Stránka 1 z 1
Vydychani turba
Napsal: 09.08.2012 21:45
od h4rr0d
Kdyz jsem kupoval auto, kladli mi zkusenejsi na srdce, ze je potreba nechat chvili vydychat turbo aby se zchladil olej.
Posledni dobou, zejmena vecer, se mi stava, ze kdyz dojedu a necham par minut - tak jednu pisnicku - bezet motor a pak to chcipnu, rozbehne se nejaky ventilator (sahara?).
Je to v poradku, nebo bych to mel nechat vydychat dyl?
ps: doufam, ze tady takovy dotaz jeste neni, protoze se mi to nepodarilo najit.
Re: Vydychani turba
Napsal: 09.08.2012 22:33
od HonzaK72
Je to v pořádku.
Vydejchat turbo má ale smysl ne při stání, ale za jízdy, prostě posledních pár km před cílem jeď na pohodu, ne na krev a turbo uchladíš náporem vzduchu.....
Re: Vydychani turba
Napsal: 10.08.2012 01:07
od Fokal
Turbo uchladit náporem vzduchu

No asi jo, pokud ho máš vepředu, vzadu se možná taky trochu ochladí, nevim...
Jinak bych řekl, že 1 km klidný jízdy a pak dochlazení na místě stačí. Odvijí se to od toho, jakou tomu dáváš čočku

Ale v tomhle případě asi platí, že čim déle tim lépe. Když mi sepne sahara, tak jí ještě nechám dotočit, počkám pár vteřin a vypínám
Re: Vydychani turba
Napsal: 10.08.2012 07:16
od HonzaK72
Tak pokud nemas v motorovem prostoru vakuum, pak se ti turbo do jisté míry chladí i náporem vzduchu, u Volva i Passata jsem mel pred turbem vedle sahary misto, kudy se vzduch pres gril pri jizde dostal k turbu. Nevidim na tom nic co by potrebovalo vykulenyho smajlika

Re: Vydychani turba
Napsal: 10.08.2012 08:57
od h4rr0d
Fokal píše:Turbo uchladit náporem vzduchu

No asi jo, pokud ho máš vepředu, vzadu se možná taky trochu ochladí, nevim...
Jinak bych řekl, že 1 km klidný jízdy a pak dochlazení na místě stačí. Odvijí se to od toho, jakou tomu dáváš čočku

Ale v tomhle případě asi platí, že čim déle tim lépe. Když mi sepne sahara, tak jí ještě nechám dotočit, počkám pár vteřin a vypínám
Ja mam prave pocit, ze se to sepne az to vypnu, takze pak uz neni co vypinat

Re: Vydychani turba
Napsal: 10.08.2012 11:13
od Johnyy
to by mělo bejt ok, podle mě je největší problém v tom, když někam dojedeš s roztočeným tubem a hned chcípneš motor - přestane mazat a můžeš ho zadřít, nechat po jízdě chvilku běžet na volnoběh je určitě dobře
Re: Vydychani turba
Napsal: 10.08.2012 11:19
od 6666667
O mazáni nejde

Jde prostě o to, že na hřídelku v turbu působí velké teplotní rozdíly (sací vs výfuková část) pokud se hřídelka(lopatky turba) točí vše je ok ale pokud se zastavý dochází vlivem tepelného pnutí k deformaci hřídelky a ta se zkroutí (v tom nejhorším případě). Proto je potřeba schladit turbo aby tam nebyl takový teplotní rozdíl. A taky se přepaluje olej v turbu a to taky není dobré.
Re: Vydychani turba
Napsal: 15.08.2012 10:54
od staniol
Fokal píše:Turbo uchladit náporem vzduchu

No asi jo, pokud ho máš vepředu, vzadu se možná taky trochu ochladí, nevim...
Jinak bych řekl, že 1 km klidný jízdy a pak dochlazení na místě stačí. Odvijí se to od toho, jakou tomu dáváš čočku

Ale v tomhle případě asi platí, že čim déle tim lépe. Když mi sepne sahara, tak jí ještě nechám dotočit, počkám pár vteřin a vypínám
delam to stejne ale ocividne i tak se ta osa muze zkroutit (nicmene kdo vi to mohlo byt nacate po predchozim majiteli)
Re: Vydychani turba
Napsal: 15.08.2012 12:49
od spanel
Tzv požadavek na dochlazování turba má svoji potřebu hlavně v režimech, kdy je motor ve vyšších otáčkách a tedy i turbo je delší dobu tepelně namáháno. Pokud, když to vztáhnu na svůj motor, jedu v režimu kolem 2000 otáček, pak není třeba zvlášť turbo dochlazovat, ale při dálničním režimu, kdy motor pracuje kolem 2800 - 3000 otáček, nebo po opakovaném vytáčením motoru kvůli akceleraci je nutné turbo dochladit. Například jedu po dálnici, a bez zásadního zpomalení rychle sjedu k benzince či na odpočívadlo a hned vypnu motor - to není dobré. Chce to pak nechat motor chvíli běžet, sice se při stání vzduchem tolik neochlazuje, ale jinak je turbo ochlazováno méně horkými výfukovými plyny a také netlakuje vzduch, no a vzhledem k tomu, že horká část turba bývá z litiny, tak litina celkem dobře převádí či odvádí teplo. Dalším a to důležitým faktorem je to, že při běžícím motoru stále běží olejové čerpadlo a olej chladí ložisko a přehřátý olej je z ložiska vytlačován zpět do okruhu, kde se ochlazuje.