Stránka 2 z 3

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 09.12.2009 15:32
od richisan
TripleJay píše:ja viem ze richisan vsade siri (v dobrom :wink: ), ze zhasinat TDCI so spojkou, startovat bez spojky. Hadam som to nepoplietol :oops: :lol:
jj, sirim to presne takto (okrem virusov :mrgreen: ). A nemam to z vlastnej hlavy, ale dost som o tom uz cital z roznych zdrojov. Je to specialitka tdci :lol: zhasinanie kvoli zotrvaku. Dost mi ale trvalo, kym som sa s tym zzil a zacal to robit uz automaticky aj na inych autach.

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 09.12.2009 16:02
od ZonixX
Zakladni povidani o funkci spojky je uz v debate pod clankem.. http://www.automotivearticles.com/Clutc ... ined.shtml

Kdyz spojku zmacknu (odpojim) - spojkove lozisko se vysune, zatlaci na lamely pritlacaku, ten se odpoji od segmentu s oblozenim, ktery se tim odpoji od setrvacniku. Pritlacak je pevne spojen se setrvakem. Kde se bere sila, ktera se tedy prenasi na soustavu setrvak/klika?? Pritlacak tlaci proti lozisku a opira se o soustavu setrvak/klika. To mi chce nekdo rict, ze tuto minimalni silu nepohlti kryt pritlacaku, ale ze se prenasi na setrvak - kliku a jeji axialni loziska a tim je poskozuje :D ??? Co to je za pitomost v tom clanku?

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 10.12.2009 10:23
od Culex42
radsej treba pozriet sem, tu je to trochu prehladnejsie a animovane:

http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 10.12.2009 10:52
od killerhammer
tak neska som to vyskusal nastartovat bez spojky aj napriek tomu, ze mi jasne na LCD svieti hlaska "pred startom stlac spojku" 8)
zialbohu, s ford power tlacidlom sa to neda :mrgreen:
ked nie je stacena spojka, tlacidlo auto vypina :mrgreen:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 10.12.2009 11:51
od ZonixX
sikovne foolproof riesenie od Henryho :D

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 02.02.2015 14:15
od stano.

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 03.02.2015 09:48
od kouki123
Takze se ma startovat bez spojky a vypinat se spojkou?

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 04.02.2015 13:56
od memento
Som jelen z toho "so spojkou" / "bez spojky", kazdy to chape inak:

Startovat BEZ spojky = treba ju demontovat? :)

BEZ spojky = nestlacit spojkovy pedal? (cize so spojkou, pretoze je v zabere)

BEZ spojky = je rozpojena? (pedal stlaceny)

Prosim piste to jasnejsie. Ja pedal stlacam, ale ci ma to naucil otec alebo autoskola, to uz veru neviem.

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 04.02.2015 14:27
od Mufin01
V běžné motoristické mluvě je termínem "bez spojky" myšleno nesešlápnutý pedál.

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 04.02.2015 15:03
od Andymaniac
TripleJay má tady v tomto vlákně snad jediný pravdu. Jinak je to tu snůška bludů a polopravd :roll: Nejvíc mě pobavila představa o tom, co je to axiální ložisko :hah:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 04.02.2015 17:29
od stano.
Nastuduj si ulozenie klukovky v bloku motora. Lozisko nemusi mat gulicky/valceky, pozname aj klzne loziska.

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 15.03.2015 20:59
od BlackFocus2.0
ja v mojim focus 20tdci 100 kw, r.v. 2005 bez spojky nenastartuju


vcedula píše:Staré návyky z autoškoly je niekedy lepšie hodiť za hlavu. Jedným z nich je aj štartovanie s vytlačeným spojkovým pedálom.

Kedysi bolo štartovanie motorov so stlačeným spojkovým pedálom nevyhnutnosťou. Chatrné štartéry roztáčané nízkym štartovacím prúdom olovených akumulátorov nedokázali studený motor a prevodovku plnú hustého oleja pretočiť mnohokrát ani v lete, o hlbokých januárových mrazoch ani nehovoriac. Jedinou možnosťou ako štartéru uľaviť bolo spojkou motor od prevodovky odpojiť.

Konštrukcia dnešných motorov však poskočila a hodný kus ďalej. Ich štartéry sú kŕmené prúdom z výkonných elektrických sietí a prevodové aj motorové oleje dávno stratili svoju pôvodnú viskozitu. Procedúra stláčania spojky preto už nie je z technického hľadiska odôvodnená. So stúpajúcimi výkonmi motorov sa dokonca stáva škodlivou.

Vytlačená spojka dáva zabrať axiálnym ložiskám kľukového hriadeľa

Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čí silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať.

Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej, čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská "za sebou"? Motor pri voľnobehu podozrivo "klope" a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.

Bezpečnosť nadovšetko

Napriek doteraz napísanému je stále niekoľko automobiliek, ktorých autá s manuálnymi prevodovkami bez vyšliapnutej spojky nenaštartujete. Nie je to však preto, že by ich konštrukcia lepšie odolávala štartovaniu s vyšliapnutou spojkou, ale z bezpečnostných dôvodov. Pri ich štartovaní otočíte kľúčom v zapaľovaní a namiesto tradičného zvuku točiaceho sa štartéra sa na prístrojovom paneli objaví nápis "Press Clutch". V tomto prípade vám neostane nič iné, ako spojkový pedál pri štartovaní nakoniec stlačiť. V niektorých autách dokonca bez vytlačenej spojky riadiaca jednotka neodpojí imobilizér.

Pri mnohých autách však na naštartovanie postačí stlačenie brzdového pedála, spojky sa nemusíte ani dotknúť (na prístrojovom paneli sa pred štartovaním rozsvieti BRAKE + START). Samozrejme sa predtým vždy uistite, že máte zaradený neutrál.

http://auto.pravda.sk/vykonne-motory-je ... oradna_P39

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 05.04.2021 08:47
od Sentik
Ok, vytahuju z hrobu postarší téma :oops:

https://www.auto.cz/startovat-motor-se- ... vne-138312

U posledních Fordů co jsem měl a kde je startování tlačítkem už to ani jinak nejde, nutno sešlápnout spojku.
Jak to děláte u starších aut? Tak jak doporučuje p. Vaculík, tzn. bez spojky nebo ji vyšlápnete?

Přesně jak ve videu říká, slyšim na to všude jiný názory a technický zdůvodnění co je lepší dělat.. Přiznám se, že 20+ let jsem startoval se sešlápnutou spojkou, vždy a všude. :oops:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 05.04.2021 08:50
od phofy
A jezdi porad dal :?: :mrgreen: nevim, ja startuju vzdycky se spojkou a nikdy sem to moc neresil a auta jezdi porad dal :mrgreen:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Napsal: 05.04.2021 09:01
od Sentik
Já to právě taky "nikdy neřešil"...

Vzpomínám si, jak někdy v roce 2009 byl přejímací technik ve Fordu v šoku, když jsem se ho na to ptal, divil se, proč na tu spojku při startu šlapu... :mrgreen:
(nevim, asi mne to v 90kách naučili v autoškole :oops: a špatnej návyk zůstal )
No a za pár let nato už prostě Forda bez sešláplý spojky nenastartuješ. Tak já se teda přiznám, že vůbec nevim :mrgreen: