Jestli to tak dělali ve Ford servisu tak to tak asi bude jako nekolik otáček na zadek nemá vliv ale stalo se mi v ford servisu že mi mechanik otočil kozičku držíci střik středícim pupikem nahoru vocas jeden a vohnul šroub který mi pak praskl a já jak blb ho musel odvrtávat a dělat nový závitfoki píše:to slysim poprve , me to vzdy delaji na geometrii ale to asi slyset nechces tak budes muset cekat jestli to nekdo bude vedet .mett1599 píše: šteluje se to někde na řízení ale nevím přesně kde
nastavení volantu
-
- Nováček
- Příspěvky: 7
- Registrován: 14.05.2010 05:53
Re: nastavení volantu
-
- Nováček
- Příspěvky: 96
- Registrován: 30.06.2009 19:13
Re: nastavení volantu
Když to teda znáš, tak co se ptáš?mett1599 píše:Sorry nechci vám do toho kecat ale geometrii udělám doma i bez laseru a přesnou gumi se nesjíždí a auto jede rovně a s tím natočením geometrie aby šel volant rově to znám ale nedělá se to auto by mohlo jet na šikmo prostě běžet jako pes jako stará škoda 120
Sbíhavost na předku by musela být už extrémně do...aná, aby auto šmajdalo na 4 stopy. Pokud se jedná o nějaké 1-2mm, tak ty to určitě nezpůsobí. Muselo by být hnuté celé zavěšení (náprava), často to je způsobeno geometrií zadku - viz. š120 - prasklé pero nebo uhnité uchycení táhla.
Jak už jsem napsal - sbíhavost, potažmo geometrie se při tomto zásahu nemění (idealní případ - při současném odborném seřízení geometrie na laseru )
A pokud by na focusu šel volant vystředit nějak jinak než geometrií, tak by nám to tady Foki určitě prozradil.
Musel by tam být nějaký regulační prvek - součást převodky řízení nebo něco co by umožnilo posunout převodku řízení oproti nápravě případně nějaká spojka na hřídeli volantu. O ničem takovém nevím.
F1 2003 1,6 combi Silver Mondust
-
- Nováček
- Příspěvky: 7
- Registrován: 14.05.2010 05:53
Re: nastavení volantu
Jo a to jsem chtěl vědět jestli se to šteluje na převodce ř. nebo nějak jinak žadnej učenej z nebe nespadl s tou geometrií si to udělám sám to není problem diky za diskuzi dřiv nebil int. a take sem na vše přišel sam vždyt jezdím od 3.let už před 40. lety jsem měl od otce postavenou motokáru , později sem se to učil s otcem spravovat sam
- foki
- Admin
- Příspěvky: 19273
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: České Budějovice
- Kontaktovat uživatele:
Re: nastavení volantu
to mett : trochu mimo misu , geošku uz zvladas jeste byto chtelo doladit "i" a "y"
a prosil bych nejakej postup jak si udelat doma geometrii bez laserovky .
a prosil bych nejakej postup jak si udelat doma geometrii bez laserovky .
Odpovědi lehké - 100,- Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
Odpovědi, při kterých
se musí myslet - 240,- Kč
Vážné odpovědi - 340,- Kč
Odpovědi na hloupé
a zbytečné otázky - 400,- Kč
specialní sazba :
otázka, na kterou jsem už dříve odpověděl - 500 Kč
- kaminek
- Pokročilý
- Příspěvky: 530
- Registrován: 07.03.2009 15:30
Re: nastavení volantu
No nekamenujte mně ,ale já jsem to nastavení volantu dělal sám přesně tak, jak to napsal Paja-ja .Když jsem před více jak 4 lety koupil Fofo ,tak jsem až doma zjistil ,že mám volant lehce natočený do prava i když auto krásně drželo stopu rovně .Samozřejmě jsem si udělal rysku abych věděl přesně, jak to bylo nastavený, než jsem povolil pojistnou matici .Já měl volant natočený doprava ,tak jsem řidící tyč na pravé straně (u spolujezdce¨) drobet pootočil do čepu řízení ,asi o 5 mm a na druhé (levé) o těch 5 mm zase vytočil .Není to nic náročného ,ale jistější je geometrie to je jasný .Já na ní jěště nebyl ,gumy se mi ojíždí normálně na STK mi to měříli už 2x a vždy v pohodě ,tak to mám pořád tak ,jak jsem to dělal.Paja-ja píše:Jde to jen na táhlech řizení - sundáš přední kola a pak jen u čepů řízení povolíš kontramatky a na jedné straně přitáhneš a na druhé povolíš (o stejný kus závitu - geometrie zůstane zachována) - Stačí jen kousek, jeden závit dělá na volantu celkem dost (cca 15st). Práce tak na 15min.
Správně by ti to ale měli vystředit při tom, když ti dělají geometrii.
Byl Ford Focus combi Trend 1,8TDDI 1999, 90ps
,pružiny Enzo-40mm,vzd.filtr K&N,chip,7jx15 ET 38 195/55R15
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=96&t=14237 Galerie
Je BMW 330d Touring
,pružiny Enzo-40mm,vzd.filtr K&N,chip,7jx15 ET 38 195/55R15
https://forum.ford-focus.cz/viewtopic.php?f=96&t=14237 Galerie
Je BMW 330d Touring
- Nonid
- Člen klubu
- Příspěvky: 5279
- Registrován: 05.12.2012 21:07
- Bydliště: Práááha - Vyšehrad!
Re: nastavení volantu
Odpoved na krapet stary tema, pokud ale mam na FoFo 1998 volant otoceny doprava tak, ze mi prvni rameno zakryva kontrolku otevrenych dveri, znamena to pouze spatne nasazeny volant? Auto jede perfektne rovne, pri vyssich rychlostech(130+) nejsou citit zadny vibrace zpusobeny spatnou geometrii a pred vymenou volantovy tyce sedel volant presne... Ja vymenu nedelal a vsiml si toho az po chvili, zadnou diru jsem mezitim ale neprojel...
Predem diky za odpoved
Predem diky za odpoved
Ford Focus ST170, 2002, 5dv, Panther Black, 2016-
Bylo:
Peugeot 205 1.4, bažiňák
Ford Focus 1.6 16V, hatchback, aquamarine blue
Ford Focus 1.8 16V, 2003, 5dv, Černá Panther, 2013-2017
Bylo:
Peugeot 205 1.4, bažiňák
Ford Focus 1.6 16V, hatchback, aquamarine blue
Ford Focus 1.8 16V, 2003, 5dv, Černá Panther, 2013-2017
-
- Nováček
- Příspěvky: 194
- Registrován: 02.12.2017 13:30
- Bydliště: Vysočina
Re: nastavení volantu
Něco jiného je seřízení geometrie a něco jiného seřízení natočení volantu. Geometrii bych fakt nechal na servisu, ale seřízení volantu je jak tady poprvé psal Paja-ja jednoduché. Servisáci to často ani neřeší. Sám jsem na to našel tento návod- viz obrázek.
Ford Mondeo Titanium 2,0 biturbo automat r.v. 2017
- Stehnak
- Test driver
- Příspěvky: 2227
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Modřice@JM@CZ
Spravna geometrie zacina (skontrolovanim tlaku v pneu, dodani zateze na ridicovo sedadlo) srovnanim volantu do vodovahy a jeho zafixovanim... Pokud tedy neni vychylen opravdu o hodne - napr. po jeho sundanim a spatnem nasazenim.
Nebo-li po odjezdu z geo by mel byt volant rovne.
Edit: Volant mi dorovnavali dle prilozeneho navodu u ST220. Odchylku volantu jsem meril digitalni vodovahou a nameril 4-5st.
Jen ten prevod (stupne na volantu vs otaceni ridici tyci) byl cca tretinovy - ST ma asi strmejsi prevod, ale jestli o tolik...
Nebo-li po odjezdu z geo by mel byt volant rovne.
Edit: Volant mi dorovnavali dle prilozeneho navodu u ST220. Odchylku volantu jsem meril digitalni vodovahou a nameril 4-5st.
Jen ten prevod (stupne na volantu vs otaceni ridici tyci) byl cca tretinovy - ST ma asi strmejsi prevod, ale jestli o tolik...
Ford Mondeo ST 220 2006 / Nissan Leaf 24 kWh 2012 / byl Ford Focus 1.6 16V 1999
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 599
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: nastavení volantu
Slavekve - sorry, ale tim zaroven hrabes do geometrie (serizeni sbihavosti) a celkem snadno ji rozstelujes.
Je dobry potom sbihavost zkontrolovat, doma ja asi nejjednodussi vytahnout si rovnoběžku laserovou vodovahou dopředu a dozadu = nemeris milimetry na rafku ale centimetry na lati par metru od kola - pokud "dopředu" a "dozadu" zmeris stejnou "vzdalenost" mezi levym a pravym kolem, tak je sbihavost nula.
Obecne geometrie = rizeni na stred by mělo odpovídat volantu na stred (pokud do toho nikdo nehrabal tak by to mělo byt OK = nastaveni zacina zafixovanim volantu ve stredove poloze), k tomu pak na ridici tyci nastavis sbihavost na nulu. Zaroven meris při vyneseni "dozadu" vzdalenost od zadniho kola, tak aby byla na obou stranách stejna.
Pokud se něco na rizeni/ zaveseni kol dela, tak se geometrie rozhodi prekvapive snadno i u cepu kde by to teoreticky rozhodit jit nemelo.. Napr. spodni kulak ramena demontaz/ montaz by geo rozhodit nemelo a presto ji rozhodit dokaze...
Je dobry potom sbihavost zkontrolovat, doma ja asi nejjednodussi vytahnout si rovnoběžku laserovou vodovahou dopředu a dozadu = nemeris milimetry na rafku ale centimetry na lati par metru od kola - pokud "dopředu" a "dozadu" zmeris stejnou "vzdalenost" mezi levym a pravym kolem, tak je sbihavost nula.
Obecne geometrie = rizeni na stred by mělo odpovídat volantu na stred (pokud do toho nikdo nehrabal tak by to mělo byt OK = nastaveni zacina zafixovanim volantu ve stredove poloze), k tomu pak na ridici tyci nastavis sbihavost na nulu. Zaroven meris při vyneseni "dozadu" vzdalenost od zadniho kola, tak aby byla na obou stranách stejna.
Pokud se něco na rizeni/ zaveseni kol dela, tak se geometrie rozhodi prekvapive snadno i u cepu kde by to teoreticky rozhodit jit nemelo.. Napr. spodni kulak ramena demontaz/ montaz by geo rozhodit nemelo a presto ji rozhodit dokaze...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
-
- Nováček
- Příspěvky: 194
- Registrován: 02.12.2017 13:30
- Bydliště: Vysočina
Re: nastavení volantu
Mýlíš se, jestli na jedné straně např půl závitu přidám a na druhé straně půl závitu uberu, tak sbíhavost zůstane stejná, jen se pohne volant při jízdě po rovině. Opakuji, co na jedné straně přidám, to musím na druhé straně ubrat. Nakresli si to, je to jednoduchá geometrie.
Ford Mondeo Titanium 2,0 biturbo automat r.v. 2017
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 599
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: nastavení volantu
Přesně tak, akorát stejným šroubem se seřizuje sbíhavost a na jedný straně povolit a na druhý utáhnout naprosto stejně není až tak lehký a velice snadno sbíhavost rozhodíš. Na jedný straně o 5° míň, na druhý zase víc a hned jsi na sbíhavosti o stupeň jinak než předtím. Pokud už předtím byla na hraně tak můžeš snadno být mimo toleranci... = je třeba po štelování sbíhavost zkontrolovat. Když to neuděláš, tak za pár set km můžeš zaplakat na gumách
"do geometrie se nehrabe" je nesmysl, ty nejdřív natočíš jedno kolo (= rozhodíš sbíhavost) a pak druhý (=sbíhavost zase srovnáš). A pokud si spleteš směr otáčení tak budeš mimo klidně o 5° a bez kontroly to neuvidíš
"do geometrie se nehrabe" je nesmysl, ty nejdřív natočíš jedno kolo (= rozhodíš sbíhavost) a pak druhý (=sbíhavost zase srovnáš). A pokud si spleteš směr otáčení tak budeš mimo klidně o 5° a bez kontroly to neuvidíš
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
-
- Nováček
- Příspěvky: 194
- Registrován: 02.12.2017 13:30
- Bydliště: Vysočina
Re: nastavení volantu
Ještě jednou - na jedné straně táhlo řízení prodloužím např. o 1/2 závitu a na druhé straně zkrátím opět o 1/2 závitu. Samozřejmě, že si nesmím splést povolování a utahování. Neboli na jedné straně řídící tyč zašroubovávám o 1/2 závitu do čepu řízení, na druhé straně o 1/2 závitu vyšroubovávám. To snad nelze zkazit. A jak to jinak udělat, když autorizovaný servis Ford seřídí geometrii, já opakovaně sleduji, že volant je asi o 4 stupně otočen doprava a servisák mi vysvětluje, že to je jen můj dojem, že závisí na sklonu vozovky a další bla bla?
Ford Mondeo Titanium 2,0 biturbo automat r.v. 2017
- Jemar
- Zkušený
- Příspěvky: 1662
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: čáslavsko
Re: nastavení volantu
Tohle by reálně mohlo fungovat pouze za předpokladu, že si budeš jistý nastavením sbíhavosti před úpravou. Jinak tu případnou chybu budeš kopírovat dál a vzhledem k možným nepřesnostem při přenosu vzdálenosti z jedné strany na druhou, se to může ještě zhoršit. Může to být daň za to, že budeš mít příčku volantu rovně.
Nahrubo (předpokladem jsou nekopnutá kola) se dá seřídit sbíhavost podle dlouhé rovné tyče, aby auto jelo rovně než dojede na profi geometrii. Např. po nějaké nehodě. Laserová vyvažovačka bude vždy přesnější než jakýkoliv jiný postup. Už proto, že pokud je vzadu multilink, seřizuje se nejdřív zadní náprava a podle ní pak až přední.
Nahrubo (předpokladem jsou nekopnutá kola) se dá seřídit sbíhavost podle dlouhé rovné tyče, aby auto jelo rovně než dojede na profi geometrii. Např. po nějaké nehodě. Laserová vyvažovačka bude vždy přesnější než jakýkoliv jiný postup. Už proto, že pokud je vzadu multilink, seřizuje se nejdřív zadní náprava a podle ní pak až přední.
-
- Nováček
- Příspěvky: 194
- Registrován: 02.12.2017 13:30
- Bydliště: Vysočina
Re: nastavení volantu
No o tom právě mluvím, auto je po seřízení geometrie v autorizovaném servisu a volant je při jízdě po rovině mírně doprava. Tak co s tím, mám si na to zvyknout? Když si na obě táhla řízerní nalepím kolem dokola ocejchovanou lepicí pásku a o stejný díl na jedné straně povolím a na druhé utáhnu, tak to snad nemohu zmařit?
Ford Mondeo Titanium 2,0 biturbo automat r.v. 2017
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 599
- Registrován: 09.01.2013 21:02
Re: nastavení volantu
Právě že ujedeš velice snadno i s označením polohy. Ze servisu to je křivě proto, že se s tim nechtěj frcat, jen udělá šup šup a honem účtovat. Sklony vozovky atd. jsou jen výmluvy. Můžeš to reklamovat a vracet dokud nebude volant rovně tak jak má být. Postup v servisu je jasný - 1. zafixovat volant ve středové poloze, 2. nastavit sbíhavost resp. kola v přímém směru. Pokud to je správně tak je volant rovně. Pokud není, tak buď nastavili blbě, nebo rozhozená geometrie zadní nápravy ("zatáčí" a volantem se to musí vyrovnat), tohle v servisu nepozná, musí to projet venku. Nebo změřit kompletní geometrii včetně vzájemné polohy náprav...
Doma si laserem vytáhnu rovnoběřku od ráfku dál od auta, na lati změřim vzdálenost mezi levou a pravou stranou. Pokud je dopředu i dozadu stejná míra, tak jsou kola rovnoběžně = sbíhavost nula. Pro jiný úhel se musí trošku počítat, pro nulu stačí jen aby to bylo stejné. Zároveň měřim odstup laseru od zadního ráfku, zase aby pro L a P kolo byl stejný (aby sbíhavost byla souměrně s volantem rovně, tj. přední kola v přímém směru)
A pozor na pootočení při dotáhnutí kontramatky... A i tak s řídicí tyčí pohneš o pár stupňů a sbíhavost se pohne víc než by se čekalo...
2 Jemar - ta tyč je dost nepřesná, vytáhnout laserem míru je výrazně přesnější. Nic nepřenášíš a nekopíruješ, ale měří se přímo hodnota sbíhavosti. Aneb dvě rovnoběžky (sbíhavost nula) - vzdálenost je ve všech místech stejná a je jedno jak jsou ty rovnoběřky daleko od sebe...
Doma si laserem vytáhnu rovnoběřku od ráfku dál od auta, na lati změřim vzdálenost mezi levou a pravou stranou. Pokud je dopředu i dozadu stejná míra, tak jsou kola rovnoběžně = sbíhavost nula. Pro jiný úhel se musí trošku počítat, pro nulu stačí jen aby to bylo stejné. Zároveň měřim odstup laseru od zadního ráfku, zase aby pro L a P kolo byl stejný (aby sbíhavost byla souměrně s volantem rovně, tj. přední kola v přímém směru)
A pozor na pootočení při dotáhnutí kontramatky... A i tak s řídicí tyčí pohneš o pár stupňů a sbíhavost se pohne víc než by se čekalo...
2 Jemar - ta tyč je dost nepřesná, vytáhnout laserem míru je výrazně přesnější. Nic nepřenášíš a nekopíruješ, ale měří se přímo hodnota sbíhavosti. Aneb dvě rovnoběžky (sbíhavost nula) - vzdálenost je ve všech místech stejná a je jedno jak jsou ty rovnoběřky daleko od sebe...
FF MK1 kombík 1,6 74 kW FYDD 2004, 260 kkm
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti