rumcajs1: Pokud jde o to kolo, tak jsou dva styly jízdy: silové a rytmické. První je že velkou silou šlapeš při malých otáčkách šplapek a to druhé zase šlapeš jak blázen ale menší silou. Znám holku, která je schopná i roviny jezdit tak, že šlape snad 10otáček/sec. Vždycky je úplně říčná, ale říká, že nemá sílu to ušplápnout při nižších otáčkách.
Co se týče dieselů, tak se říká, že čím nižší otáčky tím nižší spotřeba. Ale u TD je to komplikovanější. Nejvyšší účinnost TD záleží totiž na plnění motoru a poměru vzduchu a nafty. Nejlepší je, když je toho vzduchu co nejvíc a nafty co nejmíň (kvůli dobrému hoření). Takže takové ty kouřící diesely, to je ten špatný případ.
Obecně se říká, že u dieselu je nejvyšší účinnost motoru kolem maximálního momentu. Ono to taky souvisí s turbem. To totiž v nízkých otáčkách není schopné ještě motor plnit a tak se v nich TD chová spíše jako atmosferický diesel. Jakmile se ale turbo roztočí, tak už je plnění dobré a stačí málo paliva aby byla účinnost vysoká. Ve vyšších otáčkách dochází ke zhoršení plnění a i při stejném množství paliva na vstřik je účinnost menší. Navíc s počtem otáček stoupá spotřeba paliva.
To znamená, že s lehkou nohou se dá jezdit i pod otáčkami kdy se turbo ještě netočí nebo nedokáže pořádně plnit, ale s polovičním nebo plným plynem je nutné jezdit až když se už turbo pořádně točí.
Já motor běžně točím 1600-2600ot, když potřebuju ostřeji jet tak 2000-3500ot. Když předjíždím, tak točím třeba i k 4000ot, ale většinou se vyplatí už přeřadit (moment na kolech na vyšší stupeň je větší)
Ale nejnižší spotřebu mám, když motor točím do 2100ot, to můžu jet kolem 4 litrů.