Baterie / autobaterie / nabijecka

Chcete s něčím poradit nebo se podělit o radu s ostatními?
Moderátor:foki
Odpovědět
Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5658
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Baterie

Příspěvek od petulak » 11.11.2017 08:47

vyvinutá v USA cca před 25lety, pro vojenská vozidla. " máká" i hlavou dolů.
měl jsem je kdysi v jednom autojeřábu.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
C-Maxis
Zkušený
Zkušený
Příspěvky: 1851
Registrován: 21.07.2009 20:39
Bydliště: Praha 9

Re: Baterie

Příspěvek od C-Maxis » 13.11.2017 15:25

Ono by to nemělo mít "tekutý" elektrolyt, ale vsáknutý. Pracuje to i při průstřelu. Do auta to moc smysl nedává. Používá se to do lodí (třeba).
Ford Focus C-MAX, GHIA 1,6 TDCi 80kW DPF, 2007 pred FL Obrázek

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13493
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Baterie

Příspěvek od stano. » 13.11.2017 22:42

Ono je to fajn. Ako technologia. Len je to drahe. Tie vyhody sa v beznom aute ako startovacia bateria nevyuziju. A nase auta nemaju prisposobene nabijanie pre take baterie. Takze drahej baterii este skracuje zivotnost.

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4765
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Baterie

Příspěvek od pkadecka » 14.11.2017 07:18

Je to baterie do extrémních podmínek, má velký startovací proud i v mrazu. Samozřejmě, pro pražáka je to zbytečnej luxus.

A proč by to mělo mít jiné nabíjení než ostatní olověné baterie? Viz katalog:

https://www.baterieonline.cz/fotky4541/ ... axxima.pdf
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13493
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Baterie

Příspěvek od stano. » 14.11.2017 09:46

AGM by nemali byt trvalo prebijane na 14.4V, ako nabijaju Fordy. A zaroven pri prehriati nad 50°C by nemali byt nabijane vobec. Co pod kapotou, v lete, v kolone nie je problem dosiahnut. Navyse ak je bateria este prehrievana nabijanim. Zaroven AGM maju vyssiu nachylnost k plynovaniu, co je este zhorsovane uvedenymi podmienkami.
(Aj preto vela vyrobcov zavedenim start-stop presunulo baterie spod kapoty do kufra alebo ich presunuli na chladnejsie miesto)
Niektore lepsie nabijacky maju z tohto dovodu mod pre AGM baterie.
V porovnani s klasickymi zaliatymi bateriami rychlejsie degraduju. A vysoky startovaci prud u AGM plati v idealnych podmienkach.

Podla mna radsej menit castejsie klasicky oloveno-vapnikovu ako kupovat 3x drahsiu AGM.

Uživatelský avatar
jarod72pm
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2217
Registrován: 18.05.2012 21:51
Bydliště: Otrokovice

Re: Baterie

Příspěvek od jarod72pm » 14.11.2017 10:15

Na zeleném jsem psal o svém pocitu v tom smyslu že když mě auto nabíjí kolem 14,1-2V (altík má 105A) když zapnu více spotřebičů tak se nastartování dobíjí delší dobu -tot OK
Ale měl jsem baterku 52Ah Vartu a teĎ mám exide 47Ah (origoš je myslím kolem 43Ah) proč dávali do aut takovou kapacitu? Aby se rychleji dobila? Hodně lidí píše že zimou malá kapacita strácí víc a na start zbyde taky míŇ.
Eddie mi napsal že je jedno jak velkou kapacitu má baterie -co vezmu tak musím vrátit .
A já žil v pocitu že čím větší kapacita a pokud baterku ve městě logicky víc vybíjím než nabíjím tak dobití trvá delší dobu i při delších jízdách .Na jednu stranu větší kapacita vydrží víc startů ale na druhou hůř nebo déle se dobijí - je to tak? Nedělal pro to Ford kompromis že tam dával takové baterie (není to i výbavou? Trend) aby se dobíjeli snadněji ale aby stačili točit i v zimě?
Hodně lidí právě pro to řeší velikost baterie pro provoz více méně formou spekulace.
Kia Carens 2014 1.6 GDI 99kW Exclusive +winter packet +bufík
Ford Focus 2006 1.6 Ti-VCT Kombi Trend Plus - prodáno 24.8.2020
Byl - Opel Astra Kombi 1.4 16V
Byl - Škoda Forman 1.3i

Uživatelský avatar
pkadecka
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4765
Registrován: 18.08.2009 12:39
Bydliště: Kostelec nad Labem

Re: Baterie

Příspěvek od pkadecka » 14.11.2017 15:24

Proč? Protože tam stačí. Benzínová 1.6 se startuje snadno. Diesly mají větší kompresi, navíc v mrazu startujou hůř, takže s ním musíš dýl točit, proto se do nich dávaj větší kapacity. Další věc je, že větší kapacita znamená větší startovací proud.

A proč si lidi kupujou větší baterii než tam byla původně? Protože na to maj a rozdíl ceny není tak velký.
Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002

Uživatelský avatar
Karel2
Test driver
Test driver
Příspěvky: 6861
Registrován: 10.09.2011 09:51
Bydliště: Přerov

Re: Baterie

Příspěvek od Karel2 » 14.11.2017 15:45

Trochu to poupravim. U ropaka je potreba "zatrepat" motorem a rychle, protoze pomale otaceni v zime je na dve veci. Proto se davaji z
s vetsi kapacitou a i vetsim okamzitym proudem. V podstate kdyz to nechytne hned, tak i kdyz baterka toci, tak uz to nechytne, benzin v pohode. Tohle plati u starsich ropaku, vysokotlake vstrikovani jsem nemel, ale myslim ze je to to same.
Naposledy upravil(a) Karel2 dne 14.11.2017 18:40, celkem upraveno 1 x.
Ford Focus III ST-Line, 1.5, 110kW, Red and Black ed. (r.v. 17)
byl: Ford Focus 1.6 16V 74kW+ 7/2011 Hatchback
byl: Ford Escort 1.8TD 51kW 10/1996 Hatchback
Galerie

Uživatelský avatar
Jurawood
Junior
Junior
Příspěvky: 302
Registrován: 27.07.2016 10:25
Bydliště: Brno

Re: Baterie

Příspěvek od Jurawood » 14.11.2017 16:50

O tom povidate o horke novince tohoto roku, svitkovou exide jsme meli uz na š105.

Jinak co bych dal za to mit na motorce obycejnou aku co vydrzela vse.l a hlavne 6 let..
Rounovky agm vydrzi kulovy, kupuji kazdy 3 roky novou. Je draha, citliva na vsechno.
Jediny co umi je rekuperace plynovani zpet na elektrolyt. Takze nema hadicku pod motorku. A maka ina lezato. Jezdite v aute casto po zadnim?

Vy nad tim smejdem predrazenym slintate? Kupte radeji neco deckam :)
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC

Uživatelský avatar
petulak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 5658
Registrován: 06.02.2010 15:45
Bydliště: Liberec

Re: Baterie

Příspěvek od petulak » 14.11.2017 18:03

na 105, z výroby?

+ vešla se ti do kaslíku? :mrgreen:
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback

Uživatelský avatar
TomFocus
Test driver
Test driver
Příspěvky: 8239
Registrován: 12.05.2013 17:06
Bydliště: Praha

Re: Baterie

Příspěvek od TomFocus » 14.11.2017 18:16

Já měl z výroby v 1.6D bat. 60Ah 590A silver calcium a to 10let.
Co se týče startů u CR, start je na brnk i u polomrtvé baterky (10.9V) :mrgreen:
Všechny konfigurátory mě nutili do 72/74Ah. Nakonec mám 72Ah 720A a to hlavně proto, že auto 5-20dní stojí a pak ujedu hodně km a tím ji doplním po okraj.
Kdybych jezdil denně koupil bych 60Ah, znovu.

Jinak, těch 720A vs. můj motor? Na startér bych mohl jezdit po praze jak to s tím cvičí.
590A - bohatě stačilo.
FF II meziFL performance1600D upgrade +++ Color blue
Galerie
Obrázek
Obrázek

stano.
Člen klubu
Člen klubu
Příspěvky: 13493
Registrován: 18.07.2011 19:55

Re: Baterie

Příspěvek od stano. » 14.11.2017 18:26

Btw. tie stovky amper su skratovy prud. Nie startovaci. Urcuje ho vnutorny odpor (ESR) clankov baterie.
Kedze starter ma tiez svoj vnutorny odpor a pri takychto prudoch aj privodne silove kable, spoje, ocka maju nezanedbatelny odpor, startovaci prud je ovela nizsi. Na benzinovych atmosferach okolo 70A.
Na dizlaku este start predchadza zhavenie, co tiez cucne z kapacity.

ballu
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4915
Registrován: 28.01.2009 22:46
Bydliště: Zlín

Re: Baterie

Příspěvek od ballu » 15.11.2017 07:04

Na to jsi přišel jak?
Jenom baterka v mé mašině má startovací proud 270A , s těma 70A by to nezacvaklo ani pastorek. Co pak nějaký nafťák, tam to je přes 500A. Jen škoda 120 brala 400A.
BMW R1100 RT
Bývalo :
Mondeo 2,0L benzín Duratec
Escort 1.6 16V

Uživatelský avatar
Jurawood
Junior
Junior
Příspěvky: 302
Registrován: 27.07.2016 10:25
Bydliště: Brno

Re: Baterie

Příspěvek od Jurawood » 15.11.2017 07:56

To je maximální proud při proudové špičce - první milisekunda rozběhu startéru, potom proud klesá někam k 100-120A, jak píše Stano 70A, to u teplého motoru klidně.
FoFo, 2009, duratec-he 2.0. LPG BRC

Uživatelský avatar
Stehnak
Test driver
Test driver
Příspěvky: 2231
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Modřice@JM@CZ

Příspěvek od Stehnak » 15.11.2017 17:09

Presne tak. Startery maji nominalni vykon kolem 1 kiloWatty (pro benziny min, pro naftaky vic, pro I4 min, pro V8 nebo W16 vic). Na netu je na to bakalarka/diplomka z VUTBR. Deleno 12 Voltama je maximalni startovaci proud ktery si starter z baterky veme pokud s motorem otoci.
Amperu z baterky do starteru tece presne tolik, kolik je potreba pro otoceni motorem. Pokud je motor prohraty staci min, pokud je -20 tak vic.
Neberu tu milisekundovou spicku kdy se starter netoci.
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD 2019 / Ford Mondeo ST 220 2006 / Nissan Leaf 24 kWh 2012 / byl Ford Focus 1.6 16V 1999

Odpovědět

Zpět na „Rady, nápady a dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti