
Technika jízdy - brzdění levou nohou
-
- Test driver
- Příspěvky: 9134
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Jablonec nad Nisou
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
určite máš pravdu, že zo silnejším motorm to ma vyznam...teraz ma tak napadlo, čo sa asi musí vtedy diat v prevodovke a v brzdach 

- MobyDick
- Test driver
- Příspěvky: 4547
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Klatovy
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Ve voze WRC se převodovka mění po 500 Km to je po jednom závodě, zřejmně se na tom podepisuje i tento styl, jinak má mnohem menší hmotnost než civilní převodovky váží cca 85kg. Tady máš pěkný článek o převodovce v rally http://rally-irc.cz/rally/jak-funguje-p ... a-wrc.html
- Kroco02
- Pokročilý
- Příspěvky: 801
- Registrován: 20.08.2008 09:16
- Bydliště: Slušovice [Zl]
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Zdravicko, tak semtam si levou pomaham, ale jen malo, na tuto techniku to chce silnejsi motor, nez 1,6. Kazdopadne v utahovaci, nebo dlouhe otevrene zatacce se to da perfektne vyuzit! Jak rikaji ostatni, poprve jsem div nerozbil celem predni sklo, proste navyky ze spojky chce pro levacku pomalu odbourat.. Kamarad, ktery s tim jezdil opravdu hodne s feldou tak zrusil brzdy po 4tis., ale je pravdou, ze nebylo tydne, kdy by mu kotouce nesvitily a jednou mu dokonce desky zacaly horet, docela hovadko..
Jinak proc to tak funguje:
Pri brzdeni se hmotnost presouva do predni casti auta a tim se zvysuje trakce prednich kol. Naopak se snizuje logicky na zadnich, ale jeste nikdy jsem na suchu nesel do pretaciveho smyku. Na mokru a hlavne snehu uz je to mnohem jednodussi zadriftovat a je tim padem potom potreba byt na tu levacku citlivejsi.. Vyhodou tedy je, ze motor si udrzuje kroutici moment (turbo puvodni tlak), takze po vyjeti ze zatacky mas hned k dispozici plny vykon..
U korigace plynem je to obtiznejsi a da se vyuzit jen umirnejsich zatacek, na vetsi nemam kule!
Odstavenim plynu ve spravnou chvili pred zatackou se hmotnost vozu presune na predni napravu a pak to funguje podobne..
PS: Obe techniky jsou vyborne natrenovat v RBR (Richard Burns Rally) na volantu u PC..
Jinak proc to tak funguje:
Pri brzdeni se hmotnost presouva do predni casti auta a tim se zvysuje trakce prednich kol. Naopak se snizuje logicky na zadnich, ale jeste nikdy jsem na suchu nesel do pretaciveho smyku. Na mokru a hlavne snehu uz je to mnohem jednodussi zadriftovat a je tim padem potom potreba byt na tu levacku citlivejsi.. Vyhodou tedy je, ze motor si udrzuje kroutici moment (turbo puvodni tlak), takze po vyjeti ze zatacky mas hned k dispozici plny vykon..
U korigace plynem je to obtiznejsi a da se vyuzit jen umirnejsich zatacek, na vetsi nemam kule!

PS: Obe techniky jsou vyborne natrenovat v RBR (Richard Burns Rally) na volantu u PC..
- Palec4
- Test driver
- Příspěvky: 2057
- Registrován: 03.05.2008 23:20
- Bydliště: Svk-Sereď
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
hmm zaujimave,co takto si troska stupt na brzdu aj pravou nohou zaroven s plnom?
Videl som to niekde na programe 5.stupen co chodi na discovery..
Videl som to niekde na programe 5.stupen co chodi na discovery..
- Kroco02
- Pokročilý
- Příspěvky: 801
- Registrován: 20.08.2008 09:16
- Bydliště: Slušovice [Zl]
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
No to je u klasickych verzich trochu problem, pedaly plynu a brzdy jsou dost daleko od sebe a kolikrat kdyz podrazuju s meziplynem, tak se ne vzdy podari podle predstav.. Ten cit by me v tom urcite chybel, ale proti gustu..
- Bob Wolf
- Pokročilý
- Příspěvky: 609
- Registrován: 20.07.2009 00:05
- Bydliště: Praha
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Zdwora napsal:
Re: ST, RS v inzerátech
Panove panove ... sem trosku zmatenej, jak plny (a asi prazdny) meziplyny ... meziplyn je imho spojka - neutral - povolit spojku - plyn - spojka - jinej kvalt - povolit spojku atd ... nebo
Mezi hlavní důvody používání meziplynů při jízdě se současnými osobními vozidly patří podle mne tyto:
1. Meziplyny napomáhají při srovnání otáček motoru s rychlostí poháněných kol po podřazení.
Tento důvod použití meziplynu má rozhodující význam především při sportovní jízdě - díky němu je možné realizovat, aby při výjezdu ze zatáčky (po předchozím brždění a podřazení) měl motor ideální otáčky (v podstatě co nejvyšší kroutící moment - největší "sílu") pro co nejrychlejší výjezd (nejúčinnější akceleraci). V praxi to znamená, že při souběžném brzdění před zatáčkou a současném podřazování, a to i o několik stupňů dolů - vše pravou nohou - je motor trvale udržován v optimálních otáčkách, které nespadnou jako v případě standardního podřazování (bez použití meziplynu). Význam udržení optimálních otáček ve vztahu k optimální výši, resp. udržení maxima kroutícího momentu motoru je nejsnáze pochopitelný z pilového diagramu motoru.
Pokud se to řidič naučí dělat plynule, dojde k plynulému zpomalení vozidla bez průvodního "trhání" či cukání, a při akceleraci na apexu zatáčky pak má řidič okamžitě k dispozici maximální kroutící moment a tudíž je výjezd ze zatáčky nejefektivnější.
2. Ta plynulost popsaného děje má druhý obrovský význam pro auto - jeho stabilizaci ("kontrola hmoty vozidla")
Ve vyšších rychlostech - a především při změnách rychlosti - může každé cuknutí nebo zaseknutí kol - především pak těch na hnací nápravě - znamenat ztrátu adheze a s tím spojené riziko ztráty kontroly nad vozidlem (neřízený smyk). Toto riziko významně stoupá na površích s nižší adhezí (šotolina, mokrý asfalt, uježděný sníh, led).
Silnější motory mají většinou velký kompresní poměr - potom se stává, že při podřazení bez meziplynu ve vyšších rychlostech otáčky díky lehkému setrvačníku klesnou natolik, že se při puštění spojky zablokují na chvíli kola hnací nápravy - v případě, kdy toto řidič udělá např. při průjezdu zatáčkou, navíc při snížené adhezi povrchu (voda, sníh) - jde auto okamžitě do smyku. Právě použití meziplynu při podřazování zásadně před začátkem zatáčky (nikdy ve chvíli, kdy už jsme v ní !!! ) vyloučí jakékoliv cukání, resp. zablokování kol.
3. Vedlejší prospěšný účinek, resp. důvod, proč používat meziplyny - spočívá v šetření synchronů převodovky (tedy pokud to řidič umí a má potřebný cit v noze) .
4. Posledním, čtvrtým důvodem je podle mne současně využití kroutícího momentu motoru jako druhotného elementu při zpomalování vozidla - brzdy nedostávají při postupném podřazování a zpomalování vozidla (zvlášť ve vyšších rychlostech) tolik zabrat jako za situace, kdy např. ze 150 brzdíme na 60 tím způsobem, že ze zařazené šestky vyřadíme a řešíme zpomalení jen pomocí pedálu brzdy.
Re: ST, RS v inzerátech
Panove panove ... sem trosku zmatenej, jak plny (a asi prazdny) meziplyny ... meziplyn je imho spojka - neutral - povolit spojku - plyn - spojka - jinej kvalt - povolit spojku atd ... nebo
Mezi hlavní důvody používání meziplynů při jízdě se současnými osobními vozidly patří podle mne tyto:
1. Meziplyny napomáhají při srovnání otáček motoru s rychlostí poháněných kol po podřazení.
Tento důvod použití meziplynu má rozhodující význam především při sportovní jízdě - díky němu je možné realizovat, aby při výjezdu ze zatáčky (po předchozím brždění a podřazení) měl motor ideální otáčky (v podstatě co nejvyšší kroutící moment - největší "sílu") pro co nejrychlejší výjezd (nejúčinnější akceleraci). V praxi to znamená, že při souběžném brzdění před zatáčkou a současném podřazování, a to i o několik stupňů dolů - vše pravou nohou - je motor trvale udržován v optimálních otáčkách, které nespadnou jako v případě standardního podřazování (bez použití meziplynu). Význam udržení optimálních otáček ve vztahu k optimální výši, resp. udržení maxima kroutícího momentu motoru je nejsnáze pochopitelný z pilového diagramu motoru.
Pokud se to řidič naučí dělat plynule, dojde k plynulému zpomalení vozidla bez průvodního "trhání" či cukání, a při akceleraci na apexu zatáčky pak má řidič okamžitě k dispozici maximální kroutící moment a tudíž je výjezd ze zatáčky nejefektivnější.
2. Ta plynulost popsaného děje má druhý obrovský význam pro auto - jeho stabilizaci ("kontrola hmoty vozidla")
Ve vyšších rychlostech - a především při změnách rychlosti - může každé cuknutí nebo zaseknutí kol - především pak těch na hnací nápravě - znamenat ztrátu adheze a s tím spojené riziko ztráty kontroly nad vozidlem (neřízený smyk). Toto riziko významně stoupá na površích s nižší adhezí (šotolina, mokrý asfalt, uježděný sníh, led).
Silnější motory mají většinou velký kompresní poměr - potom se stává, že při podřazení bez meziplynu ve vyšších rychlostech otáčky díky lehkému setrvačníku klesnou natolik, že se při puštění spojky zablokují na chvíli kola hnací nápravy - v případě, kdy toto řidič udělá např. při průjezdu zatáčkou, navíc při snížené adhezi povrchu (voda, sníh) - jde auto okamžitě do smyku. Právě použití meziplynu při podřazování zásadně před začátkem zatáčky (nikdy ve chvíli, kdy už jsme v ní !!! ) vyloučí jakékoliv cukání, resp. zablokování kol.
3. Vedlejší prospěšný účinek, resp. důvod, proč používat meziplyny - spočívá v šetření synchronů převodovky (tedy pokud to řidič umí a má potřebný cit v noze) .
4. Posledním, čtvrtým důvodem je podle mne současně využití kroutícího momentu motoru jako druhotného elementu při zpomalování vozidla - brzdy nedostávají při postupném podřazování a zpomalování vozidla (zvlášť ve vyšších rychlostech) tolik zabrat jako za situace, kdy např. ze 150 brzdíme na 60 tím způsobem, že ze zařazené šestky vyřadíme a řešíme zpomalení jen pomocí pedálu brzdy.
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888
- Zdwora
- Test driver
- Příspěvky: 3001
- Registrován: 26.07.2009 15:07
- Bydliště: Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou


-
- Test driver
- Příspěvky: 4306
- Registrován: 24.10.2008 20:08
- Bydliště: Letovice
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
S nohou 48 šlapeš na všechny najednou, ne? 

Ford Focus 2005 2,0 TDCi
- Bob Wolf
- Pokročilý
- Příspěvky: 609
- Registrován: 20.07.2009 00:05
- Bydliště: Praha
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
K technice - asi nejlepší budou příklady mistrů - nejprve odkaz na on-board video asi nejlepšího rally jezdce v historii Waltera Rohra :
http://www.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ
- je zde nádherně patrné používá techniky meziplynů a brzdění levou nohou.
V našich podmínkách je potom např. hezký příklad práce s pedály u Jana Trojana při Rally Krumlov v roce 2008 - jak je patrné, od doby Waltera Rohra se nic podstatného nezměnilo....
http://www.stream.cz/video/96326-seznam ... jan-trojan
Nikdo z těchto špičkových řidičů nebrzdí patou a současně nepřidává plyn špičkou, protože tak by neměl potřebný cit při brzdění - na "letmé" přidání plynu pata postačuje, a největší cit a z hlediska fyziognomie nohy i síla je jen ve střední a přední spodní části chodidla - a na brzdu je občas třeba dupnout fest, ale někdy se zase brzdný účinek dávkuje zvolna, s citem....
Krásný příklad je třeba na on-board videu ze HRT V8 (obdoba německého poháru DTM) - tato vozítka mají kolem 600 PS a na rovince dávají kolem 360 km/h - zde si prosím všimněte m.j., jak krásně lze řadit směrem nahoru aniž se přitom ubírá plyn
:
http://www.youtube.com/watch?v=qdWSyrqE ... re=related
Technika ovládání brzdy a plynu současně formou "vykývnutí" pravé hrany chodidla (boty) na plyn pak zbývá nám všem, kteří máme buď pedál plynu v klidové poloze "utopený" oproti pedálu spojky a brzdy, případně je pedál plynu příliš blízko středovému tunelu a patu tam prostě nedostaneme. Ve Fordech Focusech II. řady je to tuším problém všech modelů - včetně ST - plyn nízko + blizoučko u středového tunelu.
Na techniku heel n toe je podle mne navíc optimální uchycení pedálu odspodu, nikoliv nahoře. Takto to mají např. BMW nebo některé japonské autí (Honda Integra):
http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSgEj4
http://www.youtube.com/watch?v=yyVHj3sHVHQ
- je zde nádherně patrné používá techniky meziplynů a brzdění levou nohou.
V našich podmínkách je potom např. hezký příklad práce s pedály u Jana Trojana při Rally Krumlov v roce 2008 - jak je patrné, od doby Waltera Rohra se nic podstatného nezměnilo....

http://www.stream.cz/video/96326-seznam ... jan-trojan
Nikdo z těchto špičkových řidičů nebrzdí patou a současně nepřidává plyn špičkou, protože tak by neměl potřebný cit při brzdění - na "letmé" přidání plynu pata postačuje, a největší cit a z hlediska fyziognomie nohy i síla je jen ve střední a přední spodní části chodidla - a na brzdu je občas třeba dupnout fest, ale někdy se zase brzdný účinek dávkuje zvolna, s citem....
Krásný příklad je třeba na on-board videu ze HRT V8 (obdoba německého poháru DTM) - tato vozítka mají kolem 600 PS a na rovince dávají kolem 360 km/h - zde si prosím všimněte m.j., jak krásně lze řadit směrem nahoru aniž se přitom ubírá plyn

http://www.youtube.com/watch?v=qdWSyrqE ... re=related
Technika ovládání brzdy a plynu současně formou "vykývnutí" pravé hrany chodidla (boty) na plyn pak zbývá nám všem, kteří máme buď pedál plynu v klidové poloze "utopený" oproti pedálu spojky a brzdy, případně je pedál plynu příliš blízko středovému tunelu a patu tam prostě nedostaneme. Ve Fordech Focusech II. řady je to tuším problém všech modelů - včetně ST - plyn nízko + blizoučko u středového tunelu.

Na techniku heel n toe je podle mne navíc optimální uchycení pedálu odspodu, nikoliv nahoře. Takto to mají např. BMW nebo některé japonské autí (Honda Integra):
http://www.youtube.com/watch?v=IuoZeuSgEj4
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888
- pbjun
- Test driver
- Příspěvky: 5869
- Registrován: 02.02.2008 03:18
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Brzdit levou nohou ano, ve focusu pouzivam casto, ale pozor, treba ve fabce jsem se na tom dobre vydrbal protoze fabka pri seslapnuti brzdoveho pedalu RJ vypne prisun paliva takze auto defakto zastavi i kdyz je plyn na podlaze...
- pkadecka
- Test driver
- Příspěvky: 4765
- Registrován: 18.08.2009 12:39
- Bydliště: Kostelec nad Labem
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Levou nohou jsem zkusil brzdit jen jednou, to jsem měl ještě favorita, byl krátce po technický a po opravě zadních brzd. Zadní kola šly hned do smyku, v tý levý noze neni cit. Bylo to na rovině na prázdný silnici, takže se nemohlo nic stát, ale v zatáčce by ale auto mohlo jít do hodin. IMHO je lepší nezkoušet blbosti 

Pavel Kadečka
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002
Mazda 6, 2.0i, 2004
Citroën Xsara, 1.4i, 2004
Ford Focus Turnier, 1.6i, 2002
- Konik
- Test driver
- Příspěvky: 2979
- Registrován: 02.02.2008 03:18
- Bydliště: Příbram
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
to Bob Wolf: Video jsou pěkná, ale jako fanoušek rally si nemůžu odpustit pár poznámek. Jezdec na prvním videu se jmenuje Walter Röhrl ne Rohr a Trojan je Karel. Ján v popisu u videa je název rychlostní zkoušky
Já vím, jsem hroznej rejpal


Já vím, jsem hroznej rejpal


Ford Focus MkIII Combi 1.6 EB (2014)
Renault Clio IV 1.2 (2014)
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi (2003)
ex: Mazda MX-5 NB 1,8 (1999)
ex: Citroën C3 1.2 VTi (2015)
Renault Clio IV 1.2 (2014)
ex: Ford Focus MkI 1.6 Combi (2003)
ex: Mazda MX-5 NB 1,8 (1999)
ex: Citroën C3 1.2 VTi (2015)
- Zdwora
- Test driver
- Příspěvky: 3001
- Registrován: 26.07.2009 15:07
- Bydliště: Kladno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Jo jo videa sou moc pekny, ale vsichni maj pedaly idealne v jedny rovine. Nebo jeste lip plyn ze zeme a dole sirsi pedal + naopak brzdu velkou a nahore sirsi ... proc to tak nemuze bejt v seriovejch autech 

- Bob Wolf
- Pokročilý
- Příspěvky: 609
- Registrován: 20.07.2009 00:05
- Bydliště: Praha
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Konik píše:to Bob Wolf: Video jsou pěkná, ale jako fanoušek rally si nemůžu odpustit pár poznámek. Jezdec na prvním videu se jmenuje Walter Röhrl ne Rohr a Trojan je Karel. Ján v popisu u videa je název rychlostní zkoušky![]()
Já vím, jsem hroznej rejpal![]()
Jasně, já vím, že Röhrl se píše takto, a ne Rohr - "l" jsem zapomněl a přehlasované "o" se mi s českou klávesnicí špatně píše

S tím Karlem Trojanem máš pravdu - taky se mi to křestní jméno nezdálo - jsi znalec

To, co jsem chtěl příspěvkem říci je myšlenka, že všichni tito chlapíci to s pedály umějí asi nejlíp, jak to jde a my ostatní se můžeme od nich nádherně učit
Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888
- Bob Wolf
- Pokročilý
- Příspěvky: 609
- Registrován: 20.07.2009 00:05
- Bydliště: Praha
Re: Technika jízdy - brzdění levou nohou
Zdwora píše:Jo jo videa sou moc pekny, ale vsichni maj pedaly idealne v jedny rovine. Nebo jeste lip plyn ze zeme a dole sirsi pedal + naopak brzdu velkou a nahore sirsi ... proc to tak nemuze bejt v seriovejch autech
Sady pedálů, které to trošku zlepší lze dokoupit, ale např. stejnou výšku pedálů nebo místo vpravo od pedálu plynu tím nezískáš....

Já mám v autě pedály od Wolfa - kromě gumových protismykových čudlů na všech pedálech je spojka a brzda znatelně širší proti originálu - takže meziplyny jdou dělat celkem slušně, technikou "pravá vnější hrana pravého chodila obsluhuje pedál plynu, zatímco většina chodidla tlačí na brzdu"

Focus II. ST - r.v. 2006, úprava Wolf Racing (340 PS,545 Nm), Bilstein B16 Gewindefahrwerk PSS9, AP Racing (kotouče 362 mm, 6 pístků) - desky Raybestos směs ST31, samosvorný diferenciál Quaife, výfuk MILLTEK turbo back, Semi Slick TOYO R888
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 hosti