OK olej. V dnešní době napsat pravdu, nejen o olejích proti zájmům koncernů a ekoteroristům, je jako boj s větrnými mlýny. Je stále pravdivá teorie " kdo maže ten jede" , já dodávám že šetří motor.
Ve všech odvětvích výroby, je boj, kdo bude výhradním partnerem pro osazení auta z pásu, Žárovky, pneumatiky, oleje,filtry, svíčky....atd. Jelikož se dodávající firma zaváže cenou a kvalitou dílce, na oplátku zase třeba ford musí respektovat dodavatele a tím , že jen a jen tento produkt Motorkraft je jediný pro tuto značku. A toto je alfou a omegou všech manuálů dodávaných k výrobkům.
Je zde třeba popsat chování motoru při změně oleje, protože stále 80% lidí je přesvědčeno že ten olej A1 je nejlepší, co mohou autu dát. Praxe je však někde jinde, což hlavně ti, co nevědí ani kama se olej leje nejvíce vyskakují a mlátí manuálem o stůl. Když se zeptám, tak o motoru vědí kulové ,proč to tak je.
Trochu to popíši proč se dospělo k oleji A1.
Byla snaha co nejmenšího odporu kluzných částí a tím zmenšením ekologických norem. Staré motory měly větší vůli mezi pístem a válcem, protože se počítalo s tepelnou diletací materiálu pístu. Píst byl vyráběn eliptický a kuželový, měřený ve třech bodech. Po zahřátí na pracovní teplotu se srovnal na přesný válcovitý tvar. Proto byla nutnost většího filmu oleje na stěnách válců, pro zatěsnění větší vůle. Jelikož byl vyvínut materiál Invar, který se do pístů zalévá, tak se vyrušila tvarová diletace a píst ve válci může mět vůli jen 0,02mm a je vyráběn přesně válcovitý. Tím pádem
"může" ne musí být použít olej s menším filmem A1 jak je to vtloukáno do hlavy manuálem. Problém však narůstá se zvyšující zátěží a teplotou, což v letních měsících se projevuje větší spotřebou oleje, pazvuky z motoru a chvilkovým projevem jako že nějak motor ztrácí výkon. On totiž nemaže a to je ta příčina pozdějších projevů i bez zátěže. Co se týče zvýšené spotřeby PHM při 5W-40 je blbost na entou. Olej 5W-30 A1/B1 má jen o 2% vliv na spotřebu ale dle etalonu a tím je olej 15W-40????? se kterým se lehkoběžnost porovnává, což asi kolik bude mít rozdíl při porovnání s 5W-40???, který má molekulárně snížen třecí odpor a je v odporu stejný jako A1. Asi nula, nula prd, hlavně že valí všem šruby do hlavy. A to je ta teorie a praxe, kterou nikdo z manuálistů vysvětlit nedovede.
