Stránka 1 z 3

Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 29.12.2009 20:54
od radek89
Prosím o radu,kdyz dobržduju na křižovatku tak mi padaj otačky k 500 a i míň...2x už motor i chcíp,šktrtící klapku jsem vyčistil,otáčka byly dva dny v pohode,akortát pomaleji padali na 900 padli az po zastavení jinak se drželi na 1100 ale nejsem si jistej těsněním zda tam bylo..je mozny ze dyby tam nebylo ze je to tím?...
A pokud ma motor tendenci , že chcípne tak vyhoupnou na 1200 a pak klesnou na 900a klid...
Známej mi říkal at zkusím klapku a pak ze by to mohlo byt ještě snímač otáček..
je toho tu popsané strašna spousta ale žadná odpoved:(
pokud by jste vedeli,nebo ke komu zajet budu moc rád
předme díky

focus 1,6 16V ghia r.v.11/99,Praha

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 29.12.2009 22:26
od sid
volnoběžný ventil ?

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 29.12.2009 22:35
od canndale
toto je zahada, ktora trapila aj mna, auto sem tam tak raz-dvakrat do mesiaca chciplo, takmer vzdy uprostred krizovatky, nastartovat slo hned, ale ked vysadi posilovac brzd a volantu ked clovek odbocuje, nieje to prijemne a je to dost nebezpecne (najma posilovac volantu)
riesenie som nenasiel a fofo sa predal aj s touto chybou, inak jazdil dobre
kazdopadne problemy ktore to mozu sposobovat
- prasknuta, resp. derava hadicka podtlakov (taka gumena s 3mi vstupmi, je pod nasavacim potrubim cca 15cm na sirku)
- prasknute, derave nasavacie potrubie
- volnobezny ventil (ja som ho menil a bez vysledku, niekde na fore bol navod ako otestovat ci je v poriadku)
- klapka motora resp. MAF senzor - da sa vycistit
- sviecky (podla mna len cisto teoreticky)
- cievka + kable (ja som cievku vymenil pretoze stara uz mala po zivote ale problem to neodstranilo a kable boli tiez nove)

inak tiez by ma to velmi zaujimalo, aj ked uz fofo nemam, ale bola to pre mna dost zahada.. ked.. sprevadzalo to aj poskakovanie volnobehu, ked som dobrzdil do krizovatky a nechal brzdu stlacenu, tak medzi 650 - 950rpm, po uvolneni brzdy kolisanie prestalo, po znovuzabrzdeni niekedy zacalo znova, niekedy nie..

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 29.12.2009 23:10
od radek89
Ješte mi jeden známej říkal že by to mohal být nejaka akcelerační jednotka?ale ta stojí 12 tis,a nebo nějakej brzdovej váleček,ale v tomhle uz se vubc nevyznam...když dojedu do forda a napíchnou ho,tak neco zjistí,ale aby zas nevymnili 5 vecí a byla to ta 6..
Docela mě to mrzí,focus jezdí krásne,krásny auto,ale tohl je veliká škoda..

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 07.01.2010 18:35
od Tranďák
Do Forda bych s tím určitě nejezdil, ty tě stáhnou z kuže zaživa

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 08.01.2010 09:09
od Jairo
canndale píše: ...
- volnobezny ventil (ja som ho menil a bez vysledku, niekde na fore bol navod ako otestovat ci je v poriadku)
....
nevie niekto kde najdem ten test volnobezneho ventilu tu na fore? Skusal som hladat ale bez uspechu. :cry:
vdaka

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 08.01.2010 11:10
od canndale
ak si spravne pamatam, tak sa ma nastartovat motor, nechat sa zahriat
potom sa ma odpojit volnobezny ventil a ak motor zdochne, tak je ventil v poriadku, ak bezi dalej niekde je problem. ALE nieje to 100% test, moze sa stat ze motor zdochne ale ventil je aj tak vadny, ale toto je aspon prvotne otestovanie ze ci funguje tak ako ma :)

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 10.01.2010 17:50
od cumel
http://www.ford-focus.cz/forum/viewtopi ... 97&t=13442

Volnoběžný ventil (Idle air control – IAC) se nachází mezi škrtící klapkou vpravo a koleny sání vlevo.
Příloha:

DSC00039.jpg [ 144.3 KB | Zobrazeno 83 krát ]


Jak už z názvu vyplývá, jde o regulační prvek volnoběhu. Celá jednotka je připevněna k tělesu škrtící klapky. V případě, že je klapka uzavřena, vzduch vstupuje do motoru dříve, než by prošel klapkou. V podstatě obchází těleso klapky a dostává se do té části sacího kanálu, která vede přímo k válcům. Volnoběžný ventil byl vynalezen proto, aby motor mohl být zásoben vzduchem i za nepřítomnosti řidiče. Ventil zná pouze dvě polohy: otevřenou a uzavřenou, neexistuje situace, ve které by byl otevřen „napůl“. Řídící jednotka vysílá během jedné vteřiny velký počet pulzů, kterými určuje, zda ventil má být otevřený nebo ne. Tyto pulzy způsobují kmitání plunžru uvnitř ventilu. Frekvence kmitů je dostatečně vysoká na včasnou úpravu sacího procesu, proto byste neměli zaznamenat sebemenší změny v otáčkách motoru. Kmit nazýváme pracovní cyklus, jeho hodnota je procentuálním vyjádřením času, po který je ventil otevřen. Tedy pro stálé uzavření ventilu platí hodnota 0%, při stálém otevření říkáme, že je ventil otevřen na 100%. Neexistují jiné hodnoty pracovního cyklu.
Příloha:

Schránka03.jpg [ 44.51 KB | Zobrazeno 104 krát ]


Pro použití volnoběžného ventilu existují tři jasné důvody:

Spouštění motoru:
• Při startu motor potřebuje volný přísun vzduchu, proto je signálem ŘJ ventil otevřen na 100%.
• Po snížení otáček a stabilizaci provozu motoru musí být zabezpečen přísun vzduchu pro volnoběh.

Volnoběh:
• Procesy platné při volnoběhu je poněkud složitější, než vyplývá z názvu.
• Běh motoru musí být hladký a stabilní.
• Počet otáček při volnoběhu je vyšší při studeném startu.
• Počet otáček při volnoběhu je vyšší pokud se motor přehřívá.
• Vlivem vyšších otáček pracuje vodní čerpadlo rychleji, čímž se zvyšuje průtok chladicí kapaliny v motoru.
• Počet otáček při volnoběhu stoupá se zatížením alternátoru.
• Počet otáček při volnoběhu je také ovlivněn polohou volantu a momentálními nároky posilovače řízení.

Ubírání plynu:
• Při uvolnění plynového pedálu se IAB otevře na 100%, nedojde tím k zhasnutí motoru.
• Poté, co otáčky motoru poklesnou na hodnotu platnou pro volnoběh, IAB se vrací k pracovnímu cyklu (kmitání).
• Při zastavení vozidla je hodnota volnoběžných otáček motoru zcela ovládána volnoběžným ventilem.

Plný plyn:
• Při plném otevření škrticí klapky je ventil otevřen na 100%. Nicméně otázkou zůstává, zda se tak zvýší průtok vzduchu.
• Vzduch do motoru může vtékat dvěma místy: škrticí klapkou a otevřeným ventilem.

Zkouška volnoběžného ventilu:
Velmi snadná záležitost. Podobně jako u ostatních problémů, i zde je důležité nejdříve získat servisní kódy z ŘJ, abychom vyloučili jiné možné poruchy. Na základě získaných dat poté proveďte testy a opravy. V případě, že získáte signál ukazující na problém s IAB, nastartuje motor a dosáhněte pracovní teploty. Otáčky nechte zcela v režii volnoběžnému ventilu, nedotýkejte se tedy plynového pedálu ani škrticí klapky. Otevřete kryt motoru a odpojte elektrické napájení ventilu. Pokud se otáčky motoru propadnou nebo pokud motor zhasne, ventil je v pořádku a není třeba jej opravovat. Pokud ke změnám otáček nedojde, bude vhodné ventil odmontovat a prohlédnout.

Může nastat i situace, kdy ventil je vadný a přesto testem projde úspěšně, případně test může být negativní a ventil dokonale funkční. Plunžr a pružina se mohou zanést nečistotami a olejem, čímž se sníží průtok vzduchu a podstatně omezí i funkce ventilu. IAB odmontujte a vyčistěte. Ze zkušeností ale vyplývá, že u čištěného ventilu se závada za čas opakuje, protože nejde dokonale vyčistit a je lepší volnoběžný ventil vyměnit.

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 11.01.2010 11:22
od gargulakj
A když pustím plyn a šktící klapka se uplně zavře tak vzduch proudí někama jinama? Nebo je v ní nějaká dirka? Jde mi o to že ji mám už nejspíš zanesenou protože se mi už při chladnu přilepuje... Takže pokud by v klapce byla nejaká škvírka kama ten vzduch proudí a byla by ucpaná... tak by vyčištění mohlo pomoct :)

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 11.01.2010 23:34
od cumel
Ty si asi nečítal príspevok pred tebou. Tam to máš predsa jasne napísané. Na klapke nie je žiadna dierka. Vzduch prúdi pri zavretej klapke cez volnobežný ventil.

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 12.01.2010 08:57
od gargulakj
Jo čital sem ho jenom jsem nevěděl jestli to volnoběžný ventil pouští přes klapku nebo kolem klapky... ted už vím že kolem takže čistit ji nemá smysl...

Ale dneska jsem to skoumal kdy mě to padá... Skoro vždy když sešlápnu spojku...
Zkoušel jsem za jízdy vyřadit a pustit spojku= otáčky se držely hruba na 1000 (což je v pořádku)
Jakmile sem sešlápl spojku = otáčky začaly klesat až pod 750 až se motor rozvibroval (to není v pořádku)

Volnoběžný ventil mám nový. Ale nechápu tu souvislost se spojku.. proč začne ubírat na otáčkach když sešlápnu spojku? Mě to připadá jak softwarová chyba...

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 11.03.2010 18:30
od Kilek
mám stejný probém....volnoběh cca 700 padá při dojíždění na světlech s brzdou a spojkou pod 700 (ccz 500) a někdy zhasne motor....po zastavení na světlech se motor jakoby rozpomene a přidá na 1000 ot/min, hned nato ale opět klesne pod 700 a takto to skáče 500-1000, dokud nepustím spojku i brzdu a neustálí se to na 700...světla během toho kolísání mění intenzitu

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 11.03.2010 18:49
od petulak
Vlákno---Problém s otáčkami---, číst!!!

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 12.03.2010 07:40
od gargulakj
Ty tu nemudruj... nikde na foru není jednoznačně napsané na co se přesně podívat... řeším to už pěkně dlouho... a ne každému pomůže vymenit volnoběžný ventil...

Re: Při dobržďování padaj otáčky

Napsal: 12.03.2010 08:33
od xmorfeuz
petulak: myslis jako vycistit potenciometr skrtici klapky ? ani nevim ze jde rozebrat, tak to musim zkusit :P