Onboard kamera

Chcete s něčím poradit nebo se podělit o radu s ostatními?
Moderátor:foki
Odpovědět
Uživatelský avatar
AndrewN
Nováček
Nováček
Příspěvky: 13
Registrován: 11.03.2008 20:12
Bydliště: Liberec

Onboard kamera

Příspěvek od AndrewN » 22.06.2008 22:18

Ahoj, ahoj,

hledal jsem hledal, ale diskusi na tohle téma nenašel. O co mi jde - chtěl bych někam do auta umístit kameru a záznamové zařízení. Nejde mi o to, aby moji jízdu vysílala Nova v Televizních novinách (na to nemám ruce ani auto :-) ), ale najezdím toho ročně dost a občas potkám něco zajímavého, občas se dostanu někam, kde je opravdu hezky, a až do mě jednou někdo vletí a každý budeme mít na příčinu nehody jiný názor, může se to taky hodit. Navíc by se to teoreticky dalo použít proti neopatrným vandalům.

Přemýšlím o tom už docela dlouho a mám to, myslím, slušně rozmyšlené. Od váš ostatních bych rád slyšel, jestli s něčím podobným nemáte zkušenosti nebo jestli jsem něco nepřehlídnu/nezanedbal.

První věc, která je potřeba, je kamera. Občas jsem četl, že někdo zmáčkne klasickou malou kameru mezi opěrku hlavy a sedačku. To je sice řešení, ale já bych chtěl něco permanentního, co bude co nejméně vidět a nebude ničemu překážet. Takže mi z toho vychází něco jako je třeba tohle. Základí otázkou je, jestli chci kameru venku nebo vevnitř. Venkovní kamery odolné proti povětrnostním vlivům existují a venkovní kamera by byla co se montáže týče jednodušší (koukala by třeba zkrz mřížku chladiče). Ale bojím se toho, že když pojedu v dešti, bude vidět prd a i když bude hezky, budu ji muset jednou za čas umýt. Takže jsem se rozhodl pro interní kameru. Konkrétní model zatím vybraný nemám, to má zatím čas.

Vzhledem k tomu, že chci interiér co nejméně narušit, nemám moc možností, kam ji dát. Napadly mě v podstatě dvě možnosti:
1. Na zrcátku, tedy mezi zrcátkem a čelním sklem, přichycenou buď k samotnému zdrcátku (to asi ne, protože když s ním hnu, hne se i kamera) nebo k části držáku zrcátka, co se nehýbe.
2. Pod čalounění nad zrcátkem. Musel bych vyzkoušet, jestli to vyjde (jestli nebude kameře něco vadit v cestě), ale tohle místo se mi zdá ideální. Přes osvětlení interiéru je tam dobrý přístup a vede tam napájení. Pokud na straně spolujezdce udělám v čalounění (tam, kde se zalamuje jako by nahoru) díru na objektiv a nějak (?) tam napevno tu kamerku uchytím a pokud jí nebude vadit ve výhledu zrcátko nebo to zatmavení čelního skla u držáku zrcátka, mělo by to být OK.

Druhou věcí je záznamové zařízení. To je kupodivu mnohem větší problém než samotná minikamera. Potřebuju "něco", co bude mít video vstup a bude to umět na paměťovou kartu uložit komprimované video. Našel jsem tohle, ale zatím váhám, protože mi to přijde dost peněz a navíc to umí jenom max. 4GB karty. Umístění tohohle rekordéru je celkem lhostejné, asi bych ho přidělal na sucháč do schránky před řidičem.

No a třetí věcí (a tou si jsem jistý nejméně) je kabeláž, napájení a tak.
1. Video kabeláž. To je ta jednodušší část. Od kamery povedou dva kabely a v té přihrádce před řidičem bych vyvrtal díru na konektor (cinch). Audio zatím neřeším, teoreticky bych mohl dát někam do auta nebo ven mikrofon, ale vrčení auta nebo moje nadávání mi tak zajímavé nepřipadá :-)
2. Napájení. Tady je to horší. Chtěl bych to udělat tak, že budu mít přepínáč, kterým budu volit, jestli má být kamerka zapnutá když je zapnuté zapalování, pořád a nebo má být vypnutá. Jde mi o to, že chci mít možnost ji zapnout i s vypnutým motorem, ale standardně to tak samozřejmě nechci. Přepínač bych umístil pod sluneční clonu řidiče. Budu potřebovat přepínač se dvěma výstupy, protože spolu s kamerou se bude zapínat rekorder. Nemá smysl, aby kamera běžela, když neběží záznam a vice versa.

Takže potřebuju:
1. Přivést na přepínač kabel, který je pod proudem pořád.
2. Přívést na přepínač kabel, kde je pod proudem se zapnutým zapalováním.
3. Rozvést od přepínače kabely ke kameře a záznamovému zařízení (má to zdířku na adapter, tak nevidím smysl krmit to baterkama).

ad 1: Stálý proud tam je pro osvětlení kabiny. Kamerka má odběr max. 50 mA, rekorder 0,5 A (jestli správně počítám - 5 V a max 2,5 W). Předpokládám, že to kabeláž i pojistka osvětlení přežije (?).
ad 2: To je komplikace. Takový vodič tam podle mě není. Ale návrh řešení mám - povedu to od rádia. Mám ho totiž zapojené "nafurt", takže mám volný kabel, kde je proud při zapnutém zapalování. Předpokládám, že pro napájení rádia ta kamera a záznamové zařízení nebudou už vůbec problém (?).
ad 3: Ke kameře je to kousek a do přihrádky před řidičem to povedu spolu s video kabelem. Tam vyřeším nějakou koncovku, na kterou se to záznamové zařízení připojí.

Přikládám i neumělé schéma. Prosím o shovívavost, líp to v Corelu nedám :-)

Problémy:
1. Vadí, když budu přepínat napájení ze dvou okruhů/pojistek (tzn. pořád a při zapnutém zapalování)? Vadí to technicky nebo je to jenom "bad practice"?
2. Kamerka umí 12 V a záznamník 5 V. To mě trochu (dost) štve. Takže budu potřebovat nějaký konvertor. Potřebuju taky nějaký stabilizátor? Rekorder by šel přes konvertor, ale kamerka by byla přímo napájená z palubní sítě.

Poslední otázka - je tu někdo šikovný a odvážný z okolí Liberce? :-)
Přílohy
schema.jpg
FoFo 1 (2000), 1.8 16V sedan Ghia

chmelko
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9136
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Onboard kamera

Příspěvek od chmelko » 22.06.2008 22:19

tak toto mame už na fore davno vyriešene, všakže vcedula? :wink:
kameru medzi sedadlo spolujazdca a opierku

Uživatelský avatar
AndrewN
Nováček
Nováček
Příspěvky: 13
Registrován: 11.03.2008 20:12
Bydliště: Liberec

Re: Onboard kamera

Příspěvek od AndrewN » 22.06.2008 22:21

Nojo, ale to já právě nechci. Co když se mnou někdo pojede :-)
FoFo 1 (2000), 1.8 16V sedan Ghia

TripleJay
Test driver
Test driver
Příspěvky: 4196
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Levice (SR)
Kontaktovat uživatele:

Re: Onboard kamera

Příspěvek od TripleJay » 22.06.2008 22:22

To chmelko :wink:
AndrewN píše:Občas jsem četl, že někdo zmáčkne klasickou malou kameru mezi opěrku hlavy a sedačku. To je sice řešení, ale já bych chtěl něco permanentního, co bude co nejméně vidět a nebude ničemu překážet.

chmelko
Test driver
Test driver
Příspěvky: 9136
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Jablonec nad Nisou

Re: Onboard kamera

Příspěvek od chmelko » 22.06.2008 22:31

tak ak s tebou niekto bude, tak bude natacat on nie :wink:

Uživatelský avatar
vcedula
.
.
Příspěvky: 4065
Registrován: 02.02.2008 03:18
Bydliště: Bratislava

Re: Onboard kamera

Příspěvek od vcedula » 22.06.2008 23:41

clovece, tak toto je sila, do coho sa chces pustit 8) . Hodim aspon zopar rad, kedze zopar hodin natacania onboardov mam uz za sebou:

- kameru daj co najdalej od celneho skla. Ked jazdis v lete, tak sa ti na okno lepia musky a to si mozes byt isty, ze najvacsia mucha si to hodi rovno na okno pred kameru.

- kameru upevni co najpevnejsie na kostru auta. Zabudni na nejake upevnenie na spatne zrkadlo, alebo o calunenie. Ked autom prechadzas cez nerovnosti, tak sa auto na chvilocku roztrasie a potom sa este chvilu trasu vsetky veci, ktore to mozu. Ja som maval kameru v sedadle a to sa teda vedelo brutalne roztriast, a to ho mam uplne na pevno, ziadna vola.

- S tym napajanim ti asi velmi neporadim, ale riesil by som to v 2 fazach. Najprv to cele poskladat, vyskusat a az potom riest tahanie kabelaze. Mozes mat totizto este problem s citlivostou toho recordera. Aby si nemal video prilis tmave, alebo prilis svetle.
Ford Focus II 2.5T Duratec ST 166kW/320 Nm Electric Orange
bol: Ford Focus II 2.0 Duratec 110 kW/194 Nm Panther Black + 60mm throttle body

Uživatelský avatar
Chobby
Junior
Junior
Příspěvky: 283
Registrován: 25.02.2008 20:59
Bydliště: Mezi Kladnem a Slaným

Re: Onboard kamera

Příspěvek od Chobby » 23.06.2008 23:48

Co se týče napájení, tak budeš potřebovat stabilizátory napětí jak na těch 5V tak i na těch 12V, protože palubní síť auta dost líta (11V-většinou bez motora a až 14,5V-nastartovaný motor) což by ta kamera a záznamový zařízení nemusely "zkousnout". Pro stabilizaci postačí zenerovky pro dané napětí a nějaký elektrolitický kondík pro vyhlazení špiček.
ObrázekFord Focus Combi Ghia 1.8 l TDCi, 74kW/100PS, stříbrná metalíza, r.v. 06/2004

Obrázek Obrázek

Odpovědět

Zpět na „Rady, nápady a dotazy“

Kdo je online

Uživatelé prohlížející si toto fórum: Amazon [Bot] a 2 hosti