Oprava domku termostatu (1.8/2.0)
Napsal: 18.12.2014 23:42
Začal mi opět téct domek (těleso) termostatu (je plastový) - byl měněný po koupi auta, takže do teď vydržel pouze nějakých 70t km (podotýkám, že chladící kapalina byla vždy origo Ford 1:1). Je to velmi častá závada, stačí zadat do Googlu "thermostat housing focus" a výsledky mluví za vše.
Po rozebrání jsem zjistil příčinu (velmi typická) - plastové mezikruží, které tvoří vnitřek drážky pro těsnící o-kroužek (těsní na blok motoru) je velmi slabé a časem plast zkřehne, kousek se vyštípne, gumový o-kroužek ztratí oporu, prohne se dovnitř a přestane těsnit: Protože jsem nechtěl cpát Fordu prachy za diletantsky navrženou věc, která je navíc z degradujícího plastu (viz obtoková trubka nad chladičem, která se začne časem rozpadat a další plastové díly v chladící soustavě), navíc jsem potřeboval druhý den mít auto pojízdné, zvolil jsem opravu:
1) Kroužek z nerez plechu, tl. asi 0,3mm, šířka cca 13mm, délku jsem odměřil tak akorát, aby to vytvořilo kroužek, co jde tak akorát vsunout do otvoru (nemusí jít úplně těsně) a spájel (použít vhodnou kapalinu) - spájení je důležité, kroužek "v celku" bude lépe držet: 3) Kroužek jsem vlepil (vše zdrsnit, odmastit) do tělesa termostatu, stačí tenká vrstva lepidla - použil jsem osvědčené dvousložkové epoxidové lepidlo JB Weld s velkou teplotní odolností (280°C). Šlo by určitě použít podobné lepidlo, případně i nějaký tmel (silikon nebo raději hybridní polymer), akorát dbát na teplotní odolnost - jde jenom o zafixování kroužku, pokud má správný rozměr, bude tam dobře držet sám.
3) Na místo vyštípnutého kousku plastu jsem vlepil odstřižek ze stejného nerez plechu, akorát přehnutý (aby byl silnější) a vhodně vytvarovaný: P.S.: pokud už plast tělesa celkově degraduje (barva se mění z černé nebo tmavě šedé na světle šedou až hnědou a hlavně je vidět plnivo, což jsou skelná vlákna - materiál je polaymid 6.6 vyztužený skelnými vlákny: PA66+GF30), asi bude lepší brát opravu jako dočasnou a pořídit nový díl, protože se stejně časem začne rozpadat, možná jinde.
Určitě tato oprava zamezí vyštípnutí plastu a "vyvalení" o-kroužku dovnitř, což je nejčastější závada. Pokud bych někdy těleso měnil za nové, kroužek jako výztuhu bych tam vlepil už preventivně u nového dílu.
Nevím, kdo u Fordu navrhnul tento díl z plastu (býval alu) a ještě takto poddimenzovaně a z degradujícího plastu.
Po rozebrání jsem zjistil příčinu (velmi typická) - plastové mezikruží, které tvoří vnitřek drážky pro těsnící o-kroužek (těsní na blok motoru) je velmi slabé a časem plast zkřehne, kousek se vyštípne, gumový o-kroužek ztratí oporu, prohne se dovnitř a přestane těsnit: Protože jsem nechtěl cpát Fordu prachy za diletantsky navrženou věc, která je navíc z degradujícího plastu (viz obtoková trubka nad chladičem, která se začne časem rozpadat a další plastové díly v chladící soustavě), navíc jsem potřeboval druhý den mít auto pojízdné, zvolil jsem opravu:
1) Kroužek z nerez plechu, tl. asi 0,3mm, šířka cca 13mm, délku jsem odměřil tak akorát, aby to vytvořilo kroužek, co jde tak akorát vsunout do otvoru (nemusí jít úplně těsně) a spájel (použít vhodnou kapalinu) - spájení je důležité, kroužek "v celku" bude lépe držet: 3) Kroužek jsem vlepil (vše zdrsnit, odmastit) do tělesa termostatu, stačí tenká vrstva lepidla - použil jsem osvědčené dvousložkové epoxidové lepidlo JB Weld s velkou teplotní odolností (280°C). Šlo by určitě použít podobné lepidlo, případně i nějaký tmel (silikon nebo raději hybridní polymer), akorát dbát na teplotní odolnost - jde jenom o zafixování kroužku, pokud má správný rozměr, bude tam dobře držet sám.
3) Na místo vyštípnutého kousku plastu jsem vlepil odstřižek ze stejného nerez plechu, akorát přehnutý (aby byl silnější) a vhodně vytvarovaný: P.S.: pokud už plast tělesa celkově degraduje (barva se mění z černé nebo tmavě šedé na světle šedou až hnědou a hlavně je vidět plnivo, což jsou skelná vlákna - materiál je polaymid 6.6 vyztužený skelnými vlákny: PA66+GF30), asi bude lepší brát opravu jako dočasnou a pořídit nový díl, protože se stejně časem začne rozpadat, možná jinde.
Určitě tato oprava zamezí vyštípnutí plastu a "vyvalení" o-kroužku dovnitř, což je nejčastější závada. Pokud bych někdy těleso měnil za nové, kroužek jako výztuhu bych tam vlepil už preventivně u nového dílu.
Nevím, kdo u Fordu navrhnul tento díl z plastu (býval alu) a ještě takto poddimenzovaně a z degradujícího plastu.