Asi se už budu opakovat, ale nevím, proč vymýšlet něco, co je už dávno pro vysokovýkonové benzínové motory s přeplňováním vymyšleno - mám na mysli syntetické motorové oleje 5W-50.
Viz popisy několika produktů aktuálně na našem trhu:
MOGUL 5W-50 EXTREME SPORT
je celoroční plně syntetický motorový olej nejvyšší výkonnosti. Je vyroben ze syntetických základových olejů nejvyšší kvality a zušlechťujících přísad poslední vývojové generace (inhibitory oxidace a koroze, přísady detergentně disperzantní aj.).
Svými užitnými vlastnostmi překračuje tento olej požadavky obvyklých výkonnostních klasifikací.
Použití: Je určen zejména k mazání moderních benzinových a naftových vysoce přeplňovaných (turbodmychadlem i kompresorem) motorů osobních automobilů a lehkých užitkových vozidel s nejvyššími požadavky na výkonnost oleje, provozovaných celoročně. Je zvláště doporučován pro motory sportovních a soutěžních vozidel a jeho použití je vhodné vždy při sportovním stylu jízdy („brzda – plyn“).
Parametr Jednotka Hodnota Norma Klasifikace a specifikace
Kinematická viskozita při 100 °C mm2 /s 17,1 ČSN EN ISO 3104 ACEA A3/B3/B4, API SL/CF
Viskozitní index 170 ČSN 65 6218
Bod vzplanutí °C 220 ČSN EN ISO 2592
Bod tekutosti °C -51 ČSN ISO 3016
TBN mg KOH/g 12.0 ČSN 65 6069
Odparnost podle Noacka % hm. 7,0 ČSN 65 6069
Plně syntetický MOGUL 5W-50 EXTREME je určený pro extrémní zatížení, při kterém pracují motory soutěžních vozů. Proč právě tento olej? Jaká je historie a podstata jeho vývoje a výroby?
Tuzemští olejáři se rozhodli dokázat motoristické veřejnosti, že umí ve velice krátkém časovém období vyvinout a vyrobit motorový olej špičkové kvality. Olej, který svými vlastnostmi převyšuje, nebo je plně srovnatelný, s obdobnými oleji zahraniční výroby a bez jakýchkoliv problémů je okamžitě testován v jednom z nejzatěžovanějších motorů českého rallye sportu.
Olej MOGUL 5W-50 EXTREME byl přes počáteční skepsi mechaniků nalit do motoru závodního speciálu. Po celodenní plné zátěži byl vypuštěn a předán do výzkumné laboratoře k laboratornímu přezkoumání. Jaký je výsledek?
Stav oleje odpovídal absolvované zátěži a přívlastek dobrý je zcela na míste. Vyznačuje se nízkým obsahem otěrových kovů. Podle obsahu křemíku není ale v motoru ideální filtrace vzduchu. Střihová stabilita oleje se jeví jako velmi dobrá - pokles KV pri 100°C je pouze do 10 % (velký podíl na tomto poklesu má navíc obsažené palivo). Obsah úsad je minimální, detergence velmi dobrá. Jediným problémem je tedy palivo v oleji, což je u závodních vozů běžným jevem. Vzhledem k tomu, že viskozita oleje je ještě v horní půli viskozitní trídy, tak není mazání motoru olejem ohroženo a s olejem lze dále pokračovat v soutěžních jízdách. Hodnocení rozboru motorového oleje 5W-50 po testovacích jízdách není kritické a výzkumné a vývojové pracovište PARAMO, a.s., může být s vývojem nového oleje spokojeno. Stejně tak i jezdec Roman Kresta se svým týmem, protože s olejem žádný problém nezaznamenal.
Motorový olej MOGUL 5W-50 z nové řady EXTREME je po všech stránkách v naprostém porádku a bude používán Romanem Krestou v celé sezóne 2008.
Roman Kresta: „Zkouška oleje v závodním voze je podle mě nejlepší způsob, jak výrobek otestovat. Jsem přesvedčen o tom, že Mogul 5W-50 EXTREME je zcela srovnatelný s výrobky konkurence. Během sta kilometrů, které jsem ve Vysokém Mýte najezdil, fungoval motor naprosto bezproblémově. Při jízdách jsem si s mými techniky vyzkoušel i drobné úpravy našeho vozu, které bych rád uplatnil v příští sezoně.“
- nebo článek z 12. 3. 2010:
http://sdeleni.idnes.cz/automobilove-ol ... deleni_ahr
Millers Oils XFS 5W-50
• API SL, CF
• ACEA A3, B3
• Mercedes-Benz 229.1
• VW 500.00, 501.01, 502.00, 505.00
•
Originální požadavek u Ford Cosworth
Špičkový syntetický olej vhodný pro moderní benzínové motory provozované v náročných podmínkách, v širokém teplotním rozpětí
MOBIL 1 RALLY FORMULA 5W-50 SYNT
Olej Mobil 1 5W-50 je syntetický motorový olej nejvyšší výkonnostní třídy, který motoru poskytuje maximální ochranu proti opotřebení. Koncepce Rally Formula uplatněná v oleji Mobil 1 5W-50 překračuje požadavky oborových norem a nároky výrobců výkonných přeplňovaných turbodmychadlem i kompresorem) zážehových a vznětových motorů s technologií víceventilového vstřikování. Mobil 1 5W-50 je zvláště vhodný pro vysoké rychlosti a náročné podmínky spojené s jízdou stylem „brzda – plyn“. Ať už v provozu nebo při závodech, Mobil 1 5W-50 Rally Formula vždy poskytuje mimořádnou kvalitu a výborné mazací vlastnosti.
Vlastnosti a výhody:
Olej Mobil 1 5W-50 je sestaven ze speciální patentované směsi syntetických základových složek nejvyšší kvality v kombinaci s protioděrovou technologií Supersyn, což je v současnosti nejprogresivnější dostupná technologie aditiv. Spojení vysoké viskozity oleje Mobil 1 5W-50 s touto technologií nabízí flexibilní ochranu motoru a najde uplatnění v mnoha provozních podmínkách.
Tento olej překračuje náročné požadavky oborových norem a je schválen několika významnými výrobci automobilů jako provozní náplň. Automobily s olejem Mobil 1 5W-50 pracují spolehlivě a nezávisle na provozních podmínkách či stáří.
Použití:
Mobil 1 5W-50 je doporučován do všech typů motorů,
zvláště pak do výkonných (turbodmychadlem i kompresorem) přeplňovaných zážehových a vznětových motorů osobních automobilů, dodávek i lehkých nákladních automobilů s víceventilovou technikou vstřikování paliva. Olej Mobil 1 5W-50 je vhodný do všech typů náročných aplikací, zvláště pak do náročných podmínek dálničního a městského provozu (styl „brzda – plyn“). Mobil 1 není vhodný pro použití ve dvoudobých nebo leteckých motorech, pokud výrobce motoru neurčí jinak. Klasifikace a specifikace: Mobil 1 5W-50 splňuje následující klasifikace/specifikace: ACEA A3,B3,B4 – API SL,SJ,CF.
Mobil 1 5W-50 má následující schválení: Daimler Chrysler 229.3 –
Porsche schválen – Volkswagen 505.00.
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888