Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru - vyřešeno

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1660
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Jemar » 12.02.2024 20:24

Pavel 123 píše: 11.02.2024 20:58 Tak jsem změřil vůle těch ventilů - viz obrázek v příloze.
Díval jsem se do Etisu na ventilové vůle pro motory 1.8 a 2.0 Duratec HE (MI4):
  • klasické benzínové motory - sací - 0,22-0,28 mm; výfukové - 0,27-0,33 mm
  • benzínové motory LPG* (CNG) - sací - 0,25-0,31 mm; výfukové - 0,30-0,36 mm
*Kontrola vůle ventilu: Jestliže je některá vůle sacího ventilu menší než 0,2 mm, nastavte ji, jak je uvedeno nahoře s preferencí větší hranice. Jestliže je některá vůle výfukového ventilu menší než 0,2 mm, nastavte ji, jak je uvedeno nahoře s preferencí větší hranice. Jestliže jsou všechny vůle ventilů větší než 0,2 mm, proveďte další servisní kontrolu.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 13.02.2024 00:20

Jemare, díky moc za sdílenou informaci o vůlích, ale musím přiznat, že si nejsem úplně jistý, jestli si to vykládám správně.
Na jednu stranu se například u výfukových ventilů uvádí, že tolerance je 0,30 - 0,36 mm, a na druhou stranu se dodává: "jestliže je vůle výfukového ventilu menší než 0,2 mm nastavte ji"???
Dále se pak udává: "Jestliže jsou všechny vůle ventilů větší než 0,2 mm, proveďte další servisní kontrolu." Po kolika km je další kontrola? Po 150.000 ?

Podle výše uvedeného (byť na hraně) by u mě ještě nastavení nebylo nutné, a jelikož všechny vůle ventilů jsou větší než 0,2 mm, mohu to nechat na další kontrolu.
(V mém případě jsem sice uváděl že jsou některé vůle 0,2, ale měl jsem k dispozici měrky pouze po 0,05 mm. Tzn, že když už se tam 0,25 nevešlo, uvedl jsem sice 0,2 mm, ale vůle byla určitě větší, a doporučené podmínky tedy splňuji).

Výše uvedené pokyny si umím vysvětlit jedině takto: U doporučené vůle 0,3 - 0,36 se nejedná o rozsah minima až maxima funkční pracovní vůle, ale o vůli, kterou je doporučeno nastavovat, když už je seřízení nutné provést. Vzhledem k tomu, že ještě při vůli 0,2 mm doporučují další kontrolu, je reálná pracovní vůle zřejmě o dost menší, protože je samozřejmě předpoklad, že do další kontroly se vůle ještě znatelně zmenší - třeba až na 0,1 mm.

Jediná diskutabilní vůle je těch 0,4 mm, kde jsem trochu nad limitem doporučeným pro nastavení. Umím si sice představit, že v laboratorních podmínkách ve vysokých otáčkách by to teoreticky mohlo díky ventilu otevřenému o 0,04 mm méně drobně ovlivnit ovlivnit vyplachování válce, ale nedovedu si představit, že by to mělo mít za následek tak velké cvakání, a navíc hlavně při nízké zátěži.
Třeba si ale něco vykládám špatně a pletu se.

Víte prosím někdo, jestli po výměně šálků mohu znovu použít původní šrouby na dotažení třmenů vačkových hřídelí, nebo jestli musím použít nové?
Máte prosím někdo s nastavením vůlí reálnou zkušenost a nebo zdůvodnění, proč by mé vůle mohly - nebo nemohly klapání způsobovat?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12903
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od stano. » 13.02.2024 07:24

Retaz nemoze byt tak volna.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1660
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Jemar » 13.02.2024 07:51

Pavel 123 píše: 13.02.2024 00:20 Jemare, díky moc za sdílenou informaci o vůlích, ale musím přiznat, že si nejsem úplně jistý, jestli si to vykládám správně.
Text je převzatý tak jak tam byl, žádné bližší vysvětlení k tomu není. Přiznám se, že jsem váhal to použít, protože jsem tušil, že to vyvolá dotazy a nejasnosti.
Nicméně vůle ventilů se dělají především kvůli roztažnostem materiálu a obecně je lepší být s vůlemi spíš v horní oblasti tolerance než na spodní hranici, kdy by se mohlo stát, že ventily nebudou úplně dovírat a budou extrémně tepelně namáhána ventilová sedla, u LPG zvlášť.
Souhlasím, že na cvakání motoru ventilové vůle nebudou mít zásadní vliv, ale jak je přítomno LPG, je dobré mít ventilové vůle v pořádku.

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1660
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Jemar » 13.02.2024 08:08

Pokud se nepotvrdilo, že za cvakající zvuk mohou řemenice pohonu příslušenství, včetně zasekaných kamínků v drážkovém řemenu, pak bude problém uvnitř motoru a to se asi přes forum vyřešit nedá. Každopádně si myslím, že motor s 320t km (a zřejmě i daleko víc) se spotřebou 0,7l oleje na 1000 km už bude potřebovat alespoň střední opravu.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 13.02.2024 10:50

Mě se ta vůle řetězu taky nelíbila, ale moc rád bych uvítal nějaké rady, kterých bych se mohl chytit. Například:

- Vačky jsou sice na hraně, ale takovéto klepání způsobovat nemohou, jelikož by ke klepání docházelo stále: na volnoběh i v tahu.
- Pístní čep to být nemůže, jelikož by ke klepání docházelo při volnoběhu a při brždění motorem.
- nebo: Udělej XY, aby bylo možno vyloučit/potvrdit Z.

Tedy nějaká vylučovací technika, kterou se dostanu k potvrzení závady.
Mě třeba ten volný řetěz napadl hned na začátku, ale doposud mi všichni tvrdili, že volný řetěz by cvakal i na volnoběh.
Máte s tím nějaké zkušenosti?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat zdroj cvakání v motoru?

Příspěvek od Pavel 123 » 13.02.2024 11:18

A ještě jedna věc: Víte prosím někdo jak se vyměňují šálky bez rozhození rozvodů? Nejméně dva lidi tady na fóru tvrdili že to jde, ale nikde jsem nenalezl návod.
Když jsem koukal pod to ventilové víko, měl jsem pocit, že by to opravdu mohlo jít. Napadlo mě, že by se stahovací páskou zafixoval řetěz k ozubeným kolům vačkové hřídele skrz jejich otvory, potom by se mohla vačková hřídel posunout kousek stranou, (mimo svou podélnou osu) a šálky by tak šlo vyndat a změřit, aby se mohly objednat nové. Rozvody by se pak udělaly společně s výměnou šálků a auto by bylo mezitím pojízdné.
Každopádně by mě však zajímalo, jestli šrouby třmenů vačkových hřídelí mohu použít zpět a není třeba kupovat nové.

Než se ale do tohoto pustím, uvítal bych právě nějakou tu radu jak vyloučit, že se nejedná o vydřený pístní čep atp., a nebudu pak muset rozhazovat celý motor. :)
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: JAK IDENTIFIKOVAT DESATERO MOŽNÝCH ZDROJŮ CVAKÁNÍ V MOTORU?

Příspěvek od Pavel 123 » 15.02.2024 23:42

Aby ti, kteří se k tomuto tématu dostanou později nebo jen občas, nemuseli nutně procházet všechny příspěvky, aktualizuji hned můj první příspěvek a vkládám na jeho konec nejdůležitější poznatky a závěry. Vše nejdůležitější byste se tedy měli dočíst na konci mého prvního příspěvku pod nápisem "AKTUALIZACE".
Rád bych však všechny poprosil, aby tyto závěry nebrali jako dogma. Závěry mohou vycházet i z nepřesných informací, které by se ke mě moly dostat. Pokud byste tedy v aktualizacích případně objevili nějaké mylné závěry či nepravdivé informace, dejte mi prosím vědět. :)
Nakonec jsem dal dohromady 10 možných příčin cvakání, a proto jsem přejmenoval i název toto téma na:
JAK IDENTIFIKOVAT DESATERO MOŽNÝCH ZDROJŮ CVAKÁNÍ V MOTORU?

PS: ...a to seřízení ventilových vůlí (výměna šálků) by opravdu mělo být možné i bez rozhození rozvodů! Pokud by někoho zajímalo jak, dejte vědět. Mělo by to však patřit do jiného tématu. :)
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1660
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od Jemar » 16.02.2024 07:31

Kdybych byl ve tvé situaci, a byl bych rozhodnutý si auto nechat delší dobu (hodně důležitá podmínka, protože cokoliv investovat do auta z roku 2005, to už k němu musí být vztah), nepátral bych po možnosti jak seřizovat ventilové vůle bez sundání rozvodů, ale naopak bych udělal oboje najednou a s tím sfouknul i kroužky, aby motor nežral olej.
V opačném případě bych do toho nešťoural vůbec a prodal to tak jak to je.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 16.02.2024 09:21

Ono to seřízení vůlí bez rozhazování rozvodů má jednu obrovskou výhodu. Ušetří se spousta času a nedělají se rozvody když to není potřeba.
Ale hlavně - sundat ventilové víko a povolit třmeny vačkových hřídelí je práce na chvilku, takže to dává možnost změřit kalíšky, dát vše zpět a vesele jezdit autem dál. Objednávku kalíšků je pak možno v klidu vyřešit dodatečně, a později tam kalíšky zase jednoduše nasázet. :)

Když už je ale načaté to téma rozebírání spodku motoru a udělání všeho, (rozvody, vůle, pístní kroužky), tak bych rád věděl, jestli se nějak nechá poznat kudy se olej ztrácí (gufera ventilů, pístní kroužky, nebo někudy jinudy)?
A také by mě docela zajímalo, co vše je potřeba k rozvodové sadě a kalíškům koupit? Mám tím na mysli např. těsnění, a hlavně jaké šrouby se běžně nechávají původní, a jaké se musí koupit nové?
Zkusil jsem to níže vypsat, ale možná, že něco zbytečně přeháním a používá se zpět staré, a nebo jsem naopak na něco zapomněl, tak prosím případně o opravu a doplnění.

1.U rozvodů - sady včetně ozubených kol
- šrouby ozubených kol vačkových hřídelí
- šroub klikové hřídele a nějaká podložka, která tam údajně je pod ozubeným kolem
- šroub ozubeného kola olejového čerpadla
- šrouby vodících lišt
- těsnění pod víko rozvodů
- gufero klikovky

2. U seřízení ventilových vůlí
- kalíšky
- těsnění pod ventilové víko

3. U výměny pístních kroužků
- 12x pístní kroužky
- 10x šrouby hlavy motoru
- těsnění hlavy motoru
- těsnění výfukových svodů
- těsnění pod sání
- těsnění pod vanu motoru
Přílohy
Seřízení vůlí bez rozhození rozvodů .jpg
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 16.02.2024 13:57, celkem upraveno 1 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
Jemar
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1660
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: čáslavsko

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od Jemar » 16.02.2024 12:47

Podle dotazů usuzuji, že by sis na to chtěl troufnout sám. Nemám osobní zkušenost, ale zase taková jednoduchá sranda to asi nebude. Vzhledem k tomu, že Ford na motory nic nedodává (teď mám na mysli třeba pístní kroužky), musíš si materiál sehnat sám u nějakého jiného výrobce. Musíš mít nějaká měřidla a musíš vědět, jaké vůle a utahovací momenty kde mají být. Pokud jsou kroužky zapečené v drážkách, musí se doslova "vysekat" protože karbon je hodně tvrdý protivník. Motoráři tyhle finty znají, mají na to nástroje a postupy jak se s tím vypořádat. Obecně by se myslím těsnění měla měnit všechna, určitě se mění šrouby hlavy válců, u některých motorů šroub na řemenici kliky. Pokud ještě nebyla měněna spojka, bylo by asi ideální ji vyměnit také. Předpokládám ale, že při takové porci km je tam už nová.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 16.02.2024 13:53

Přestože jsem se vylučovací metodou, dle veškerých získaných informací, dostal k tomu, že mi v motoru prostě nic klepat nemůže, tak se o těchto informacích zřejmě nedozvěděl můj motor a nejen že tyto zvuky vydává dál, ale dokonce čím dál víc hlasitěji! :)
Takže něčím budu muset zřejmě začít, a mě osobně přijdou nejpravděpodobnější rozvody. Jestli se pustím i do dalších věcí uvidím, ale chtěl jsem mít předem alespoň jasno co mě čeká.
Překvapilo mě trochu, že kompletní rozvodová sada s napínákem, vodícími lištami, oběma řetězy a všemi čtyřmi ozubenými koly neobsahuje šrouby klikovky, ani ozubených kol vačkových hřídelí a olejového čerpadla. (Některé jiné sady obsahují dokonce i šrouby vodících lišt).
No a když už jsem se chtěl dopátrat toho, jestli je potřeba tyto šrouby měnit, ptal jsem se rovnou při jednom i na to ostatní, pro co bych se případně ještě mohl rozhodnout.
Vůle jsem si měřil sám, momenťák mám, informace o momentech také, aretační sada na rozvody stojí pár korun, a nějaké další speciální nářadí by na rozvody nemělo být třeba.
Jenom si nejsem jistý jak utahovat řemenici na klikovce bez přípravku pro aretaci řemenice. Předpokládám, že bude třeba lehce dotáhnout při opření o aretační trn a zajištění aretačním kolíkem, potom trn vyndat nandat kolo, položit na zem a dotáhnout na zemi. (100 Nm+90st - někdo ještě doporučuje + dalších 15 stupňů?) A pak znovu zkontrolovat, jestli vše sedí. Každopádně uvítám jakoukoli radu jak ohledně potřeby nových šroubů atp., tak ohledně postupu.
Všechno je jednou poprvé. :)
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13071
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od miki21 » 16.02.2024 18:27

Kdysi mi specializovaná firma dělala hlavu na 1.6 ( podpálený ventil) a hlava přišla zpět s původními šrouby na vačkách. Šrouby hlavy všude píšou nové, tak jsem taky tak udělal.
Ale je to už 15 let.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 16.02.2024 19:06

Obávám se, že pokud neměnily ozubená kola, tak to nemusí nic znamenat. Pokud měli vačkové hřídele venku, mohli je možná i s nasazenými koly vyvlíknout ze řetězu, a pak je zase navlíknout zpět. Na obrázku motoru v mém nedávném příspěvku to vypadá, že by to nemusel být problém.
Nebo ti dávali ozubená kola nová?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
miki21
Test driver
Test driver
Příspěvky: 13071
Registrován: 01.04.2009 18:21
Bydliště: Třinec

Re: Jak identifikovat desatero možných zdrojů cvakání v motoru

Příspěvek od miki21 » 16.02.2024 21:44

Pokud je to otázka na mně, tak 1.6 má rozvody řemenem a ta hlava byla rozhozená na prvočinitele. Srovnaná, zabroušené sedla ventilů, nové gufera dříků, seřízené vůle, nové 2 ventily.
Vše poskládáno a funguje dodnes.
Fofo II 1,8 16v modrá combi
Funguje zde funkce HLEDAT Prosím,používejte ji před založením nového tématu.

Odpovědět

Zpět na „Focus - benzínové 2004 - 2011“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 hostů