Stránka 4 z 4

Re: Ventily

Napsal: 11.10.2012 07:24
od stano.
spanel: Diky za info. Vysvetlis to prosim ta po slovensky (alebo cesky :D). Pripadne nejaky link podla coho hladat. Pouzil si dost neznamych slov :D

Re: Ventily

Napsal: 11.10.2012 07:44
od spanel
Pro mnoho složitějších dílců, které se dále obrábějí, se používá technologie lití, ať již do kokily, nebo do formy tlakovým litím (zde jde obvykle o slitiny hliníku či hořčíku). Do kokily je to hlavně litina, či ocelolitina, která má lepší mechanické vlastnosti. Vačkové hřídele by bylo možné vyrobit obrobením z kulatiny, ale bylo by to časově a materiálově náročné a proto se používá ocelolitina. Polotovarem je potom surový odlitek, který je třeba opracovat. Na surovém odlitku jsou vždy viditelné stopy z technologie lití a to jsou vtoky, tedy místa kudy byl kov naléván a přetoky, kudy kov přetekl, aby došlo k zaplnění formy a vytěsnění vzduchu z formy. Aby šel polotovar z formy vyndat, je forma obvykle dělená a rozebíratelná. A mezi jednotlivými částmi jsou dělící roviny. Každá forma časem degraduje vlivem vysokých teplot a chemických reakcí a proto se na některých částech formy tvoří postupně větší "otřepy" či přetoky obvykle právě na dělících rovinách. Tyto otřepy a přetoky se po vychládnutí polotovaru obvykle ručně bruskami obrušují - apretují, aby byly připraveny pro obrábění lořiskových průměrů a obrábění vaček. To se děje soustružením a broušením, pro drážky na klínky či pera se používá frézování. Pro vytvrzení některých částí může být použita technologie cementování.
Předpokládám, že vzhledem k masivnímu a mnohonásobnému uložení vaček a jejich samotné konstrukci není nějaká vysoká přesnost vývahy samotných vačkových hřídelí vyžadována.

Na 2. obrázku, který jsem si vypůjčil, jsem označil viditelné stopy pro apretaci a na 1. obrázku jsem uznačil stopu po jedné dělící rovině formy a pak kolečkem i malou vadu "lunkr" v litině na povrchu. Tyto "lunkry" ale mohou být i uvnitř.

Re: Ventily

Napsal: 11.10.2012 09:18
od stano.
Hm. Dava to zmysel. Dik za info :)

Re: Ventily

Napsal: 11.10.2012 10:29
od Nicco
V12 píše:Zetec vs Duratec :
Motory oznacovane Zetec su naozaj povodom Fordacke. Vsetky objemy. Potom sa do toho zamontovala Yamaha, mierne upgradovali Zetec 1.6 74kW a vznikol Duratec 1.6i. Vykon zostal, len jeho maximum sa posunulo do 6000 rpm (povodne 6300 alebo 6500, teraz neviem presne), narastol aj krutiak zo 145 na 150Nm. Dalsim upgradom bola slavna TiVCT mechanika, cim vykon narastol na 85kW, postupnym vyladenim az na 93 kW. Faktom je ale to, ze original Duratec je 1.8i, 2.0i, 2.3i V6, 2.5i V6 a 3.0i V6 - skratka motory s retazou. Tato informacia pochadza ciastocne z Internetu (Zetec vs Yamaha 1.6i), Duratec = retaz zasa priamo z Fordu.
1.8 nie je od Mazdy?
Yamahacke duratecy su aj 1.25i vo Fieste a potom 1.4i a 1.6i (vsetky 16v, ine vrtanie, iny zdvih)
1.3i z Fiesty bude este stary Zetec 8ventil

Re: Ventily

Napsal: 11.10.2012 12:22
od V12
Spanel :
Vdaka za info, toto ma nenapadlo.

Nicco :
Podla ludi z Fordu je Duratec 1.8i fordacky motor. To iste plati o 2.0i, co je velmi oblubena motorizacia v Mazde 6. A aby som to zaklincoval, sused ma Mazdu 3 a pod kapotou - stary znamy Duratec 1.6i ale ladeny na 77kW.