Skusim trochu analyzovat motor HTP. Viem, ze toto je tema pre motor 1.6i 74 kW, no ten sa sprava na chlp rovnako :
HTP 12V 47kW ma na svoj objem naozaj slusny krutiak - 112 Nm a to uz pri 3000 rpm. Ked to porovnam napriklad s motorom Suzuki Ignis 1.3 VVT, je to iba o 6 Nm menej, japonec ale tento krutiak dosahuje az nad 4000 rpm, takze tvrdenie, ze s HTP sa jazdi prijemnejsie nez s vyslovene vysokootackovym japoncom je na 100% pravdive, presne tuto istu skusenost mam aj ja. Prave pre tento fakt sa ten motor vola HTP -
High
Torque
Power, co si naozaj zasluzi. A prave toto ospevuje velka vacsina ludi s diagnozou HTP+ Problem tohto motora je ale hned za hranicou 3000 rpm, pretoze krutiak zacina klesat, pricom v maxime vykonu (5500 rpm) ma uz iba 82 Nm, cize iba 73% maxima. A toto je kamen urazu - 112 Nm je k dispozicii prave pri 90 km/h, potom motor velmi citelne slabne. A co je horsie, pokles krutiaku vo vyssich otackach je tak velky, ze kombinacia kratsieho prevodu a podstatne nizsieho krutiaku vo vysokych otackach po podradeni situaciu vobec nezlepsuje. Teraz sa opat vratim k Suzuki 1.3VVT - maximum krutiaku je sice az v 4000 rpm, no do obmedzovaca v 6500 rpm klesne na 101 Nm, co je 86% maxima, takze motor nevadne tak rychlo. Ak je toho krutiaku malo, staci podradit, kombinacia kratsieho prevodu a iba o nieco nizsieho krutiaku navodzuje podstatne lepsie zrychlenie, ako v pripade HTP.
Ked sa pozrieme na slavny produkt Yamahy - 1.6i v FFII bohuzial vidime, ze sa chova presne rovnako, ako HTP - pri 4000 rpm dava 150 Nm, pri 6000 rpm je to ale uz iba 117 Nm, cize 78% z maxima, co pri podradeni a zbesilom toceni az na obmedzovac opat neprinasa nic pozitivne, iba hluk a spotrebu. Maximalny krutiaci moment je ale na 1.6-tku naozaj slusny, staci si porovnat ine aj podstatne vykonnejsie 1.6i - napr. ValveMatic od Totyoty s 97 kW a 163 Nm ci 92 kW / 157 Nm v pripade Kia / Hyu. No aj Ford ma zbran - TiVCT, ktory pri 4200 rpm dava 155 Nm, na strope (6000 rpm) 85 kW a 135 Nm, co je 87% maxima, takze opat je pocit vadnutia motora podstatne slabsi.
Z vyssie uvedeneho vyplyva, ze objem atmosferickeho motora je jednoducho nenahraditelny, ako aj to, ze vysoka ucinnost HTP naozaj funguje velmi dobre, no iba po urcitu hranicu (3000 rpm), co v pripade Fabie HTP znamena koniec dobrych jazdnych vlastnosti pri rychlosti 90 km/h, v pripade FFII 1.6i sa tento efekt posuva kusok vyssie k 130 km/h. TiVCT je na tom podstatne lepsie.
Verim, ze po tejto analyze sa vsetkym HTP+ otvoria oci. Ten motor sa hodi naozaj iba do mesta. Do rodinneho auta typu Roomster je vrazedne slaby.
PS
Admin, ak mas vyhrady, urob z toho inu temu. Za pochopenie dakujem.
Krivky HTP su k videniu na
Kód: Vybrat vše
http://www.auto.cz/foto/?uid=404dd4da50258&art=336