Stránka 22 z 28

Napsal: 09.12.2007 18:13
od ajvn
To Kota: nemáš náhodou tento teploměr? http://shop.emos.cz/zbozi/2604003000-au ... utobaterie
Zrovna dnes jsem totiž řešil úplně stejný problém. Taky jsem prodlužoval přívod, tak jsem myslel, jestli to na měření nemůže mít vliv ( vím, že teoreticky by nemělo, ale znáš to...). Ale ty jsi to trefil - ráno ukazuje dobře, pak o cca 5 - 6 stupňů víc. Jenže mi nedošlo, že stačí nastartovat a je to v háji! Přemisťoval jsem čidlo jak blbec, taktéž lepil silikonem :) . Takže teď můžeme bádat společně. Člověka tak nějak potěší, že v tom není sám... :D

Napsal: 09.12.2007 19:50
od mmm
Ahoj. Sleduji Vaše potíže s teploměry a tak přidám svoje zkušenosti. Já jsem koupil tenhle

http://www.hadex.cz/finalni-vyrobky--vl ... nice--T160

a ejhle...ačkoli není nejlevnější, tak po zapojení do zásuvky 12V píská. Zapojení je ovšem nutné, neboť na baterie je pouze datum, hodiny a paměť. Navíc jsem před natažením čidla nechal teploměr nejprve ležet na sedadle a vedle něj vnější čidlo. Kabel jsem rozmotal, aby netvořil něco jako cívku. Naměřené teploty se výrazně lišily a to zhruba o 3 - 4 st.C. Potom jsem totéž udělal mimo vozidlo, kdy jsem teploměr i venkovní čidlo pověsil přes zrcátko, snažil jsem se tím eliminovat ovlivnění sedadlem, na kterém leží atd. Výsledek byl velmi podobný. Čas na "změření" jsem ponechal cca 5 min. Výrobek budu reklamovat, ale nevím, jestli budu úspěšný. Pokud ne, mrknu po jiném a za tím účelem budu sledovat vaše názory a zkušenosti. Zkuste např. stejný pokus s měřením. Čus, M.

Napsal: 10.12.2007 06:52
od ajvn
Stejný nápad s porovnáním teplot mě napadl dnes ráno ještě než jsem si přečetl tvůj příspěvek. Auto stálo celou noc venku a venkovní teplota byla o 3,5 stupně vyšší než v autě, což je pěkná blbost. Jak budu mít čas, tak kuchnu ten teploměr ( reklamovat už nemůžu, prodlužoval jsem čidlo ), jestli není vevnitř nějaký nastavovací trimr. Ale silně o tom pochybuji. Ale z toho plyne dobrá rada pro ty, co budou teploměry ( jakéhokoliv typu ) ještě kupovat: zapojte si teploměr po koupi doma na stole a porovnejte udávanou vnitřní a venkovní teplotu. Měly by být stejné, pokud ne, něco je špatně a radši teploměr reklamujte .

Napsal: 10.12.2007 09:06
od HJD
Tad píše:prostě v nějaký prodejně se součástkama řekni že bys potřeboval Zenerovu diodu na 12V a tu zapojíš do serie na drát pro napájení toho teplomněru. nemáš co zkazit, kdybys ji otočil tak to jenom bude bez napětí :wink: :wink:
Nejsem si tim uplne jisty, ale nemela by se zenerova dioda pripojovat paralelne?

Napsal: 10.12.2007 09:17
od ajvn
myslím, že máš zcela pravdu. Paralelně bude určitě správně. Jinak by ta zenerka nefungovala

Napsal: 10.12.2007 17:51
od Tad
:oops: :oops:
máte pravdu už sem toho od školy dost zapoměl

Napsal: 10.12.2007 18:31
od Kóťa
Ty jo.Dlouho jsem tu nebyl...
Tak postupně.Nejprve k diodě.Docela mně překvapilo,že pán se víc než o těch 12V ptal a zajímal na watáž.Tak mi dal 1,2W.Tak nevím.No.Tak vzhledem k tomu,že na přívodu k teploměru mám ještě vypínač,dám to na jeden kontakt pod šroubek a uvidím...Snad to pude.Protože jak říkám,pokud tam není podsvícení zapnuté,měří přesně.To jsem si ověřoval svou domácí meteostanicí.Byla ponechána vedle čidel na pár minut a obě teploty byly shodné.Teploměr mám tento....

http://www.aukro.cz/item281640355_vv_00 ... :? [/img]

Napsal: 10.12.2007 19:39
od Beri
S tou zenerkou máte pravdu, musí být paralelně, ale musí před ní být v sérii předřadný odpor, jinak Ti ta zenerka shoří jakmile nastartuješ, protože palubní napětí Ti stoupne na 13,5V +- a zenerka shoří jelikož se bude snažit ztáhnout na zenerovo napětí(12V). Pokud to svítí dost jak píšeš, tak bych si změřil odběr toho podsvícení a vrazil tam 9V/100mA stabilizator v pouzdře TO92 (ale záleží na odběru), když tak by musel být větší. Jde o to, že s tou zenerkou to není až tak dobrý jelikož se budeš dost pohybovat v "koleni" VA-charakteristiky.
Toť moje připomínka a návrh jak bych to řešil asi já.

Napsal: 10.12.2007 21:23
od Kóťa
A jak velký by ten odpor k té zenerce měl být?To bych jí tedy oddělal vždy,protože i při jízdě je v síti asi 14,5V.Jak bych tedy vypočítal ten odpor? 8O

Napsal: 10.12.2007 21:49
od Beri
nejprve je potřeba si změřit jaký proud poteče do teploměru. Uvedu příklad:
teploměr žere 50mA
pro zenerku aby teklo alespoň 20mA (záleží podle typu, nejlépe podle datasheetu)
takže před předřadný odpor musí téct 70mA. Jelikož napětí síte muže být až 14V. takže 14-12=3 R=U/I, 3/0,070=42Ohm, takže bych zvolil 39Ohm. Výkonová ztráta na odporu je cca 0,21W, taže bych pro rezervu zvolil 1Wodpor s hodnotou 39Ohmu. Ale záleží na VA-char. zenerky.
Takhle nějak se dá vypočítat daný odpor.
Nevýhoda těchto parelelních stabilizátoru je ta, že vždy vyzařují určitý ztrátový výkon a to nepočítám, když odpojíš teploměr od napájení a necháš veškerý proud protékat zenerkou (že není odebírán do zátěže), tak pak začne "topit", ale i tak to přežije. To jen tak na okraj.
Ale chce to si zjistil tu VA-charakteristiku.

Napsal: 11.12.2007 08:38
od HJD
Myslim, ze nejlepsi by byl stabilizator rady 78xx. V tomto pripade 7812 (12 znamena 12voltu). K nemu staci dva kondenzatory a je hotovo. V prodejne by ti urcite poradili, jak to zapojit. Je to za par korun.

Napsal: 11.12.2007 08:56
od Beri
12-ti voltový stabilizátor není moc dobrý, jelikož i ten potřebuje alespoň 1,5V mít na vstupu víc než jm. napětí, takže by to bylo dost na hranici a stabilizace by mohla být nic moc.
Jak uváděl že to dost svítí, tak bych tam dal 9V stabilizátor a kdyby to svítilo málo, tak bych ho přizdvil třeba o volt (pokud za těchto podmínek bude teploměr správně měřit teplotu).

Ale na druhou stranu je mi divný že to takhle "kecá", jeliko jsem si myslel že těch 12V tam je jenom na podsvícení displeje a samotná elektronika je krmena z vložených baterií. Nebo se pletu?
Takže já bych postupoval, že bych si to ověřil v klidu doma na zdroji jak se to chová v závislosti na napájecím napětí a podle toho bych usoudil co bude lepší. Taky se mi u staréo auta stávalo že mi lezlo rušení ze zapalování do elektroniky a musel jsem to různě odrušovat, tak aby tohle nebyl ten samý případ. Ber to tak, že čidlo teploty táhneš "kilometr" do předu a na těchto kabelech se může něco naindukovat a elektronika to může špatně vyhodnotit.

Já zatím žádný teploměr nemám (ale plánuju), ale popsal jsem, jak bych asi postupoval v hledání problému.

Napsal: 11.12.2007 20:26
od Kóťa
Přesně jak si Beri napsal.Pouze osvit jde z baterky auta.Jinak je to z malé baterie.Odzkoušené už to mám...Prostě osvit není zapnut,vše super.Zapnu a 4-5 stupňů + navrch 8O

Napsal: 11.12.2007 20:41
od Tad
jenom jestli tam ten osvit něco nezahřívá a kvůli tomu je teplota jiná
možná bys mohl zkusit zapojit to napájení na nějakou druhou autobaterii a chvíli s tím jezdit.
uvidíš jak to bude vypadat :wink:

Napsal: 11.12.2007 20:48
od Kóťa
dyž se displeje dotknu,tak není teplý,horký nic.No je pravda,že bych to mohl nakrmit z baterie pro EZS!Těch máme ve skladu...A pak bych mohl škrtnout to laborování se stabilizací....