Stránka 1 z 1
problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 12.12.2025 14:53
od i_gnacius
Prosím o radu zkušené kolegy. Auto nešlo nastartovat, byla zcela vybitá baterie, nesvítily ani budíky. Auto jsem nastartoval startovacími kabely, ale po odpojení startovacích kabelů motor zhasnul. Předpokládám tedy problém s dobíjením. Autobaterie je v autě stará necelý rok, pravidelně ji dobíjím a starám se o ní. Alternátor jsem měnil před cca třemi roky za nový, předpokládám, že je ještě v pořádku (ale netestoval jsem ho). Baterii jsem vyjmul a plně dobil a proměřil, je OK. Baterii jsem tedy namontoval zpět a zkusil nastartovat. Po nastartování mi palubní počítač hlásí chybu motoru, motor neudrží rovnoběžné otáčky. Když jsem vizuálně kontroloval kabely, všiml jsem si, že pod airboxem je zcela přerušený a zuhelnatělý kabel. Foto přikládám.
Prosím o následující rady:
1) Může být problém s vadou motoru a dobíjením způsobený tímto kabelem?
2) K čemu tento kabel slouží?
3) Kde mohu tento kabel sehnat nový? - ideálně označení kabelu nebo objednávku kód.
Předem díky za pomoc.
Re: problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 12.12.2025 15:19
od mikki
To je kostra motoru. Tento kabel si můžeš sám vyrobit když si koupíš kabel stejného prúměru a koupíš 2 ks oček a nalisuješ . Nic složitého cena do 100 Kč.
Re: problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 13.12.2025 19:27
od i_gnacius
Díky za odpověď.

Nahradil jsem to silnějším měděným vodičem co jsem našel doma, nalisoval očka a dnes namontoval. Auto už zas funguje a baterka se dobíjí

Re: problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 13.12.2025 20:14
od xSam
Elektrice prdlacku rozumim, ale ja osobne bych mozna trochu patral po tom, proc se to stalo?
Hledal kabel kostru a proto se prepalil? Je nekde vetsi odber nez by mel byt?
Kabel prece uprostred jen tak neuhnije, ne?
Re: problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 13.12.2025 22:14
od ferinko2
xSam píše: 13.12.2025 20:14
Elektrice prdlacku rozumim, ale ja osobne bych mozna trochu patral po tom, proc se to stalo?
Hledal kabel kostru a proto se prepalil? Je nekde vetsi odber nez by mel byt?
Kabel prece uprostred jen tak neuhnije, ne?
Múdro píšeš , hľadal by som príčinu v hlavnej kostre motora (kábel hrubý ako malíček medzi motorom alebo rýchlostkou a karosériou )
Pri štartoní si ten prúd hľadal inú cestu ako mal mať.
Re: problémy s dobíjením a identifikace vadného kabelu
Napsal: 13.12.2025 22:25
od i_gnacius
Ale jo, to je dobrá připomínka. Teď v zimě má auto po startu mnohem vyšší odběr. Mám v něm totiž domontovaný PTC heater a ten se spouští automaticky při nízkých teplotách a než se zahřeje, protéká jím vysoký proud. Proto jsem tam později vyměnil i původní alternátor za silnější 150a Denso. Pokud spekuluji, tak je možné, že původní kostřící kabel na to nebyl dimenzován a shořel i třeba z tohohle důvodu. Klidně mě někdo opravte, jestli je to nesmysl. Raději jsem teď použil silnější vodič. Ještě mám v plánu změřit napětí aku při běžícím motoru a napětí na kostře. To mi napoví. Vrhnu se na to hned jak vyměním 9v baterii v multimetru.