ABS - mýty a fámy

Nápravy, řízení ...
Moderátor:ZaQik
Uživatelský avatar
phofy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 9502
Registrován: 23.07.2011 11:32
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od phofy » 07.12.2011 19:17

Dělám to úplně stejně jako Nepér :Dancer:

Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

ABS

Příspěvek od Nepér » 07.12.2011 19:28

C-Maxis píše:Pokud dostat smyk, tak radeji na zadek, nez na predek.
To je právě to, že smyk zadní nápravy je nebezpečnější, proto bych to definoval tak, že dozadu se nemá dávat výrazně horší vzorek, než dopředu.
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Uživatelský avatar
Radekjo
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1517
Registrován: 08.12.2009 18:30
Bydliště: OVA

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Radekjo » 07.12.2011 19:59

Lepší vzorek dopředu abych vyjel a zabrzdil. Pokud někdo plánuje si nechat na zadku 4,2 a na předek funglovky tak to ať si radši koupí všechny čtyři.
FM MKV 2,0 TDCI 15

FF II 1,8 TDCI 05 (pořád žije ale hnije) :nunu:
RS MSI GS73VR 6RF-048CZ Stealth Pro

Uživatelský avatar
C-Maxis
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1852
Registrován: 21.07.2009 20:39
Bydliště: Praha 9

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od C-Maxis » 07.12.2011 21:07

Nepér píše:To je právě to, že smyk zadní nápravy je nebezpečnější, proto bych to definoval tak, že dozadu se nemá dávat výrazně horší vzorek, než dopředu.
Ja osobne smyk zadni napravy solidne rozpoznam a do jiste miry umim kompenzovat. Ustreleni predku je pro me osobne daleko horsi.
Ford Focus C-MAX, GHIA 1,6 TDCi 80kW DPF, 2007 pred FL Obrázek

Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Nepér » 07.12.2011 22:26

Nojo ale jak už tu někdo psal, náraz do stromu z boku (smyk zadní) je horší, než náraz do stromu čelně (smyk přední nápravy). Ono stačí dát chytře zimní gumy jen dopředu. Pak to má vcelku dobrou trakci, normálně to brzdí, takže pohodička a jedem. Ale pak přijde rychlejší zatáčka a visíš na stromě. Když dáš hypoteticky zimní gumy jen dozadu, tak to nepojede, nebude to brzdit, proto pojedeš pomalu a zadek ti na lepších gumách neuteče. To je celá filozofie toho "lepší vždy dozadu". S tím souhlasím. Ale nebral bych to jako dogma, kvůli kterému si nechám sjet jen dvě gumy. Na obou nápravách má být stejně dobrá/špatná guma. Jakým způsobem to tak udržet je k diskusi. Jak to dělám já už jsem psal. O vhodnosti jiných postupů s obměňováním jen jedněch gum nejsem přesvědčen.
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Eidž
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2224
Registrován: 20.02.2010 09:39
Bydliště: Hradec Králové/Pardubice

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Eidž » 09.12.2011 06:43

C-Maxis píše:Pokud dostat smyk, tak radeji na zadek, nez na predek.
Promiňte, to jsem si myslel taky.
Pak jsem dostal teoretický výplach a nevěřil jsem.
Pak jsem si to zkusil na polygonu a čuměl jsem.

Smyk přední nápravy, je pohodička. Auto si plave, ale díky ABS jste velice rychle bez smyku. A po ten krátký čas, co auto plave, tak furt si řídíte volant, jak jste zvyklý, to jest točíte tam, kam chcete, aby auto jelo. A hlavně, auto tam jede. Sice pomaleji, ale je řiditelné.

U smyku zadní nápravy, musíte hned, jak to cítíte v zadku, promiňte mi ten výraz, ale to je místo, kde cítíte, že auto ujíždí, tj. tam, kde se dotýkáte sedadla, kdežto smyk přední nápravy cítíte na volantu, točit KONTRA, tj, kurevsky rychle na druhou stranu. Když jsem, připravený, protože jsem věděl, že to cvičíme, poprvé dostal smyk zadní nápravy, ač jsem věděl, že mám dělat kontra, udělal jsem to POMALU. Důsledek - auto se dostalo do hodin, zadek vpředu a mimo dráhu.
Po druhé už jsem to stihl, jenže, smyk zadní nápravy je mrcha, a jak v teorii pravili, tak se stalo. Ihned následoval smyk zadní nápravy, ale na DRUHOU stranu. KONTRA na druhou stranu. To je už slušné cvičení s kolečkem volantu.
No, po 10 minutách, což bylo cca 15 jízd, to všichni zvládli a pak už jsme si smyk zadní nápravy užívali. Ale stát se to při normální cestě, nemám šanci. Vím to a budu dělat vše proto, abych se do té situace nedostal. Už z dalšího faktu, že při smyku zadní nápravy se auto natočí bokem. A když už mám mít střet s protijedoucím autem, tak buď to strhnout do příkopu, což u smyku přední nápravy jde nebo čelně - je co deformovat. Ale raději se vyhnout. Rozhodně ne bokem. Není co deformovat a lidské tělo při bočním nárazu je poměrně rychle KO. Jak jsem psal - boční náraz při 30 km/h a jste v bezvědomí, čelní náraz 50-60 km/h, jste otřeseni, můžete mít zlomeninu, ale při vědomí.
A z kurzu zdravovědy víme, že nejdřív základní životní funkce a že pokud je člověk při vědomí, komunikuje a je schopen pomoci. V bezvědomí nevíte, je to prostě víc rizikové.

Smyk zadní nápravy neeee. I proto výrobci aut dělají pohon přední nápravy, neboť Vám pomůže snížit riziko vzniku smyku zadní nápravy. BMW, které u některých modelů má pohon zadní nápravy, má jiné featury, aby k smyku nedošlo.

Proto na zadek lepší vzorek. Snižuji riziko, že když to neodhadnu a jedu příliš rychle a je snížená přilnavost, tak to zafunguje.

Pokud ročně najedete 15 tis. km, z toho 6 tis. v zimě, tak si pneumatiky točte, ze předu na zadek. Ale věřte, dát lepší vzorek na předek je mýtus.
Pokud ve firmě najedu 45 tis. ročně, tak bych za zimu 2x přehazoval kola, abych sjížděl rovnoměrně. To je asi nesmysl, co?
Takže, dozadu lepší vzorek. To je to, co by jste si mohli zapamatovat...

Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno


Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Nepér » 09.12.2011 08:24

Já bych tomu neříkal mýtus lepších gum na předek ale jak jsem psal - na zadní nápravu není bezpečné osadit výrazně horší vzorek. Jinak je to všechno pravda a kdybys při tvém nájezdu ta kola přehodil, což je akce maximálně na 30 minut, dosáhneš rovnoměrnějšího opotřebení a vyváženějších jízdních vlastností v průběhu celé sezóny. Nesmysl to tedy není. Olej taky měníš podle najetých km. Navíc pak není třeba tak často obměňovat pouze jednu dvojici gum ale stačí vyměnit všechny naráz, za delší dobu. Ale u firemního auta je to asi jedno, firma to zaplatí :wink:
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Uživatelský avatar
C-Maxis
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1852
Registrován: 21.07.2009 20:39
Bydliště: Praha 9

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od C-Maxis » 09.12.2011 08:44

Kdo to zna na Cernem Moste prijezd k IKEA smerem od Sterbohol (z Jizni spojky).
Je tam obludna pravotociva zatacka asi 90° a omezeni myslim na 30.
2x jsem tam dostal smyk predku (lehce namokle) na Potenzach ojetych tak 5 tkm. Jel jsem tam tak 38 myslim, bezne se da do 45. ESP samozrejme pracovalo, takze auto podivne zaplavalo. Me osobne to vydesilo vic, nez kdyby mi zacal ujizdet zadek.
Proste proto, ze ustrelenych zadku jsem zazil spoustu - teda hl. pri blbnuti. Normalne jezdim defenzivne a primerene (vozim deti).

Me osobne prijde, ze ustreleny predek - chci jet do prava a sune me to ven ze zatacky- jeste vetsim nastaveni rejdu doprava porad vic a vic utrhuji od silnice. Prehnane: ve finale mam uz rejd kolmo ke skutecnemu pohybu predku.
Ale jak rikam, na polygonu jsem nebyl a netvrdim, ze mam ja pravdu. Je to jen nazor.
Osobne myslim, ze poygon je dulezity hl. k tomu, ze rozumny clovek po absolvovani dela vsechno proto, aby se do tech polygonnich situaci vubec nedostal.
Ford Focus C-MAX, GHIA 1,6 TDCi 80kW DPF, 2007 pred FL Obrázek

Uživatelský avatar
spanel
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 915
Registrován: 02.09.2009 17:32

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od spanel » 09.12.2011 11:36

Vystřídal jsem již několik aut - Moskvič 408, Š 105S, Wartburg 353, Š 120-125L, Opel Vectra B, Š Felicia, Octavia - různé generace, nyní Focus. Jednalo se v zásadě o 3 hlavní kategorie - pohon zadku s motorem vepředu, pohon zadku s motorem vzadu a pohon předku s motorem vepředu. A všechny kategorie se chovaly na kluzku jinak a také záleží na obsazení vozu a nákladu a pak na naladění podvozku, typu odpružení a složitosti náprav. Nebudu zde psát o 4 kolkách, ty nejsou standardem.
Asi budou všichni souhlasit, že jsou dva hlavní typy smyků a to přetáčivý a nedotáčivý. Přetáčivý dostanete ve většině případů u vozů s motorem vepředu a pohonem zadku a s motorem vzadu a pohonem zadku, zatímco většina nedotáčivých smyků je u vozů s motorem vepředu a pohonem předku. Pominu zde pár výjimek, kdy výrobci rozloží hmotnost vozu 50:50. A mám také zkušenost s používáním zimáků jen na hnané nápravě.
Ze zkušenopsti musím doporučit použít na všech 4 zimáky a vždy s dostatečným vzorkem a od kvalitního výrobce a žádné protektory. A u vozů s motorem vepředu s pohonem předku mít ty lepší vepředu, protože je několikanásobně větší šance nedotáčivého smyku a v tom případě je hmotnost vozu při brzdění přenášena na přední nápravu a tato hmotnost, která je viníkem nedotáčivosti pomáhá hlubřímu vzorku dostat se pod břečku či sníh na podklad, kde zabere a s pomocí ABS lze vozidlo při smyku ještě v rámci možností ovládat. Na čistém ledu pak nepomůže nic, nežli jet krokem a modlit se, abyste nepotkali nějakého trotla, který spoléhá na to, že má zimní gumy, ABS, ESP, ...8 airbagů atd a cítí se tím pádem nesmrtelný.
To, že auto s "předkem" se díky špatným gumám vzadu dostane do méně obvyklého přetáčivého smyku a tím i riziku nárazu na bok není vinou gum, či systému pohonu, ale idiotem, který sedí uvnitř, a na idioty žádná technika nepomůže. Nejlepší prevencí je to, jet tak, abych se do smyku nedostal. Viz: http://zpravy.idnes.cz/ridic-vjel-po-sm ... zpravy_sot
Do 3.5.2020 byl: FoFo II COMBI, 2006, 1.8 TDCi, 85 kW, Diamond White

Uživatelský avatar
Sobull
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1393
Registrován: 24.08.2009 18:09
Bydliště: Polička

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Sobull » 09.12.2011 11:54

Tak už to někdo rozdělte. Tohle už není OT, to je anarchie :mrgreen:
FFII kombi 2,0TDCI, 2006

Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Nepér » 09.12.2011 13:57

Já nevím, kdo a za jakým účelem tu vytahuje stále další jakési mýty....
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Uživatelský avatar
Hal9000
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3658
Registrován: 21.01.2011 17:41
Bydliště: Plzeň

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Hal9000 » 09.12.2011 14:58

Jaké další, jsou tu jen dva :nixw: A je jedno jak to nazýváš, ale jsou to věci, které spousty lidí nevědí a věří v nesprávný opak....mýty :mrgreen:

Eidž
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2224
Registrován: 20.02.2010 09:39
Bydliště: Hradec Králové/Pardubice

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Eidž » 09.12.2011 21:25

spanel: Já řídil jen Volha 21 (motor v předu, pohon zadní nápravy), Tatra 613 (motor vzadu, pohon zadní nápravy), Škoda 125L (totéž jako Tatra :mrgreen: až na to, že tam je o 83 kW slabší motůrek), Warburg, Forman 135 GLX, Felice, Fábie I, II, Octávie I, II, Superb....
Ale to není podstatné.

Podstatné je, že jsem si vyzkoušel, že smyk přední nápravy, je nepříjemný, je to smyk, ale je to čajíček proti smyku zadní nápravy. Na polygonu s námi bylo Kangoo (4x4). Jako rozjezd do kopce na kluzné ploše, tam nám to natřel. Prostě 4x4. Ale na smyk to byla koza, která šla do hodin (smyk zadní nápravy) víceméně vždy. Jakmile to řidič přehnal (nájezdová rychlost), točil se.
Jako bylo fajn na to koukat, byla to legrace... Dráha jen pro něj...

C-Maxis: Pokud by jsi v té zatáčce neměl ESP a chytil smyk zadní nápravy, tak máš hodiny. Máš. KONTRA neuděláš. A pokud jo, tak pomalu a tím jen podpoříš smyk zadní nápravy.
Měl jsi smyk přední nápravy. ESP zapracovalo. I kdyby jsi jej neměl, tak se z toho dostaneš, max, budeš 1,5 m v proti směru. Jako je to průser, ale pokud máš kliku, tak za 1 s jsi zpět ve svém pruhu.
Pokud máš hodiny, napřed zastavíš. Do 0 km/h. Pak se začneš rozjíždět. Časově hodně blbý, protože musíš rychle vypadnou.
A když máš smůlu, tak se u smyku přední nápravy srazíš. Čelně. Deformační zóny zafungují. U smyku zadní nápravy Tě nebere něco, když jsi vystavený bokem. I hnilá Š120 Ti způsobí takový náraz, že jsi KO. Při čelním nárazu (kdo měl u Forda nárazník dole, tak ví) bude Š120 nasračky, Ty ne.

Jo, hlavní zásada - ať už máte jakýkoliv smyk, hlavně SPOJKU. Pokud nemáte automat, tak SPOJKU. ABS, ESP - jakákoliv elektronika funguje, jak když má šťávu. Musí se Vám točit motor. Jakmile chcípne, jste - . Airbag vystřelí, ten počítá s tím, že bude pálit v čase, kdy už není alternátor...

Seat Altea XL-prodáno
Ford Focus kombi, 1,8 TDCi, 85 kW, Ghia(+tempomat,+DRL), RV 05/2002-prodáno
Honda Jazz, 1,4 GD1 61 kW, automat(+DRL), RV 03/2003
Škoda Forman 135, LPG, 43 kW, GLX, RV 12/1992, model 1993-prodáno


Uživatelský avatar
Nepér
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1500
Registrován: 09.12.2009 08:35
Bydliště: Praha 8

Re: Dojiždění nádrže, zavzdušnění.

Příspěvek od Nepér » 09.12.2011 21:31

Co je to zase za nesmysl s tím zhasnutým motorem a elektronikou? Vytahuješ další mýtus? Víš, co se stává ve většině krizových situací? Zašlápneš si brzdou motor, prostě se lekneš, brzdíš a kvalt tam zapomeneš. Je to přirozená reakce 80% řidičů. Kdyby kvůli tomu přestaly fungovat asistenční systémy nebo doknce vystřelily airbagy, asi bych raději jezdil každý den Favoritem. Jsem zvědav, jaké bude další (to už čtvrté) téma k vášnivé diskusi. :dih:

A jen tak na okraj, možná lehce mimo téma :mrgreen: smyk zadní nápravy se u auta s předním náhonem vybere líp pod plynem. Ale kdo z nás je takový machr, aby místo brždění šlapal na plyn a přesně a rychle uměl dát kontra, žejo...
Mondeo mk4, 2.0i, 2010

Uživatelský avatar
Quickie
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 7239
Registrován: 10.03.2008 21:18
Bydliště: Revúca, Trnava

Re: ABS - mýty a fámy

Příspěvek od Quickie » 10.12.2011 00:27

mate to rozdelené.. nabuduce kurnik aspon nahláste temu že s nou treba niečo robit, alebo pošlite modovi SZ nech to uprace..

potom sa nezačnite sťažovať podobne ako to bolo v mondeo sekcii, že modi nesleduju alebo nestihaju, ked si tu starí harcovníci robite bordel sami :irre:

Odpovědět

Zpět na „Podvozek“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů