Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
- spachal
- Junior
- Příspěvky: 323
- Registrován: 24.07.2010 19:58
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Takze dnes jsem odpoledne stravil s fikusem, 'detailing' zabral pet hodin ;]. Dojmy popisu snad pozdeji, az bude nalada, nakonec jsem pouzil 'trojkombinaci' clay, dodo prime lime a vosk collinite#476. Vse rucne, k tomu jeste skla a plasty, vysledek predcil ocekavani, doporucuji! :]
ex. FFI 1.6 kombi 2000, soucasne Chrysler Grand Voyager 3.3i
- spachal
- Junior
- Příspěvky: 323
- Registrován: 24.07.2010 19:58
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Vzhledem k tomu, ze jsem celou tu udrzbu delal ani ne tak pro 'design', ale prave proto, aby lak celkove dele vydrzel a hlavne se mnohem snadneji myl, tak doufam, ze to v tomhle smeru pomuze :] .. Lestit auto nadale odmitam, na to bude cas zase na jare, na vicekrat jak tohle cele dvakrat rocne moralni silu nemam ;]]] ..
No a ted jeden text, co jsem sesmolil jeste v noci, psal jsem to hlavne pro nekoho, kdo by shanel nejake prehlednejsi informace 'do zacatku' jako jsem byl pred mesicem ja .. Poslal jsem to samé i na detailing.cz, ale snad se to neztratí ani tady.
Níže uvedené není žádný návod týkající se detailingu, jen pouze moje osobní zkušenost. Třeba někomu,hlavně v začátku, pomůže :].
O lepší ochranu a vzhled karoserie jsem se začal zajímat, když jsem chtěl připravit na prodej staré Mondeo. Nebyl to zrovna šťastný nápad, koupil jsem levnou elektrickou leštičku a teflonový vosk od Turtle .. A dopadlo to podle toho, sice nějaký efekt to mělo, ale vosk byl mimo plechy úplně všude (a VELMI špatně se hlavně z plastů odstraňoval..), lak nebyl před aplikací nijak ošetřený, prostě ve výsledku spíše katastrofa ;] ..
Protože u zakoupeného focuse, i když deset let starého, jsem už nechtěl tuhle chybu opakovat, začal jsem se o detailing a informace ohledně péče o karoserii zajímat trochu více. Výborný zdroj informací je samozřejmě fórum na detailing.cz, plus i google často pomůže, neuškodí přečíst i celé tohle vlákno plus třeba vlákno http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=10&t=450.
Původně jsem sháněl pouze informace, jaký vosk nejlépe vybrat a jak pracovat s elektrickou leštičkou, ale postupně jsem se dozvěděl tolik informací, že jsem začal o péči o karoserii přemýšlet .. trochu jinak :]. Mimo jiné jsem pochopil, že lak je velmi vhodné ještě před nanesením vosku vhodně ošetřit a následně se o vosk i správně starat.
Jak už jsem psal, jsou to moje osobní zkušenosti, jsem čistý amatér, takže níže uvedené berte s rezervou. Navíc při péči o nové auto s nepoškozeným lakem bude asi celý postup vypadat také jinak, než u deset let starého auta, i když s velmi pěkně zachovalým lakem.
Co je dle mého názoru nezbytné minimum, pokud to myslíte s 'detailingem' trochu vážněji.
- kvalitní pH neutrální šampon, rukavice na mytí, dva kýble pro mytí
- clay s lubrikantem (viz. níže, lubrikant jde nahradit šamponem)
- odstraňovač starého vosku, u staršího auta nejlépe s lehce abrazivním účinkem
- vlastní vosk nebo sealant
- prostředek na vyčištění skel, na vyčištění interiéru, gumových částí a disků kol
- příslušenství jako mikrovláknové utěrky, aplikátory, ochranná páska na plasty ap.
Co jsem zvolil za konkrétní přípravky, po pročtení hodně informací. Důležitou roli hrála i cena, původně jsem chtěl jen kvalitnější vosk, ve výsledku byla částka stejně více jak desetinásobná ;] ..
- šampon Dodo supernatural 250 ml
- noname clay (eBay) 160g, jako lubikant pouze šampon
- jako odstraňovač vosku a částečně jako leštěnku Dodo Prime Lime
- nakonec jsem vybral vosk místo sealantu a to Collonite #476
- na skla Autoglym Fast Glass
- na gumové části, interiér, pneumatiky Autoglym Vinil&Rubber Care
- na disky kol velmi levný Turtle Wax Platinum čistič disků
- Skotch 3434 50m páska, silikonová stěrka, levná 'sasanková' rukavice na mytí, 5x 30x30 mikrovláknové utěrky, 3x aplikátor, rozprašovač, 2x 10l kýble ..
Pokud v základních pojmech týkajících se detailngu nemáte jasno stejně tak, jak jsem neměl já, doporučuji pročíst tato diskuzní vlákna: Slovník Pojmů - viewtopic.php?f=22&t=153 a celé fórum na detailing.cz obecně ..
No a teď můj vlastní postup.
MYTÍ:
Auto jsem umyl v boxu na benzínce, wapkou napustil vodu do kýblů, pak auto co nejlépe opláchnul od mechanických nečistot. Metoda dvou kýblů je popsaná dobře (viz. odkaz), zkráceně jeden 'čistý' kýbl se šamponem, druhý pro vyprání špinavé rukavice před dalším mytím. Takže takto ručně umýt celé auto, Dodo supernatural je opravdu výborný a ředí se v poměru 1:1500 (použil jsem dvě 'odměření dávkovačem' pro přípravu 10l šampónu). Po ručním umytí rukavicí jsem auto stříknul opět wapkou, už mimo box stáhnul vodu na autě silikonovou stěrkou (vím, k tomu jsou výhrady, ale tenhle lak byl stejně v téhle chvíli poškrábaný) a lehce alespoň okna dosušil mikrovláknovou utěrkou.
Mytí pomocí dvou kýblů: http://shop.mvservice.cz/tipy-triky-nav ... lu/c1.html
CLAY:
Po přesunu od benzínky jsem velmi lehce utěrkou očistil auto od prachu, který se při jízdě na auto najisto nachytal (a snad jsem lak moc nepoškrábal :/, bylo by lepší auto mýt přímo na místě, ale možné to v mém případě nebylo). Připravil jsem si půl litru šamponu místo lubrikantu (na půl litru vody jedna dávka Dodo supernatural) a oddělil asi třetinu ze 160g clay hmoty. A pak už jen od střechy směrem níže ošetřil lak.
Byl jsem velmi příjemně překvapený z několika věcí, jsem rád, že jsem nakonec clay pořídil, i když se mi na začátku moc nechtělo .. Předně, že šampon jako lubrikant stačí, asi pokud je kvalitní, je to OK, spotřeba na kombík cca půl litru a to jsem opravdu nijak nešetřil. Práce s clay je docela příjemná, chce to čas a nenutit se, hlavně na spodku auta, 'přitlačit' :]. Clay navíc opravdu výborně odstraní nečistoty, které nešly umýt. Byl jsem hodně překvapený, jak si clay poradí s drobnými 'kovovými rezatými nálety', opravdu jsou jen na povrchu laku. Pomocí clay jsem očistil jak plechy, tak i plastové nárazníky a světla. Je nutné opravdu nespěchat, čistit karoserii po malých částech a hodně se mi osvědčilo po vyčistění kusu auta vzít utěrku a místo utřít do sucha. Je nutné také často clay překládat kvůli zachyceným nečistotám, na začátku jsem měl z toho nepříjemný pocit, hlavně na zašpiněném spodku auta, že si lak ještě více 'drápu', ale ono to kupodivu 'funguje', žádný strach :].
Čištění laku pomocí Clay: http://shop.mvservice.cz/tipy-triky-nav ... ay/c7.html
ODSTRANĚNÍ STARÉHO VOSKU / BROUŠENÍ:
Jako leštěnku a zároveň odstranění případného starého vosku jsem použil Dodo Prime Lime. Předem raději upozorňuji, že tohle je ... nejméně příjemná část ;]. Nevěděl jsem navíc, zda bude Prime Lime stačit i jako leštěnka, pro odstranění jemných škrábanců i zoxidovaného laku, ale byl jsem hodně příjemně překvapený.
Na doporučení jsem pomocí Prime Lime ošetřil i plastové části na karosérii, i plastová přední a zadní světla. Aplikace je v podstatě jednoduchá, na aplikátor nanést trochu zelené tekutiny (na začátku více, pak se už aplikátor 'nacucá') a postupně, krouživými pohyby čistit karosérii kus po kusu. Nechat trochu zaschnout a rozleštit utěrkou. Protože jsem chtěl lak i trochu 'vyleštit od škrábanců', nanášel jsem Dodo pečlivě a nebál se přitlačit. Ruce u toho bolejí až moc, kdybych uměl pracovat s elektrickou leštičkou, tohle by byla přesně ta fáze, kdy by to setsakra pomohlo ;].
Byl jsem hodně překvapený i 'brusnou funkcí' u Lime Prime, velmi pěkně se například odstranily dost viditelné škrábance pod klikami dveří, nebo nečistoty ve spodní části auta, se kterými si už neporadil clay. Také světla opravdu 'ožila'.
Po vyčištění celého auta jsem ještě znova přečistil černé plasty, na kterých Prime Lime zaschnul, stačilo jen 'nacucaným' aplikátorem plasty 'navlhčit' a ihned přeleštit utěrkou, jde to snadno.
NANESENÍ VOSKU:
Po vyčištění auta pomocí Prime Lime bylo nanášení vosku už přímo lahodné :], nemusel jsem na aplikátor nijak tlačit, vše šlo velmi snadno. Jediná nepříjemná část nanášení vosku je vyhnutí se plastům, naštěstí oblepení plastů páskou Scotch je skoro i zábava a pak už je voskování snadné. Mimo plasty jsem se raději vyhýbal i sklům, světla jsem ale i voskem ošetřil.
Navoskoval jsem celé auto a teprve pak jsem vosk rozleštil utěrkou. Rozleštění jde sice o poznání hůře, než když je vosk ještě nevyschnutý, ale návod je návod ;]. Po rozleštění jsem ještě velmi opatrně dočistil ty části plastů, které se mi při voskování i přes oblepení páskou podařilo zašpinit, naštěstí Dodo Prime Lime je v tomhle směru výborná věc.
SKLA, INERIER:
Čištění skel a interiéru asi není nutné moc popisovat. Plasty a gumové části jsem vyčistil pomocí Autoglym Vinil&Rubber Care. Na skla Autoglym Fast Glass, jedna utěrka na mokré čištění a druhá pro vyleštění, skla se tak dají vyčistit opravdu bleskově, zapomeňte na různé jary, irony a podobné postupy ;].
Pneumatiky jsem nakonec nečistil, ošetřím je až při přezouvání. Čištění elektronů bude muset také počkat až do příštího mytí na benzínce, teď mám bohužel na autě shodou okolností černé plecháče bez deklů, takže jsem auto raději ani nefotil ;] ..
SPOTŘEBY PROSTŘEDKŮ:
Nejvíce byla kvalita poznat asi na šamponu, díky ředění Dodo supernatural 1:1500 jsem i přes jak mytí, tak i použití šamponu jako lubrikantu pro clay nespotřeboval nijak znatelně. Ona ta čtvrtlitrová lahvička stačí na přípravu skoro 400 litrů šamponu a to je prostě znát :]. Nejznatelněji ubylo asi čističe Dodo Lime Prime, tipuji tak třetina 250ml lahvičky. Ale já opravdu nešetřil, alespoň na první čistění auta, právě kvůli odstranění škrábanců z asi ještě nikdy neošetřeného laku. Naopak z vosku neubylo vizuálně skoro nic, přibližně 400ml plechovka mi vydrží na doživotí a to nejvíce vosku šlo do aplikátoru.
Šest mikrovláknových utěrek bylo skoro až málo, klidně bych jich několik navíc využil, v tomhle směru nešetřit, nestojí tak moc. Nevím, zda nejsou na jedno použití, zkusil jsem je ručně v saponátu vyprat, uvidím až uschnou.
Clay vydrží na tři až čtyři čištění, i ten použitý je ještě relativně k použití, alespoň na disky v každém případě. Z čističů skel a interiéru ubylo také neznatelně, koupil jsem litrové flašky s rozprašovači, tohle také vydrží na několik desítek čištění.
CENA:
Pro nákup potřebných přípravků doporučuji například český MVService: http://shop.mvservice.cz/. Sortiment maji velmi rosahly, hodně věcí je asi i podle popisu skladem. Já osobně jsem vše poshánel ze zahraničí, nějakou tu korunu jsem na tom sice ušetřil, ale zase toho času stráveného navíc, platby přes paypal, poštačka, která chodí pořád s nějakými balíčky a tak :] ..
- šampon doporučuji kupovat koncentrát a přepočítávat vždy cenu na množství připraveného šamponu. Doporučuji Dodo, jak už na deteilingu někdo psal, cena 'na litr' je v závislosti na ředění plus mínus stejná u všech jejich výrobků ..
- u leštěnek pozor na hrubost abraziva, některé leštenky 'ubírají' hlavně na hranách už příliš moc laku, pokud nemáte lak už opravdu hodně matný, doporučuji nešetřit a koupit Dodo Prime Lime, je sice o něco dražší, ale použijete jej jak na škrábance, tak i na odstranění starého vosku a hlavně také na čištění vnějších plastů od vosku
- clay jsem i přes doporučení nakonec koupil velmi levný a jsem spokojený, nemám sice s čím srovnávat, ale při dobré lubrikaci jsem lak nepoškrábal, stačil na to jen šampon.
Suma sumarum, při kombinaci šampon, clay, leštěnka a vosk počítejte i s příslušenstvím s cenou okolo tří tisíc korun :/. Zde jsou ceny, za které jsem nakupoval, cena s dopravou, kupoval jsem vše z mé oblíbené Anglie (hlavně z Elite Car Care):
- Dodo Juice Born Supernatural Wax Safe Shampoo 250ml - 17.50 liber
- Collinite #476s Paste Wax - 20 liber
- Car Clay Bar 160g - 7 liber
- 6 Soft MICROFIBRE Cloths 40x40 - 7.50 liber
- Dodo Juice Lime Prime 250ml - 17,50 liber
- Hydra Flexi stěrka - 8 liber
- Scotch 3434 páska - 4 libry
- 2x Terry kruhový aplikátor - 2 libry
- Autogym Vinil&Rubber - 6 liber
- Autoglym Fast Glass - 5 liber
- doprava 11 liber
Při kurzu libry lehce pod 31Kč to vychází na přibližně 3.200 Kč.
Najisto se daji provést jen některé kroky, nebo kopit levnější kosmetiku (Sonax ap.), ale počítejte s tím, že jakmile začnete kupovat relativně kvalitnější přípravky, stejně asi ve výsledku nakoupíte podobnou sestavu jako zde uvádím, lišit se bude třeba jen ve vosku.
POZNÁMKY NA ZÁVĚR:
Pokud můžu posoudit na závěr, zda se to celé 'vyplatí', tak zcela na rovinu: pokud detailing nebudete brát u staršího auta jako hobby, pak asi nevyplatí ;] .. Myslím si, že co se týče ochrany laku, pokud na auto napatláte nějaký univerzální prostředek 'od Želvy', který obsahuje leštěnku i vosk nebo sealant, nebude výsledek, co se týče ochrany laku, o moc horší. Rozdíl je právě v tom přístupu, pokud se auto ošetří opravdu pečlivě, je to pak pocit k nezaplacení :]. Navíc nevěřil jsem, jak po estetické stránce může desetileté auto výborně vypadat, i ten stříbrný lak jakoby lehce 'ztmavne do mnohem líbivější šedé'. Peněz teď už nelituji, i když na začátku, když kupujete vše 'od nuly', to je děsně prachů ;] .. Každá položka je okolo 400-600 Kč, pořád si říkáte, že tohle co už máte, bude stačit, ale pak vám to stejně nedá, koupíte další přípravky na okna, plasty, více utěrek, nějaký ten aplikátor navíc, a i ten clay nakonec koupíte, když do vás všichni kolem hučí, že je to dobrá věc .. A nakonec už ty peníze ani raději nesledujete, v rámci zachování duševního zdraví ;)) ..
Ale jakmile je auto alespoň poprvé ošetřené, vypadá jak vypadá, tak se s těmi investicemi prostě smíříte a v duchu se utěšujete, že 'ty srágory vydrží na hodně dlouho' a vůbec! :D
Elektrickou leštičku spíše nedoporučuji, ale možná budete šikovnější jak já a práci vám ulehčí. Já nakoupil levnou z Aukra (okolo 1.100 Kč včetně dopravy a nástavců), s regulací otáček 600-3000 a přinesla mi spíše více starostí než užitku. Na voskování je dle mého zcela zbytečná (v amatérské oblasti), jediné vhodné použití bych viděl při aplikaci Dodo Prime Lime, zde by na větších plochách asi pomohla od únavy rukou .. Ale prostě vše se musí umět a já práci s leštičkou očividně nezvládám ;].
Takže, než se do nakupování pustíte, velmi dobře si rozmyslete, zda opravdu těch několik tisíc jste ochotní investovat, zda minimálně 2x ročně jste ochotní těch vcelku pomalu ubíhajících několik hodin (jedno celé odpoledne velmi nezábavné práce!) ochotni obětovat. Pokud ne, kupte si za levný peníz dva tři univerzální přípravky od sonaxu nebo turtle, za hodinu a půl budete mít hotovo, auto se bude také 'pěkně blejskat' a po zmoknutí 'bude voda v kuličkách':]. Auto se pak dá bez větších výčitek dále mýt v automyčkách nebo kartáčem v boxech na benzínce, stejně jako jste to najisto dělali i před tím. Ušetříte jak čas, tak peníze. Ale pokud vás ten alespoň 'úvod do detailingu' chytne třeba jako mě, stojí ty peníze i čas opravdu za to, věřte mi! :]
Dotazy a připomínky vítány, když už jsem napsal takový román. Bylo to nutné sepsat hned, dokud přetrvává to nadšení z prvního výsledku. Jen berte na vědomí, že péče o lak na profesionální úrovni vypadá zcela jinak, ošetření nového laku asi také a já jsem pouze nadšený laik, který 'si vypucoval' staré auto a má radost z prvního úspěchu..
No a ted jeden text, co jsem sesmolil jeste v noci, psal jsem to hlavne pro nekoho, kdo by shanel nejake prehlednejsi informace 'do zacatku' jako jsem byl pred mesicem ja .. Poslal jsem to samé i na detailing.cz, ale snad se to neztratí ani tady.
Níže uvedené není žádný návod týkající se detailingu, jen pouze moje osobní zkušenost. Třeba někomu,hlavně v začátku, pomůže :].
O lepší ochranu a vzhled karoserie jsem se začal zajímat, když jsem chtěl připravit na prodej staré Mondeo. Nebyl to zrovna šťastný nápad, koupil jsem levnou elektrickou leštičku a teflonový vosk od Turtle .. A dopadlo to podle toho, sice nějaký efekt to mělo, ale vosk byl mimo plechy úplně všude (a VELMI špatně se hlavně z plastů odstraňoval..), lak nebyl před aplikací nijak ošetřený, prostě ve výsledku spíše katastrofa ;] ..
Protože u zakoupeného focuse, i když deset let starého, jsem už nechtěl tuhle chybu opakovat, začal jsem se o detailing a informace ohledně péče o karoserii zajímat trochu více. Výborný zdroj informací je samozřejmě fórum na detailing.cz, plus i google často pomůže, neuškodí přečíst i celé tohle vlákno plus třeba vlákno http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopic.php?f=10&t=450.
Původně jsem sháněl pouze informace, jaký vosk nejlépe vybrat a jak pracovat s elektrickou leštičkou, ale postupně jsem se dozvěděl tolik informací, že jsem začal o péči o karoserii přemýšlet .. trochu jinak :]. Mimo jiné jsem pochopil, že lak je velmi vhodné ještě před nanesením vosku vhodně ošetřit a následně se o vosk i správně starat.
Jak už jsem psal, jsou to moje osobní zkušenosti, jsem čistý amatér, takže níže uvedené berte s rezervou. Navíc při péči o nové auto s nepoškozeným lakem bude asi celý postup vypadat také jinak, než u deset let starého auta, i když s velmi pěkně zachovalým lakem.
Co je dle mého názoru nezbytné minimum, pokud to myslíte s 'detailingem' trochu vážněji.
- kvalitní pH neutrální šampon, rukavice na mytí, dva kýble pro mytí
- clay s lubrikantem (viz. níže, lubrikant jde nahradit šamponem)
- odstraňovač starého vosku, u staršího auta nejlépe s lehce abrazivním účinkem
- vlastní vosk nebo sealant
- prostředek na vyčištění skel, na vyčištění interiéru, gumových částí a disků kol
- příslušenství jako mikrovláknové utěrky, aplikátory, ochranná páska na plasty ap.
Co jsem zvolil za konkrétní přípravky, po pročtení hodně informací. Důležitou roli hrála i cena, původně jsem chtěl jen kvalitnější vosk, ve výsledku byla částka stejně více jak desetinásobná ;] ..
- šampon Dodo supernatural 250 ml
- noname clay (eBay) 160g, jako lubikant pouze šampon
- jako odstraňovač vosku a částečně jako leštěnku Dodo Prime Lime
- nakonec jsem vybral vosk místo sealantu a to Collonite #476
- na skla Autoglym Fast Glass
- na gumové části, interiér, pneumatiky Autoglym Vinil&Rubber Care
- na disky kol velmi levný Turtle Wax Platinum čistič disků
- Skotch 3434 50m páska, silikonová stěrka, levná 'sasanková' rukavice na mytí, 5x 30x30 mikrovláknové utěrky, 3x aplikátor, rozprašovač, 2x 10l kýble ..
Pokud v základních pojmech týkajících se detailngu nemáte jasno stejně tak, jak jsem neměl já, doporučuji pročíst tato diskuzní vlákna: Slovník Pojmů - viewtopic.php?f=22&t=153 a celé fórum na detailing.cz obecně ..
No a teď můj vlastní postup.
MYTÍ:
Auto jsem umyl v boxu na benzínce, wapkou napustil vodu do kýblů, pak auto co nejlépe opláchnul od mechanických nečistot. Metoda dvou kýblů je popsaná dobře (viz. odkaz), zkráceně jeden 'čistý' kýbl se šamponem, druhý pro vyprání špinavé rukavice před dalším mytím. Takže takto ručně umýt celé auto, Dodo supernatural je opravdu výborný a ředí se v poměru 1:1500 (použil jsem dvě 'odměření dávkovačem' pro přípravu 10l šampónu). Po ručním umytí rukavicí jsem auto stříknul opět wapkou, už mimo box stáhnul vodu na autě silikonovou stěrkou (vím, k tomu jsou výhrady, ale tenhle lak byl stejně v téhle chvíli poškrábaný) a lehce alespoň okna dosušil mikrovláknovou utěrkou.
Mytí pomocí dvou kýblů: http://shop.mvservice.cz/tipy-triky-nav ... lu/c1.html
CLAY:
Po přesunu od benzínky jsem velmi lehce utěrkou očistil auto od prachu, který se při jízdě na auto najisto nachytal (a snad jsem lak moc nepoškrábal :/, bylo by lepší auto mýt přímo na místě, ale možné to v mém případě nebylo). Připravil jsem si půl litru šamponu místo lubrikantu (na půl litru vody jedna dávka Dodo supernatural) a oddělil asi třetinu ze 160g clay hmoty. A pak už jen od střechy směrem níže ošetřil lak.
Byl jsem velmi příjemně překvapený z několika věcí, jsem rád, že jsem nakonec clay pořídil, i když se mi na začátku moc nechtělo .. Předně, že šampon jako lubrikant stačí, asi pokud je kvalitní, je to OK, spotřeba na kombík cca půl litru a to jsem opravdu nijak nešetřil. Práce s clay je docela příjemná, chce to čas a nenutit se, hlavně na spodku auta, 'přitlačit' :]. Clay navíc opravdu výborně odstraní nečistoty, které nešly umýt. Byl jsem hodně překvapený, jak si clay poradí s drobnými 'kovovými rezatými nálety', opravdu jsou jen na povrchu laku. Pomocí clay jsem očistil jak plechy, tak i plastové nárazníky a světla. Je nutné opravdu nespěchat, čistit karoserii po malých částech a hodně se mi osvědčilo po vyčistění kusu auta vzít utěrku a místo utřít do sucha. Je nutné také často clay překládat kvůli zachyceným nečistotám, na začátku jsem měl z toho nepříjemný pocit, hlavně na zašpiněném spodku auta, že si lak ještě více 'drápu', ale ono to kupodivu 'funguje', žádný strach :].
Čištění laku pomocí Clay: http://shop.mvservice.cz/tipy-triky-nav ... ay/c7.html
ODSTRANĚNÍ STARÉHO VOSKU / BROUŠENÍ:
Jako leštěnku a zároveň odstranění případného starého vosku jsem použil Dodo Prime Lime. Předem raději upozorňuji, že tohle je ... nejméně příjemná část ;]. Nevěděl jsem navíc, zda bude Prime Lime stačit i jako leštěnka, pro odstranění jemných škrábanců i zoxidovaného laku, ale byl jsem hodně příjemně překvapený.
Na doporučení jsem pomocí Prime Lime ošetřil i plastové části na karosérii, i plastová přední a zadní světla. Aplikace je v podstatě jednoduchá, na aplikátor nanést trochu zelené tekutiny (na začátku více, pak se už aplikátor 'nacucá') a postupně, krouživými pohyby čistit karosérii kus po kusu. Nechat trochu zaschnout a rozleštit utěrkou. Protože jsem chtěl lak i trochu 'vyleštit od škrábanců', nanášel jsem Dodo pečlivě a nebál se přitlačit. Ruce u toho bolejí až moc, kdybych uměl pracovat s elektrickou leštičkou, tohle by byla přesně ta fáze, kdy by to setsakra pomohlo ;].
Byl jsem hodně překvapený i 'brusnou funkcí' u Lime Prime, velmi pěkně se například odstranily dost viditelné škrábance pod klikami dveří, nebo nečistoty ve spodní části auta, se kterými si už neporadil clay. Také světla opravdu 'ožila'.
Po vyčištění celého auta jsem ještě znova přečistil černé plasty, na kterých Prime Lime zaschnul, stačilo jen 'nacucaným' aplikátorem plasty 'navlhčit' a ihned přeleštit utěrkou, jde to snadno.
NANESENÍ VOSKU:
Po vyčištění auta pomocí Prime Lime bylo nanášení vosku už přímo lahodné :], nemusel jsem na aplikátor nijak tlačit, vše šlo velmi snadno. Jediná nepříjemná část nanášení vosku je vyhnutí se plastům, naštěstí oblepení plastů páskou Scotch je skoro i zábava a pak už je voskování snadné. Mimo plasty jsem se raději vyhýbal i sklům, světla jsem ale i voskem ošetřil.
Navoskoval jsem celé auto a teprve pak jsem vosk rozleštil utěrkou. Rozleštění jde sice o poznání hůře, než když je vosk ještě nevyschnutý, ale návod je návod ;]. Po rozleštění jsem ještě velmi opatrně dočistil ty části plastů, které se mi při voskování i přes oblepení páskou podařilo zašpinit, naštěstí Dodo Prime Lime je v tomhle směru výborná věc.
SKLA, INERIER:
Čištění skel a interiéru asi není nutné moc popisovat. Plasty a gumové části jsem vyčistil pomocí Autoglym Vinil&Rubber Care. Na skla Autoglym Fast Glass, jedna utěrka na mokré čištění a druhá pro vyleštění, skla se tak dají vyčistit opravdu bleskově, zapomeňte na různé jary, irony a podobné postupy ;].
Pneumatiky jsem nakonec nečistil, ošetřím je až při přezouvání. Čištění elektronů bude muset také počkat až do příštího mytí na benzínce, teď mám bohužel na autě shodou okolností černé plecháče bez deklů, takže jsem auto raději ani nefotil ;] ..
SPOTŘEBY PROSTŘEDKŮ:
Nejvíce byla kvalita poznat asi na šamponu, díky ředění Dodo supernatural 1:1500 jsem i přes jak mytí, tak i použití šamponu jako lubrikantu pro clay nespotřeboval nijak znatelně. Ona ta čtvrtlitrová lahvička stačí na přípravu skoro 400 litrů šamponu a to je prostě znát :]. Nejznatelněji ubylo asi čističe Dodo Lime Prime, tipuji tak třetina 250ml lahvičky. Ale já opravdu nešetřil, alespoň na první čistění auta, právě kvůli odstranění škrábanců z asi ještě nikdy neošetřeného laku. Naopak z vosku neubylo vizuálně skoro nic, přibližně 400ml plechovka mi vydrží na doživotí a to nejvíce vosku šlo do aplikátoru.
Šest mikrovláknových utěrek bylo skoro až málo, klidně bych jich několik navíc využil, v tomhle směru nešetřit, nestojí tak moc. Nevím, zda nejsou na jedno použití, zkusil jsem je ručně v saponátu vyprat, uvidím až uschnou.
Clay vydrží na tři až čtyři čištění, i ten použitý je ještě relativně k použití, alespoň na disky v každém případě. Z čističů skel a interiéru ubylo také neznatelně, koupil jsem litrové flašky s rozprašovači, tohle také vydrží na několik desítek čištění.
CENA:
Pro nákup potřebných přípravků doporučuji například český MVService: http://shop.mvservice.cz/. Sortiment maji velmi rosahly, hodně věcí je asi i podle popisu skladem. Já osobně jsem vše poshánel ze zahraničí, nějakou tu korunu jsem na tom sice ušetřil, ale zase toho času stráveného navíc, platby přes paypal, poštačka, která chodí pořád s nějakými balíčky a tak :] ..
- šampon doporučuji kupovat koncentrát a přepočítávat vždy cenu na množství připraveného šamponu. Doporučuji Dodo, jak už na deteilingu někdo psal, cena 'na litr' je v závislosti na ředění plus mínus stejná u všech jejich výrobků ..
- u leštěnek pozor na hrubost abraziva, některé leštenky 'ubírají' hlavně na hranách už příliš moc laku, pokud nemáte lak už opravdu hodně matný, doporučuji nešetřit a koupit Dodo Prime Lime, je sice o něco dražší, ale použijete jej jak na škrábance, tak i na odstranění starého vosku a hlavně také na čištění vnějších plastů od vosku
- clay jsem i přes doporučení nakonec koupil velmi levný a jsem spokojený, nemám sice s čím srovnávat, ale při dobré lubrikaci jsem lak nepoškrábal, stačil na to jen šampon.
Suma sumarum, při kombinaci šampon, clay, leštěnka a vosk počítejte i s příslušenstvím s cenou okolo tří tisíc korun :/. Zde jsou ceny, za které jsem nakupoval, cena s dopravou, kupoval jsem vše z mé oblíbené Anglie (hlavně z Elite Car Care):
- Dodo Juice Born Supernatural Wax Safe Shampoo 250ml - 17.50 liber
- Collinite #476s Paste Wax - 20 liber
- Car Clay Bar 160g - 7 liber
- 6 Soft MICROFIBRE Cloths 40x40 - 7.50 liber
- Dodo Juice Lime Prime 250ml - 17,50 liber
- Hydra Flexi stěrka - 8 liber
- Scotch 3434 páska - 4 libry
- 2x Terry kruhový aplikátor - 2 libry
- Autogym Vinil&Rubber - 6 liber
- Autoglym Fast Glass - 5 liber
- doprava 11 liber
Při kurzu libry lehce pod 31Kč to vychází na přibližně 3.200 Kč.
Najisto se daji provést jen některé kroky, nebo kopit levnější kosmetiku (Sonax ap.), ale počítejte s tím, že jakmile začnete kupovat relativně kvalitnější přípravky, stejně asi ve výsledku nakoupíte podobnou sestavu jako zde uvádím, lišit se bude třeba jen ve vosku.
POZNÁMKY NA ZÁVĚR:
Pokud můžu posoudit na závěr, zda se to celé 'vyplatí', tak zcela na rovinu: pokud detailing nebudete brát u staršího auta jako hobby, pak asi nevyplatí ;] .. Myslím si, že co se týče ochrany laku, pokud na auto napatláte nějaký univerzální prostředek 'od Želvy', který obsahuje leštěnku i vosk nebo sealant, nebude výsledek, co se týče ochrany laku, o moc horší. Rozdíl je právě v tom přístupu, pokud se auto ošetří opravdu pečlivě, je to pak pocit k nezaplacení :]. Navíc nevěřil jsem, jak po estetické stránce může desetileté auto výborně vypadat, i ten stříbrný lak jakoby lehce 'ztmavne do mnohem líbivější šedé'. Peněz teď už nelituji, i když na začátku, když kupujete vše 'od nuly', to je děsně prachů ;] .. Každá položka je okolo 400-600 Kč, pořád si říkáte, že tohle co už máte, bude stačit, ale pak vám to stejně nedá, koupíte další přípravky na okna, plasty, více utěrek, nějaký ten aplikátor navíc, a i ten clay nakonec koupíte, když do vás všichni kolem hučí, že je to dobrá věc .. A nakonec už ty peníze ani raději nesledujete, v rámci zachování duševního zdraví ;)) ..
Ale jakmile je auto alespoň poprvé ošetřené, vypadá jak vypadá, tak se s těmi investicemi prostě smíříte a v duchu se utěšujete, že 'ty srágory vydrží na hodně dlouho' a vůbec! :D
Elektrickou leštičku spíše nedoporučuji, ale možná budete šikovnější jak já a práci vám ulehčí. Já nakoupil levnou z Aukra (okolo 1.100 Kč včetně dopravy a nástavců), s regulací otáček 600-3000 a přinesla mi spíše více starostí než užitku. Na voskování je dle mého zcela zbytečná (v amatérské oblasti), jediné vhodné použití bych viděl při aplikaci Dodo Prime Lime, zde by na větších plochách asi pomohla od únavy rukou .. Ale prostě vše se musí umět a já práci s leštičkou očividně nezvládám ;].
Takže, než se do nakupování pustíte, velmi dobře si rozmyslete, zda opravdu těch několik tisíc jste ochotní investovat, zda minimálně 2x ročně jste ochotní těch vcelku pomalu ubíhajících několik hodin (jedno celé odpoledne velmi nezábavné práce!) ochotni obětovat. Pokud ne, kupte si za levný peníz dva tři univerzální přípravky od sonaxu nebo turtle, za hodinu a půl budete mít hotovo, auto se bude také 'pěkně blejskat' a po zmoknutí 'bude voda v kuličkách':]. Auto se pak dá bez větších výčitek dále mýt v automyčkách nebo kartáčem v boxech na benzínce, stejně jako jste to najisto dělali i před tím. Ušetříte jak čas, tak peníze. Ale pokud vás ten alespoň 'úvod do detailingu' chytne třeba jako mě, stojí ty peníze i čas opravdu za to, věřte mi! :]
Dotazy a připomínky vítány, když už jsem napsal takový román. Bylo to nutné sepsat hned, dokud přetrvává to nadšení z prvního výsledku. Jen berte na vědomí, že péče o lak na profesionální úrovni vypadá zcela jinak, ošetření nového laku asi také a já jsem pouze nadšený laik, který 'si vypucoval' staré auto a má radost z prvního úspěchu..
ex. FFI 1.6 kombi 2000, soucasne Chrysler Grand Voyager 3.3i
- Miguelicek
- Test driver
- Příspěvky: 2745
- Registrován: 09.08.2008 16:31
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Fotky by to chtělo 

- WnemOne
- Zkušený
- Příspěvky: 1074
- Registrován: 14.04.2008 16:27
- Bydliště: Krupina/Banskobystricky kraj
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
JJ toto sú litánie
, ale dal som to. Fotky ! Ti nemusíme veriť. 


Ford Focus 1.8 TDCi 85 kW HatchBack (3-doors) Bol ....
Galeria: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.ph ... 4&start=45

Galeria: https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.ph ... 4&start=45

- spachal
- Junior
- Příspěvky: 323
- Registrován: 24.07.2010 19:58
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Njn, tak ja tam dam alespon stare alu patnactky z Mondea a nafotim, kdyz vas to tak zajima ;] ..
ex. FFI 1.6 kombi 2000, soucasne Chrysler Grand Voyager 3.3i
-
- Test driver
- Příspěvky: 4257
- Registrován: 16.12.2009 13:04
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Kašli na kola nafoť to tak ať ty plecháče není vidět.
- Quickie
- Moderátor
- Příspěvky: 7239
- Registrován: 10.03.2008 21:18
- Bydliště: Revúca, Trnava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
chlapi blizi sa moj cas dodovania...
na aute mam asi od aprila korytnacku + taketo škrabančeky
mam to leštit lime prime alebo lime prime lite?
na aute mam asi od aprila korytnacku + taketo škrabančeky
mam to leštit lime prime alebo lime prime lite?
- Dzefer
- Zkušený
- Příspěvky: 1831
- Registrován: 26.03.2008 15:42
- Bydliště: Bratislava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
to je masaker velky skrabanec a ani lime prime to neda dole.
- Quickie
- Moderátor
- Příspěvky: 7239
- Registrován: 10.03.2008 21:18
- Bydliště: Revúca, Trnava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
fuuuha.. no tak neviem ci nedam aj trochu farebneho turtle waxu trochu na ten škrabanček a potom dodo.. ale to je asi chobotina co?
nad tym malym je este jeden taky dlhý.. tiež bol taký biely. ale ten som presiel tou fixkou fix it pro čo to reklamuju v telke za 40 €.. ja som to kupil v Hlohovci v kauflande za 10 €.. jeden manik to tam aj predvádzal ta reku zoberem na skušku..
neviem skade sa tam na boku beru tie skrabance.. mozno od kamienkov alebo čo

nad tym malym je este jeden taky dlhý.. tiež bol taký biely. ale ten som presiel tou fixkou fix it pro čo to reklamuju v telke za 40 €.. ja som to kupil v Hlohovci v kauflande za 10 €.. jeden manik to tam aj predvádzal ta reku zoberem na skušku..
neviem skade sa tam na boku beru tie skrabance.. mozno od kamienkov alebo čo

- vcedula
- .
- Příspěvky: 4065
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Bratislava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
toto s Lime Prime nedas dole samozzrejme, Lime Prime je na jemnulinke skrabance od kefy a podobne. Na toto by si mal pouzit opravnu sadu, teda nemusis rovno tu z Fordu, ale su aj na lak. Vacsinou su to 2 druhy smirglov, potom jeden lestiaci gel (nieco ako Lime Prime) a potom jeden konzervacny gel. Byvaju to take sady. Ovsem aj tak to bude asi zdy vidiet, urcite nie tak ako teraz.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body
- spachal
- Junior
- Příspěvky: 323
- Registrován: 24.07.2010 19:58
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
>Quickie: tohle rozlestit asi jen strojove, na takovy skrabanec uz Dodo Prime Lime nepomuze (a Lite uz vubec ne, to je bez abraziva) ..
No a k tomu memu snazeni o vikendu, zde je par fotek, bohuzel jsem se k foceni dostal az po trech dnech, auto je uz zaprasene az moc, takze jen par fotek: Na deset let stary focus to je hadam slusny vysledek, jsem spokojeny :]
No a k tomu memu snazeni o vikendu, zde je par fotek, bohuzel jsem se k foceni dostal az po trech dnech, auto je uz zaprasene az moc, takze jen par fotek: Na deset let stary focus to je hadam slusny vysledek, jsem spokojeny :]
ex. FFI 1.6 kombi 2000, soucasne Chrysler Grand Voyager 3.3i
- Quickie
- Moderátor
- Příspěvky: 7239
- Registrován: 10.03.2008 21:18
- Bydliště: Revúca, Trnava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
velmi slušny vysledok by som povedal..
okej takže škrabanec poriešim zrejme opravnou sadou od forda a potom použijem asi ten lime prime lite, kedže mám v podstate nový lak, tak by som mu nechcel velmi uberat obycajnym lime prime.. už sa neviem dočkat
a potom budem nadavať jak ma ruky budu boleť

okej takže škrabanec poriešim zrejme opravnou sadou od forda a potom použijem asi ten lime prime lite, kedže mám v podstate nový lak, tak by som mu nechcel velmi uberat obycajnym lime prime.. už sa neviem dočkat

a potom budem nadavať jak ma ruky budu boleť


- spachal
- Junior
- Příspěvky: 323
- Registrován: 24.07.2010 19:58
- Bydliště: Karlovy Vary
- Kontaktovat uživatele:
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
Z Lite verze by Te ruce bolet nemely, je to jen cistic, neni treba tlacit jako u Lime Prime, kvuli abrazivu. Clay byl na ruce v pohode, voskovani to uz byla uplna pohodicka, nejhorsi byl prave krok cisteni a brouseni s Lime Prime. At se dari, stoji to za to! :]
ex. FFI 1.6 kombi 2000, soucasne Chrysler Grand Voyager 3.3i
- vcedula
- .
- Příspěvky: 4065
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Bratislava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
2-rocny lak uz nie je novy. Takze s kludom mozes pouzit Lime Prime, aspon bude vysledok lepsi. Vosk dobre vynikne len vtedy, ak je podklad poriadne spracovany. Okrem toho, Lite strhne zvetralu vrstvu a tym padom obnovi farbu. Nemusis sa bat, nerozpravame o milimetroch, ale o stotinach milimetra. Ak ides pouzivat kvalitny vosk, aby to malo zmysel musis pouzit aj abrezivny cistic. Ovsem ak sa budes o auto dobre starat po prvom vycisteni a navoskovani. mozes druhe velke cistenie (po pol roku) uz robit s Lime Prime Lite, teda bez abreziv.
Za tu namahu to bude urcite stat. Ja som teraz krasne videl, co robi kvalitne navoskovane auto. Nemal som ho kedy umyvat, zostalo bez umytia tusim dva mesiace. Spravalo sa to tak, ze ked naprsalo, tak dazd zmyl spinu z dveri a zo spiny zostali len stekance.
Za tu namahu to bude urcite stat. Ja som teraz krasne videl, co robi kvalitne navoskovane auto. Nemal som ho kedy umyvat, zostalo bez umytia tusim dva mesiace. Spravalo sa to tak, ze ked naprsalo, tak dazd zmyl spinu z dveri a zo spiny zostali len stekance.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body
- Quickie
- Moderátor
- Příspěvky: 7239
- Registrován: 10.03.2008 21:18
- Bydliště: Revúca, Trnava
Re: Detailing, aneb pořádné mytí auta (bez Tempa a Želvy)
oki tak dám teda na vase rady a použijem len lime prime. brácho povedal že mi pomoze poumyvat a strechu napatlat... este presne nevie co ho čaká
dufam ze mi potom nezakaze prístup na jeho dvor 


Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 hostů