Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Co se děje na internetu...
Moderátor:petersbond
Uživatelský avatar
richisan
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1534
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od richisan » 09.12.2009 15:32

TripleJay píše:ja viem ze richisan vsade siri (v dobrom :wink: ), ze zhasinat TDCI so spojkou, startovat bez spojky. Hadam som to nepoplietol :oops: :lol:
jj, sirim to presne takto (okrem virusov :mrgreen: ). A nemam to z vlastnej hlavy, ale dost som o tom uz cital z roznych zdrojov. Je to specialitka tdci :lol: zhasinanie kvoli zotrvaku. Dost mi ale trvalo, kym som sa s tym zzil a zacal to robit uz automaticky aj na inych autach.

Uživatelský avatar
ZonixX
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3167
Registrován: 14.07.2009 22:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od ZonixX » 09.12.2009 16:02

Zakladni povidani o funkci spojky je uz v debate pod clankem.. http://www.automotivearticles.com/Clutc ... ined.shtml

Kdyz spojku zmacknu (odpojim) - spojkove lozisko se vysune, zatlaci na lamely pritlacaku, ten se odpoji od segmentu s oblozenim, ktery se tim odpoji od setrvacniku. Pritlacak je pevne spojen se setrvakem. Kde se bere sila, ktera se tedy prenasi na soustavu setrvak/klika?? Pritlacak tlaci proti lozisku a opira se o soustavu setrvak/klika. To mi chce nekdo rict, ze tuto minimalni silu nepohlti kryt pritlacaku, ale ze se prenasi na setrvak - kliku a jeji axialni loziska a tim je poskozuje :D ??? Co to je za pitomost v tom clanku?
Fiesta ST180 '16 Stage 4
Honda Civic FK2 '10

ex: Honda Civic EP2 '02, Nissan 350Z '06, Ford Ka '01, Mondeo ST200

Culex42

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Culex42 » 10.12.2009 10:23

radsej treba pozriet sem, tu je to trochu prehladnejsie a animovane:

http://auto.howstuffworks.com/clutch1.htm

Uživatelský avatar
killerhammer
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5140
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Banská Bystrica / Slovensko

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od killerhammer » 10.12.2009 10:52

tak neska som to vyskusal nastartovat bez spojky aj napriek tomu, ze mi jasne na LCD svieti hlaska "pred startom stlac spojku" 8)
zialbohu, s ford power tlacidlom sa to neda :mrgreen:
ked nie je stacena spojka, tlacidlo auto vypina :mrgreen:
Ford S-Max 2.0 TDCi, LimitedX 2014, 120kW, Frozen White Obrázek
bolo: Ford Mondeo Wagon MK4 2.5T BusinessX 2009, 162kW, Hypnotic Silver Obrázek
bolo: Ford Focus II 1.6 Ti-VCT GhiaX 2007, 85kW, Ocean Blue Obrázek

Uživatelský avatar
ZonixX
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3167
Registrován: 14.07.2009 22:56
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od ZonixX » 10.12.2009 11:51

sikovne foolproof riesenie od Henryho :D
Fiesta ST180 '16 Stage 4
Honda Civic FK2 '10

ex: Honda Civic EP2 '02, Nissan 350Z '06, Ford Ka '01, Mondeo ST200


kouki123
Nováček
Nováček
Příspěvky: 108
Registrován: 03.03.2010 20:14
Bydliště: Bystřice nad Pernštejnem
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od kouki123 » 03.02.2015 09:48

Takze se ma startovat bez spojky a vypinat se spojkou?

memento
Pokročilý
Pokročilý
Příspěvky: 716
Registrován: 24.12.2012 08:01
Bydliště: Greater Bratislava

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od memento » 04.02.2015 13:56

Som jelen z toho "so spojkou" / "bez spojky", kazdy to chape inak:

Startovat BEZ spojky = treba ju demontovat? :)

BEZ spojky = nestlacit spojkovy pedal? (cize so spojkou, pretoze je v zabere)

BEZ spojky = je rozpojena? (pedal stlaceny)

Prosim piste to jasnejsie. Ja pedal stlacam, ale ci ma to naucil otec alebo autoskola, to uz veru neviem.
focus combi 2009 1.8 TDCi titanium
skusenosti s S 1000 MB, Ziguli 2101, S Favorit, Ford Escort, S Fabia, R Megane, S Octavia

Uživatelský avatar
Mufin01
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3961
Registrován: 04.10.2010 15:32
Bydliště: štatl jak sviňa

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Mufin01 » 04.02.2015 14:27

V běžné motoristické mluvě je termínem "bez spojky" myšleno nesešlápnutý pedál.

Uživatelský avatar
Andymaniac
Junior
Junior
Příspěvky: 480
Registrován: 21.10.2011 10:42
Bydliště: Praha 8

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Andymaniac » 04.02.2015 15:03

TripleJay má tady v tomto vlákně snad jediný pravdu. Jinak je to tu snůška bludů a polopravd :roll: Nejvíc mě pobavila představa o tom, co je to axiální ložisko :hah:
Ford Focus II kombi po faceliftu (2008)
Motor: 1,8 TDCi
Výbava: GHIA

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13178
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od stano. » 04.02.2015 17:29

Nastuduj si ulozenie klukovky v bloku motora. Lozisko nemusi mat gulicky/valceky, pozname aj klzne loziska.

BlackFocus2.0
Nováček
Nováček
Příspěvky: 20
Registrován: 18.11.2014 20:30
Bydliště: Teplice

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od BlackFocus2.0 » 15.03.2015 20:59

ja v mojim focus 20tdci 100 kw, r.v. 2005 bez spojky nenastartuju


vcedula píše:Staré návyky z autoškoly je niekedy lepšie hodiť za hlavu. Jedným z nich je aj štartovanie s vytlačeným spojkovým pedálom.

Kedysi bolo štartovanie motorov so stlačeným spojkovým pedálom nevyhnutnosťou. Chatrné štartéry roztáčané nízkym štartovacím prúdom olovených akumulátorov nedokázali studený motor a prevodovku plnú hustého oleja pretočiť mnohokrát ani v lete, o hlbokých januárových mrazoch ani nehovoriac. Jedinou možnosťou ako štartéru uľaviť bolo spojkou motor od prevodovky odpojiť.

Konštrukcia dnešných motorov však poskočila a hodný kus ďalej. Ich štartéry sú kŕmené prúdom z výkonných elektrických sietí a prevodové aj motorové oleje dávno stratili svoju pôvodnú viskozitu. Procedúra stláčania spojky preto už nie je z technického hľadiska odôvodnená. So stúpajúcimi výkonmi motorov sa dokonca stáva škodlivou.

Vytlačená spojka dáva zabrať axiálnym ložiskám kľukového hriadeľa

Na axiálne ložiská kľukového hriadeľa pôsobí pri vytlačenej spojke obrovský tlak. Čím väčší krútiaci moment motor má, tým silnejšia musí byť prítlačná pružina jeho spojky. Čí silnejší teda motor je, tým väčší tlak musia axiálne ložiská jeho kľukového hriadeľa pri vytlačenej spojke znášať.

Pri stlačení spojkového pedála je spomedzi trecích plôch axiálnych ložísk vytlačený takmer všetok olej, čo v mnohých prípadoch spôsobí prerušenie tenkého mazacieho filmu medzi nimi. Pri stojacom motore to samozrejme nevadí, počas studených štartov už áno. Pri roztáčaní motora štartérom dôjde k náhlemu odtrhnutiu suchých trecích plôch axiálnych ložísk od seba, čo môže spôsobiť narušenie povrchovej štruktúry ich materiálu a jeho nenápadný úbytok. Časom tak v ložiskách vzniknú axiálne vôle a dovolia kľukovému hriadeľu malý (ale nežiaduci) pozdĺžny pohyb. A ako spoznáte, že to už majú ložiská "za sebou"? Motor pri voľnobehu podozrivo "klope" a pri vytlačení spojky dôjde k poklesu voľnobežných otáčok (poškodené axiálne ložiská prudko zvýšia svoj odpor). V krajných prípadoch dokonca motor po vytlačení spojky zdochne.

Bezpečnosť nadovšetko

Napriek doteraz napísanému je stále niekoľko automobiliek, ktorých autá s manuálnymi prevodovkami bez vyšliapnutej spojky nenaštartujete. Nie je to však preto, že by ich konštrukcia lepšie odolávala štartovaniu s vyšliapnutou spojkou, ale z bezpečnostných dôvodov. Pri ich štartovaní otočíte kľúčom v zapaľovaní a namiesto tradičného zvuku točiaceho sa štartéra sa na prístrojovom paneli objaví nápis "Press Clutch". V tomto prípade vám neostane nič iné, ako spojkový pedál pri štartovaní nakoniec stlačiť. V niektorých autách dokonca bez vytlačenej spojky riadiaca jednotka neodpojí imobilizér.

Pri mnohých autách však na naštartovanie postačí stlačenie brzdového pedála, spojky sa nemusíte ani dotknúť (na prístrojovom paneli sa pred štartovaním rozsvieti BRAKE + START). Samozrejme sa predtým vždy uistite, že máte zaradený neutrál.

http://auto.pravda.sk/vykonne-motory-je ... oradna_P39
FoFo 2.0 Tdci, 100kw, r.v. 11/05

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3839
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Sentik » 05.04.2021 08:47

Ok, vytahuju z hrobu postarší téma :oops:

https://www.auto.cz/startovat-motor-se- ... vne-138312

U posledních Fordů co jsem měl a kde je startování tlačítkem už to ani jinak nejde, nutno sešlápnout spojku.
Jak to děláte u starších aut? Tak jak doporučuje p. Vaculík, tzn. bez spojky nebo ji vyšlápnete?

Přesně jak ve videu říká, slyšim na to všude jiný názory a technický zdůvodnění co je lepší dělat.. Přiznám se, že 20+ let jsem startoval se sešlápnutou spojkou, vždy a všude. :oops:
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Uživatelský avatar
phofy
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 9424
Registrován: 23.07.2011 11:32
Bydliště: Liberec
Kontaktovat uživatele:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od phofy » 05.04.2021 08:50

A jezdi porad dal :?: :mrgreen: nevim, ja startuju vzdycky se spojkou a nikdy sem to moc neresil a auta jezdi porad dal :mrgreen:

Uživatelský avatar
Sentik
Test driver
Test driver
Příspěvky: 3839
Registrován: 30.05.2018 13:00
Bydliště:

Re: Výkonné motory je lepšie štartovať bez spojky

Příspěvek od Sentik » 05.04.2021 09:01

Já to právě taky "nikdy neřešil"...

Vzpomínám si, jak někdy v roce 2009 byl přejímací technik ve Fordu v šoku, když jsem se ho na to ptal, divil se, proč na tu spojku při startu šlapu... :mrgreen:
(nevim, asi mne to v 90kách naučili v autoškole :oops: a špatnej návyk zůstal )
No a za pár let nato už prostě Forda bez sešláplý spojky nenastartuješ. Tak já se teda přiznám, že vůbec nevim :mrgreen:
Wiki:
"Zahryovat, býti Zahryován" - náhodná a opakovaná bezdůvodná kontrola účastníka sil. provozu, kdy je příslušníkem PČR tento vyhodnocen jako živel podvratný, přičemž zpravidla jde o řidiče slušného, bezúhonného a předpisů dodržujícího

Odpovědět

Zpět na „Zajímavé odkazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů