Budoucí vývoj automobilismu

Moderátor:phofy
Odpovědět
Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2994
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od jenikHK » 16.04.2024 06:49

blackbox80 píše: 15.04.2024 22:14 Tak to nikdo nepopírá, ale člověk s nižšími nároky si bohatě vystačí s BEV a faktický problém jsou právě ty provozní náklady.. ;) Např. kdo si dnes kupuje úplně nový vůz v ceně kolem 1 milionu, tak by byl hloupý, kdyby si koupil např. Octavii, když vzhledem k provozním nákladům to BEV vyjde mnohem lépe a je vhodný i na pravidelné delší trasy. Samozřejmě pokud potřebuje v šibeničním čase stíhat velké porce km 800+/den a nebo jiné náročné práce, které BEV není schopné pokrýt, tak musí koupit ICEV, ale to jsme u toho, že takové scénáře se týkají drtivé menšiny..
No jako ocamcad pocamcad.
Otázka je, co je delší trasa? Pokud se bavíme o delší trase v rámci dojezdu na jedno nabití baterie, tak bez debat. Nicméně to je reálně tak řekněme kolem 250-350 km.
Dejme tomu, že po 8h pracovním dni na 11kW nabíječce to samé zpět. Takz to denní porce 500-700 km může být pro někoho zajímavá, pokud může na začátku i na konci bez problémů nabíjet.
O výhodných provozních nákladech na při DC nabíjení (při delších cestách) kolem 200kW se nedá vůbec mluvit - to se pak jezdí dráž, než na benzín. Nemluvě o degradaci článků při rychlonabijení, tenhle režim taky baterie nevydrží věčně :nixw:

BTW mě se líbí elektromobilita jako řešení městské a příměstské mobility. Ale ne všem a pro všechny.
Zrovna tak jsme z těch, kteří by to zuzitkovali i na trasách kolem 150km. Nicméně kvůli dalším omezením to nedává smysl a ani netřeba řešit náklady.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 432
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Tonda-B » 16.04.2024 07:55

blackbox80 píše: 15.04.2024 22:14 Např. kdo si dnes kupuje úplně nový vůz v ceně kolem 1 milionu, tak by byl hloupý, kdyby si koupil např. Octavii...
To si nemyslím.
Je třeba se na to nedívat tak, že jsem utratil milion a ten je pryč. Není.
To auto si pořád nějkou hodnotu uchovává.
Levnější ale může být třeba koupě Porsche za 4,5 milionu.
Ve správné konfiguraci ho za 5 let prodám při obvyklém nájezdu za ty samé peníze a možná i dráž.
Vyjde tak provozování Porsche levněji než Octavie.
A elektromobily? Tam je ten pokles hodnoty hodně drastický.
Na ojetý žádnou dotaci nedostanu a zájemců o 5-ti letý elektromobil moc není.
Zatímco 5-ti letá Octavia je pořád perspektivní ojetina, která může sloužit ještě dlouhá léta.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

blackbox80
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 676
Registrován: 24.01.2020 17:38
Bydliště: Chrudim/PCE

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od blackbox80 » 16.04.2024 09:44

Dáme si nástřel TM3LR Highland vs. Octavia RS, kdy oba vozy vyjdou s patřičnou výbavou na cca 1,2 milionu

I kdyby člověk neměl možnost nabíjet "zadarmo", tak se dá ušetřit ~ 2 koruny na kilometr + není nutný pravidelný běžný servis (oleje, filtry apod.)
Kdybych plně využil limit záruky, tak při nájezdu cca 24 tis.km/rok to je hned ušetřených 384 tisíc za 8 let jen za energii. = Po 8 letech při stejném nájezdu ICEV jen při započtení ceny za palivo vyjde na cca 1,8 milionu (nepočítám budoucí zdražení o CO2 poplatek a jiné faktory) a BEV na ~ 1,4 milionu.
Samozřejmě když bychom brali v úbahu možnost nabíjet levnějí/zadarmo, tak to bude vypadat úplně jinak.
U ICEV se při tomto nájezdu budou přibližně dvakrát za rok měnit provozní náplně vč. filtrů, což taky není levné a při takovém nájezdu se bude muset provést plno oprav, které neporyje záruka. = Stále si stojím za tím, že kdo nepotřebuje užitné vlastnosti ICEV, tak by byl blázen, aby se v této cenové kategorii nekoupil BEV a tuplem to platí o prémiovém segmentu, kde to BEV vychází ještě lépe

Navíc to BEV skoro bez servisu zaručeně těch 300-500 tisíc ujede a teoreticky je možný i ten milion+, když se k tomu člověk chová slušně a má i štěstí na dobrý kus.
jenikHK píše: 16.04.2024 06:49 No jako ocamcad pocamcad.
Tak i ta TM3LR prostě Praha <> Brno na otočku dá, i kdybych jezdil denně delší trasy, kde je nutné pouze rychlonabíjení, což je velmi nepravděpodobné, tak jsme u toho, že si ta baterie na sebe s rezervou "vydělá"(počítám s tím, že těch 500 tisíc. km vydrží). Reálnější scénář bude při vysokém nasazení takový, že každé ráno se vyjede se 100%, během cesty se trochu nabije, aby člověk dojel domů a pak zase přes noc nabil levněji i šetrněji do 100%. Faktem je, že těch lidí s opravdu velkými nájezdy s OA (400+ km) je naprosté minimum a drtivá většina lidí prostě jezdí doslova max pár desítek km/den, což pokryje i to nejhorší BEV..

Opět si vezmeme ten nejhorší scénář >> dálnice + velký mráz, kdy si TM3LR vezme cca 26 kWh/100 km(rychlost mírně přes limit + ztráta při nabíjení) = cca 2,6-2,8 Kč/km, což je pořád podobné či levnější jak s obdobným ICEV. Samozřejmě už při teplotách blízkých nule se to začne rapidně zlepšovat(nebo stačí mírně zpomalit) a zas tak často nemrzne, takže by se takový "špatný" scénář týkal doslova pár dnů za celý rok a pouze v případě nutnosti rychlého nabíjení, což taky není pravidlem, že se 100% veškeré energie musí nabíjet pouze u rychlonabíječky..

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2994
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od jenikHK » 16.04.2024 11:30

Mno, závidím ten optimismus.
Moc mi to ale nevychází, že by aj LR verze dala něco přes 400km na jeden zátah v dálničním tempu? Tak jako budiž, může být, že dálničních 130km/h není rychlost trvalá - ale jaká je reálná spotřeba při 130kmh?
Dále pravděpodobně nebudeš chtít využít kapacitu 100%-0%, ale řekněme 100%-15%?
To pak zbyde využitelné energie namísto 78 kWh jen 66kWh a nepočítaje postupnou degradaci.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
robbert
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1102
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od robbert » 16.04.2024 12:38

Teslu nemám, s tou jsem nejezdil, ale podle článku:
https://fdrive.cz/clanky/test-tesla-mod ... ideo-12238

Dojede na dálnici 350 km, takže Praha Brno na otočku nedá.
Mám zkušenost s Enyaqem, který na jedno nabití nedá Praha Ostrava.

Už jsem to tady několikrát psal, sám mám elektroprcka do města a okolí a ten funguje naprosto v pohodě a k mé spokojenosti. Nicméně pořizovací náklady na něj byly ve výši dvou konvenčních aut.

Prostě možná to budoucnost je, ale vynucená násilím a obrovskou spoustou peněz vyhozených na jeho podporu. Opravdu si myslíš, že toto dává smysl? Pokud má nějaká invence vyhrát, má vyhrát, protože je lepší, protože má určitou přidanou hodnotu. A toto podle mě u elektoaut v tuto chvíli není. Naopak jejich prosazování na úkor všeho vytváří spíše odpůrce než příznivce.
Ford Edge Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2018 Black Agate (bílá folie)
Ford Mondeo Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2016 Green Guard
Ford Kuga Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2011, White Frozen
Ford Mondeo Titanium, TDCi 103 kw, r.v. 2009 Black Panter - prodaný

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3710
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Sentik » 16.04.2024 12:54

Souhlasím s Robbertem ...

A dodávám mou poslední zkušenost v letošní zimě nezimě... ani ne dvouletý ID3, nehonil jsem to nijak moc a víc jak 240km jsem s tím prostě neujel, za milion? Pouze pro fanoušky, dotační magnáty nebo šílence.
Neviděl jsem na tom vlastně jediný pozitivum :nixw: Na pocmrndávání kolem komína by mi to stačilo, ale né za takový peníze .. a jet s tím někam dál? Né, díky.

Stát podobný auto polovinu, tak nedržkuju.
Co mi na elektru a informacích kolem něj vadí nejvíc je ta zaslepenost nekterych jůtuberů a "novinářů", dostanou to zadarmo, příště dostanou něco zajímavějšího, tak prostě chválí. Reálný zkušenosti lidí v okolí, který s elektroautama denne jezdí rozhodne nejsou tak pozitivní jako růžový svět influencerů :nixw:
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

blackbox80
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 676
Registrován: 24.01.2020 17:38
Bydliště: Chrudim/PCE

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od blackbox80 » 16.04.2024 13:20

robbert píše: 16.04.2024 12:38 Dojede na dálnici 350 km, takže Praha Brno na otočku nedá.
testovali TM3SR 8) >> Tesla Model 3 (facelift 2023) Standard Range. = SR dá tedy objektivně dle jejich testu 350 km, tak kolik dá LR ;)

Teď neřeším ten bordel okolo, ale srovnávám vyloženě dva konkrétní vozy za současných podmínek..

Uživatelský avatar
robbert
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1102
Registrován: 02.02.2008 03:18

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od robbert » 16.04.2024 15:36

jak jsme psal, Teslu neznám. Píši na základě zkušeností, které mám já.
Z nich mohu říci, že elektromobily jezdí většinou mezi kamiony, v zimě a to i u tesel vídám lidi sedět v bundě a s čepicí na hlavě. Neznám důvody, jen píši, co vidím.


A jen tak na okraj, ukazuje se, že pokud se někdo rozhodne udělat krok A, měl by pokračovat i s krokem B...

https://www.novinky.cz/clanek/zahranicn ... t-40467966#
Ford Edge Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2018 Black Agate (bílá folie)
Ford Mondeo Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2016 Green Guard
Ford Kuga Titanium AWD, 2,0 TDCi r.v. 2011, White Frozen
Ford Mondeo Titanium, TDCi 103 kw, r.v. 2009 Black Panter - prodaný

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2994
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od jenikHK » 16.04.2024 16:50

blackbox80 píše: 16.04.2024 13:20 testovali TM3SR 8) >> Tesla Model 3 (facelift 2023) Standard Range. = SR dá tedy objektivně dle jejich testu 350 km, tak kolik dá LR ;)
Sice je tohle taky "test" jako noha, ale údaje ohledně spotřeby jsou v rámci očekávání - při 130kmh 19kWh/100km. Což je ve svý podstatě úžasná hodnota, ale...

https://fdrive.cz/clanky/test-jak-uspor ... trebu-5726
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 432
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Tonda-B » 16.04.2024 17:15

robbert píše: 16.04.2024 15:36 jak jsme psal, Teslu neznám. Píši na základě zkušeností, které mám já.
Z nich mohu říci, že elektromobily jezdí většinou mezi kamiony, v zimě a to i u tesel vídám lidi sedět v bundě a s čepicí na hlavě.
Já jezdím občas do Itálie a zpátky přes Brenner, kde jsou nabíječky až nahoře a musím to potvrdit.
Dole si to Tesly sviští 130-kou.
Pak to začne stoupat a to už jedou 80-kou a před vrcholem už se vlečou, že překážejí kamionům...
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 432
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Tonda-B » 16.04.2024 17:35

jenikHK píše: 16.04.2024 11:30 Mno, závidím ten optimismus.
Já taky.

Ale když se vrátíme zpátky na zem:
Moje sestra bydlí na vesnici na rozhraní Křivoklátska a Plzeňska.
Autobus tam jezdí 2x denně.
Ona do práce, manžel do práce, dcera na vysokou školu - každý nějak jinak.
Řeší to s pomocí 2x benzínové Clio, 1x benzínové Polo - každé auto cca v ceně 70 tis.
Představa, že si koupí 3x elektromobil po milionu je zcela mimo jejich finanční realitu a dokonce i mimo jejich snění.
A to si ani nezkouším představit, jak by je doma do rána zase nabili...

Většina motoristů nechce zkoumat dojezdy a kalkulovat s tím, kolik ujedou průměrně.
To je o ničem.
Ať si někdo zkusí koupit průměrné sako a uvidí jak mu v něm bude..
Potřebují jedno auto, které zvládne i extrémy.
Jak běžné cesty do práce, tak cestu v zimě na lyže do Rakouska a v létě k moři třeba do Chorvatska.
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

blackbox80
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 676
Registrován: 24.01.2020 17:38
Bydliště: Chrudim/PCE

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od blackbox80 » 16.04.2024 17:56

Klidně záviď. Tohle je prostě realita. Btw to úplně nové BEV za milion bude úplně jiná/vyšší liga ;) Sorry zrovna Clio apod. není symbolem auta, které zvládne extrémy, respektive nemá nic navíc, kde by BEV významně zaostávalo :D Kdybys nadhodil třeba Mondeo a tahal jsi např. obytný přívěs, tak to už by byla jiná :D

Hele jsou OA, co mají nádrž třeba 37 litrů a nebo 70-90 litrů ..prostě když dochází energie, tak doplní snad každý ;)
btw když jedu větší štreku, tak taky řeším dojezd.
jenikHK píše: 16.04.2024 16:50 Což je ve svý podstatě úžasná hodnota, ale...
Opět starý model s menší kapacitou a když už chce člověk valit rychleji 150+ km/h, tak se prostě někde na chvilku zastaví a nabije, ale jsme zas u toho, že drtivá většina prostě nenarazí na limity menší kapacity baterie či nízký jmenovitý výkon BEV. Opravdu jen velice málo lidí potřebuje jezdit v jednom kuse vysokou rychlostí velké štreky.
Ti co potřebují jezdit opravdu hodně a navíc ještě tahat velké váhy, tak ti to mají v podstatě nejhorší, protože nemají zatím na výběr a provoz ICEV je v porovnání s BEV velice nákladný, což je umocněno vysokými nájezdy..
robbert píše: 16.04.2024 15:36 jak jsme psal, Teslu neznám. Píši na základě zkušeností, které mám já.
I v ICEV to prostě někdy odřídím v čepici i s bundou no a co?
Hele mezi kamiony nebo pod 120 km/h jezdí i spalovací OA(aktuálně logicky více jak těch BEV), takže koment o ničem. Navíc těch řidičů s ICEV táhnoucích se kdekoliv hluboce pod limit taky potkávám celkem dost a hádám, že to není způsobené typem pohonu, ale spíše to bude "kvalitou" řidiče. ;)

"Oranienburg extrémně rychle roste."
- hele tohle jsem si zažil i u nás a to bez růstu přípojek, bez BEV, bez tepelených čerpadel atd.. Než sem dali nové trafostanice, tak tu byl výpadek každou chvíli a když to zrovna fungovalo, tak velmi nízké napětí i bez zátěže atd. a dnes může běžet celá domácnost naplno vč. energeticky náročných 3f spotřebičů, takže to BEV se přes noc prostě "schová"

Tonda-B
Junior
Junior
Příspěvky: 432
Registrován: 05.02.2009 23:05
Bydliště: Praha 10

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od Tonda-B » 16.04.2024 17:57

blackbox80 píše: 16.04.2024 09:44 Dáme si nástřel TM3LR Highland vs. Octavia RS, kdy oba vozy vyjdou s patřičnou výbavou na cca 1,2 milionu
Ty rád počítáš. Dobrá.
V Německu jsem si našel AUDI Q8 e-tron za Kč 735 tisíc.
Znamená to, že za 3 roky a těch 24 000 najetých kilometrů přišel jeho majitel o 1,4 milionu korun jen na poklesu hodnoty.
V případě, že srovnávám se základní cenou nového. A v základu asi tyhle auta lidé moc nekupují.
Zkus spočítat o kolik levněji by vyšlo ujet těch 24 tisíc kilometrů taxíkem...
O 50% nebo o 60%?
Fiesta ST IV/15 3dv.
Dříve:
Focus ST 170 III/02 5dv.

Uživatelský avatar
jenikHK
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 2994
Registrován: 10.03.2008 14:30
Bydliště: Praha

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od jenikHK » 16.04.2024 19:17

blackbox80 píše: 16.04.2024 17:56 Opět starý model s menší kapacitou a když už chce člověk valit rychleji 150+ km/h, tak se prostě někde na chvilku zastaví a nabije, ale jsme zas u toho, že drtivá většina prostě nenarazí na limity menší kapacity baterie či nízký jmenovitý výkon BEV. Opravdu jen velice málo lidí potřebuje jezdit v jednom kuse vysokou rychlostí velké štreky.
Jenže o kolik se liší starší a novější či snad dokonce příští generace? Dá se něco získat optimalizací, ale i když to bude 30%, pořád je to v kombinaci s energií v baterii prostě zlomek toho, co lidstvo dosáhlo u spalováku.

Nezbývá, než souhlasit, že dnešní elektro auta jsou použitelná pro spoustu lidí. Problém je, že ta samá množina lidí za to nehodlá vydat onu žádanou cenu.
Ale pro spoustu jiných lidí to taky znamená házení si klacků pod nohy.
A to nemluvě o těch, kteří si nepotřebují/nechtějí/nemohou nové auto dovolit, co se bude dít s jezdenymi auty po 10-15-20 letech? Co ztráta hodnoty?

BTW nedávno jsem narazil na nabídku Superba (IV vs 2.0 TDI) a dost mě překvapilo, jaký byl u čtyřletého auta cenový rozdíl, když nové byly v ceníku nastejno.
A zrovna tak nabídka operativního leasingu, Golf 1.5TSI vs ID3. Nad rozdílem jsem zůstal zírat s otevřenou pusou.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Obrázek

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Uživatelský avatar
ZaQik
Admin
Admin
Příspěvky: 23500
Registrován: 30.05.2010 17:33
Bydliště: exit 82 na D0

Re: Budoucí vývoj automobilismu

Příspěvek od ZaQik » 17.04.2024 07:13

blackbox80 píše: 16.04.2024 17:56 ... a když už chce člověk valit rychleji 150+ km/h, tak se prostě někde na chvilku zastaví a nabije ...
ne, v BRDech touto rychlosti jedu, protoze uz chci byt v cili ... nechci diky vyssi rychlosti usetreny cas travit cekanim na dobiti baterie :roll:
----------
jinak mam nocni jizdou overeno, ze ID.4 neda na jeden zatah Praha-Brno a zpet, pokud je rychlost nad 80km/h (tedy pomalejsi nez kamiony; nevim, v kterem pruhu bych jel :nixw: )
Ford Focus mk3 combi 1.6 Ti-VCT, r.v.2018 + Ford Fiesta mk7 3D 1.25, r.v.2014
byl Ford Focus mk2 combi 1.6, r.v.2009 + Ford Fiesta mk6 1.4 TDCi r.v. 2004
Nejsem poradna, encyklopedie ani hotline spolecnosti Ford - ptejte se na foru, od toho je.

Odpovědět

Zpět na „Pokec“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 hosti