Simulacia zrychlovania

Motor, převodovka ...
Moderátor:ZaQik
Odpovědět
Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Anndy » 07.09.2010 17:32

Zjavne sa asi bavime o dvoch odlisnych veciach.
Akceleracia bez podradenia na jednom prevode, aby som dokazal, ze vyssie otacky neznamenaju automaticky vacsie zrychlenie
Vyssie otacky (ak s nimi rastie aj vykon) pri rovnakej rychlosti znamenaju vzdy vacsie zrychlenie. T.j. ak tocim 6 tis. ot. (=max. vykon motora) na 1-ke mam zrychlenie vacsie (tak ako tvrdis) ako pri 6 tis. ot. na 3-ke, akurat na jednotke idem 80km/h na trojke 130km/h (cisla su orientacne), cize rychlosti su rôzne. Akurat je problem, ze inak to nejde, abs. hodnotu zrychlenia pri 6tis. otackach na 1 stupni nedokazem s rovnakym vykonom vygenerovat na tretom stupni, lebo rychlosti budu odlisne. Stale vsak bude platit, ze pri otackach, kde mam max. vykon motora, budem dosahovat maximalne mozne zrychlenie pre danu rychlost.

A na akceleracii bez podradenia nie je co vymyslat. Proste mas rychlost, vykon (otacky su mensie ako otacky max. vykonu, prev. pomer, ...). A bud zosliapnes na plyn a pockas si na zvysenie otacok, alebo podradis tak, aby si mal max. otacky v max. vykone (teoreticky, rychlost bude rovnaka), zvysi sa vykon a co sa stane? Zrychlenie sa zvysi.
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od georgi » 07.09.2010 17:33

Jezis V12, tak dobre si to zhrnul a nakoniec to zaklincujes 4kou.... mimo misu. Marketingova hodnota je skor krutiaci moment - skor preto, ze marketingova nie je ani jedna. Vykon Ti hovori, ako budes s autom zrychlovat, krutak Ti hovori, ci sa jedna o vysokootackovy motor (nizky krutak) alebo nizkootackovy motor (vysoky krutak).

Akurat zatial co ty riesis, ako dosiahnut maximalne zrychlenie pri danom zaradenom rychlostnom stupni (co je sice zaujimave, ale neprakticke), my riesime ako dosiahnut maximalne zrychlenie pri danej rychlosti pohybu auta (co zodpoveda beznej situacii v premavke).

Vsetci chapeme, ze maximalny krutak na kolese budeme mat so zaradenou jednotkou pri 1800rpm (resp. tam kde vrcholi krutak motora) akurat ked ide auto 20, 40, 60, 80, 120, tak mi je to platne ako mrtvemu zimnik, pretoze 1notku tam nepichnem a ak aj, tak to nebude na 1800rpm.

Otazka teda znie - idem 90km/h a chcem maximalne zrychlenie. Mam zaradit
a) 5ku, kde som v oblasti maximalneho krutaku
b) 4ku, kde som v otackach s mensim krutakom, ale vyssim vykonom

Odpoved: 4ku, lebo vyssi vykon = vyssi krutak NA KOLESACH (a to je rozhodujuce).

Ano, samozrejme budem zrychlovat pomalsie, ako by som zrychloval na 4ke pri rychlosti 70km/h, kde mam na 4ke otacky s maximalnym krutakom, ale to je uplne jedno, pretoze ja nejdem 70, ale 90. Preto nema zmysel porovnavat zrychlenie na roznych otackach na jednom rychlostnom stupni, ale na roznych rychlostnych stupnoch pri jednej cestovnej rychlosti.

Ak by som to teda zahnal do extremu, tak ak ak chcem dosiahnut maximalne zrychlenie, tak musim zabrzdit na 7kmh, aby som mohol zaradit 1notku a ist na 1800 otackach. Potom slapnem na plyn a paraaaaaaada! Akurat ked idem po okrske 80 a chcem predbehnut Aviu, tak je to nepouzitelne :(.

Inac uz ma zacina boliet mozog, nemozeme to niekedy prebrat pri pive ;-)?
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

Uživatelský avatar
V12
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6102
Registrován: 10.02.2010 22:59
Bydliště: Soporna, SK

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od V12 » 07.09.2010 19:00

Georgi :
Tvoja Odpoved je samozrejme spravna a nic proti nej nemam. Opakujem, chcel som vyvratit mytus, ze auto je pohanane vykonom. Preto tie vypocty akceleracie iba na jednej rychlosti bez radenia.
Neriesme, ze to prakticky nevyuzijem. To viem. Aj to, ze v beznej premavke potrebujem co najrychlejsie akcelerovat z rychlosti X na rychlost Y. Aj na toto ten model odpoveda a pre 1.6 74 kW dost prekvapivo.

Tymto by som to uzavrel. Tentokrat uz definitivne. :nazdravi:
DV6 nie je motor. Ale sustava nahodne umiestnenych suciastok co vrcia a trasu sa a popritom zeru naftu...

Mondeo 2.5T Titanium SK
ZEM JE NASE IHRISKO

Uživatelský avatar
Anndy
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4963
Registrován: 10.08.2008 22:07
Bydliště: Bratislava

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Anndy » 07.09.2010 19:58

Pokial viem, tvrdil si, vykon nie je zaujimavy, ale krutiaci moment.
Plus sa defacto riesilo max zrychlenie absolutne vs aktualne, co su 2 dost odlisne veci :-D.

Jediny zaver je, ze tato debata nemala zmysel. Kedze vacsina ludi si z nej nic nezobrala, aspon co ja viem.

A dalsi poznatok, relativne vseobecne znamy, ze na prakticke vyuzitie staci poznat vykonovu krivku motora. Cize ak potrebujem v danej rychlosti maximalne zrychlit, t.j. najviac ako je pri tej rychlosti mozne, je treba, obvykle za pomoci prevodovky, zvolit take otacky motora, v ktorych motor dava maximalny vykon.

A to, ze motor vo vseobecnosti generuje nejaku silu, ktora hybe autom, bolo tiez jasne, a toto asi kazdemu, na roziel od inych poznatkov.

:-D
Focus II kombi, facelift, r.v. 2008, 1.8 92kw Duratec, Titanium X Galéria
Obrázek

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od georgi » 08.09.2010 11:44

V12 píše:Opakujem, chcel som vyvratit mytus, ze auto je pohanane vykonom. Preto tie vypocty akceleracie iba na jednej rychlosti bez radenia.
Ok, tak dam slovo zaverom aj ja:

1) Opakujem, ze sa jedna o vzajomne previazane veliciny a vratim sa k paralele s napustanim bazena. Vyvracat mytus o vykone zameranim sa na krutiaci moment je rovnake ako vyvracat mytus, ze bazen napustam prietokom vody v hadici a zamerat sa na jej prierez. Mam motor s 1000nm a s 100nm. Ktory zrychli lepsie? No ak maju taky krutak obidva pri 1000rpm, tak ten silnejsi. Ak o ma silnejsi pri 100rpm a slabsi pri 1000rpm, tak oba rovnako a ak ho ma silnejsi pri 1rpm a slabsi pri 1000rpm, tak ten slabsi. Preco? Lebo ma 10x taky vykon.

2) Najvacsia zahada, okolo ktorej je cela tato spekulacia postavena, je narast kinetickej energie s druhou mocninou rychlosti. To znamena, ze zatial co konstantny krutiaci moment /na kolese/ cez vsetky rychlosti ma stale rovnaky vplyv na zrychlenie a narast rychlosti je teda linearny, pri vykone je to hyperbola - konstantny vykon znamena, ze dodavam stale rovnake mnozstvo kinetickej energie. Kedze ta ale rastie s druhou mocninou rychlosti, tak napriklad na zrychlenie o 5km/h pri 100vke potrebujem dodat cca 2x tolko energie ako ked chcem o 5km/h zrychlit pri 50ke. Nic viac, nic menej, len hyperbola vs. ciara. Mystery solved.

3) Povodne som chcel este nieco strasne mudre nalozit, ale to si mozeme nechat k pivu. Tak kedy? ;-)
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

Uživatelský avatar
Dzefer
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1831
Registrován: 26.03.2008 15:42
Bydliště: Bratislava

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Dzefer » 08.09.2010 11:51

stvrtok alebo piatok vecer v dube? Supni to na spravne miesto, myslim, ze take vlakno uz existuje

Uživatelský avatar
misoo
Test driver
Test driver
Příspěvky: 14839
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava SR
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od misoo » 08.09.2010 12:17

jj daj to tam, ja potom (ako vzdy) aktualizujem nazov vlakna :wink: :beer:

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od ballu » 09.09.2010 09:31

Je to jednoduché auto pomaleji zrychluje při dvojce od 6000 do 6500ot. než při zařazené trojce od 4500 otáček.Odzkoušeno na dvou stejných autech pří sprintu na letišti, kdy jeden to potahal do 6500ot a druhý zařadil o 500 ot spíše. :mrgreen: Rozdíl se pak snižuje mezi 4 a 5 rychlostním stupňěm , ale u 2,5 L je rozdíl více znatelnější. :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
V12
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6102
Registrován: 10.02.2010 22:59
Bydliště: Soporna, SK

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od V12 » 23.01.2011 13:25

Trochu to tu oprasim, nie je to sice o Fordoch, ale lahsi voz s vacsim vykonom moze prehrat sprint s vozom s vykonom mensim a tazsim. Dovodom je co ? Predsa krutiaci moment...

Kód: Vybrat vše

http://www.auto.cz/test-suzuki-swift-1-2-vvt-vs-skoda-fabia-1-2-tsi-kdyz-dva-delaji-totez-53281
DV6 nie je motor. Ale sustava nahodne umiestnenych suciastok co vrcia a trasu sa a popritom zeru naftu...

Mondeo 2.5T Titanium SK
ZEM JE NASE IHRISKO

Uživatelský avatar
Dzefer
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1831
Registrován: 26.03.2008 15:42
Bydliště: Bratislava

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Dzefer » 23.01.2011 13:43

inak povedane vyssi vykon dostupny uz pri nizkych otackach (priebeh vykonu)

Uživatelský avatar
georgi
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1285
Registrován: 24.08.2008 11:49
Bydliště: BA (94%) / BB (4%) / RA (2%)
Kontaktovat uživatele:

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od georgi » 23.01.2011 14:44

Tak tak - maximalny vykon je sice pekna vec, ale ten motor dosahuje len v malom konkretnom useku, takze celkovy priebeh moze s vysledkami poriadne zamavat ;).
FF II FL HB Titanium X 1.8TDCi Sea Grey, Galerka: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?t=11402 - predaný :'-(

Obrázek

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od ballu » 23.01.2011 16:46

Stále se zde pletou hrušky s jablkama. Jedna věc je výkon a krouťák na klice motoru , čimž se ohání výrobce v manuálu a druhá je to, co s těmato hodnotama provede převodovka. To je pak to divení, proč ten slabší krám v kopečku mě ujíždí. Při konečném součtu motor s dvakrát tak velkým výkonem zvládne zrychlení ve stejném čase co motor s polovičním výkonem. Rozdíl bude jen ten , že ten silnější motor bude potřebovat jen dva kvalty a ten slabší kvalty čtyři s max. rychlost někde na 150km/hod. Krouťák z motoru není to samé jako motor +převodovka. :mrgreen:
Naposledy upravil(a) ballu dne 23.01.2011 19:25, celkem upraveno 3 x.
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Dzefer
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1831
Registrován: 26.03.2008 15:42
Bydliště: Bratislava

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Dzefer » 23.01.2011 18:41

Nechces v tej poslednej vete vymenit vykon za krutiaci moment? Kde by sa v prevodovke stracal vykon? Tam sa akurat menia otacky a tym padom krutiaci moment, nie?

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od ballu » 23.01.2011 19:23

Díky, nějak jsem to přehlídl v zápalu boje s problémem. :wallbash:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Mudr.Hematolog
Nováček
Nováček
Příspěvky: 95
Registrován: 24.06.2010 23:40

Re: Simulacia zrychlovania

Příspěvek od Mudr.Hematolog » 26.01.2011 22:22

Anndy píše:V12. Sakris. Vykon hovori ako rychlo urobis nejaku pracu. Mozes ju urobit pomaly (t.j. v case) s velkou silou (male otacky, velky krutak) alebo rychlo s malou silou.

Je pravda, ze Vykon sa pocita z Krutiaceho momentu, aj od krutiaceho momentu zavisi, ale nie priamo umerne, ze cim vyssi Mk, tym vyssi vykon.
Vykon sa pocita z krutiaceho momentu?
Vies mi to vysvetlit ako?

Odpovědět

Zpět na „Motor“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti