Stránka 1 z 10
Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 21.11.2011 16:40
od PítrsPraha
Ahojte,
včera se mi stala zvláštní věc - na cca 35 km trase se mýmu Mondeu nezahřál motor. Vadu ukazatele na přístrojovce vylučuju, protože auto netopilo, resp. topilo velmi málo (při nastavení na +28° foukal z výdechů jen vlažný vzduch).
Je pravda, že zátěž měl motor malou: jel jsem sám, jel jsem docela economy run (mírně zvlněná rychlostní silnice Dobříš - Praha, jel jsem souvisle cca 90-100 km/h na pětku, bez zrychlování), ale to by snad nemělo mít takhle výrazný dopad na (ne)zahřátí motoru. Ukazatel teploty na přístrojovce byl jen kousek za začátkem povoleného rozsahu (na začátku té oblasti označené jako |_______|).
Po příjezdu do Prahy a pár rozjezdech na křižovatkách se motor zahřál na normál.
Dost mě to překvapilo. Už jsem jezdil s mnoha auty a motory (1.2 HTP, 1.4 MPI, 1.6 MPI, 1.8 Zetec, 1.8 TSI, 1.9 TDI, 2.0 TDI) a takovéhle nezahřátí jsem nezaznamenal nikdy. Navíc venku bylo docela teplo, kolem +5°C.
Máte někdo podobnou zkušenost, resp. radu, co by mohlo být špatně? Přede díky.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 21.11.2011 21:38
od 7a53366
Chce to prověřit, ale já bych to tipoval na termostat.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 22.11.2011 21:41
od zeli
Na aute, ktere ma chladici soustavu v poradku, se motor zahreje spolehlive do 10 km i v -20C. Pri vyssich teplotach samozrejme rychleji a to plati i pro naftaky. Tvuj benzin by se mel zahrat jeste rychleji. Ve tvem pripade i kdyz jsi jel extremne usporne, tak na tech 35km se to zahrat musi. Jestli to chces resit, osahej hadice, abys zjistil jestli nepropousti termostat. Pro vice info si najdi tema o termostatu.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 10:01
od Yeshterr
Zkus termostat vymontovat a prohlédnout, jestli nevisí otevřený. Pokud se bude jevit uzavřený, zkus ho uvařit a nechat vychladnout, jestli i potom nezůstane otevřený.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 12:52
od mhema
Zdarec,
se zahřátím motoru mám taky zkušenost. Od doby, co ho mám ( 3 roky) je to stejný. Auto mám v garáži, vytáhnu ho a jedu - žádný velký zahřívání. myslím že tak normálním tempem - otáčky mezi 1500 - 2500 než se motor zahřeje. Ale to trvá. v dnešním počasí - teplta kolem 0 se zahřeje při puštěném topení na 20 ° na provozí teplotu ( to je že rafika je nakolno) tak po 15 km, V ziměn je to ještě horší, klidně i po 25 km.
bádal jsem to tomu může být a když jsem otevřel kapotu , tak hadice ke chladiči byli úplně studený. Z toho usuzuji, že termostat bude OK. tak nevím a nechal jsem to být.
Pokud chci aby se to zahřálo, musím na to trochu víc šlápnout ale na studeném motoru se mi do toho moc nechce.

Tak a ted každá rada dobrá

Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 14:53
od Yeshterr
Opět bych to viděl na neustále otevřený termostat, navíc v zimě chladíš motor přes radiátor topení. A vodní pumpa tlačí celkem rychle, takže neustále protéká všechna voda přes chladič a ani se nestačí ohřát od motoru a už běží další kolo. A topí Ti to naprd, viď?
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 15:39
od PítrsPraha
Díky za reakce...
Jinak rychlost zahřívání motoru je u mě podobná jako u kolegy "mhema", takže se některý blízký víkend ponořím do Etzolda a následně svého motoru a termostat zkontroluju / vyměním... Kua další prachy...

.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 15:49
od buceek07
Už si do něj musel hodně nasypat

Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 16:15
od PítrsPraha
Kupoval jsem jako ojetinu, takže jsem s výdaji počítal, ale nějak to neustává...
- katalyzátor (věděl jsem v okamžiku koupě)
- komplet brzdy (věděl jsem v okamžiku koupě)
- zadní kosti
- výměna chladiva v klimě
- SPDS
- rutinní servis v podobě oleje, filtrů, stěračů atd.
- komplet zimní obutí (ráfky+pneu)
- a pak hafo drobností, na které předchozí majitel kakal (žárovky, senzor GPS, manžeta řadičky...)
Teď mě čeká ještě výměna čelního skla, který mi po pidikamínku prdnulo. Mám sice připojištěno v rámci povinného, ale nebude to stačit (výhřev+světelný a dešťový senzor).
Radši to už ani nesčítám

.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 17:46
od mhema
topí to myslím normálně, po 3 km už je poznat že to topí a po 10 minutách je v autě už normálně teplo i když teplota motoru je stále na 60 °. Nemůže to být příliš velkou účinností motoru a tím, že vyrobené teplo jde do topení a už to nestíhá ohřát motor? nebo se nejdříve musí ohřát motor a potom to termostat teprve pustí do topení?
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 19:46
od 7a53366
mhema píše:topí to myslím normálně, po 3 km už je poznat že to topí a po 10 minutách je v autě už normálně teplo i když teplota motoru je stále na 60 °. Nemůže to být příliš velkou účinností motoru a tím, že vyrobené teplo jde do topení a už to nestíhá ohřát motor? nebo se nejdříve musí ohřát motor a potom to termostat teprve pustí do topení?
Základní pojem: Motor není ohříván, nýbrž chladicí směs je ohřívána motorem. Tím se motor chladí. Termostat slouží k regulaci chlazení motoru. To znamená, že by termostat neměl otevřít zbytečně brzo, aby nedocházelo k přílišnému chlazení motoru. Druhotný jev je současné použití chladící kapaliny k vytápění automobilu a tím i k jejímu ochlazování. Termostat je umístěn v chladícím okruhu proto, aby pouštěl ohřátou kapalinu do chladiče, která se zde ochladí.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 23.11.2011 20:02
od zeli
Osahejte hadice u chladice, az bude mit ten motor rekneme tech 60C plus minus. Jestli potom nebudou hadice uplne studeny, ale i jen vlazny, tak termostat protejka. Taky muze propoustet jen nekdy, napr. po prvnim prohrati motoru se pootevre, ale uz nezavre. Moznosti je vic, ale vzhledem k tomu, ze neni sance jak "podchladit" motor, ktery je v provozu (desitky km), bez uziti chladice, tak se to teplo musi nutne ztracet v chladici, cimz je vinen termostat. Anebo jestli to topi fakt dobre (coz se pozna az prijdou tuhy mrazy), tak treba jen blbne teplotni cidlo. To se zase pozna tak, ze se sahne na tu tenkou hadici u termostatu, kterou proteka tepla voda. Jeji teplota by mela zhruba odpovidat tomu, co ukazuje budik (je to samozrejme veci odhadu jak z pohledu budiku tak z pohledu sahani prochladlou rukou na gumovou hadici).
To o ucinnosti motoru je nesmysl, u benzinu obzvlast. Co by potom meli delat ty chudaci co maj naftu. To by si s sebou museli vozit kamna

Samozrejme z principu se naftovy motory hrejou trochu hur, ale to co popisujete nesedi na zadny motor, ktery je v poradku.
A bacha na klinak az tam budete lovit ty hadice

Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 24.11.2011 07:44
od mhema
Pardon, že jsem neuvedl typ auta , mám naftu 96 kW. Všechno by to sedělo na vadný termostat až na jednu věc - jakmile se motor ohřeje na provozní teplotu, už teplota neklesne za žádných podmínek, jízda z kopce bez plynu, tuhý mráz nebo topení naplno, pořát je teplota stabilní ( ručička nakolmo). Kdyby byl nějaký termostat špatný, spíš by teploty neustále asi kolísala?
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 24.11.2011 08:41
od Yeshterr
zeli píše:Osahejte hadice u chladice, az bude mit ten motor rekneme tech 60C plus minus. Jestli potom nebudou hadice uplne studeny, ale i jen vlazny, tak termostat protejka.
Přesně tak!
mhema: On může v uvozovkách "nějak fungovat" pokud už motor dostane nějakou teplotu (nevím jak to napsat, prostě někde mu umožníš, aby se od motoru ohřála voda rychleji) a parafín v něm začne v mezích vadného termostatu trochu plnit svou funkci. Pak s odřenýma ušima svou funkci plní (ukazatel na palubce taky extra rychle neukáže změnu, resp. Termistor v okruhu má určitou hysterezi), ale jak píšeš, po delším stání, když vystydne úplně, opět zůstane viset. Toť můj názor.
Re: Výkon topení, zahřátí motoru
Napsal: 24.11.2011 14:21
od Ma.rt
Ja kdyz jsem mel spatny termostat, tak mi vylezl teplomer neco mezi ctvrtku a pulku a to jsem musel jet do kopce, z kopce mi raficka spadla treba i uplne doleva.
jinak v tomhle pocasi mam raficku na pulce tak po 2-3km, jedu konstantni 50-70, zadne velke slapani na plyn, ale topi to az tak na 5.km