Když je motor studenej, tak auto vůbec neřeší emise nebo spotřebu, prostě jede na sytič. Když se ohřeje motor (a katalyzátor), začně ř.j. řídit spalování podle lambdy. Proto může studený auto jet úplně jinak než teplý, někdy hůř, někdy líp.
Aby auto snižovalo výkon kvůli přehřátí motoru, to už by musel mít fakt horečku. Píše se o tom i v návodu, tj. když se motor přehřeje, ř.j. vypíná přívod paliva do některých válců, aby se motor chladil vzduchem. Myslim, že to pak jede na dva válce. Teplota motoru je poznat na palubce, mně se ještě nestalo, že by se přehřál, ručička se postaví do pozoru a pak už se ani nehne, auto si chladí jak uzná za vhodné (= termostat termostatuje správně). Ale do Chorvatska na dovolenou jsem s tím nejel
Když je vedro, auto nasává horký vzduch a ten má nižší hustotu = ve stejném objemu je méně kyslíku, proto se může snížit výkon motoru. Podobně jako ve vyšších nadmořských výškách, o tom se taky myslím píše v návodech k autům.