Systémy stability ABS, ASR, TCS, ESP, EBV, EBA
Napsal: 27.02.2009 13:33
Protiblokovací systém ABS (Anti-lock Braking Systém)
je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. Svojí funkcí má zabránit zablokování kola při brzdění, a tím i ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Cílem a výhodou brzdového systému s ABS je, že vozidlo je ovladatelné i při prudkém brzdění.
Protiblokovací systém ABS je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. ABS zabraňuje zablokování kola při brzdění, kolo se stále odvaluje čímž se zabrání ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Odvalující se kolo umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění nebo brzdění na kluzké vozovce). Zablokované kolo totiž nepřenese žádnou boční sílu a neumožní zatočení.
Systém zabraňuje zablokování kol při brzdění tím, že automaticky reguluje brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. Zablokováním kola by došlo ke ztrátě adheze a vozidlo by se stalo neřiditelné, nebylo by možné měnit smět jízdy otáčením volantu.
Každé kolo má vlastní snímač otáček, který dává řídící jednotce informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol. Když řídící jednotka dostane signál, že je kolo blokováno, krátkodobě sníží tlak v brzdovém systému s cílem znovu kolo uvést do pohybu. Systém ABS tak může učinit 12–16× za sekundu, a tím zajistit relativně stále otáčení kol a řiditelnost vozu (pozn. řiditelnost vozu viz. Kammova kružnice). Při prudkém brzdění tedy systém ABS udržuje brzdnou sílu na mezi adheze. Dochází k zablokování kola a následném uvolnění rychlém sledu za sebou až do zastavení vozidla.
Legenda:
1 – snímací kroužek úhlové rychlosti kola (u Focusu součást ložiska)
2 – snímač
3 – kabel snímače
4 – hydraulická jednotka s elektromagnetickými ventily pro každé kolo
5 – elektronická řídící jednotka
Každé kolo je vybaveno indukčním snímačem otáček, viz obrázek nad textem žlutý snímač u brzdového kotouče. Ten dává řídící jednotce informace o pohybu kola. Řídící jednotka (šedá krabička) situaci vyhodnocuje a pomocí regulačního ventilu (hnědá součást v horním obrázku) případně snižuje tlak v brzdovém systému.
Systém ABS byl vyvinut firmou BOSCH v roce 1978. Historie však sahá ještě dál. Již na počátku 20. století se objevovaly úvahy o tom, jak by bylo možné zabránit blokování kol při prudkém brzdění. Firma Bosch ohlásila již roku 1936 patent na „Zařízení k zabránění silného brzdění kol motorového vozidla“. Avšak teprve s příchodem elektronického řízení mohli inženýři vyvinout protiblokovací brzdový systém, který byl dostatečně rychlý a robustní pro použití v motorových vozidlech. První komerční uplatnění nalezl systém jako zvláštní výbava vozu Mercedes-Benz třídy S a krátce na to také u BMW řady 7.
Nevýhodou ABS je v některých případech delší brzdná dráha (co vyplývá ze samotného principu ABS). Problém s ABS nastává i na tzv. roletách na silnici, kdy kola nadskakují na nerovnostech vozovky a tím předávají senzorům informaci o nepoměru rychlosti otáčení, kterou ABS (v tomto případe nesprávně) vyhodnotí jako nebezpečí smyku.
CO JSTE NEVĚDĚLI
Jak poznáte činnost systému ABS?
Při prudkém brzdění na mezi adheze je slyšet přerušované brzdění, např. na mokré vozovce. Přerušování způsobuje svou činností právě ABS, když odpouští tlak v brzdovém systému. Tím sníží brzdnou sílu a kolo se odblokuje. Pedál při této činnosti jakoby kope a při delším brzdění klesá k podlaze. Málo zkušený řidič by se mohl zaleknout a povolit brzdový pedál, to by ovšem byla chyba.
Brzdná dráha na mokré vozovce.
Na suché vozovce má vozidlo bez ABS kratší brzdnou dráhu. Na vlhké vozovce se už rozdíly vyrovnávají a zledovatělém povrchu má vozidlo s ABS brzdnou dráhu kratší. Důležitou výhodou však zůstává především možnost řízení vozidla při brzdění.
CO JE BRZDNÁ DRÁHA?
Brzdná dráha je vzdálenost, na které se vozidlo jedoucí nějakou počáteční rychlostí úplně zastaví.
Podrobněji
Brzdná dráha je tvořena dvěma faktory – reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu sekundu, v závislosti na rychlosti řidičovy reakce. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 50 km/h je reakční dráha 14 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha závisí na počáteční rychlosti a mnoha dalších faktorech.
zdroj: http://www.ibesip.cz
je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. Svojí funkcí má zabránit zablokování kola při brzdění, a tím i ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Cílem a výhodou brzdového systému s ABS je, že vozidlo je ovladatelné i při prudkém brzdění.
Protiblokovací systém ABS je jedním ze systémů aktivní bezpečnosti vozidla. ABS zabraňuje zablokování kola při brzdění, kolo se stále odvaluje čímž se zabrání ztrátě adheze mezi kolem a vozovkou. Odvalující se kolo umožňuje zachování stability, ovladatelnosti a řiditelnosti vozidla v mezních situacích (například při prudkém brzdění nebo brzdění na kluzké vozovce). Zablokované kolo totiž nepřenese žádnou boční sílu a neumožní zatočení.
Systém zabraňuje zablokování kol při brzdění tím, že automaticky reguluje brzdnou sílu v třmenech tak, aby nedošlo k zablokování kol. Zablokováním kola by došlo ke ztrátě adheze a vozidlo by se stalo neřiditelné, nebylo by možné měnit smět jízdy otáčením volantu.
Každé kolo má vlastní snímač otáček, který dává řídící jednotce informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol. Když řídící jednotka dostane signál, že je kolo blokováno, krátkodobě sníží tlak v brzdovém systému s cílem znovu kolo uvést do pohybu. Systém ABS tak může učinit 12–16× za sekundu, a tím zajistit relativně stále otáčení kol a řiditelnost vozu (pozn. řiditelnost vozu viz. Kammova kružnice). Při prudkém brzdění tedy systém ABS udržuje brzdnou sílu na mezi adheze. Dochází k zablokování kola a následném uvolnění rychlém sledu za sebou až do zastavení vozidla.
Legenda:
1 – snímací kroužek úhlové rychlosti kola (u Focusu součást ložiska)
2 – snímač
3 – kabel snímače
4 – hydraulická jednotka s elektromagnetickými ventily pro každé kolo
5 – elektronická řídící jednotka
Každé kolo je vybaveno indukčním snímačem otáček, viz obrázek nad textem žlutý snímač u brzdového kotouče. Ten dává řídící jednotce informace o pohybu kola. Řídící jednotka (šedá krabička) situaci vyhodnocuje a pomocí regulačního ventilu (hnědá součást v horním obrázku) případně snižuje tlak v brzdovém systému.
Systém ABS byl vyvinut firmou BOSCH v roce 1978. Historie však sahá ještě dál. Již na počátku 20. století se objevovaly úvahy o tom, jak by bylo možné zabránit blokování kol při prudkém brzdění. Firma Bosch ohlásila již roku 1936 patent na „Zařízení k zabránění silného brzdění kol motorového vozidla“. Avšak teprve s příchodem elektronického řízení mohli inženýři vyvinout protiblokovací brzdový systém, který byl dostatečně rychlý a robustní pro použití v motorových vozidlech. První komerční uplatnění nalezl systém jako zvláštní výbava vozu Mercedes-Benz třídy S a krátce na to také u BMW řady 7.
Nevýhodou ABS je v některých případech delší brzdná dráha (co vyplývá ze samotného principu ABS). Problém s ABS nastává i na tzv. roletách na silnici, kdy kola nadskakují na nerovnostech vozovky a tím předávají senzorům informaci o nepoměru rychlosti otáčení, kterou ABS (v tomto případe nesprávně) vyhodnotí jako nebezpečí smyku.
CO JSTE NEVĚDĚLI
Jak poznáte činnost systému ABS?
Při prudkém brzdění na mezi adheze je slyšet přerušované brzdění, např. na mokré vozovce. Přerušování způsobuje svou činností právě ABS, když odpouští tlak v brzdovém systému. Tím sníží brzdnou sílu a kolo se odblokuje. Pedál při této činnosti jakoby kope a při delším brzdění klesá k podlaze. Málo zkušený řidič by se mohl zaleknout a povolit brzdový pedál, to by ovšem byla chyba.
Brzdná dráha na mokré vozovce.
Na suché vozovce má vozidlo bez ABS kratší brzdnou dráhu. Na vlhké vozovce se už rozdíly vyrovnávají a zledovatělém povrchu má vozidlo s ABS brzdnou dráhu kratší. Důležitou výhodou však zůstává především možnost řízení vozidla při brzdění.
CO JE BRZDNÁ DRÁHA?
Brzdná dráha je vzdálenost, na které se vozidlo jedoucí nějakou počáteční rychlostí úplně zastaví.
Podrobněji
Brzdná dráha je tvořena dvěma faktory – reakční dráhou a vlastní brzdnou dráhou. Reakční dráha je dráha, kterou řidič ujede od okamžiku, kdy rozpozná kritickou situaci, zpracuje ji a začne brzdit. To trvá asi jednu sekundu, v závislosti na rychlosti řidičovy reakce. V tomto čase se však vozidlo dále pohybuje s nezměněnou rychlostí. Při 50 km/h je reakční dráha 14 m dlouhá. Teprve potom jsou zapojeny brzdy. Brzdná dráha závisí na počáteční rychlosti a mnoha dalších faktorech.
zdroj: http://www.ibesip.cz