Velké rány z motoru

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 16.02.2024 16:12

Ahoj, z dieselovýho motoru 2.0 tdci 103 kw (v mém případě hdi) najeto 340 tis. km se mi z ničeho nic začaly ozývat opravdu velké rány - jak když mlátí kladivem (spíš palicí).
Vůbec nic zvláštního tomu nepředcházelo. Po ujetí zhruba 130 km jsem normálně vypnul motor, a když jsem se po dvaceti minutách vrátil a nastartoval, začaly se z motoru ozývat velké rány, jako když mi tam nýtuje nějaký opravdu veliký buchar. Nejprve jsem se lekl, že se mi nějak částečně potkal motor a raději jsem ho hned chcípnul v domění, že něco zachráním. Když jsem ale zvážil cenu auta, jeho stáří, nájezd a cenu případné opravy, bylo mi jasné, že na potkaném motoru s 340.000 km už toho asi příliš finančně nezachráním. Zkusil jsem znovu nastartovat, a motor celkem bez problémů naskočil. Stále bouchal, více kouřil, méně táhnul, ale dalších 130 km mě bez větších problémů dovezl domů bez nějakého dalšího zhoršení projevů.
Druhý den jsem s autem absolvoval ještě cestu 6 km do servisu, do poměrně dlouhého a prudkého kopce, a vše bylo bez dalších změn.
Servisák si motor poslechl, řekl mi, že je v háji, že tam zřejmě píst do něčeho naráží, a předpokládaná cena opravy nedávala smysl.
Auto jsem postavil doma na zahradu, a s představou, že hrobeček vykopu až někdy později, jsem ho tam nechal stát až do teď.
To vše se stalo už někdy létě. Teď zhruba po třičtvrtě roce se mi to nějak rozleželo v hlavě a pořád se nechci smířit s tím, že bych se měl s motorem tak snadno rozloučit.
Hlavně mi nedávalo smysl, že šel motor celkem bez problémů nastartovat. Nedávno, když bylo přes den lehce nad nulou (v autě je stále letní nafta) jsem šel a pokusně zkusil nastartovat. 3/4 roku stání i letní nafta zřejmě hrály svou roli, a motoru start chviličku trval. Ne dlouho, ale dost na to, abych si uvědomil, že při startování a rotaci motoru žádné rány slyšet nejsou. Jakmile však motor chytil, silné rány se zase s naprostou pravidelností objevily.
Zkusil jsem tedy postupně odpojovat vstřikovače, a po odpojení 1. válce nedošlo k žádné změně. Při odpojení 2. válce byla změna tak neznatelná, že si ani nejsem jistý, jestli vůbec nějaká byla. Každopádně při odpojení kteréhokoli ze zbývajících dvou válců vždy došlo ke zhasnutí motoru. Naopak jsem následně nezaznamenal vůbec žádný rozdíl když 1. a 2. válec (třeba i současně) odpojím.
Když jsem odpojil všechny čtyři vstřiky a zkusil motor točit naprázdno, točil se naprosto tiše a po mlácení nebylo ani památky.

Vůbec netuším co by to mohlo být, ale napadají mě pouze dvě možnosti: rozvody nebo vstřiky.
Rozvody mi však přijdou velice nepravděpodobné. Tedy spíše bych řekl, že vše potvrzuje, že by to rozvody být neměly. Pokud by rozvody poskočily o jeden nebo dva zoubky, tak by buďto motor nejspíš neběžel vůbec, nebo by běžel špatně na všechny čtyři válce. Každopádně odpojením kteréhokoli z válců by při nestabilním chodu posunutých rozvodů mělo dojít ke zhasnutí motoru. Nemělo by se tedy stát, že dva válce odpojím a nezaregistruji žádnou změnu.
Že by něco mohlo být se vstřiky napovídá i to, že po odpojení prvních dvou není patrná žádná změna. Netuším však, jestli je vůbec možné, aby kvůli vadným vstřikům motor vydával tak veliké rány. Je to opravdu jako buchar.
Pokud by se však přeci jen mohlo jednat i o rozvody je nějaký jednoduchý způsob jak ověřit, že nejsou o kousek poskočené?
Napadá vás prosím někoho co by to mohlo být, nebo jak zjistit o jakou závadu se jedná?
Díky moc
Pavel
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 21.02.2024 21:06, celkem upraveno 2 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
dusanlulka
Junior
Junior
Příspěvky: 443
Registrován: 04.05.2013 16:57

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od dusanlulka » 16.02.2024 18:22

Dvojhmota?

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 16.02.2024 18:57

Myslím, že dvojhmota by se začla projevovat v průběhu času alespoň trochu postupně, bouchala by hlavně při rozjezdu a akceleraci, a zřejmě by neměla vliv na běh na dva válce.
Já pořád hledám nějakou souvislost s těmi vstřiky, ale nedává mi to logiku, proč to bouchá i po jejích odpojení od elektriky. ???
Doteď mě ale nenapadlo, že i po odpojení od elektriky by vstřik mohl propouštět. Myslel jsem si, že to není možné. Pokud by to ale možné bylo, dávalo by to možná logiku.
Odpojení konektoru by nepomohlo, palivo by tam šlo neustále a pak by to mohlo dělat takovýhle šílený rány. Ve skutečnosti by to tedy nejelo na dva válce, ale zřejmě by se to díky úplně jinému množství paliva mohlo zapalovat i v jiný okamžik a ten 1. a 2. válec by se mezi sebou možná nějak hádaly. Odpovídalo by i více kouře z výfuku. Odpojení protékajícího vstřiku na 1. válci by nepomohlo, a odpojení vstřiku na druhém válci by díky jiné době výbuchu v 1. válci nemuselo být příliš znatelné. Přesto by dohromady nějakou práci odvedly a celkový výkon by byl větší, než když auto jede jen na dva válce. Takový jsem měl totiž i pocit, jelikož jízdu do kopců na dva válce si představuju úplně jinak.

Máte někdo zkušenost, jestli může vstřikem palivo procházet i po odpojení a odpovídaly by tomu i tyto příznaky?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 21.02.2024 19:45

Tak taková to byla krásná teorie - ten protékající vstřik, ale bohužel ji musím oplakat a s veškerými poctami pohřbít. Dorazily hned čtyři starší vstřikovače z jiného - údajně funkčního vozu. Vstřikovače jsem osadil průhlednými hadičkami, abych měl jistotu, že přepadovým kanálkem propouští všechny +- podobně a není některý z nich KO. Všechny opravdu propouštěly téměř stejně. Nic se však bohužel nezměnilo a i s jinými vstřikovači se stejné rány z motoru ozývaly dál. Tedy něco málo se přecijen změnilo, ale nemělo to nic společného s novými vstřikovači. již když jsem zkoušel startovat - ještě s těmi původními vstřiky, byl už velký problém motor nastartovat. No a s těmi novými to bylo totožné! Takže teorie s propouštějícím vstřikem bohužel padla, ale stále neházím flintu do žita.
Když už jsem měl vstřikovače vyndané, zkusil jsem alespoň roztočit motor startérem. Vzduch z válců musel samozřejmě unikat malou 7 mm dírkou po vstřikovačích, a to samozřejmě nějakou drobnou hlučnost způsobovalo. Motor si však předl jako kočička, a po jakémkoli mlácení či klepání nebylo ani památky. Díky tření kroužků a vzduchu unikajícímu malým otvorem nebyla sice setrvačnost roztočeného motoru velká, ale bylo velmi dobře slyšet, jak motor dobíhá a snižuje otáčky, aniž by docházelo k sebemenšímu klepání. Dále jsem vyzkoušel, jak se na zvuku projeví, když na běžícím motoru zakryju sání. Po zakrytí se bouchání opravdu výrazně ztlumilo. Abych vyzkoušel všechny možnosti, sundal jsem ještě kolo a podběh, nasadil klíč na klikovku, a točil jsem motorem bez osazených vstřiků pomalu, rychle, na obě strany, a motor se stále otáčel zlehka a bez sebemenšího klepnutí, či jiného pazvuku. Následně jsem postupně osadil do jednotlivých válců vždy pouze jeden vstřik, abych mohl posoudit, jak tlakují. Já vím, je to trošku primitivní způsob, a samozřejmě to nenahradí kompresioměr, ale při vzájemném porovnání šlo opravdu celkem slušně porovnat, jestli je odpor vzniklý kompresí na všech válcích obdobný. Každopádně co jsem mohl posoudit, všechny válce tlakovaly a nevšiml jsem si významných rozdílů. Při veškerých těchto pokusech opět nedošlo k jedinému pazvuku z motoru, a je téměř evidentní, že i ventily by měly být v pořádku. Rozdíl v tlacích by se totiž měl projevit mnohem více při manuálním otáčení nízkými otáčkami, než při měření kompresiometrem, při mnohem vyšších otáčkách, za použití startéru.

Žádný učený z nebe nespadl, a netvrdím tedy, že se nemohu plést, ale po zhodnocení projevů, a vzhledem k absenci jakéhokoliv bouchání při točení naprázdno, mám tendenci se vrátit opět k mé zcela první domněnce - o zub či dva přeskočených rozvodů. To by možná mohlo díky nesprávnému načasování bouchání způsobovat. Nejednalo by se tedy o bouchání pístu do hlavy na jehož hlasitost by zakrytí sání zřejmě nemělo mít ani tak významný vliv. Naopak rány způsobené výbuchy v nesprávnou dobu by zakrytí sání zřejmě utlumit mohlo. Co tedy dál? Koupit sadu na měření tlaků a měřit kompresi mi v tento moment přijde vesměs zbytečné. Když nic nebouchá a vše tlakuje, odhaduji, že ani kupovat kameru, a zkoumat vnitřek válců, by nemělo velký význam. Vlastně mi z toho vychází jediná možnost. Dostat se k rozvodům a zkontrolovat, jestli nejsou poskočené.
Máte prosím nějaké návrhy, protiargumenty, nebo vidíte nějakou možnost kde bych v mých úvahách udělal chybu?
Každopádně uvítám i jakoukoliv radu ke kontrole nastavení rozvodů - nikdy jsem to nedělal, takže to bude premiéra, a každá šikovná rada bude dobrá. :)

Při testování jsem na ukázku nahrál několik videí se zvuky motoru. Bohužel tím jak si automatika nastavuje úroveň hlasitosti i v průběhu nahrávky, lze posoudit spíše typ zvuku, ale například rozdíl v hlasitosti zakrytého a odrytého sání byl ve skutečnosti mnohem větší!

1. Zvuk nastartovaného motoru s odkrytým a přikrytým sáním: https://drive.google.com/file/d/16jMAzO ... share_link
2. Zvuk startování při odpojených konektorech vstřikovačů: https://drive.google.com/file/d/12nVq4b ... share_link
3. Zvuk startování při zcela vyjmutých vstřikovačích: https://drive.google.com/file/d/15TB2jA ... share_link
Naposledy upravil(a) Pavel 123 dne 21.02.2024 20:45, celkem upraveno 2 x.
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Uživatelský avatar
rdkhvl
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 24.05.2017 22:18
Bydliště: Vysočina

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od rdkhvl » 21.02.2024 20:32

Ahoj Pavle,
mě to píše u těch videí not found a nemohu si to tedy poslechnout. Jinak doufám, že to vyřešíš - je to napínavější než film Batman.
FoFo II 1,6 Ti-VCT Kombi

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 21.02.2024 20:49

Tak odkaz již funguje. Čekal jsem spíš závadu mezi židlí a klávesnicí, ale nic jsem neobjevil a najednou to běží. Tak asi nějaká frontální porucha. :)
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12902
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od stano. » 21.02.2024 21:08

Bud netesni jeden z ventilov.
Alebo jeden valec ma uplne ustrelene korekcie a pridava velke mnozstvo navyse.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 21.02.2024 22:33

Stano děkuji za reakci. Ano, přesně ten dojem jsem měl, že vstřik v jednom válci permanentně protéká a cpe tam velké množství paliva, a pak to dělá takovéhle rány. Vše by tomu odpovídalo, ale výměna vstřiků nepomohla. Takže vstřikovače jsou v pořádku. Pokud by měla být chyba v řídící jednotce, že dává jednomu vstřikovači stálý pokyn k příliš velké dávce, tak by zase mělo pomoci odpojení konektoru toho konkrétního vstřikovače. Zkoušel jsem ale odpojovat všechny vstřiky a nic nepomohlo.
Pokud by netěsnil jeden z ventilů, tak by měl být v jednom z válců znatelně menší tlak. - To ale není.
Co tedy ty rozvody? Mohly by se takto chovat, pokud by byly o kousek poskočené?
Nebo tě napadá ještě něco jiného?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12902
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od stano. » 22.02.2024 07:41

Nemusi. Ak mas ustrelene korekcie na pridavanie paliva, tak aj novy vstrek bude mat vysoku davku, ked ho RJ nechava dlho otvoreny.
Ak by to bol netesniaci ventil, tak odpojenie vstreku na danom valci by podla mna pomohlo.

Pet70
Nováček
Nováček
Příspěvky: 122
Registrován: 02.01.2024 09:50

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pet70 » 22.02.2024 10:31

z toho videa moc slyšet není krom sání vzduchu , zkontroloval bych rozvody a tlaky v motoru

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 22.02.2024 11:17

stano. píše: 22.02.2024 07:41 Nemusi. Ak mas ustrelene korekcie na pridavanie paliva, tak aj novy vstrek bude mat vysoku davku, ked ho RJ nechava dlho otvoreny.
Ak by to bol netesniaci ventil, tak odpojenie vstreku na danom valci by podla mna pomohlo.
Stano, nejsem si jistý, jestli si rozumíme. Původně jsi psal, že ti to připadá, jako kdyby měl korekce ustřelené pouze jeden válec. Tak jsem tě alespoň pochopil. Pokud by však pouze do tohoto jednoho válce cpala spoustu paliva již samotná řídící jednotka, mělo by to přece vyřešit odpojení napájecího konektoru vstřikovače od řídící jednotky. To jsem však dělal, a rány neustaly.
Nebo jsi to myslel jinak?
Jediné co mě napadá, že by se řídící jednotka zbláznila a cpala velké množství paliva do všech vstřikovačů. To by se pak samozřejmě odpojením konektorů na jednom nebo dvou vstřikovačích zřejmě nepoznalo. Množství paliva by však muselo být tak extrémně velké, že by to bylo vlastně kontraproduktivní. Tedy tak příliš bohatá směs, že by to spalovalo hůř. Netuším ani, jestli je to reálně možné, ale při takovémto poměru směsi by zakrytím sání mělo dojít ještě k dalšímu navýšení bohatosti a dalšímu zhoršení chodu. To se však také nestalo.
Nebo jsi to myslel úplně jinak?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12902
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od stano. » 22.02.2024 12:25

Podla buchania to robi jeden valec. Lenze ak podfukuje ventil, tak podla mna by pri absencii explozie po odpojeni vstreku malo prestat buchat, nie?

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 22.02.2024 13:45

Ano, v tom s tebou jednoznačně souhlasím. Pokud by to dělal opravdu pouze jeden válec, tak jsem taky přesvědčený, že po odpojení vstřiku by to mělo přestat. Ale nějak si možná nerozumíme v tom, že už jsem 2x psal, že jsem právě toto vše zkoušel, ale vůbec to nepomohlo.

Pro jistotu znovu sepíši co jsem zkoušel:
1. Všechny válce mají tlaky zhruba podobné - tedy by to ani ventil být neměl.
2. Všechny vstřikovače jsem vyměnil, a nic se nezměnilo - tedy by to neměl být ani protékající vstřikovač.
3. Všechny vstřikovače jsem postupně jednotlivě odpojoval od řídící jednotky, a nic se nezměnilo - tedy by to neměla být ani řídící jednotka, a opět ani ventil.

Proto mám pocit, že už zbývají jen rozvody - alespoň mě nic jiného už nenapadá. :irre:
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 12902
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od stano. » 22.02.2024 13:53

1. Nemeral si to pristrojom, len sa ti to zda na zaklade otacania klukovky. Velmi nepresny sposob.
2. To je pravda. Ale ked boli korekcie na jednom vstreku privysoke, neviem, ci bez prekodovania a resetu adaptacii sa vedia hodnoty zrovnat a nezostanu vysoke aj po vymene.
3. Toto je na tom zvlastne. Vadny vstrek moze prepustat aj po odpojeni. Ked si ho vymenil, tak aj bez resetu adpatacii by to malo byt ok. Alebo su chybne aj tie druhe :D

Este mi napada, ze ked velmi fuci niektory ventil, tak odpojenie a vymena vstreku nepomoze, lebo v danom valci ani nepride k zapaleniu paliva a len ho potom hadze do vyfuku/ide cez kruzky do oleja.

Pavel 123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 42
Registrován: 31.10.2023 19:02
Bydliště: Nový Bor

Re: Velké rány z motoru

Příspěvek od Pavel 123 » 22.02.2024 15:38

Ano, tak teď už si v podstatě rozumíme. :)
2. Neměl jsem totiž na mysli, že teorii závady na jednom válci by vyloučil každý z těch uvedených bodů, které jsem jednotlivě napsal, ale že mi to vylučuje právě výsledek všech těchto pokusů dohromady.
3. I já jsem byl tak trochu nedůvěřivý, a přestože druhé vstřiky měly být z funkčního auta, napadlo mě, že nemusí být v pořádku. Proto jsem dal na přepadový kanálek každého vstřiku průhlednou hadičku, a kontroloval, jestli se u všech vstřiků vrací přepadem stejné množství nafty. Výsledky byly opravdu příkladně vyrovnané.
1. Jinak s tebou souhlasím, že otáčením klikovky samozřejmě není šance ověřit jaké má motor konkrétní tlaky. Tedy ani náhodou bych si nedovolil podle tohoto postupu tvrdit, že motor jako takový má tlaky dobré! Lze tím však poměrně jednoduše poznat, jestli není například na jednom ventilu nějaká vážná závada.
Pokud by byl například kus ventilu ulomený, nebo vůbec nedovíral, tak rozdíl mezi válci je opravdu enormní, a cítíš to okamžitě.
Například otvor pro hrot vstřikovače je pouhých 7 mm, a rozdíl - jestli byl vstřikovač do válce zasunutý, (nemusel být ani dotažený) byl opravdu veliký! No a byť se to nezdá, tento 7 mm otvor odpovídá například o 0,4 mm nedovřenému ventilu (π x 3,5² = 38 / 94 = 0,4 mm (průměr ventilu 30 x π) - fakt jsem to počítal). :)
Tímto pokusem jsem tedy rozhodně neměl v úmyslu zkoušet - jestli má motor tlaky dostatečné pro běžný chod. To jsem ostatně věděl z doby kdy běžel bez problémů. Vzhledem k tomu, že k závadě v motoru doprovázené velkými ránami, došlo v podstatě z vteřiny na vteřinu, nehledal jsem tedy závadu typu běžné opotřebení nebo drobné podpálení ventilu, ale uražený nebo ohnutý - neuzavírající ventil. A to si opravdu troufnu tvrdit, že tímto způsobem není problém poznat. :)
Každopádně máš ale výhodu, že tušíš jaký zvuk dělá problém na jednom válci. (Nebo případně nevýhodu, že to zvuk mého motoru připomíná, a ty si to s tím automaticky spojuješ). :)
Já jsem to ale nikdy neslyšel, a tak nemám s čím porovnat. Proto mi z toho vycházejí ty rozvody. Tedy ne že bych ten zvuk znal, ale na základě předchozích vyloučení mě nenapadá už nic jiného. :)
Jaká je šance, že by to rozvody mohly být?
Je nějaký jednoduchý způsob, jak to zkontrolovat?
Focus C-Max LPG (DM2) 2004 Duratec HE 1.8 92 kW QQDB najeto 320.000 km

Odpovědět

Zpět na „motor - mondeo mk4 diesel“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 hosti