za tipy. Plachtění jsem zkoušel několikrát a vibrace při vyřazení nemizí, tj. tím jsou poloosy/homokinetické klouby spíš mimo podezření.
Zkusím tedy při nejbližší příležitosti nějaké rošády s pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů