Vibrace do volantu
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 329
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Ještě mě napadlo, že si zase pohraju s tlakem pneu. Podle praktických zkušeností jiných uživatelů jsou v tom také nějaké možnosti ladění :
viewtopic.php?t=239&start=200
Já jsem v minulosti zkoušel rozsah cca 2,0 - 2,7 na obou naprávách a dospěl jsem k závěru, že na předek raději více (tj. 2,4-2,5 = vyhovuje mi agilnější reakce na řízení), zatímco na zadek spíš méně (2,0-2,1 = aby to tak nedrncalo přes hrboly, když jezdím s polovičním zatížením).
V pneuservisu mi nafoukali cca 2,3 na obě nápravy, tak to zkusím ještě poladit. Třeba by ten snížený tlak mohl trochu vykompenzovat tu malou házivost pravé zadní pneu...
viewtopic.php?t=239&start=200
Já jsem v minulosti zkoušel rozsah cca 2,0 - 2,7 na obou naprávách a dospěl jsem k závěru, že na předek raději více (tj. 2,4-2,5 = vyhovuje mi agilnější reakce na řízení), zatímco na zadek spíš méně (2,0-2,1 = aby to tak nedrncalo přes hrboly, když jezdím s polovičním zatížením).
V pneuservisu mi nafoukali cca 2,3 na obě nápravy, tak to zkusím ještě poladit. Třeba by ten snížený tlak mohl trochu vykompenzovat tu malou házivost pravé zadní pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3097
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Kolik vyšla ta nerovnoměrnost na pravém zadním kole?
Když jsem byl na Hunteru v tomtéž pneuservisu loni na podzim, vyšlo 120N, po pootočení pneumatiky zbylo 90N, pneumatika házela i nezatížená, bylo vidět pouhým okem.
Neřekl bych, jak jedna blbá guma rozklepe celý auto. Z jara už se to nedalo snášet, šly pryč obě zadní, přední kola dozadu a dopředu jsem dal nové - i ty byly vyvážené na Hunteru, do 30N byly všechna kola.
Stejně ale volant na dálnici lehce vibroval, zřejmě by většina lidí ani neřešilo - ale pro jistotu jsem nechal zkontrolovat geometrii. Po jejím seřízení (sbíhavost vpředu byla téměř na nule) vibrace nepostřehnutelné.
Podvozek původní, 125 tis km a 13 let, takže 100% určitě nebude, ale stále funguje k mojí spokojenosti.
Když jsem byl na Hunteru v tomtéž pneuservisu loni na podzim, vyšlo 120N, po pootočení pneumatiky zbylo 90N, pneumatika házela i nezatížená, bylo vidět pouhým okem.
Neřekl bych, jak jedna blbá guma rozklepe celý auto. Z jara už se to nedalo snášet, šly pryč obě zadní, přední kola dozadu a dopředu jsem dal nové - i ty byly vyvážené na Hunteru, do 30N byly všechna kola.
Stejně ale volant na dálnici lehce vibroval, zřejmě by většina lidí ani neřešilo - ale pro jistotu jsem nechal zkontrolovat geometrii. Po jejím seřízení (sbíhavost vpředu byla téměř na nule) vibrace nepostřehnutelné.
Podvozek původní, 125 tis km a 13 let, takže 100% určitě nebude, ale stále funguje k mojí spokojenosti.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 329
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Tak to prosím nevím, jen jsem si všiml, že na této jediné pneu hlásila vyvažovačka nějakou chybovou hlášku (možné špatně vycentrované nebo ohnuté kolo) a toto výstražné okno musel technik potvrdit. Následně dělal to přeměření házivosti disku mechanickou packou, což u ostatních 3 kol nedělal.
To je dobrý tip, při seřizování geometrie se asi sahá na tyče řízení, že? Tam by možná mohla být vůle, to stojí za pokus...jenikHK píše: 07.08.2023 20:45 Stejně ale volant na dálnici lehce vibroval, zřejmě by většina lidí ani neřešilo - ale pro jistotu jsem nechal zkontrolovat geometrii. Po jejím seřízení (sbíhavost vpředu byla téměř na nule) vibrace nepostřehnutelné.
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3097
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Postupuju od nejjednodušších věcí ke složitějším (na výměnu), především ale je pokud je špatná pneumatika, tak výměna dílů nápravy nepomůže. Respektive, nový auto / nový čepy, siletblok je méně citlivý na vibrace, opotřebený potom cítí člověk víc.
V podstatě ale bez Hunteru se nedá pneumatika jako taková diagnostikovat. Zase tolik sad pneumatik jsem v životě nesjel, ale spousta z nich šla pryč ještě před ojetím a to jsem o Hunteru ještě ani nevěděl.
Na geometrii by měli poznat vůle v čepech řízení + spojovacích tyčkách - což ale poznáš i sám, při zatáčení volantem na místě.
Škoda dávat peníze za geometrii a pak sahat na nápravu a dělat geometrii znovu.
Každopádně mě se osvědčilo nechat geometrii udělat po každých cca 20 tis km.
V podstatě ale bez Hunteru se nedá pneumatika jako taková diagnostikovat. Zase tolik sad pneumatik jsem v životě nesjel, ale spousta z nich šla pryč ještě před ojetím a to jsem o Hunteru ještě ani nevěděl.
Na geometrii by měli poznat vůle v čepech řízení + spojovacích tyčkách - což ale poznáš i sám, při zatáčení volantem na místě.
Škoda dávat peníze za geometrii a pak sahat na nápravu a dělat geometrii znovu.
Každopádně mě se osvědčilo nechat geometrii udělat po každých cca 20 tis km.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 329
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Tak jsem absolvoval pravidelnou STK a speciálně na tom stanovišti, kde testují podvozek na té vibrační plošině, jsem se dotazoval, jestli zaznamenali nějakou vůli v tyčích řízení nebo v podvozkových dílech (kulové čepy a silentbloky). Odpověď byla, že ne. Pokud bych jim věřil, tak jako zdroj vibrací zbývá tohle:
- vůle v homokinetických kloubech --> udělat preventivní výměnu (nebo lze nějak diagnostikovat ?)
- geometrie (kdyby byla příliš velká sbíhavost, tak by to vibrovalo ?) --> dojít na kontrolu do servisu
- boule na pneu (vím o té malé nedokonalosti na pravé zadní) --> zkusit jiné pneu...
- vůle v homokinetických kloubech --> udělat preventivní výměnu (nebo lze nějak diagnostikovat ?)
- geometrie (kdyby byla příliš velká sbíhavost, tak by to vibrovalo ?) --> dojít na kontrolu do servisu
- boule na pneu (vím o té malé nedokonalosti na pravé zadní) --> zkusit jiné pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3097
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Poloosy - vnější homokineticke klouby bys slyšel spíš cvakat v plném rejdu. Vnitřní "tripody", kde může být problém - spíš se vytlačí a pak vibrují - leda diagnostikovat jízdou. S motorem v tahu vibrují.
Tj za jízdy vyřadit, pokud vibrace zmizí při plachtění, tak teprve řešit poloosy.
Geometrie - pokud je sbíhavost nulová, pak může volant vibrovat - vůle se vymezují střídavě na jednu a druhou stranu.
Doporučuji začít tím nejjednodušším a to nahodit zimní kola a tím vyloučit pneumatiky.
Nicméně - jak jsem psal již výše, sám jsem byl překvapený, jak moc skákající zadní pneumatika vibruje celým autem.
Tj za jízdy vyřadit, pokud vibrace zmizí při plachtění, tak teprve řešit poloosy.
Geometrie - pokud je sbíhavost nulová, pak může volant vibrovat - vůle se vymezují střídavě na jednu a druhou stranu.
Doporučuji začít tím nejjednodušším a to nahodit zimní kola a tím vyloučit pneumatiky.
Nicméně - jak jsem psal již výše, sám jsem byl překvapený, jak moc skákající zadní pneumatika vibruje celým autem.
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13466
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Vibrace do volantu
Pripadne je ohnuty cely naboj. Ten sa da zmerat na hadzavost mikrometrom.
- LeonardoTM
- Junior
- Příspěvky: 329
- Registrován: 10.04.2012 23:11
Re: Vibrace do volantu
Díky za tipy. Plachtění jsem zkoušel několikrát a vibrace při vyřazení nemizí, tj. tím jsou poloosy/homokinetické klouby spíš mimo podezření.jenikHK píše: 03.10.2023 18:52 ...s motorem v tahu vibrují. Tj. za jízdy vyřadit, pokud vibrace zmizí při plachtění, tak teprve řešit poloosy.
Doporučuji začít tím nejjednodušším a to nahodit zimní kola a tím vyloučit pneumatiky...
Zkusím tedy při nejbližší příležitosti nějaké rošády s pneu...
Escort 5dv., 1.6 16V, 66kW, 1996 (2002-2008), ~6,5l/100km
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
Focus I 5dv., 1.6 16V, 74kW, 2003 (2008-2012), ~6,9l/100km
Focus II 5dv., 1.6 16V, 85kW, 2008 (2012-), ~7l/100km
Fusion, 1.6 16V, 74kW, 2006 (2020-), ~7l/100km (podle trasy +/- 1l)
-
- Nováček
- Příspěvky: 31
- Registrován: 30.01.2021 12:30
Re: Vibrace do volantu
Zdravím,
mám ford focus2, rok výroby 2006, benzin 1.6, kombi.
připojím se s mým problémem vibrace volantu. Problém řeším cca rok ale stále jsem se nedobral příčiny a tím vyřešení problému. Popíšu problém a co jsem za tu dobu již vyměnil (svépomocí).
Volant vibruje někdy více , někdy méně. I při pomalé jízdě (zkouším na novém asfaltě) cítím ve volantu jakoby mravenčení. Po výměnách dílů viz dále je vždy jakoby zlepšení ale ne úplné. Někdy se mi stalo že jedu po dálnici a volant od 100 do 120 vibruje a např. při jízdě do kopce nebo z kopce nastane někdy situace že vibrace zmizí úplně. Pak zase začnou. Zásadní je že při brždění se vibrace zvýší. Během roku popíšu co jsem měnil/dělal:
- první podezření na kotouče -měneno nové kotouče i destičky vepředu, nyní i vzadu kotouče + destičky (opotřebení)
-kosti vyměněné
- ve dvou servisech převážení i na nějakém stroji na reklamace, zkouška zimní/letní gumy
-geometrie
-pravé ložisko opotřebené(hučení v zatáčce, postupně se zhoršovalo), výměna obou
-levý spodní kulový čep - výměna
-levý vnější HK výměna (podezření na vůli) vyměněno ale kloub byl nejspíše v pořádku
-poslední akce: při stojícím autě jsem pravým kolem cloumal a cvakalo v něčem - přišlo mi že je to v horním uložení tlumiče - nakonec to bylo tlumičem samotným - pístnice se viklala (vůle v horním vedení) tlumič ale vyteklý nebyl - výměna obou tlumičů + výměna obou uložení
Teď popíšu stávající stav: po výměně tlumičů jsem myslel že příčina konečně objevena ale asi ne, vůle tam totiž byla značná... Nyní jedu po novém asfaltě, mravenčení stále cítím, v různých rychlostech i vyšších jsou vibrace nepatrné ale i přesto někdy mírně zvýšené, určitě mnohem menší než dříve. Čili výměna tlumiče pomohla značně ale stále si myslím že to nebyla hlavní příčina. Vibrace i dříve i nyní se projevují jednoznačně i při neutrálu (plachtění). Co je nyní v současném stavu zřejmé je, že při brždění se vibrace volantu výrazně zvýší (i při např 50-60km/h). Při brždění pedál nekope, pocit v pedálu je naprosto v pořádku (vylučuji tím zvlněné kotouče, byly stejně nové dřív a dělalo to taky).
Vím že je to dost chaotické ale ono se to tak i někdy chová.
Co např. nebylo měněno jsou ramena/silentbloky ramen. Mám podezření na pravou stranu - (bylo opotřebené pravé ložisko, a byl opootřebený pravý tlumič). Nevím úplně jak rameno posoudit, na první pohled při zabrání pákou mi nepřijde že by silentbloky byly špatné. Logicky ale už tam nic jiného není co by mohlo být špatné (neuvažuju poloosy kvůli tomu neutrálu, a neuvažuji silentbloky nápravnice). Při brždění se vibrace zvýší, může tedy při brždění ten silentblok dělat hlavní problém, že se vlasně celé rameno v něm hýbe? Dále čepy řízení mi přijdou taky ok, vůli necítím při lomcování kolem.
Při jízdě nyní žádně zvukové projevy neslyším.
Zkuste prosím hodit nějaký tip.
Níže zasílám odkazy na youtube - zadní silenbloky levé a pravé rameno. Na to pravé mám podezření že je špatné. Silentbloky zkoušeny na stojícím autě na nájezdech. Je to tak?
YouTube Video
YouTube Video
YouTube Video
YouTube Video
mám ford focus2, rok výroby 2006, benzin 1.6, kombi.
připojím se s mým problémem vibrace volantu. Problém řeším cca rok ale stále jsem se nedobral příčiny a tím vyřešení problému. Popíšu problém a co jsem za tu dobu již vyměnil (svépomocí).
Volant vibruje někdy více , někdy méně. I při pomalé jízdě (zkouším na novém asfaltě) cítím ve volantu jakoby mravenčení. Po výměnách dílů viz dále je vždy jakoby zlepšení ale ne úplné. Někdy se mi stalo že jedu po dálnici a volant od 100 do 120 vibruje a např. při jízdě do kopce nebo z kopce nastane někdy situace že vibrace zmizí úplně. Pak zase začnou. Zásadní je že při brždění se vibrace zvýší. Během roku popíšu co jsem měnil/dělal:
- první podezření na kotouče -měneno nové kotouče i destičky vepředu, nyní i vzadu kotouče + destičky (opotřebení)
-kosti vyměněné
- ve dvou servisech převážení i na nějakém stroji na reklamace, zkouška zimní/letní gumy
-geometrie
-pravé ložisko opotřebené(hučení v zatáčce, postupně se zhoršovalo), výměna obou
-levý spodní kulový čep - výměna
-levý vnější HK výměna (podezření na vůli) vyměněno ale kloub byl nejspíše v pořádku
-poslední akce: při stojícím autě jsem pravým kolem cloumal a cvakalo v něčem - přišlo mi že je to v horním uložení tlumiče - nakonec to bylo tlumičem samotným - pístnice se viklala (vůle v horním vedení) tlumič ale vyteklý nebyl - výměna obou tlumičů + výměna obou uložení
Teď popíšu stávající stav: po výměně tlumičů jsem myslel že příčina konečně objevena ale asi ne, vůle tam totiž byla značná... Nyní jedu po novém asfaltě, mravenčení stále cítím, v různých rychlostech i vyšších jsou vibrace nepatrné ale i přesto někdy mírně zvýšené, určitě mnohem menší než dříve. Čili výměna tlumiče pomohla značně ale stále si myslím že to nebyla hlavní příčina. Vibrace i dříve i nyní se projevují jednoznačně i při neutrálu (plachtění). Co je nyní v současném stavu zřejmé je, že při brždění se vibrace volantu výrazně zvýší (i při např 50-60km/h). Při brždění pedál nekope, pocit v pedálu je naprosto v pořádku (vylučuji tím zvlněné kotouče, byly stejně nové dřív a dělalo to taky).
Vím že je to dost chaotické ale ono se to tak i někdy chová.
Co např. nebylo měněno jsou ramena/silentbloky ramen. Mám podezření na pravou stranu - (bylo opotřebené pravé ložisko, a byl opootřebený pravý tlumič). Nevím úplně jak rameno posoudit, na první pohled při zabrání pákou mi nepřijde že by silentbloky byly špatné. Logicky ale už tam nic jiného není co by mohlo být špatné (neuvažuju poloosy kvůli tomu neutrálu, a neuvažuji silentbloky nápravnice). Při brždění se vibrace zvýší, může tedy při brždění ten silentblok dělat hlavní problém, že se vlasně celé rameno v něm hýbe? Dále čepy řízení mi přijdou taky ok, vůli necítím při lomcování kolem.
Při jízdě nyní žádně zvukové projevy neslyším.
Zkuste prosím hodit nějaký tip.
Níže zasílám odkazy na youtube - zadní silenbloky levé a pravé rameno. Na to pravé mám podezření že je špatné. Silentbloky zkoušeny na stojícím autě na nájezdech. Je to tak?
- jenikHK
- Moderátor
- Příspěvky: 3097
- Registrován: 10.03.2008 14:30
- Bydliště: Praha
Re: Vibrace do volantu
Zdánlivě nesouvisející, ale může napovědět - jak se sjíždí přední pneumatiky?
Ford C-Max 1.8i 16V, 2010, Titanium
Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX

Byl: Ford Focus 1.8 TDdi kombi, 1999, ghia
Byl: Ford Sierra 2.0i DOHC kombi, 1989, LX
-
- Nováček
- Příspěvky: 31
- Registrován: 30.01.2021 12:30
Re: Vibrace do volantu
Mám je od jara, 2 dny zpět sem se díval při výměně tlumičů. Neviděl jsem na první pohled že by se sjížděly... Pneu Barum Bravuris tuším. Zítra mohu zkusit přeměřit šuplerou.
- gecko-x
- Pokročilý
- Příspěvky: 727
- Registrován: 08.04.2015 00:38
- Bydliště: Holešov
Re: Vibrace do volantu
Kdysi neco podobneho resil kolega a prej to nakonec byl ohnuty naboj kola. Nechapal, jak se to mohlo stát, ale po vymene bylo vse ok. Da se to proměřit úchylkoměrem
FoFo II 1,6 16V 74kW rv 2007 byl
FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012

FoFo II 2,0i 107kW rv 2009
Ford C-max 1,6 ti-vct 77kW rv 2012

-
- Nováček
- Příspěvky: 31
- Registrován: 30.01.2021 12:30
Re: Vibrace do volantu
To mi není moc jasné, myslíš ohnutá těhlice? Do těhlice se lisuje ložisko na kterém je příruba a na tu se montuje kolo/disk. Ložisko(s přírubou) sem tam dával nové cca 2měsíce zpět.
Nevím zda jsem to dobře pochopil kde byl ohnutý?
Nevím zda jsem to dobře pochopil kde byl ohnutý?
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13466
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: Vibrace do volantu
Ano presne to, naboj v lozisku.
Tie silentbloky uz maju nieco sa sebou, ale nie su odtrhnute a uplne volne. To by vibrovat nemalo.
Este mi napada necistota (ulomok hrdze) medzi nabojom a kotucom.
Tie silentbloky uz maju nieco sa sebou, ale nie su odtrhnute a uplne volne. To by vibrovat nemalo.
Este mi napada necistota (ulomok hrdze) medzi nabojom a kotucom.
-
- Nováček
- Příspěvky: 31
- Registrován: 30.01.2021 12:30
Re: Vibrace do volantu
Na tom prvním videu je v pravo nahoře (2.hodina) vidět trhání. Nemůže to být příčina?
Z druhé strany (druhé video) je to celé nějaké doškubané... Jinak úlomek mezi nábojem a kotoučem vylučuji, na to si dávám velký pozor... Úchylkoměrem to přeměřit vyzkouším (předpokládám, že stačí přeměřit kotouč jako první a v případě házení jít dál - ať to nemusím sundávat z náboje) , ale moc tomu nedávám. Dělalo to před výměnou ložiska s nábojem a dělá to i teď...
Z druhé strany (druhé video) je to celé nějaké doškubané... Jinak úlomek mezi nábojem a kotoučem vylučuji, na to si dávám velký pozor... Úchylkoměrem to přeměřit vyzkouším (předpokládám, že stačí přeměřit kotouč jako první a v případě házení jít dál - ať to nemusím sundávat z náboje) , ale moc tomu nedávám. Dělalo to před výměnou ložiska s nábojem a dělá to i teď...

Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host