Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Ahoj
Mám dotaz na zkušenější. A na rovinu tvrdím že jsem to zvrtal asi sám.
Stručný popis:
Po výměně výfukových svodů a vlnovce jsem vyměnil i všechny silenbloky motor, převodoka. Vibrace atd. Jelikož se mne při nízke teplotě lepila škrtící kalapka tak jsem jí vyčistil. Nejspíše jsem zničil tu těsnící vrstvu. Protože po vyčistění a prohřáti auta se vol.otáčky zvednou. Nekolísají nijak extra. Motor nevibruje. Otáčky jsou cca 750 po dobu co se motor provozem prohřeje.Ne že se teplota vody dostane na 90 st. Po prohřáti motoru ty otačky drží viz foto. Prostě zastavuji na križovatke. Padnou na cca 1100 stojím 750ot a pak malinko se zvýši... cca 900+ -
Otazka zní. Zvrtal jsem tu klapku. Jóó uvědomil jsem si že je tam těsnění až ex post.
Kde ještě hledat? Fakt netuším kde by mohl být problém. Pokud není v tomto.
Reset jednotky proveden. Najižděl jsem to asi tak 3 krat než jsem to pak vzdal.
Může si to přisávat falšný vzduch ale kudy? Vše co jsem mohl jsem prověřil nešáhl jsem jen na tesňení pod svodama to je pořad si myslím originál.
Co jsem kolem motoru dělal.
Hadičky odvětraní nové těsné plus ventilek.
Ventil vonobězný nový cca 3-4 měsíce Pierburg. (a vypadá originál bo má sfrézované loga ford/motorcraft)
Výfukové svody a vlnovec nové. Prasknuté byli.
Altík po repasu.
Čidlo rychlosti nové.
Baterie měřena ok.
Potenciometr na klapce nový.
Hadice pod klapkou ok utěsněny
Lamda sonda nová a koretně zapojena.
Funkci hledání jsem použil a za ty roky co bojuji s volnoběhem jsem přečetl kde co i o čisťení klapky ale i tak jsem to zvrtal/zapoměl na to.
Díky moc
Milan
Mám dotaz na zkušenější. A na rovinu tvrdím že jsem to zvrtal asi sám.
Stručný popis:
Po výměně výfukových svodů a vlnovce jsem vyměnil i všechny silenbloky motor, převodoka. Vibrace atd. Jelikož se mne při nízke teplotě lepila škrtící kalapka tak jsem jí vyčistil. Nejspíše jsem zničil tu těsnící vrstvu. Protože po vyčistění a prohřáti auta se vol.otáčky zvednou. Nekolísají nijak extra. Motor nevibruje. Otáčky jsou cca 750 po dobu co se motor provozem prohřeje.Ne že se teplota vody dostane na 90 st. Po prohřáti motoru ty otačky drží viz foto. Prostě zastavuji na križovatke. Padnou na cca 1100 stojím 750ot a pak malinko se zvýši... cca 900+ -
Otazka zní. Zvrtal jsem tu klapku. Jóó uvědomil jsem si že je tam těsnění až ex post.
Kde ještě hledat? Fakt netuším kde by mohl být problém. Pokud není v tomto.
Reset jednotky proveden. Najižděl jsem to asi tak 3 krat než jsem to pak vzdal.
Může si to přisávat falšný vzduch ale kudy? Vše co jsem mohl jsem prověřil nešáhl jsem jen na tesňení pod svodama to je pořad si myslím originál.
Co jsem kolem motoru dělal.
Hadičky odvětraní nové těsné plus ventilek.
Ventil vonobězný nový cca 3-4 měsíce Pierburg. (a vypadá originál bo má sfrézované loga ford/motorcraft)
Výfukové svody a vlnovec nové. Prasknuté byli.
Altík po repasu.
Čidlo rychlosti nové.
Baterie měřena ok.
Potenciometr na klapce nový.
Hadice pod klapkou ok utěsněny
Lamda sonda nová a koretně zapojena.
Funkci hledání jsem použil a za ty roky co bojuji s volnoběhem jsem přečetl kde co i o čisťení klapky ale i tak jsem to zvrtal/zapoměl na to.
Díky moc
Milan
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Baterku si odpojil na par minut? Asi nie. Takze odpoj, nech sa stratia naucene hodnoty. Nastartuj, nechaj par minut na volnobeh (bude lietat), az potom jazdit. Po nejakych 100-200km roznych rezimov jazdy (rozna zataz, rozne otacky) by sa to malo zrovnat.
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Reset jednotky proveden. Najižděl jsem to asi tak 3 krat než jsem to pak vzdal.Bateria byla odpojena vždy celou noc. Ale udělat to můžu ještě jednou.
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Netreba, to by si malo sadnut. Od resetu si po meste/okreskach najazdil aspon 50-100km?
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Cca 62 km od posledního resetu čisto město a okolí. Jak najedu cca 6-8km motor se prohřeje tak se otáčky zvýší. Ventil si to zvedne. Je to vidět. Klesne na 750 cca a zvedne se. Pokud popojedu méně. Jen do práce cca 5km skrz město 5-6 semaforu imr vére řazení brzdění chová se to korektně.Vodu mám na 80-90 cca 3 semafor cca 2,5km .
Mám to vysloveně jako testovací okruh. Zlín je samej semafor. Do kopce / z kopce atd
Mám to vysloveně jako testovací okruh. Zlín je samej semafor. Do kopce / z kopce atd
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Volnobezny mas aky? S okruhlymi alebo hranatymi dierami?
Ked si menil cidlo polohy klapky, neviem, ci sa neresetuje alebo nejako nenastavuje. Nepamatam si uz presne. Co pisu live data, nemyslia si, ze mas jemne stlaceny plyn? Pripadne ho skus odpojit.
Ked si menil cidlo polohy klapky, neviem, ci sa neresetuje alebo nejako nenastavuje. Nepamatam si uz presne. Co pisu live data, nemyslia si, ze mas jemne stlaceny plyn? Pripadne ho skus odpojit.
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Volnobežný ventil je ten starší typ. čili kruhový otvor před FL jo a je nový Pierburg.Čistý kontroloval jsem ho včera. Za pár měsícu se ani neušpinil.Těsnění ok. Netuším jestli se nastavuje nulová poloha. U škodovek s el.plynem tam pomocí diagnostiky VAG toto řeším. Tady není kde.S tím potenciometrem to odjezdilo rok a bez problémů než praskli svody a další věci kolem se začali přidávat. Odpojit můžu provést jako test. Spíše je to dotaz do pléna. Kam směrovat hledání. Live data myslíš která. Ono je potřeba specifikovat PID které sledovat ve Ford Diagu. De fakto je máš na foto.
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
- Stehnak
- Test driver
- Příspěvky: 2229
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Modřice@JM@CZ
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Pokusil bych se někoho poprosit se stejným autem, zahřát a porovnávat hodnoty přes diag... snad by nasměřovalo.
Kia Stinger 3.3 V6 T-GDI AWD 2019 / Ford Mondeo ST 220 2006 / Nissan Leaf 24 kWh 2012 / byl Ford Focus 1.6 16V 1999
- petulak
- Test driver
- Příspěvky: 5655
- Registrován: 06.02.2010 15:45
- Bydliště: Liberec
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
čidlo klapky si načte Ř.J. sama.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback
- petulak
- Test driver
- Příspěvky: 5655
- Registrován: 06.02.2010 15:45
- Bydliště: Liberec
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Celá jednotka je připevněna k tělesu škrtící klapky. V případě, že je klapka uzavřena, vzduch vstupuje do motoru dříve, než by prošel klapkou. V podstatě obchází těleso klapky a dostává se do té části sacího kanálu, která vede přímo k válcům. Volnoběžný ventil byl vynalezen proto, aby motor mohl být zásoben vzduchem i za nepřítomnosti řidiče. Ventil zná pouze dvě polohy: otevřenou a uzavřenou, neexistuje situace, ve které by byl otevřen „napůl“. Řídící jednotka vysílá během jedné vteřiny velký počet pulzů, kterými určuje, zda ventil má být otevřený nebo ne. Tyto pulzy způsobují kmitání plunžeru uvnitř ventilu. Frekvence kmitů je dostatečně vysoká na včasnou úpravu sacího kanálu, proto byste neměli zaznamenat sebemenší změny v otáčkách motoru. Kmit nazýváme pracovní cyklus, jeho hodnota je procentuálním vyjádřením času, po který je ventil otevřen. Tedy pro stálé uzavření ventilu platí hodnota 0%, při stálém otevření říkáme, že je ventil otevřen na 100%. Neexistují jiné hodnoty pracovního cyklu.
Pro použití volnoběžného ventilu existují tři jasné důvody, čtvrtý je prozatím otázkou diskuze:
Spouštění motoru:
Při startu motor potřebuje volný přísun vzduchu, proto je signálem ŘJ ventil otevřen na 100%.
Po snížení otáček a stabilizaci provozu motoru musí být zabezpečen přísun vzduchu pro volnoběh.
Volnoběh:
Procesy platné při volnoběhu je poněkud složitější, než vyplývá z názvu.
Běh motoru musí být hladký a stabilní.
Počet otáček při volnoběhu je vyšší při studeném startu.
Počet otáček při volnoběhu je vyšší pokud se motor přehřívá.
Vlivem vyšších otáček pracuje vodní čerpadlo rychleji, čímž se zvyšuje průtok chladicí kapaliny v motoru.
Vyšší otáčky motoru zvyšují i otáčky hlavního větráku, chlazení je tedy účinnější.
Počet otáček při volnoběhu stoupá se zatížením alternátoru.
Počet otáček při volnoběhu je také ovlivněn polohou volantu a momentálními nároky posilovače řízení.
Ubírání plynu:
Při uvolnění plynového pedálu se IAB otevře na 100%, nedojde tím k zhasnutí motortu.
Poté, co otáčky motoru poklesnou na hodnotu platnou pro volnoběh, IAB se vrací k pracovnímu cyklu (kmitání).
Při zastavení vozidla je hodnota volnoběžných otáček motoru zcela ovládána volnoběžným ventilem.
Plný plyn:
Při plném otevření škrticí klapky je ventil otevřen na 100%. Nicméně otázkou zůstává, zda se tak zvýší průtok vzduchu.
Vzduch do motoru může vtékat dvěma místy: škrticí klapkou a otevřeným ventilem.
Vzduch přicházející z ventilu pravděpodobně naruší plynulost toku vzduchu z klapky.
Autor článku se doposud nesetkal se srovnávacím testem na toto téma.
Existuje MOŽNOST zvýšení průtoku vzduchu, nicméně tento vyšší tok je mnohem proměnlivější a jeho turbulence jsou vyšší.
Pro použití volnoběžného ventilu existují tři jasné důvody, čtvrtý je prozatím otázkou diskuze:
Spouštění motoru:
Při startu motor potřebuje volný přísun vzduchu, proto je signálem ŘJ ventil otevřen na 100%.
Po snížení otáček a stabilizaci provozu motoru musí být zabezpečen přísun vzduchu pro volnoběh.
Volnoběh:
Procesy platné při volnoběhu je poněkud složitější, než vyplývá z názvu.
Běh motoru musí být hladký a stabilní.
Počet otáček při volnoběhu je vyšší při studeném startu.
Počet otáček při volnoběhu je vyšší pokud se motor přehřívá.
Vlivem vyšších otáček pracuje vodní čerpadlo rychleji, čímž se zvyšuje průtok chladicí kapaliny v motoru.
Vyšší otáčky motoru zvyšují i otáčky hlavního větráku, chlazení je tedy účinnější.
Počet otáček při volnoběhu stoupá se zatížením alternátoru.
Počet otáček při volnoběhu je také ovlivněn polohou volantu a momentálními nároky posilovače řízení.
Ubírání plynu:
Při uvolnění plynového pedálu se IAB otevře na 100%, nedojde tím k zhasnutí motortu.
Poté, co otáčky motoru poklesnou na hodnotu platnou pro volnoběh, IAB se vrací k pracovnímu cyklu (kmitání).
Při zastavení vozidla je hodnota volnoběžných otáček motoru zcela ovládána volnoběžným ventilem.
Plný plyn:
Při plném otevření škrticí klapky je ventil otevřen na 100%. Nicméně otázkou zůstává, zda se tak zvýší průtok vzduchu.
Vzduch do motoru může vtékat dvěma místy: škrticí klapkou a otevřeným ventilem.
Vzduch přicházející z ventilu pravděpodobně naruší plynulost toku vzduchu z klapky.
Autor článku se doposud nesetkal se srovnávacím testem na toto téma.
Existuje MOŽNOST zvýšení průtoku vzduchu, nicméně tento vyšší tok je mnohem proměnlivější a jeho turbulence jsou vyšší.
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
V live datach mas Throttle position input ako vystup A/D prevodnika. Este je aj PID Throttle position v %. Ak si spravne pamatam, na tom motore aj na volnobehu to nevracia 0, ale nejake ine cislo. Presnu hodnotu si nepamatam.
Ak odpojenie cidla klapky pomoze, tak si mysli, ze je pridany plyn. Vravis, ze to predtym nevadilo, takze asi problem je inde. Myslel som, ze ked cidlo je nove, tak teraz menene.
Potom mi napada prisavanie falosneho vzduchu. A dvihnutie volnobehu kvoli signalu z tlakoveho cidla serva a/alebo klimakompresora.
Ak odpojenie cidla klapky pomoze, tak si mysli, ze je pridany plyn. Vravis, ze to predtym nevadilo, takze asi problem je inde. Myslel som, ze ked cidlo je nove, tak teraz menene.
Potom mi napada prisavanie falosneho vzduchu. A dvihnutie volnobehu kvoli signalu z tlakoveho cidla serva a/alebo klimakompresora.
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Ten ventil je z 1.8 a já mám malinko jiný. Viz foto. Fakt tam nic na regulaci není. Vepředu je jen specifická plastová 5 straná matice na specifiky bit. A je fest přilepená. Nejde s ní hnout ten bit jsem sehnal ale regulovat předpĚtí pruziny s tím u Pierburgu nejde. U levných ventilů co jsem měl předím to šlo ale výsledek byl ehm tragicky. Též mne to napadlo doregulovat. Ale jak
Naposledy upravil(a) hertzwatt dne 15.09.2022 11:26, celkem upraveno 1 x.
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Tocenie srobikom je len zaplata na problem uplne inde.
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
viz foto. Ok jediná možnost kde by to mohlo podfukovat je spoj krtíci klapky se svodama. To jediné jsem rozebíral. Vyčistil a pak zase složil. Dosedací plochy čisté. Tesňí vypadalo být ok. Je na fotkách.stano. píše: ↑15.09.2022 08:50 V live datach mas Throttle position input ako vystup A/D prevodnika. Este je aj PID Throttle position v %. Ak si spravne pamatam, na tom motore aj na volnobehu to nevracia 0, ale nejake ine cislo. Presnu hodnotu si nepamatam.
Ak odpojenie cidla klapky pomoze, tak si mysli, ze je pridany plyn. Vravis, ze to predtym nevadilo, takze asi problem je inde. Myslel som, ze ked cidlo je nove, tak teraz menene.
Potom mi napada prisavanie falosneho vzduchu. A dvihnutie volnobehu kvoli signalu z tlakoveho cidla serva a/alebo klimakompresora.
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
-
- Nováček
- Příspěvky: 14
- Registrován: 20.06.2022 21:18
- Bydliště: Zlín
Re: Zvýšené otáčky po prohřáti motoru. Čištění škrtící klapky.
Ano. Proto se ptám zkušenějších. Kde by mohl být problém. Príčina proč si to přizvedne otáčky. Má na to vliv teplota. Jenže mne se motor nepřehříva. A než se dostanem do bodu že sepne větrák joo dá to praci. Tedy chce to čas. Ohříva se docela rychle ručka vody mne nikdy nejde za půl. čidlo teploty v hlavě je původní ale funguje. Takže kde hledat. Jedna cesta je prověřit to těsnění pod klapkou jestli náhodou blbě nesedlo. Ale to se mně nezda.Zkusím ten potenciometr ale jak psal petulák řídí si to ventil. A ten dostane pokyn od řídicí jednotky. Takže tá musí na základě něčeho vyhodnoti že musí zvednout otáčky. Príčina důsledek. Takže se ptám co sledovat na PID a porovnávat. Bude to chobotina.Auto jinak jezdí normálně.
FoFO Mk1 Combi 1.6 74kW 1999 FYDA
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 hostů