Stránka 1 z 16

1.6 Ti-VCT 77 / 92 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 27.07.2020 19:19
od Sclerry
Dobrý den,

vlastním Ford Focus r.v. 2011, 77 kW 1.6 Ti-VCT, naj. 170tkm a v poslední době se mi začaly častěji oběvovat problémy při startování studeného motoru. Motor nastartuje, ale buď se začne volnoběh razantně houpat (skáče od 600-1500 otáček) nebo rovnou spadne do oblasti okolo 500 otáček a celé auto se začne třást. Když se tomu snažím pomoct jemným přidáním plynu, abych zvedl volnoběžné otážky, tak se přidáním naopak motor více přidusí. Někdy se stane, že motor tyto své počáteční problémy po nastartování během cca 15 sekund rozchodí a volnoběh se zvedne, jindy motor zhasne (někdy ho raději zhasnu já, když to trvá déle, protože v takových nízkých otáčkách mám obavy o ložiska na klice).

Máte s takovým chováním někdo nějaké zkušenosti? Dříve mi tohle dělalo jen velmi zřídka (1 z 50 chladných nastartování) a to pouze v zimě, teď už to dělá i nyní přes léto přibližně tak 1 z 15 chladných nastartování. Přes zimu jsem do benzínu přiléval Velfobin, takže nějaká zamrzající voda by to snad by neměla (tím spíš, že to začalo už dělat i teď přes léto). Tankuju téměř vždy Benzina nebo OMV, takže palivo by to snad také být nemuselo. Zkoušel jsem do benzínu dát od Liqui Moly přípravek na čištění benzínových vstřiků, ale přišlo mi, že zcela bez účinku. Měl jsem vyndané svíčky, a zdálo se mi, že mají "zdravou" barvu a nejsou zakarbonované, ani nějak opálené (měněny před 35 tkm). Vyčistil jsem i škrtící klapku (přestože nebyla nijak zvlášť zanesená), ale přijde mi, že ani to nemělo na problém vliv. Olej používám předepsaný Castrol 5w30, měním po 10 tkm. Všechny filtry používám Mann, vzduchový měním při každém třetím oleji a ten současný nijak zacpaný není. S autem jezdím 30 % po městě, 70 % po dálnici.

Poradil by mi prosím někdo, o co by mohlo jít, případně co vyzkoušet? Mně se zatím nepodařilo v souvislosti s tím určit prakticky žádné činitele, děje se to z mého pohledu nahodile. Jedinné, co je vždy stejné, je, že k tomu dochází při startu chladného motoru. Tady na fóru jsem našel s tímto motorem u chladného startu problém pouze s tím, že "nechce jet". Např. zde (viewtopic.php?f=241&t=33141&start=15) se to prý v jednom případě vyřešilo pouze aktualizací SW v jednotce.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 31.07.2020 19:48
od jarod72pm
Zapojil bych do toho diagnostiku , protože může blbnout elektronika škrtící klapky . Pak kontrola odtrhu svíček a odporů kabelů a cívky. Do benzínu dávat pravidelně VIF , ten umí trochu pročistit palivovou soustavu a ventily i trysky pro dávkování paliva .
Jinak do haprování motoru a otáček zasahují nebo mohou ovlivnit - váha vzduchu neboli MAP/MAF ,škrtící klapka,svíčky+kabely+cívka, lambda sonda,palivové čerpadlo,rozhozené časování i o zub přeskočené, nasávání falešného vzduchu v trubkách .
Takže hodně štěstí :wink:

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 01.08.2020 20:23
od reckoname
Nastartuj auto v noci a podíval se, jestli kabely neprobijí na kostru.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 02.08.2020 17:50
od Sclerry
Díky moc za rady, diagnostiku bohužel nemám, takže touto cestou bych to mohl řešit maximálně přes ten servis. Zkoušel jsem jak radí reckoname tu kontrolu probíjení, neviděl jsem probíjení ani u kabelů, ani u víčka rozdělovače. Zkusil bych i multimetrem proměřit odpor zapalovacích kabelů, akorát jsem zatím nikde nedohledal, jakou by měly mít hodnotu. Napadá mě, že by to nakonec přeci jen mohly být svíčky. Mám tam Bosch čtyřelektrodovou (Bosch Super 4 jestli si dobře pamatuju, kdyžtak bych zkusil dohledat krabičku) a jak jsem tady na fóru tak pročítal, na co tenhle motor trpí, tak svíčky byly zmiňované často s tím, že cokoliv jiného, než originál, je sázka do loterie. Když jsem si po přivezení z Německa dělal první servis (z Německa to má servisku od autorizáku Ford), tak jsem z toho vytahoval klasiké jednoelektrodové Motorcraft. Asi je tam tedy zkusím vrátit a chvíli s tím jezdit tak a sledovat, jak se to bude chovat. Pokud by se to tím vyřešilo, tak bych asi koupil přímo origo Ford a dal je tam. Sice pořád přemýšlím, jestli je možné, aby jenom svíčky takto ovlivňovaly chod po nastartování a za běhu to bylo už prakticky bez problémů, ale tak možná je ta směs, co jde po nastartování, náchylnější na "správnou" jiskru. Myslíte, že by za tím mohly být čistě jenom nevhodné svíčky? Navíc které tam mám už asi 35tkm s tím, že ty problémy po nastartování se postupně objevují častěji a častěji.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 02.08.2020 22:18
od reckoname
Svíčky pouze originál Ford a už vůbec ne to co tam máš.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 02.08.2020 22:34
od Sclerry
Tyto svíčky mi byly doporučeny v AutoKelly, když jsem nadiktoval auto a motorizaci. Ale jak píšeš, taky jsem tady na fóru už narazil na více místech na to, že skutečně dávat pouze Ford. Vyzkouším a po nějakém čase používání sem napíšu, jestli to skutečně bylo pouze tím. Je mi sice stále divné, že by se špatné svíčky projevovaly pouze občas a to výhradně při chladném startu, ale nevím... Každopádně prozatím díky za rady.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 03.08.2020 11:28
od Juros89
Řešil jsem podobný problém s nestabilním volnoběhem při prvním studeném startu (druhý start byl vždycky OK). Měl jsem auto na diagnostice ve Fordu, kde nic nebylo. Nechal jsem tedy vyčistit škrtící klapku a od té doby se to nestalo. Je možné, že ted v létě se to tolik neprojevuje a třeba to zase začne. Takže uvidíme. Zajímalo by mě, jestli se ti to podaří vyřešit a co bude příčina :)

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 06.08.2020 11:33
od Sclerry
UPDATE: Vrátil jsem tam svíčky Motorcraft, které v tom byly původně z Německa od Ford servisu. Zatím subjektivně mi přijde lehce jemnější chod motoru na volnoběh a taky se mi zdá, že se lépé sbírá při akceleraci z nízkých otáček. Zatím je tam mám pár dní, takže jestli se tím vyřešily ty problémy po nastartování, nebo ne, je těžko říct. Každopádně brzo budu dělat olej a vzduchový filtr, takže bych asi objednal origo svíčky od Fordů a zrovna je tam taky dal.

Chtěl bych se zeptat - jaký má být u těch svíček nastaven odtrh? Já jsem se to snažil dohledat na netu i tady na fóru a našel jsem odpovědi od 1,0 mm do 1,3 mm. Na těch Motorcraft jsem ho nijak neupravoval a mají 1,2 mm.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 03.09.2020 08:47
od Juros89
Vyřešil se ten občasný nestabilní chod svíčkama? Nějaký update? :)

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 03.09.2020 19:38
od Sclerry
UPDATE #2: Tak přibližně po měsíci musím konstatovat, že problém pravděpodobně způsobovaly svíčky (nebo byly jednou z hlavních příčin). Od té doby, co jsem vrátil Motorcrafty, co jsem z toho asi dva roky nazpět tahal, problémy prakticky vymizely. Jednou sice byl po nastartování chladného motoru chod nestabilnější, šlo ale spíš o takové zhoupnutí otáčet, než si asi elektronika vzápěti zregulovala volnoběžné otážky. Sice si stále uplně neumím vysvětlit pokud to bylo svíčkami, tak proč se problém neobjevil hned poté, co jsem tam dal ty nevhodné Bosch, ale takto razantně se projevoval až v poslední době. Nicméně dnes jsem byl v autorizáku Ford a koupil si tam 4ks originálních svíček, kterém mi prodal po nahlášení VIN. Na svíčkách je logo Motorcraft. Pokud si vzpomenu, tak až tam budu ty nové v dohledné době dávat, podíval bych se na ty jeté, jestli jsou to podle označení úplně ty samé. Přímo u Fordů ty 4ks vyšly na 750 Kč. Paradoxně cena lepší, než co jsem dával tehdy za ty Bosch.

Poté, co jsem se tu dočetl o tomto motoru a jeho citlivosti na svíčky asi do budoucna budu radši častěji měnit (35-40tis km) minimálně pro ten klid.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 03.09.2020 20:00
od jarod72pm
I kvůli cívce bych viděl optimální odtrh 1,2mm . To že tam patří originál svíčky se ví všeobecne , auta jsou na to dost náchylná :-) taky už jsem to v minulosti poznal. :wink:

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 03.09.2020 20:08
od Sclerry
Ten odtrh u těch nově koupených ještě příležitostně přeměřím spárovou měrkou, ale technika u Fordu jsem se ptal na odtrh a odpověděl mi, že ty nové mají už z výroby nastavený ten předepsaný (je mi jasné, je třeba při přepravě se může s tím někde klepnout, takže to není úplně dokonalé, ale tak jde spíš o princip).

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 08.10.2020 23:31
od Sclerry
UPDATE #3: Tak se zdá, že jenom svíčkama to nebylo. S novýma svíčkama jezdím cca měsíc a během něj se mi asi 5x zase projevily problémové starty, respektive problémový chod bezprostředně po nastartování. Řekl bych, že zatím se to ještě neprojevilo ani jednou tak špatně, jako v případě minulých svíček, nicméně stále se zdá, že se mi problém nepovedlo vyřešit. Napadá někoho, co dalšího zkusit nebo čím by to mohlo být? Za jakoukoliv radu nebo tip budu velice rád.

Ještě dodatek, co se týká toho odtrhu, tak spárovou měrkou jsem teď na těch nových naměřil něco mezi 1,15 a 1,2 mm.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 09.10.2020 10:43
od Juros89
Já bych se k tomuto dotazu také rád přidal. Chová se mě to víceméně obdobně jako Sclerrymu. Mám diagnostiku Forscan. Rád bych se pokusil vysledovat rozdíl na diagnostice u OK studeného startu a u startu kdy ten volnoběh hapruje.

Příjde mi to, že start je v pohodě, ale pár sekund po startu začnou otáčky lehce kolísat. v rozmezí třeba 100 - 150rpm. V případě, že se jedná o problénový start se ten rozsah zvětší, tzn. jakoby při snížení otáček se snižují moc, až do někakých 600rpm, kdy už motor jede nestabilně.

Sclerry: Máš možnost to natočit? :) Že bychom to porovnali?

Taky byych řekl, že na Vervu to skoro nedělá. Na normální benzín (Effecta) o dost častěji. Na normální benzín s VIFem něco mezi.

Re: 1.6 Ti-VCT 77 kW - občasný nestabilní chod

Napsal: 12.10.2020 20:54
od Vezir
Možná je zakopaný čokl jinde, ale když se u mě startuje studený motor (a je jedno, jestli je venku 0, +20, -10...), tak rozjezd do půlminuty po startu je ...jak u řidiče čerstvě po autoškole. Prostě cukatura :oops:
U mě to takto dělalo skoro od koupě (cca 6.000km nájezd). Vysledoval jsem, že problém zmizí (ne pouze utlumení), pokud čepuju benál u eurooilu (95). Kdekoliv jinde (benzina, mol, globus...) to byla tragédie. Zlé jazyky tvrdí, že EO má benál bez řepky. Nevím, jestli to je urban story nebo pravda, ale prostě něco je u nich jinak a na startech je to sakra znát. Jen je po "jiných zdrojích" potřeba alespoň 1 nádrž vyjezdit u EO, než se to srovná do normálu.