"zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
- nilgiri
- Nováček
- Příspěvky: 25
- Registrován: 26.02.2013 21:27
- Bydliště: Brno
"zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Zdravím a prosím o pomoc. Při rychlostech okolo 90 km/h mi začal vibrovat volant a a třepalo se celé auto. Usoudil jsem, že asi upadlo nějaké závaží na některém předním kole a možná zvláštním způsobem jsem se rozhodl zjistit, na kterém. Napřed jsem heverem zvedl pravé přední kolo, zařadil rychlost a pomalu jej přes diferenciál roztočil až na tachometrových 100 km/h (až potom mi došlo, že se vlastně točilo dvojnásobnou rychlostí ). To stejné jsem opakoval s levým kolem, ale při rychlosti kolem těch cca 90 km/h se ozval ne moc hlasitý zvuk, jakoby někde přeskočily zuby. Lekl jsem se a kolo jsem zabrzdil. Od té doby s kolem nebylo při zařazeném neutrálu ve vzduchu možné otočit (mělo nějakou vůli - asi jak při zařazené rychlosti, takže ho asi muselo blokovat něco v převodovce). Dokonce se neroztočilo ani při zařazené rychlosti - spíš mělo snahu podjet pravé kolo na zemi. Když jsem auto položil na zem, zdálo se všechno v pořádku, ale při opětovném zvednutí na hever s kolem prostě není možné pohnout. V sobotu potřebuji jet někam po dálnici a představa, že by se mi cestou zablokovalo kolo, mě celkem děsí.
Focus 1.6 74kW 2000 kombi
- Jardak
- Test driver
- Příspěvky: 2714
- Registrován: 10.01.2010 10:52
- Bydliště: Kaznějov
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Pravděpodobně jsou poškozený satelity v diferáku. Tyhle kolečka jsou jenom na kluzných ložiscích a na takhle velkej rozdíl otáček mezi levým a pravým kolem nejsou stavěný....
Je k nevíře, že někoho napadne takhle zjišťovat který kolo je nevyvážený.....
Je dost pravděpodobný, že tě čeká oprava, nebo spíš výměna převodovky.....
Je k nevíře, že někoho napadne takhle zjišťovat který kolo je nevyvážený.....
Je dost pravděpodobný, že tě čeká oprava, nebo spíš výměna převodovky.....
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 918
- Registrován: 15.09.2011 13:49
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Nojo, už to tak bude, cesty po dálnici se nemusíš bát, protože tímhle autem v sobotu po dálnici nikam nepojedeš...
Z tohohle důvodu jsou terénní vozidla vybavená uzávěrkou diffu, poněvadž když se jedno kolo točí a druhé stojí, diferák jde pak do kytek.
Z tohohle důvodu jsou terénní vozidla vybavená uzávěrkou diffu, poněvadž když se jedno kolo točí a druhé stojí, diferák jde pak do kytek.
-
- Člen klubu
- Příspěvky: 13178
- Registrován: 18.07.2011 19:55
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Terenne auta, traktory, niektore nakladiaky/stavebne stroje to maju kvoli tomu, aby sa to koleso nepretacalo. Ale nie pre znicenie diferencialu, no aby sa v takejto situacii vobec pohli dalej - pre prejazd terenom - vdaka uzavierke sa krutiaci moment prenesie na to "neotacajuce" koleso. Je pravda, ze taketo pretacanie diferencial odrovna. Ak este bolo auto dvihnute pod pravym kolesom, olej v prevodovke bol na lavej strane prevodovky a diferencial nebol uplne ponoreny v oleji.
- petulak
- Test driver
- Příspěvky: 5655
- Registrován: 06.02.2010 15:45
- Bydliště: Liberec
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
No-stalo se. příště více opatrnosti.
http://cs.wikipedia.org/wiki/Diferenci% ... chanika%29
http://cs.wikipedia.org/wiki/Diferenci% ... chanika%29
FF-1.8-16V-ZETEC-E, SPORT-hatchback
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 918
- Registrován: 15.09.2011 13:49
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Tak jasně že to tam je kvůli vyproštění, ale jak by asi dopadl diferák kdyby se při vyprošťování točilo jen jedno kolostano. píše:Terenne auta, traktory, niektore nakladiaky/stavebne stroje to maju kvoli tomu, aby sa to koleso nepretacalo. Ale nie pre znicenie diferencialu, no aby sa v takejto situacii vobec pohli dalej - pre prejazd terenom - vdaka uzavierke sa krutiaci moment prenesie na to "neotacajuce" koleso. Je pravda, ze taketo pretacanie diferencial odrovna. Ak este bolo auto dvihnute pod pravym kolesom, olej v prevodovke bol na lavej strane prevodovky a diferencial nebol uplne ponoreny v oleji.
- Jardak
- Test driver
- Příspěvky: 2714
- Registrován: 10.01.2010 10:52
- Bydliště: Kaznějov
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
No, vzhledem k tomu, že vyprošťování probíhá na jednotku, nebo zpátečku kdy jsou otáčky kol malý, tak to diferák nijak nepoškodí. Pouze u některých osobáků k tomu může dojít, jak jsem se kdesi dočetl. Ale to bude spíš poddimenzovanou konstrukcí konkrétního auta, která u tereňáků nehrozí. Hlavní účel uzávěrky difu je jak napsal stano.
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
- nilgiri
- Nováček
- Příspěvky: 25
- Registrován: 26.02.2013 21:27
- Bydliště: Brno
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
No, asi to byla blbost, ale v několika zdrojích jsem dřív četl, že přesně tímto způsobem (s následným zabržděním) se dá uvolnit zaseklé kolo, když nejde sundat, tak mě nenapadlo, že by se mohlo něco stát. Každopádně se mi to podařilo trochu rozhýbat a po krátké zkušební jízdě už se kolo točí relativně lehko, i když ne asi tak, jak by mělo.
Focus 1.6 74kW 2000 kombi
- Jardak
- Test driver
- Příspěvky: 2714
- Registrován: 10.01.2010 10:52
- Bydliště: Kaznějov
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Třeba se to jenom mázlo na těch pouzdrech. Pokud se to povede uvolnit, možná to bude ještě jezdit.
je: Rapid 1,6 TDI 85 kW 2015, Fabia kombi 1,4 TDI 70 kW 2008
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
byl: Focus kombi 1,8 TDCi 74 kW 2002,
- nilgiri
- Nováček
- Příspěvky: 25
- Registrován: 26.02.2013 21:27
- Bydliště: Brno
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Asi mi nezbývá doufat, že bude. Jestli to dobře chápu, tak se to může začít projevovat tak, že v ostrých zatáčkách (při nízkých rychlostech) se budou kola snažit točit stejně rychle, takže to bude hůř zatáčet a víc se sjíždět pneumatiky, ale nic horšího by se snad stát nemělo, ne?Jardak píše:Třeba se to jenom mázlo na těch pouzdrech. Pokud se to povede uvolnit, možná to bude ještě jezdit.
Když nad tím tak přemýšlím, tak jsem tomu v podstatě neudělal nic horšího, než kdybych se např. snažil vyjet kopec na sněhu a nechal trochu rychleji protočit kolo. Je pravda, že v mém případě byl rozdíl rychlostí kol o něco vyšší, ale zase byl diferenciál absolutně bez zátěže. Nějak nevidím důvod, proč by na něco takového neměla být převodovka stavěná.
Focus 1.6 74kW 2000 kombi
- nilgiri
- Nováček
- Příspěvky: 25
- Registrován: 26.02.2013 21:27
- Bydliště: Brno
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Po dnešní konzultaci v servisu to mohlo být způsobeno malým množstvím (nebo starým) olejem v převodovce a doporučili mi kontrolovat hladinu, případně ho vyměnit. Údajně se to většinou rozhýbe a snad by to mělo být OK. Při jízdě, ani v zatáčkách, jsem nepozoroval ani neslyšel nic neobvyklého. Musím doufat, že to tím snad skončilo. Jinak díky všem
Focus 1.6 74kW 2000 kombi
-
- Pokročilý
- Příspěvky: 918
- Registrován: 15.09.2011 13:49
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Jéé, to jsem se zas jednou na internetech vyjádřil nepřesně... No nic, víc to rozpitvávat nebuduJardak píše:No, vzhledem k tomu, že vyprošťování probíhá na jednotku, nebo zpátečku kdy jsou otáčky kol malý, tak to diferák nijak nepoškodí. Pouze u některých osobáků k tomu může dojít, jak jsem se kdesi dočetl. Ale to bude spíš poddimenzovanou konstrukcí konkrétního auta, která u tereňáků nehrozí. Hlavní účel uzávěrky difu je jak napsal stano.
- nilgiri
- Nováček
- Příspěvky: 25
- Registrován: 26.02.2013 21:27
- Bydliště: Brno
Re: "zaseklé" kolo - rozbitý diferenciál?
Po dlouhé době píšu jenom pro případ, že by se to třeba stalo někomu dalšímu. Nakonec se to samo rozhýbalo a od té doby bez problémů najeto několik tisíc km.
Focus 1.6 74kW 2000 kombi
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 host