Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Odpovědět
ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od ballu » 16.05.2009 21:38

Tak se mně podařilo vyhrabat, kde je vše dobře popsáno.Vyhození klapek sání má jen vliv u motoru 1,8 SCI /přímého vstřiku/ kdy pak jeho výhoda spotřeby v menším zatížení oproti1,8 HE je anulavaná.

Nejprve se podívejme na to, jak celý systém funguje, a to na motoru Duratec SCi, který pochází z díly Fordu a poprvé se objevil v Mondeu (viz náš test). Přímý vstřik pracuje ve všech motorech, které ho používají, podobně.

Na rozdíl od motorů s nepřímým vstřikem, kde se mísí kapičky paliva se vzduchem mimo spalovací část motoru, se v přímovstřikových agregátech tato směs vytváří přímo na místě činu, ve spalovacím válci. Kanál pro sání však stále zůstává, ale prochází jím už jenom čistý vzduch; palivo se vstřikuje tryskou. Ta je umístěna v podstatě libovolně ve válci, ale většinou se umisťuje z boku, vedle klapek sání. Vzájemné polohy vstřikovací trysky a klapek sání jsou velice sledovaným parametrem. Pokud by totiž nebyly vzdálenosti a směry vpouštění vzduchu a benzínu do sebemenších detailů propočítány, vše by se minulo účinkem.

Nízkém zatížení, nižší spotřeba

Popis procesu spalování by se dal rozdělit na dva případy. Jako první popíšu spalování při volnoběhu nebo velmi slabé zátěži motoru. Celý proces sání začíná tím, že se otevře jen jeden ze dvou kanálů sání (tzn. ze sání se stane místo jakési výpustě spíše tryska) a začne se vhánět do motoru vzduch, který se odrazí od hlavy válce a začne se točit. Dva kanály nahrazují klapky/otevřený a zavřený s maléma škvírama/ V určitý, přesně načasovaný moment začne i vstřikování benzínu. Vstřikování doslova, vždyť tyto palivo se do prostoru válce dostává pod tlakem 40 až 130 barů.

Propočítaným vířením vzduchu uvnitř válce a směřováním benzínu směrem ke svíčce přes profilovanou hlavu pístu se maximum paliva dostane právě tam, kam má - ke svíčce. Tam exploduje a zapálí zbytek hořlavé směsi. Samotná chudší směs by se totiž nezapálila. Tomuto systému, kdy nahoře, u svíčky, je nejvíce paliva, zatímco dole je ho o poznání méně, se říká „vrstvené plnění“. Takto se spotřeba paliva může snížit i o několik desítek procent, ovšem jen při malém zatížení motoru.

Vyšší zátěž takřka bez výhod

Druhý případ nastává v případě zátěže. Při zátěži se ve chvíli sání otevřou oba kanály a vzduch proudí do pístu nekontrolovaně a stejně tak se zmatkovitě mísí i s benzínem v poměru Lambda=1. V této chvíli nepřináší vstřik přímo do válce takovou výhodu, jako v předchozím případě. Teoreticky by se měla lehce pozměnit křivka točivého momentu (konkrétně by se měl její vrchol o něco zvýšit), některé jiné fyzikální jevy tomu zase brání. Největším brzdou je onen tolikrát opěvovaný profilovaný povrch hlavy. Tím se výhody oproti nepřímému vstřiku dorovnají.

Při zátěži se kvůli víření výhoda v podobě snížené spotřeby zkrátka nedostavuje, na druhou stranu díky vyššímu kompresnímu poměr dosahuje motor vyššího točivého momentu a ve výsledku tedy i výkonu. Za zmínku stojí také lepší chlazení motoru aerosolem benzínu. Pro srovnání jsme postavili vedle sebe dvě osmnáctistovky z Mondea, obě s objemem 1 798 ccm:

* 1.8 Duratec HE – 92 kW (125 k)/6 000 ot., litrový výkon 70 k/l, 170 Nm/4 500 ot., kompresní poměr 10,5, kombinovaná spotřeba paliva 7,9 l/100 km;
* 1.8 Duratec SCi – 96 kW (130 k)/6 000 ot., 73 k/l, 175 Nm/4 250, kompresní poměr 11,3, kombinovaná spotřeba 7,2 l/100 km.

Sice nedošlo k nějak extrémnímu navýšení výkonu, nicméně motor má kultivovanější a tišší chod, lépe se „sbírá“ odspodu a hlavně má i přes použití naturalu 95 velmi nízkou spotřebu. V našem testu jsme jezdili v kombinovaném režimu za méně než sedm litrů.


Proto stačí pr STK na emise dát do nádrže oktanový 98 aby čidlo klepání nezvyšovalo bohatost směsy a tím emise. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od ballu » 23.05.2009 21:44

Max je po operaci dýchání. Klapky vyhozeny a motor šlape jako švícarky. Má lepší zátah a nemá žádné zvýšení spotřeby , to znamená, že i emise by se neměly zvýšit, spíše jít dolů, protože motor lehčeji "dýchá". :mrgreen:Již cestou zpět do Brna se mně zdálo, že motor de o kapánek lehčeji a trochu i klesla spotřeba, přitom jsem mu přez červenohorské sedlo pěkně šlapal za krk . S 1,6 Alfou, ikdyž se snažila jsem si pohrál jako kočka s myší. Nyní od 4500 - 6500 a dále do omezovače brutální zátah .Klapky ještě držely, ale bylo to již nachystané, jen otázka časované bomby. Jen mně mrzí, že jsem neměl moc času na pokec s Koumenem. Stačil jen jeden telefonát a vše bylo časově přeoráno. Fotodokumentaci mám, ale je stejná jako od Bobana, tak jsem usoudil, že to nemá smysl dávat podobné fotky, když on pro názornost má nafocené více zničené klapky.Spiše přemýšlím, jak sem dostat to vídeo. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 26.05.2009 09:10

takze ked dobre chapem teoreticky sa to oplati aj pre moj motor ano ?
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

Uživatelský avatar
Wizzy008
Junior
Junior
Příspěvky: 270
Registrován: 15.10.2008 07:45
Bydliště: Jeseník
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od Wizzy008 » 26.05.2009 09:28

Určitě. Než čekat, kdy si motor ty nešťastné klapky "šňupne", tak raději pryč s nimi. A co se týče emisí, tak u mě předběžnou kontrolou (po vykuchání klapek) naměřeny předpisové hodnoty.
Kolik máš natočených km?
Wagooon (za kormidlem Whiskou Indisponovaný Zazimovaný Zdechlý Yetti)
Focus 1.6 Sigma 2008 kombi silver


Obrázek

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 26.05.2009 11:14

fuha, ted jste mne zarazili 8O , jsem myslel ze se to 1.8micek netyka...musim prebehnut vsetkcyh 8 stran aby som vedel ci to zmaknem doma v garazi...
natocene mam 165 tis cca..
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od ballu » 26.05.2009 11:35

twiister: jestli máš 1,8 s přímým vstřikem, tak tam ty klapky musí zůstat pro plnění na volnoběh a při menší zátěži. :(
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 27.05.2009 16:28

no ted jsem s toho vul, ono sou 2 motori jo ? moj (prva generacia 81kw) nema priami vstrek do valcov ne ? az ten druhy SCi mal ne ? opravte ma prosim ak som v omyle..
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

Uživatelský avatar
bee
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1261
Registrován: 31.03.2008 11:28
Bydliště: F, DE
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od bee » 27.05.2009 17:14

Presne tak, priamy vstrek ma len motor SCI, nie obycajny Duratec HE (1.8, 2.0)

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od ballu » 27.05.2009 17:54

Jasně, jestli máš 1,8 Duratec HE, tak můžeš ty klapky vyhodit. :mrgreen:
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 27.05.2009 20:28

ahaa, tak nemylil sem se :) este ked bude cas to tu budem muset cele precitat :)
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

emperor2290
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 28.05.2009 18:10

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od emperor2290 » 28.05.2009 18:18

Tak jsem se byl informovat na cenu novych klapek,popripade noveho sani u Ford v Kladne a bylo mi zdeleno ze klapky se neprodavaji a nove sani se tam montuje trochu odlisny druh,ktery po upravach pasuje.Cena skoro 11 tisic.
Mate nekdo jine zkusenosti s novymi dily na odstraneni teto zavady?

Mondeo combi 2001: 1,8 benzin,81kW
Ford Mondeo combi 2001: 1,8 benzin,81kW

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 28.05.2009 18:30

emperor2290 a ty tam chces ty klapky opet vratit ? proc ich proste nevyhodis teda ?
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

emperor2290
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 28.05.2009 18:10

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od emperor2290 » 28.05.2009 18:33

twiister: Nekde na vrchu jsem cetl, ze se po vyhozeni klapek zmenili emise motoru.Kdyz by mi tu jeste jina osoba potvrdila ze to tak neni, tak ty klapky radeji vyhodim a jine tam nedavam.
Ford Mondeo combi 2001: 1,8 benzin,81kW

emperor2290
Nováček
Nováček
Příspěvky: 7
Registrován: 28.05.2009 18:10

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od emperor2290 » 28.05.2009 18:37

twiister:Koukam ze mame auta se stejnym motorem.Ty uz jsi ty klapky vyndal ven?
Ford Mondeo combi 2001: 1,8 benzin,81kW

Uživatelský avatar
twiister
Nováček
Nováček
Příspěvky: 36
Registrován: 19.04.2009 22:40
Bydliště: Nitra-Svk
Kontaktovat uživatele:

Re: Konstrukční chyba sání DURATEC HE

Příspěvek od twiister » 28.05.2009 19:19

ne stale je mam, ja sem se vlastne pred nedavnem docetl ohladem tejto chybi v sani, tak ted vlastne hladam vsetky "pro" a "proti" nevim ci se mam do toho pustit..
Ford Mondeo 2001, 1.8 16V elektrika, vyhr. zrcátka, klíma,IPS,ABS,BAS,6x Airbag,vymenená maska

Odpovědět

Zpět na „motor - mondeo mk3 benzín“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host