Tak jsem se v pátek taktéž pustil do čištění klapky a volnoběžného ventilu. Nepozoroval jsem žádné zásadní problémy, ale po těch mých trablech s rozhozenými rozvody, které nikdo nemohl najít, se pořád ještě zdá, že mi někudy do sání jde krapet víc vzduchu, než by mělo (jakkoliv to na jízdu prakticky nemá vliv, není to tedy nijak akutní), a nemůžu to přesně lokalizovat, tak jdu po těch snazších věcech a snažím se je vyloučit jako možnou příčinu. Volnoběžný ventil jsem už před časem venku měl a kdovíjak hrozně nevypadal, ale chtěl jsem ověřit i stav klapky, kterou jsem venku ještě neměl, jen jsem kontroloval souvislý chod čidla polohy.
Na ty zadní dva šrouby, držící tělo klapky, se dá dostat hůř, než jsem čekal, obzvlášť na ten spodní. Navíc měly trochu zarezlé hlavy, takže se torxu moc nechtělo chytat, ale nakonec se povedlo.
Klapka byla v celkem uspokojivém stavu, kdovíjak zasviněná nebyla, ale když jsem ji měl venku a ručně s ní hýbal, tak jsem si všiml, že se už trochu přilepuje. Přes pedál to cítit nebylo, ale určitě to byla jen otázka času.
Na těle klapky jsem měl klasické upozornění o speciálním povrchu a zákazu čištění. Na vnitřních stěnách těla klapky ale rozhodně žádný speciální povrch není, je to jen obyčejná umělá hmota. Na klapce samotné možná něco je, ten povrch působil tak jako "sametově", respektive jako takové perleťové šupinky z obou stran klapky i po jejím obvodu. Nezdálo se, že by ji přede mnou někdy někdo zkoušel čistit. Čistil jsem nejdřív opatrně štětečkem a technickým benzínem, ten nepůsobil dojmem, že by ty šupinky jakkoliv narušoval, ale současně taky nijak úžasně nečistil. Pak jsem risknul i čistidlo na karburátory a škrtící klapky (Den Braven), to čistilo podstatně líp a taky se nezdálo, že by mělo na povrch jakýkoliv vliv. Pokud někde byly ty šupinky trochu poškozené nebo odřené, tak už předtím, než jsem se jich vůbec čistidlem dotknul.
Na obvodu škrtící klapky žádný těsnící tmel ani nic takového nebyl, jen usazená špína. V rámci možností jsem ji tedy vyčistil taky.
Po pročištění netěsní klapka stoprocentně, mezi klapkou a stěnou jsou vlasové mezery. Vzhledem k tomu, že tam ale skutečně žádný těsnění nebylo, to považuju za správný a očekávaný stav (a chování motoru to potvrzuje). Zato teď ale chodí naprosto zlehka, bez sebemenšího náznaku přilepování.
Čištění volnoběžného ventilu nemá smysl moc řešit, žádná věda na tom není - pořádně jsem ho prostříkal čistidlem na karburátory a pročistil, kam se dalo dostat, pak v něm to čistidlo nechal ještě delší dobu působit a prostříkal znova. Před vrácením do motoru jsem ho ještě prostříkl WD40, stejně jako pohyblivé části klapky.
S vrácením na auto žádné problémy. Párkrát jsem zapnul a vypnul zapalování, párkrát jsem se zapnutým zapalováním prošlápl plynový pedál na doraz, pak jsem teprve poprvé nastartoval. Plynový pedál jde o něco víc zlehka, auto trochu líp reaguje. Žádné problémy s pomalým padáním otáček ani nic takového, co tu někteří po vyčištění klapky popisovali. Občas se mi při dojezdech na křižovatky stávalo, že volnoběh nepatrně asi na sekundu spadl hádám tak někam na 680-700 otáček, než se během chvilky vrátil na těch cca. 750, kde pak už držel - přijde mi, že tohle to teď přestalo dělat, ale může to být i náhoda, předtím to taky nedělalo pořád. Nicméně motor se pořád tváří, že má na volnoběh a v nižších otáčkách trochu chudší směs, takže v klapce a volnoběžném ventilu to asi nebylo. I tak ale čištění nelituju, obzvlášť takhle před zimou ne, myslím, že by se bývala klapka dost brzy začala lepit víc.
Dík za tuhle diskusi tady, dost pomohla. Nějaké komentované fotky zde:
https://plus.google.com/photos/10545873 ... 5311880225