Stránka 2 z 8
Re: Termostat-výměna
Napsal: 27.01.2010 11:40
od fofo2001
Mně to přijde divné na fáčku i na focusu stejně.
Teplota chladiče nemá vliv na dobu ohřívání motoru. Dokud je termostat zavřený, tak do chladiče nic neteče. Pokud tohle pomůže, tak termostat nebyl úplně košer.
Touhle dečkou se akorát můžete snažit zmenšit proudění vzduchu kolem motoru, který ho ochlazuje. Nebo zmenšit ochlazování chladiče kvůli menším výkyvům teploty při otevření termostatu. Jiný důvod tam nevidím. Lidé s Š120 někdy tvrdí, že jim dečka pomáhá, aby auto líp topilo, ale já nikdy neměl dečku ani na Š120.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 27.01.2010 12:53
od Ondra Holý
Máš pravdu, principielně to je stejné u obou vozidel. Jen subjektivně jsem byl zvyklý, že na škodovkách bylo sem tam potřeba nějaké domácí úpravy, kdežto dnes už to na autě o generace mladším považuji za něco zvláštního.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 27.01.2010 16:22
od BobTDCi
Toto som si vedomý - že ak je termostat, tak by to malo byť rovnaké - čo sa týka chladiča...ALE...
ten vzduch cez prednú masku pokračuje cez chladič klímy a chladič motora na samotný blok motora a ten je naozaj hliníkový - teda má pomerne výborný súčiniteľ prestupu tepla...
Dnes som naberal prvé skúsenosti - dnes ráno 20km cesta v absolútne rovinatom teréne - po cca 5km (auto prázdne a ľahké) bola ručička teplomera na prvej ryske teda 75°C (ak "základná ryska je 60°C a stredová je 90°C) a keďže boli každé dva kilometre dediny, tak približne medzi 75-80°C bola teplota celú cestu. Až pred cieľovým mestom je 4km rovinka,tak som dosiahol reálne pracovnú teplotu teda 90°C bez zopár desatín mm. Keď už chýba presnej 90°C-ke iba úplné minimum/teda aby sa ručička s ryskou presne prekryli/ - tak termostat otvorí a ručička padne o cca 2mm nižšie.
Nutné však podotknúť, že počas cesty mi teplomer ukazoval vonkajšiu teplotu -10 až -13°C.
Teda sa domnievam, že bez krytu prednej masky by pri tejto ceste, kde sumárne obce tvorili 10km(teda polovičku z celkovej trasy) a absolvoval som ich tempomatom s navolenou rýchlosťou 55kmh (oplatilo sa, v poslednej obci na konci boli skrytí policajti s laserovým radarom na trojnožke) - tak by som nedosiahol ani takú teplotu. Veď doposiaľ cestou do práce mávam po zhruba 6km ešte ručičku iba 1mm nad základnou ryskou...
Zajtra ráno idem do práce, tak budem vedieť relevantne komparovať doterajšiu rýchlosť ohrevu a rýchlosť ohrevu po inštalácii krytu masky.
Teplota zdá sa tiež nebude nijako iná podľa predpovedí na zajtra i piatok.
A ja budem v aute tiež sám...

Re: Termostat-výměna
Napsal: 27.01.2010 20:38
od Ondra Holý
Jen tak pro srovnání. Kolega z práce dnes ráno vyjel s Octaviou II (garážovaná s temperací), ráno venkovní teplota -19. Cesta Vyškov - Brno, cca 35 km, z toho asi 25 po dálnici. Ani po příjezdu do práce nedosáhl optimální prac. teploty. Termostat mu nezlobí, bavili jsme se o tom už dřív, tak to taky začal lehce sledovat. Zkrátka dnes byla taková zima, že nafťáky mají problém dosáhnout optima.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 08:37
od havrdak
Zdravim. Jezdím do práce 30km (z Litoměřic do Ústí nad Labem). Když bylo -15°C, tak se mi teplota motoru téměř nehla z 60°C. Jen při jízdě do kopce nachvíli "vylítla" na cca 70°C, ale během minuty klesla opět na 60°C.
Dnes bylo -2°C a teplota motoru byla max. 75°C a stále kolísala mezi 60°C - 75°C.
Auto mi ani moc netopí. Až tak po 10km začínam cítit teplo.
Auto moc nehoním. Řadím při 2000 - 2200ot, podřazuji při cca 1300ot, do kopce při cca 1500ot (pod 1250ot nejedu). Jedu maximálně těch 90km/h (cca 1750ot na pětku).
Mam Focuse HB, rv. 2008, 1.6 TDCi.
Myslíte, že je vadný termostat? Dá se to nějak jednoduše poznat, změřit,...? Vádí to autu?
Díky za odpovědi.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 08:55
od zirafak
Neviem sice,podla coho si tie hodnoty teploty odcital/na ziadnom focuse 2-hej generacie totiz pri optimalnom zohriati nieje rucicka vzpriamena,ako sme zvyknuty,ale je malicko vychylena vlavo/,ale autu to ruzhodne nevadi.Ak ti vsak nedostatocne kury,tak to vadi hlavne tebe a posadke v aute

Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 09:39
od havrdak
to zirafak: Když to nevadí autu, tak to pak ani mě neva... Ty teploty jsou odhadem. Máme určitě stejné budíky, tak to jde přeci jednoduše odhadnout. Nalevo 60°C, napravo 120°C, uprostřed dole tedy 90°C...
U benzíňáků to prý může vadit v tom, že je stále zapnutý sytič, tak to má větší spotřebu. U nafťáků nevim.
Důležité je, že tím auto nějak zbytečně netrpí.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 09:41
od fofo2001
Vadný termostat (ve smyslu, že je pootevřený i ve studené vodě) poznáš jednoduše tak, že ve fázi zahřívání (než ručička dosáhne otevírací teploty termostatu, což bude něco kolem 90°) sáhneš na hadici od termostatu k chladiči, měla by být ledová.
Košer je samozřejmě termostat vyndat a dát ho do hrnce s vodou a zahřívat, a sledovat kdy se začne otvírat.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 16:24
od BobTDCi
havrdak píše:Zdravim. Jezdím do práce 30km (z Litoměřic do Ústí nad Labem). Když bylo -15°C, tak se mi teplota motoru téměř nehla z 60°C. Jen při jízdě do kopce nachvíli "vylítla" na cca 70°C, ale během minuty klesla opět na 60°C.
Dnes bylo -2°C a teplota motoru byla max. 75°C a stále kolísala mezi 60°C - 75°C.
Auto mi ani moc netopí. Až tak po 10km začínam cítit teplo.
Auto moc nehoním. Řadím při 2000 - 2200ot, podřazuji při cca 1300ot, do kopce při cca 1500ot (pod 1250ot nejedu). Jedu maximálně těch 90km/h (cca 1750ot na pětku).
Mam Focuse HB, rv. 2008, 1.6 TDCi.
Myslíte, že je vadný termostat? Dá se to nějak jednoduše poznat, změřit,...? Vádí to autu?
Díky za odpovědi.
Mal by si pozrieť po cca 10-15km rukou chytiť hadicu čo ti ide z termostatu do chladiča - nesmie byť vlažná ani teplá. Ak takou je, tak podpúšťa termostat.
Predpokladám, že si teplotu odvodil od toho, že spodná ryska je označená 60°C a tá ku ktorej je ručička celkom blizúčko, pred tým ako otvorí termostat je 90°C.
Tým pádom tá ryska medzi nimi je 75°C.
Ak ti podpúšťa tak motor ani olej nedosiahnu optimálnu pracovnú teplotu - takže olej nemá ideálne mazacie vlastnosti, ani kov nedosiahne tie ideálne pevnostné parametre - teda dochádza k vyššiemu treniu a kov jednotlivých častí nie je tak odolný.
Napríklad ak si vezmeme celkom nový motor s ideálnymi parametrami - myslím kompresiu, stavy vôlí vodítok, uložení, ložísk - a potom ten istý motor, keď už je opotrebovaný, neschopný normálnej prevádzky a povedzme si že má za sebou 100% opotrebenia - tak 60% z toho všetkého pripadne na:
studené štarty.
Teda ak motor za životnosť prejde 400.000km, tak ak by to bolo neustále v prevádzke a motor by postál iba na výmenu oleja a podobne, tak by ten istý motor za svoju životnosť zvládol 640.000km.
To je asi najlepší príklad na ilustráciu.

Re: Termostat-výměna
Napsal: 28.01.2010 17:07
od havrdak
Díky. Až pojedu z práce, tak zastavim a hadičku prověřim (tedy jestli ji najdu, jsem expert

na auta).
Teplotu je jednoduché odvodit (viz. obr)
Snad bude termostat v pohodě. Nerad bych vyhodil cca 2000,-
Uvidíme.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 05.02.2010 08:59
od Tygr
Nazdar,tak dnes mě to nedalo, přívodní hadice do chladiče je teplá tak jsem vyhodil termostat a doufal ,že bude vadný,není-otvírá se ukázkově.Mimochodem mám benzín 1,6 ,ale přišel jsem na to,že termostat je až na výstupu z chladiče a voda se honí přes odvzdušňovací hadičku co vede do vyrovnávací nádržky.Tak zkusím hadičku přiškrtit nebo úplně zavřít,pak dám vědět jestli to pomohlo.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 05.02.2010 20:49
od BobTDCi
Úplne by som ju nauzatváral...v njvyšších miestach dutín motora, resp. hlavy valcov by sa postupne nahromadili bubliny s plynov uvoľňujúcich sa pri procese ohrevu...tzv.parciálne plyny.
Zhoršilo by sa chladenie, odvod tepla - ale zároveň zhoršila výkonnosť kúrenia - hoci nie výrazným spôsobom...

Re: Termostat-výměna
Napsal: 07.02.2010 20:42
od Tygr
Zavřel jsem tu hadičku od chladiče,ne od hlavy,ale podle zkoušek vždy když jsem jel z práce tak rozdíl se zavřenou,přiškrcenou nebo plně otevřenou hadičkou je rozdíl max 500 metrů,to jest měřeno kdy se pohne ručička teploměru,tak jsem to zrušil.Ale všiml jsem si, je velký rozdíl jestli jede ventilátor topení na jedničku nebo na dvojku,třeba když je motor zahřátý na 70 st. tak přepnutí na dvojku dokáže snížit teplotu o nějakých deset stupňů. Tak konec laborování a nazdar hodiny.
Re: Termostat-výměna
Napsal: 31.08.2012 09:55
od wilder01
zdravim
Da sa pod domcek termostatu zohnat len samotne tesnenie? Unika mi tadial chladiaca zmes, termostat funguje tak ako ma tak kupovat cely diel je zbytocny luxus...
Menil niekto a zohnal len samotne tesnenie?
Vdaka
Re: Termostat-výměna
Napsal: 08.10.2012 13:02
od wilder01
odpoved, keby to niekoho zaujimalo.. nastastie da.