Pri skrate je napatie medzi + a - svorkou baterie v podstate nulove. Co pri starte urcite nenastava. Kedze by ani RJ motora, vstretkovanie, a ostatne elektricke veci nefungovali - predsa staci, ze klesne napatie pod 9-10V a uz je problem.
Dovod, preco to v zime startuje horsie:
Hustejsi olej, studeny motor... bla bla maju na to maly vplyv.
Oloveny akumulator ma pri -10°C cca 60% kapacitu z plnej kapacity pri 25°C.
Dalej, nizsou teplotou rastie aj vnutorny odpor baterie, takze pri zatazeni rovnakou zatazou (starterom) ma na vystupnych svorkach nizsie napatie.
Je to sposobene nizsou teplotou elektrolytu a elektrod, takze chemicka reakcia prebieha pomalsie.
To je dovod preco niektori vytahuju bateriu von a daju ju do teplej garaze/bytu. Potom auto chyti ako keby bolo leto, aj ked ma motor -20.
Preto aj niekedy chyti v zime auto az na 3.,4.,5. pokus, ak ma po kazdom pokuse par sekund na "oddych" na dobehnutie chemickej reakcie na elektrodach. Pri kazdom neuspesnom starte sa teplota baterie zvysi. Mohlo by sa zdat, ze bateria je este viac vymlatena. Ale naopak, vyssou teplotou sa jej zvysi startovacia schopnost. Ma to samozrejme svoj limit. Po jeho prekroceni uz pomoze len externy zdroj energie.
Koniec osvety
